Articles

Articles 157 registres trobats  inicianterior137 - 146següentfinal  anar al registre: La cerca s'ha fet en 0.01 segons. 
137.
15 p, 61.7 KB Preverbs in Complex Denominal Verbs : Lexical Adjuncts or Core Predicates? / Mateu Fontanals, Jaume
In this paper I argue that certain complex denominal verbs in Germanic languages (cf. Germ. vergärtnern ('to away-garden')) do not involve a lexical adjunction of a preverb to a denominal base (Stiebels (1998)), but are better analyzed as instantiations of a lexical subordination process (Spencer and Zaretskaya (1998)). [...]
En aquest article defenso que determinats verbs denominals complexos de les llengües germàniques (cf. al. vergärtnern) no impliquen una adjunció d'un preverb a una base denominal (Stiebels (1998)) sinó que més aviat es poden veure com el resultat d'un procés de subordinació lèxica (Spencer i Zaretskaya (1998)). [...]

2001
Catalan Working Papers in Linguistics, V. 9 (2001) , p. 37-51  
138.
25 p, 96.2 KB Why Can't We Wipe the Slate Clean? A Lexical-Syntactic Approach to Resultative Constructions / Mateu Fontanals, Jaume
This paper provides a lexical-syntactic account (Hale & Keyser (1993, 1999)) of why Romance languages do not have resultative sentences like John hammered the metal flat or the dog barked the chickens awake. [...]
En aquest article proposem una explicació lexicosintàctica (Hale i Keyser (1993, 1999)) de per què les llengües romàniques no tenen construccions resultatives complexes del tipus John hammered the metal flat (lit. [...]

2000
Catalan Working Papers in Linguistics, V. 8 (2000) , p. 71-95  
139.
17 p, 107.9 KB Datives in Constructions with Unaccusative Se / Fernández Soriano, Olga
In this talk I argue that in Spanish there is a type construction, involving a verb with the unaccu-sative seclitic and a dative, where the dative is in fact the external argument, which renders the construction comparable to a transitive structure (in the well-established unaccusative-transitive alternation). [...]
En aquesta xerrada defenso que en castellà hi ha un tipus de construcció, que conté un verb amb la marca sed'inacusatiu i un datiu, on el datiu és, de fet, l'argument extern, cosa que fa aquesta construcció comparable a una estructura transitiva (dins l'alternança ben coneguda inacusatiu-transitiu). [...]

1999
Catalan Working Papers in Linguistics, V. 7 (1999) , p. 89-105  
140.
16 p, 107.4 KB Extended Argument Structure : Progressive as Unaccusative / Mateu Fontanals, Jaume ; Amadas Simon, Laia
Our lexical relational analysis of the progressive construction is based on Mateu's (1999) theory of Relational Semantics. Drawing empirical evidence from cross-linguistic studies, we argue that the progressive involves a nominalization process that joins a locative unaccusative structure and the argument structure corresponding to the lexical verb. [...]
La nostra anàlisi lèxico-relacional de la construcció progressiva es basa en la teoria de la Semàntica Relacional de Mateu (1999). A partir de dades d'estudis interlingüístics, defensem que la construcció progressiva implica un procés de nominalització que uneix una estructura inacusativa locativa a l'estructura argumental que correspon al verb lèxic. [...]

1999
Catalan Working Papers in Linguistics, V. 7 (1999) , p. 159-174  
141.
18 p, 128.9 KB Some Remarks on De-adjectival Verbs and Resultative Secondary Predicates / Gumiel Molina, Silvia ; Nieto Herranz, Isabel ; Pérez Jiménez, Isabel
The major aim of this paper consists in showing that de-adjectival verbs like engordar (<en+adjective+ ar>, 'fatten'), agrandar (<a+adjective+ar>, 'enlarge') and ampliar (<null affix+adjective+ ar>, 'widen'), share some crucial properties with resultative secondary predicates (Mary pounded the metal flat). [...]
L'objectiu d'aquest article és demostrar que els verbs deadjectivals com engordar(<en+adjectiu+ ar>, 'fatten'), agrandar(<a+adjectiu+ar>, 'enlarge') i ampliar(<afix nul+adjectiu+ar>, 'widen'), comparteixen algunes propietats crucials amb els predicats secundaris resultatius (Mary pounded the metal flat). [...]

1999
Catalan Working Papers in Linguistics, V. 7 (1999) , p. 107-124  
142.
11 p, 55.7 KB Reducció de l'erosionabilitat d'un alfisòl mitjançant l'ús de fangs de depuradora o d'adobs minerals per al desenvolupament de la coberta herbàcia / Ortiz Perpiñà, Oriol (Centre de Recerca Ecològica i Aplicacions Forestals) ; Alcañiz, Josep M. (Josep Maria) (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Biologia Animal, de Biologia Vegetal i d'Ecologia)
S'ha avaluat la resistència a l'erosió mitjançant pluja simulada (94 L m-2 h-1) d'un alfisòl afectat per un incendi forestal i posteriorment fertilitzat amb (a) fangs de depuradora i (b) un adob mineral N-P. [...]
We tested soil erosion rates after a wildfire throughout rainfall simulation (94-L m-2 hr-1). The soil was amended by using sewage sludge or mineral N-P fertiliser. Rainfall simulation was done either on denuded or covered soil. [...]

2001
Orsis : Organismes i Sistemes, N. 16 (2001) , p. 121-131  
143.
13 p, 431.5 KB Los estilos de prosa y el enfoque ciencia-tecnología-sociedad en textos universitarios de química general / Malaver, Manuel ; Pujol, Rafael ; D'Alessandro Martínez, Antonio
En este trabajo se estudiaron los estilos de prosa científica y el enfoque ciencia-tecnología-sociedad en textos de química de los cursos básicos universitarios en Venezuela, usando técnicas de análisis de contenido. [...]
In this work we studied prose structures and STS interactions in basic chemistry textbooks commonly used in the initial university courses given in Venezuela with techniques of analysis of content. We have found the most used prose structure to be the knowledge of science, showing little interest in STS interactions.

2004
Ensenanza de las Ciencias, V. 22 N. 3 (2004) , p. 441-454  
144.
11 p, 231.9 KB Estrategias de recuerdo y comprensión de un texto de física / Pandiella, Susana (Universidad Nacional de San Juan (San Juan, Argentina)) ; Calbó, Palmira (Universidad Nacional de San Juan (San Juan, Argentina)) ; Macías, Ascensión (Universidad Nacional de San Juan (San Juan, Argentina))
En este trabajo se presentan los resultados de un estudio indagatorio, aplicado a estudiantes de secundaria, sobre reconocimiento de la estructura de nivel superior que utilizan al ordenar un texto de física. [...]
In this paper the results of an inquiring study, made with secondary students, about the identification of the top-level structure they use when ordering a Physics text are presented. Besides, the level of reading comprehension and the quality of the information that the students remember are evaluated. [...]

2003
Ensenanza de las Ciencias, V. 21 N. Extra (2003) , p. 119-129  
145.
9 p, 473.6 KB La construcción de nociones básicas de química en ciencias agropecuarias : el caso de "efectos electrónicos en las moléculas" / Madoery, R. ; Möller, M. A. ; Peme-Aranega, C. ; Benito, M. ; Mestrallet, M. ; Romero, C. ; Cadile, S.
La comprensión de la relación estructura-propiedades es fundamental en el estudio de química en las ciencias agropecuarias. En ese sentido y a partir de las dificultades observadas en los alumnos para la aplicación de ese núcleo conceptual, se identificó la noción básica efectos electrónicos en las moléculas y se planteó la investigación de su construcción conceptual. [...]
The understanding of the structure-properties relation is of great importance in the chemistry study in Agricultural Sciences. In this sense, starting from the difficulties found in students when applying this conceptual nucleus, we identified the basic notion molecular electronic effects and proposed the research of its conceptual construction. [...]

2003
Ensenanza de las Ciencias, V. 21 N. 3 (2003) , p. 419-428  
146.
12 p, 291.2 KB Estructura atómica : análisis y estudio de las ideas de los estudiantes (8º de EGB) / Fuente, Ana María de la ; Perrotta, María Teresa ; Dima, Gilda ; Gutiérrez, Elena ; Capuano, Vicente ; Follari, Beatriz
Este trabajo se propone indagar las ideas de los estudiantes del tercer ciclo de la educación general básica (EGB) en la República Argentina, jóvenes de 12 a 14 años, con el propósito de conocer lo que piensan sobre la estructura atómica. [...]
The purpose of this paper is to find out the pupils' ideas in the Third Cycle of General Basic Education (EGB) in the Argentinean Republic; it was done with young people of between twelve and fourteen years of age, with the aim of knowing what they think about the atomic structure. [...]

2003
Ensenanza de las Ciencias, V. 21 N. 1 (2003) , p. 123-134  

Articles : 157 registres trobats   inicianterior137 - 146següentfinal  anar al registre:
Us interessa rebre alertes sobre nous resultats d'aquesta cerca?
Definiu una alerta personal via correu electrònic o subscribiu-vos al canal RSS.