Articles

Articles 24 registres trobats  anterior11 - 20següent  anar al registre: La cerca s'ha fet en 0.02 segons. 
11.
14 p, 582.3 KB Influence de l'art carolingien sur la sculpture de quelques grands maîtres romans d'Auvergne et du Rouergue / Le Deschault de Monredon, Térence (Universitat Autònoma de Barcelona)
Par le passé, les spécialistes ont été attentifs à l'impact de l'art antique sur l'élaboration de la sculpture auvergnate et plus particulièrement dans le cas de l'abbaye de Mozac, laquelle, comme l'a démontré S. [...]
Scholars have long been aware of the influence of ancient art on the works of sculpture of Auvergne, particularly those of the Mozac Abbey, which, as Swiechowski demonstrated, served as a model for most of the sculpture found in the Clermont diocese. [...]

2015 - 10.5565/rev/locus.20
Locus amoenus, Núm. 13 (2015) , p. 15-28 (Articles)  
12.
20 p, 1.9 MB The wooden «Chasuble Madonnas» from Ger, IX, Targasona and Talló : about the iconography of Catalan Madonna statues in the Romanesque period / Heilbronner, Tim
Numerous wooden Madonna statues of the Romanesque style have survived from medieval Catalonia, which show the Virgin as sedes sapientiae. The thematized exemplars from Ger (second half 12th century), IX (last third 12th century), Targasona (early 13th century) attract the attention of today's viewer by an iconographic peculiarity. [...]
A Catalunya han sobreviscut nombroses escultures d'estil romànic de la Verge, que la representen com a sedes sapientiae. Els exemplars de Ger (segona meitat del segle XII), IX (últim terç del segle XII) , Targasona (inicis del segle XIII) i Talió (inicis del segle XIII) criden l'atenció per una peculiaritat iconogràfica. [...]

2008 - 10.5565/rev/locus.180
Locus amoenus, N. 9 (2007-2008) p. 31-50  
13.
12 p, 1.2 MB El castillo de Loarre y su portada románica / Español, Francesca, 1956- (Universitat de Barcelona. Departament d'Història de l'Art)
Presentación y estudio de varios dibujos del castillo románico de Loarre (Huesca) realizados durante el siglo XVII. Pertenecieron al conde de Guimerá, don Gaspar Galcerán de Pinós y Castro (†1638), que los reunió con otros materiales arqueológicos en su Libro de Antiguedades, Estátuas, Monedas y Medallas (Madrid BN, ms. [...]
Presentation and study of several drawings of the castle of Loarre (Huesca) realized during the XVIIth century. They belonged to the Count of Guimerá, Gaspar Galcerán de Pinós y Castro (†1638), that assembled them with other archaeological materials in his book: Libro de Antiguedades, Estátuas, Monedas y Medallas (Madrid BN, ms. [...]

2006 - 10.5565/rev/locus.157
Locus amoenus, N. 8 (2005-2006) p. 7-18  
14.
17 p, 4.0 MB El conjunto epigráfico de San Miguel de Neila (Burgos) y el ceremonial romano de consagración de iglesias / Carrero Santamaría, Eduardo (Universidad de Oviedo. Departamento de Historia del Arte y Musicología) ; Fernández Somoza, Gloria (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament d'Art i de Musicologia)
El pequeño pueblo de Neila (Burgos) conserva una iglesia románica, con restos de pintura mural y un conjunto de inscripciones de remarcable interés. Se trata de la consagración de la iglesia en 1087, hecho que demuestra que el ritual romano de consagración de iglesias aún se practicaba en el reino de Castilla, después del cambio de la liturgia hispánica a la de Roma.
The small town of Neila (Burgos) preserves a Romanesque Church, with rest of Medieval Wall-painting and a set of epigraphs of remarkable interest. One of them concerns the consacration of the church in 1087, what demonstrates that the Roman ritual of consecration of churches was being practised in the Kingdom of Castile, after the change of the Hispanic liturgy to the one of Rome.

2005 - 10.3989/aem.2005.v35.i1.144
Anuario de estudios medievales, Vol. 35, Núm. 1 (2005) , p. 385-401  
15.
25 p, 1.5 MB El claustro de San Pedro el Viejo de Huesca : Pascua, Bautismo y Reconquista / Rico Camps, Daniel (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament d'Art i de Musicologia)
El claustro de San Pedro el Viejo de Huesca exhibe un programa iconográfico orgánico y unitario que reclama una lectura en términos topográficos y cartográficos. Su sentido pascual está estrechamente relacionado con la función eminentemente funeraria del claustro e integra un par de capiteles de temática histórica y bautismal que también podrían estar relacionados con las pretensiones jurisdiccionales y espirituales del priorato. [...]
The cloister of San Pedro el Viejo de Huesca displays an organic and united iconographical program which claims for a lecture in topographical and cartographical terms. Its paschal sense is highly related with the main use of the cloister as graveyard and integrates two capitals with historical and baptismal themes that could be also connected with the aims, temporal and spiritual, of the priory. [...]

2004 - 10.5565/rev/locus.140
Locus amoenus, N. 7 (2004) , p. 73-97  
16.
4 p, 168.5 KB Un relleu inèdit del Mestre de Cabestany / Ainaud de Lasarte, Joan, 1919-1995
En el present article -escrit el 1983 però fins ara inèdit-el Dr. Joan Ainaud de Lasarte estudia un relleu que ell mateix va identificar a la col·lecció Casamor d'Espona i va atribuir al Mestre de Cabestany. [...]
In this paper -written in 1983 but printed here for the firts time- Prof. Joan Ainaud de Lasarte, PhD, discusses about a sculptural relief that he himself identified for the first time at the Casamor d'Espona collection and attributed to the Cabestany Master. [...]

2000 - 10.5565/rev/locus.99
Locus amoenus, N. 5 (2000) , p. 7-10  
17.
22 p, 2.6 MB Ioculatores et saltator : las pinturas con escenas de juglaría de Sant Joan de Boí / Guardia, Milagros (Universitat de Barcelona)
El contenido del artículo es un análisis iconográfico de la escena que representa tres figuras de juglares, fuera de todo contexto bíblico, en las pinturas murales románicas de la iglesia de Sant Joan de Boí (Cataluña). [...]
Iconographical study of the three jugglers represented, without any biblical context, in the Romanesque Mural Paintings of Sant Joan de Boí (Catalonia). The research of their iconographical origin and their signification, allows us to look into the transmission of this repertoire through the Early Medieval Manuscript Illumination.

2000 - 10.5565/rev/locus.100
Locus amoenus, N. 5 (2000) , p. 11-32  
18.
29 p, 2.5 MB Las portadas de la iglesia de Sant Pere de Rodes / Barrachina, Jaume (Museu del Castell de Peralada)
La iglesia del monasterio de Sant Pere de Rodes ha llegado hasta nuestros días con su portada totalmente destruida. Multitud de fragmentos dispersos, algunas huellas en los muros y apenas documentación es lo que queda hoy. [...]
The church belonging to the Monastery of Saint Pere de Rodes has arrived to our times with the marble door way completely destroyed. Many of the fragments are dispersed, and several others can still be seen as part of the wall. [...]

1998 - 10.5565/rev/locus.82
Locus amoenus, N. 4 (1998) , p. 7-35  
19.
17 p, 1.1 MB La escultura románica en el claustro de la catedral de Salamanca / Hernando Garrido, José Luis
Es evidente que un mejor conocimiento de la escultura románica en la catedral vieja salmantina permitiría comprender mejor la decoración en otros importantes edificios españoles de la segunda mitad del siglo XII. [...]
A better knowledge of romanesque sculpture in Old Cathedral of Salamanca could help understanding, in a proper way, the decoration of other important Spanish buildings of the second half of XIX th Century. [...]

1998 - 10.5565/rev/locus.84
Locus amoenus, N. 4 (1998) , p. 59-75  
20.
22 p, 2.8 MB Sant Tomàs Becket i el programa iconogràfic de les pintures murals de Santa Maria de Terrassa / Guàrdia, Milagros (Universitat de Barcelona)
L'anàlisi del programa iconogràfic de les pintures romàniques de Terrassa parteix de la filiació d'una de les escenes més rellevants, la mort de Becket, respecte dels models establerts a la catedral de Canterbury en les dues darreres dècades del segle XII i dels tituli que es traslladen a les inscripcions pintades a Santa Maria. [...]
This article aims at a global interpretation of the iconographic program of the romanesque paintings in Terrassa. A partial parallel for the scene with the death of Becket and the cycles elaborated at Canterbury cathedral is proposed. [...]

1998 - 10.5565/rev/locus.83
Locus amoenus, N. 4 (1998) , p. 37-58  

Articles : 24 registres trobats   anterior11 - 20següent  anar al registre:
Us interessa rebre alertes sobre nous resultats d'aquesta cerca?
Definiu una alerta personal via correu electrònic o subscribiu-vos al canal RSS.