Articles

Articles 27 registres trobats  inicianterior17 - 26següent  anar al registre: La cerca s'ha fet en 0.01 segons. 
17.
3 p, 565.7 KB Un videojoc per millorar la comunicació dels joves amb Síndrome de Down / Aguilar, Lourdes (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Filologia Espanyola)
El projecte PRADIA pretén avaluar la millora de les habilitats comunicatives dels joves amb Síndrome de Down després de l'ús d'un videojoc educatiu. Un total de 30 joves d'entre 14 i 21 anys participaran en l'estudi. [...]
El proyecto PRADIA pretende evaluar la mejora de las habilidades comunicativas de los jóvenes con Síndrome de Down tras el uso de un videojuego educativo. Un total de 30 jóvenes de entre 14 y 21 años participarán en el estudio. [...]

2017
UAB divulga, Maig 2017, p. 1-3
2 documents
18.
2 p, 240.5 KB The magic stone : a video game to improve communication skills of people with intellectual disabilities / Corrales Astorgano, Mario (Universidad de Valladolid. Departamento de Informática) ; Escudero, David (Universidad de Valladolid. Departamento de Informática) ; González-Ferreras, César (Universidad de Valladolid. Departamento de Informática) ; Gutiérrez-González, Yurena María (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Filologia Espanyola) ; Flores Lucas, Valle (Universidad de Valladolid. Departamento de Psicología) ; Cardeñoso Payo, Valentín (Universidad de Valladolid. Departamento de Informática) ; Aguilar, Lourdes (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Filologia Espanyola)
'The Magic Stone' is a video game whose main aim is to help people with Down syndrome to improve communication skills that have been affected due to their disability, especially those related with prosody. [...]
2016
Interspeech, 2016, p. 1565-1566  
19.
10 p, 227.3 KB La piedra mágica : un videojuego educativo orientado a la mejora de las habilidades comunicativas orales como ventana a la inclusión social / Aguilar, Lourdes (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Gutiérrez-González, Yurena María (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Adell, Ferran (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Escudero, David (Universidad de Valladolid) ; González-Ferreras, César (Universidad de Valladolid) ; Cardeñoso Payo, Valentín (Universidad de Valladolid) ; Corrales Astorgano, Mario (Universidad de Valladolid) ; Sinobas, Patricia (Universidad de Valladolid) ; Flores Lucas, Valle (Universidad de Valladolid)
"La piedra mágica" es, un videojuego que se ha diseñado como herramienta educativa dirigida al alumnado con Necesidades Específicas de Apoyo Educativo y, en particular, a personas con síndrome de Down. [...]
"La piedra mágica" is a video-play designed as an educational tool for students with special needs, including children with Down syndrome. It is aimed at enhancing communication skills by improving prosody (fluency, tone, etc. [...]

2015
Revista Síndrome de Down, Vol. 127, Núm. 32 (2015)  
20.
12 p, 122.0 KB Reseña / Aguilar, Lourdes (Universitat Autònoma de Barcelona)
Obra ressenyada: Pilar PRIETO; Joan MASCARÓ; Maria Josep SOLÉ (eds. ). Segmental and prosodic issues in romance phonology. Amsterdam; Philadelphia: John Benjamins, 2007.
2007
Estudios de fonética experimental, Vol. XVI (2007) , p. 263-274  
21.
9 p, 863.0 KB Estudio de la entonación del catalán hablado en la ciudad de L'Alguer (Cerdeña) en el marco de AMPERCAT / Martínez Celdrán, E. (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Fernández Planas, Ana María (Universitat de Barcelona) ; Aguilar, Lourdes (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Filologia Espanyola) ; Carrera i Sabaté, Josefina (Universitat de Barcelona) ; Romera Barrios, L. (Universitat de Barcelona) ; Salcioli Guidi, V. (Universitat de Barcelona) ; Szmidt, Dorota T. (Universitat de Barcelona) ; Labraña Barrero, S. (Universitat de Barcelona) ; Cabrera Callis, Maria (Universitat de Barcelona) ; Valls Alecha, E. (Universitat de Barcelona)
2008
Language design : journal of theoretical and experimental linguistics, Special Issue (2008) , p. 119-127  
22.
22 p, 618.8 KB L'etiquetatge prosòdic Cat_ToBI / Prieto Vives, Pilar 1965- (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Aguilar, Lourdes (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Mascaró, Ignasi (Institut Menorquí d'Estudis) ; Torres-Tamarit, Francesc (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Vanrell Bosch, Maria del Mar (Universitat Autònoma de Barcelona)
L'article presenta el primer sistema complet d'etiquetatge prosòdic per al català basat en el model mètric autosegmental: el Catalan ToBI o Cat_ToBI. La proposta es basa en resultats d'estudis anteriors i en una anàlisi qualitativa d'un corpus de diferents dialectes del català. [...]
This paper describes the conventions proposed in the first prosodic transcription system within the Tones and Break Indices (ToBI) framework for Catalan: Catalan ToBI or Cat_ToBI. The proposal is based on the previous literature on Catalan intonation and a qualitative analysis of a corpus of spoken Catalan that covers several dialects. [...]

2009
Estudios de fonética experimental, Vol. XVIII (2009) , p. 287-309  
23.
47 p, 1.1 MB Nuevos datos empíricos sobre la entonación del español a partir del corpus de noticias Glissando / Gutiérrez-González, Yurena María (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Aguilar, Lourdes (Universitat Autònoma de Barcelona)
El objetivo de este estudio es presentar nuevos datos empíricos sobre la entonación del español, a partir de los materiales anotados del subcorpus de noticias de Glissando, y discutir los datos desde la perspectiva de la distinción entre las categorías fonológicas representadas por el modelo Sp_ToBI y las realizaciones fonéticas que se hallan en un corpus leído.
The goal of this paper is to present novel empirical data regarding the intonation of Spanish, which have been collected from the annotated materials in the Glissando news subcorpus, and to discuss the data from the perspective of the distinction between the phonological categories represented by the Sp_ToBI model and the phonetic realizations that have been found in a corpus of read speech.

2015
Estudios de fonética experimental, Vol. XXIV (2015) , p. 35-82  
24.
2 p, 95.3 KB Glissando : un corpus per a estudis prosòdics multidisciplinaris en espanyol i català / Gutiérrez-González, Yurena María ; Aguilar, Lourdes (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Filologia Espanyola)
La bibliografia actual sobre prosòdia mostra l'absència de corpus de parla extensos en llengua catalana i castellana que possibilitin l'estudi empíric de l'entonació d'aquests idiomes. El corpus Glissando pretén precisament omplir aquest buit i posar a l'abast de tothom gravacions de veu que permetin caracteritzar l'entonació de cada llengua, establir diferències segons diversos criteris (gènere, estil, registre, etc. [...]
La bibliografía actual sobre prosodia revela la ausencia de corpus de habla extensos en lengua catalana y castellana que posibiliten el estudio empírico de la entonación de estos idiomas. El corpus Glissando pretende precisamente llenar ese vacío y poner al alcance de todos los públicos grabaciones de voz que permitan caracterizar la entonación de cada lengua, establecer diferencias según distintos criterios (género, estilo, registro, etc. [...]
A literature review on prosody studies reveals a lack of Catalan and Spanish corpora. Glissando is a Spanish and Catalan corpus which intends not only to fill this gap but furthermore show the capabilities of extensive speech corpora for the empirical study of prosody. [...]

2014
UAB divulga, Maig 2014
3 documents
25.
11 p, 65.6 KB Un módulo de desambiguación morfosintáctica para el castellano basado en conocimiento lingüístico / Aguilar, Lourdes (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Filologia Espanyola) ; Avilés, Ana Belén (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Filologia Espanyola) ; Fontseca, Jordi (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Filologia Espanyola) ; De la Mota Gorriz, Carme (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Filologia Espanyola) ; Rodríguez Sellés, Yolanda (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Filologia Espanyola) ; Caymes Scutari, Paola Guadalupe (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Ciències de la Computació) ; Balari, Sergio (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Filologia Catalana)
En el presente artículo describimos una herramienta informática de desambiguación morfológica para el español, diseñada para ser integrada en un sistema de corrección gramatical avanzada para el castellano y el catalán basado en la combinación de dos tipos de herramientas, a saber: a) Un analizador morfosintáctico de bajo nivel y b) Un analizador sintáctico/semántico de alto nivel. [...]
In this paper we describe a computational tool for morphological disambiguation for the Spanish language, designed to be eventually part of a larger gramar checking system for both Spanish and Catalan. [...]

2004
Revista española de lingüística aplicada, Vol. 17-18 (2004) , p. 7-17  
26.
19 p, 113.6 KB Placing pauses in read spoken Spanish : a model and an algorithm / Marín Gálvez, Rafael (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Filologia Espanyola) ; Aguilar, Lourdes (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Filologia Espanyola) ; Casacuberta, David, 1967- (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Filosofia)
The purpose of this work is to describe the appearance and location of typographically unmarked pauses in any Spanish text to be read. An experiment is designed to derive pause location from natural speech: results show that Intonation Group length constraints guide the appearance of pauses, which are placed depending on syntactic information. [...]
2002
Language design : journal of theoretical and experimental linguistics, V. 4 (2002) p. 49-66  

Articles : 27 registres trobats   inicianterior17 - 26següent  anar al registre:
Vegeu també: autors amb noms similars
6 Aguilar, Lourdes,
2 Aguilar, Lourdes.
Us interessa rebre alertes sobre nous resultats d'aquesta cerca?
Definiu una alerta personal via correu electrònic o subscribiu-vos al canal RSS.