Articles

Articles 277 registres trobats  anterior11 - 20següentfinal  anar al registre: La cerca s'ha fet en 0.00 segons. 
11.
24 p, 458.1 KB L'evolució de les destinacions madures de sol i platja mediterrànies : un model per analitzar períodes de declivi aplicat als casos de Gandia i Cullera / Ferrandis Martínez , Adrián (Universitat de València) ; Torres Puche, Álvaro (Universitat de València) ; García-Cardona, Cristina (Universitat de València) ; Sánchez Cabrera, José Vicente (Universitat de València)
La dècada dels anys seixanta va suposar per a la costa mediterrània un desenvolupament turístic sense precedents que va comportar un nou model que s'estava imposant de manera indiscutible: el turisme de masses de sol i platja. [...]
The 1960s brought unprecedented tourist development of the Mediterranean coast that gave rise to the indisputable imposition the new model for tourism: mass sun, sea and sand tourism. This article analyzes the behavior of this tourism model during the two recent periods of crisis in Spain (the first economic, 2008, and then health-related, 2020) in the Valencian tourist resorts of Gandia and Cullera. [...]
La década de los años sesenta supuso para la costa mediterránea un desarrollo turístico sin precedentes que dio lugar al nuevo modelo que se estaba imponiendo de manera indiscutible: el turismo de masas de sol y playa. [...]

2023 - 10.5565/rev/dag.765
Documents d'anàlisi geogràfica, Vol. 69 Núm. 2 (2023) , p. 309-332 (Articles)  
12.
16 p, 632.1 KB "Un carácter verdaderamente mexicano" : "modelos de mundo", historiografía y poscolonialismo en El Álbum mexicano (1849) / Ferrús Antón, Beatriz (Universitat Autònoma de Barcelona)
Este artículo analiza desde los parámetros teóricos y metodológicos de la críticacomo sabotaje El Álbum mexicano (1849), periódico ilustrado del siglo xix, que actuó como"sistema modelizante" para crear un relato de la nueva nación mexicana. [...]
Considering the theoretical and methodological parameters of criticism as sabotage, this article analyzes El Álbum mexicano (1849), an illustrated newspaper of the 19th century which acted as a "modeling system" to create an account of the new Mexican nation. [...]

Universitat de Valencia, 2020 - 10.7203/qdfed.25.18987
Quaderns de Filologia. Estudis Literaris, Vol 25 (2020), pp. 109-123  
13.
22 p, 2.2 MB Construcción de un modelo sofisticado de energía en futuros docentes de física / Soto Alvarado, Macarena (Pontificia Universidad Católica de Chile) ; Couso, Digna (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Didàctica de la Matemàtica i de les Ciències Experimentals)
En esta investigación nos hemos centrado en analizar el nivel de sofisticación y tipo de modelo de energía que construyen futuros docentes de física (FD) chilenos a través de una secuencia de enseñanza y aprendizaje centrada en la modelización. [...]
In this research we have focused on analyzing the level of sophistication and the type of model of energy that pre-service secondary school physics teachers build through a teaching and learning sequence focused on modeling. [...]

2023 - 10.5565/rev/ensciencias.5585
Enseñanza de las ciencias, Vol. 41 Núm. 2 (2023) , p. 25-45 (Investigaciones Didácticas)  
14.
19 p, 1.4 MB Substàncies complexes, canvis d'estat i llindar de comprensió del model matèria a 2n d'ESO / López Simó, Víctor (Universitat Autònoma de Barcelona. Centre de Recerca per a l'Educació Científica i Matemàtica) ; Garrido Espeja, Anna (Universitat Autònoma de Barcelona. Centre de Recerca per a l'Educació Científica i Matemàtica)
Aquesta recerca pretén estudiar la influència de dues unitats didàctiques orientades a la construcció del model matèria, implementades a l'assignatura de Física i Química de 2n d'ESO en un institut públic de Catalunya. [...]
This research aims to study the influence of two instructional sequences oriented to the understanding of the model of matter. These sequences have been implemented in an 8th grade science course in a public secondary school in Catalonia. [...]
Esta investigación pretende estudiar la influencia de dos unidades didácticas orientadas a la construcción del modelo materia, implementadas en la asignatura de Física y Química de 2º de ESO en un instituto público de Cataluña. [...]

2021 - 10.1344/did.2021.9.120-138
Didacticae, Núm. 9 (2021) , p. 120-138  
15.
14 p, 499.8 KB Aprendizaje Basado en Proyectos en el marco STEM : componentes didácticas para la Competencia Científica / Domènech Casal, Jordi (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Didàctica de la Matemàtica i de les Ciències Experimentals)
Project-Based Learning is a methodology promoting learning of scientific concepts through its instrumentalization in solving a problem or constructing a product. Designing PBL activities entails complex relationships between contexts, contents and the development of science discourse regarding interdisciplinarity and openess of projects. [...]
El Aprendizaje Basado en Proyectos (ABP) es un enfoque metodológico que promueve el aprendizaje de los conceptos científicos mediante su instrumentalización en la resolución de un problema o elaboración de un producto. [...]

2018 - 10.17979/arec.2018.2.2.4524
Ápice, Vol. 2 Núm. 2 (2018) , p. 29-42  
16.
27 p, 354.2 KB Qué significa la recuperación para las personas usuarias de servicios de salud mental en Cataluña / Sampietro, Hernán María (ActivaMent Catalunya Associació) ; Carmona, Viviana R. (ActivaMent Catalunya Associació) ; Sicilia Matas, Laura (ActivaMent Catalunya Associació) ; Gavaldà Castet, Carla (ActivaMent Catalunya Associació) ; Rojo, José Emilio (Universitat Internacional de Catalunya) ; Gómez-Benito, Juana (Universitat de Barcelona)
En este estudio exploramos el significado del concepto de recuperación desde la perspectiva de las personas usuarias de servicios de salud mental en Cataluña. Realizamos cinco grupos focales para recopilar los datos, y utilizamos la teoría fundamentada para el análisis. [...]
In this study we explored the meaning of the recovery concept from the perspective of users of mental health services in Catalonia. We conducted five focus groups to collect the data, and we used grounded theory for the analysis. [...]

2022 - 10.5565/rev/qpsicologia.1880
Quaderns de psicologia, Vol. 24 Núm. 2 (2022) , p. e1880 (Artículos)  
17.
22 p, 871.9 KB Analizando perfiles de reconocimiento en teoría de grafos / González Herrera, Antonio (Universidad de Sevilla) ; Gallego-Sánchez, Inés (Universidad de Sevilla) ; Gavilán Izquierdo, José María (Universidad de Sevilla) ; Puertas, María Luz (Universidad de Almería)
En este trabajo exploramos las habilidades de reconocimiento en teoría de grafos que poseen estudiantes universitarios del grado en Ingeniería Informática-Tecnologías Informáticas de la Universidad de Sevilla. [...]
In this work, we explore the recognition skills in graph theory of undergraduate students of the degree in Computer Science-Information Technology of the University of Seville. For this purpose, we design a questionnaire that we use as an instrument for data collection, which are subsequently analysed by means of an adaptation of the methodology of the calculation of the degrees of acquisition, giving rise to different profiles of recognition in graph theory. [...]

2022 - 10.5565/rev/ensciencias.3402
Enseñanza de las ciencias, Vol. 40 Núm. 3 (2022) , p. 87-107 (Investigaciones Didácticas)  
18.
17 p, 483.0 KB La Transición Alimentaria en México : causas económicas y consecuencias para la salud humana y ambiental / Peniche Camps, Salvador (Universidad de Guadalajara. Departamento de Economía) ; Chávez Gómez, Pedro (Consejo Nacional de Ciencia y Tecnología (Mèxic))
La emergencia sanitaria causada por la infección del virus SARS-CoV-2 puso en evidencia una realidad que fue gestándose por décadas en el país y en muchas regiones del mundo: las consecuencias para la salud de un modelo alimentario basado en la lógica del mercado. [...]
The health emergency caused by the SARS-CoV-2 virus infection highlighted a reality that had been brewing for decades in the country and in many regions of the world: the health consequences of a food model based on market logic. [...]
A emergência sanitária causada pela infecção pelo vírus SARS-CoV-2 revelou uma realidade que se fermentava há décadas no país e em várias regiões do mundo: as consequências para a saúde de um modelo alimentar baseado na lógica de mercado. [...]
The health emergency caused by the SARS-CoV-2 virus infection highlighted a reality that had been brewing for decades in the country and in many regions of the world: the health consequences of a food model based on market logic. [...]

2022
Revibec : revista de la Red Iberoamericana de Economia Ecológica, Vol. 35 Núm. 2 (2022) , p. 20-36 (Articles)  
19.
11 p, 876.8 KB Becoming "Language-Aware" in ICLHE : Creating a space of trust for collaborative partnerships between teachers, teacher trainers and language specialists / Kletzenbauer, Petra (University of Applied Sciences FH JOANNEUM) ; Fürstenberg, Ulla (Universität Graz) ; Reitbauer, Margit (Universität Graz)
In this paper, we present a cross-disciplinary collaboration model inspired by collaborative action research (CAR) developed at a computer science department at a University of Applied Sciences in Austria. [...]
En aquest article presentem un model de col·laboració interdisciplinària inspirat en la investigació-acció col·laborativa (IAC) desenvolupat en un departament d'informàtica d'una universitat de ciències aplicades d'Àustria. [...]
En este artículo presentamos un modelo de colaboración interdisciplinar inspirado en la Investigación-acción colaborativa (IAC) desarrollado en un departamento de informática de una Universidad de Ciencias aplicadas de Austria. [...]

2022 - 10.5565/rev/clil.81
CLIL : Journal of Innovation and Research in Plurilingual and Pluricultural Education, Vol. 5 Núm. 2 (2022) , p. 53-63 (Innovació i transmissió de coneixement)  
20.
6 p, 346.1 KB L'ús dels models moleculars per a l'aprenentatge de la formulació química inorgànica : una prova pilot a secundària / Piza Mir, Bartolome (Universidad Pontificia Comillas. Centro de Enseñanza Superior Alberta Giménez (Palma))
Es presenta la descripció d'una experiència didàctica amb l'ús de models moleculars per a l'aprenentatge de la formulació química al cursos de l'educació secundària obligatòria. Els resultats mostren que hi ha un increment del seu aprenentatge i l'ús dels models moleculars permet una major comprensió d'aquesta àrea de la química en la que els estudiants solen presentar dificultats a causa de l'elevada abstracció d'aquests conceptes.
The description of a didactic experience with the use of molecular models for the learning ofchemical formulation in compulsory secondary education courses is presented. The results show that thereis an increase in learning and the use of molecular models allows a better understanding of this area ofchemistry in which students usually present difficulties due to the high abstraction of these concepts.
Se presenta la descripción de una experiencia didáctica con el uso de modelos moleculares para el aprendizaje de la formulación química en los cursos de educación secundaria obligatoria. Los resultados muestran que existe un incremento de su aprendizaje y el uso de modelos moleculares permite una mayor comprensión de esta área de la química en la cual los estudiantes suelen presentar dificultades a causa de la elevada abstracción de estos conceptos.
Es presenta la descripció d'una experiència didàctica amb l'ús de models moleculars per a l'aprenentatge de la formulació química al cursos de l'educació secundària obligatòria. Els resultats mostren que hi ha un increment del seu aprenentatge i l'ús dels models moleculars permet una major comprensió d'aquesta àrea de la química en la que els estudiants solen presentar dificultats a causa de l'elevada abstracció d'aquests conceptes.

2022 - 10.5565/rev/ciencies.463
Ciències : revista del professorat de ciències de primària i secundària, Núm. 44 (2022) , p. 50-55 (Reflexions i recerques sobre l'ensenyament de les ciències)  

Articles : 277 registres trobats   anterior11 - 20següentfinal  anar al registre:
Us interessa rebre alertes sobre nous resultats d'aquesta cerca?
Definiu una alerta personal via correu electrònic o subscribiu-vos al canal RSS.