Articles

Articles 74 registres trobats  inicianterior17 - 26següentfinal  anar al registre: La cerca s'ha fet en 0.00 segons. 
17.
12 p, 282.5 KB Uses of Digital Mediation in the School-Families Relationship During the COVID-19 Pandemic / León-Nabal, Blanca (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Psicologia Bàsica, Evolutiva i de l'Educació) ; Zhang-Yu, Cristina (Universitat de Girona. Departament de Psicologia) ; Lalueza Sazatornil, José Luis (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Psicologia Bàsica, Evolutiva i de l'Educació)
The COVID-19 pandemic has sharpened the inequalities in our societies. In Spain, we observed that the impact on schooling varied according to socioeconomic, gender and sociocultural variables. In this article, we present a case analysis illustrating the impact of the COVID-19 pandemic on schooling in early educational grades (ages 3-6), which leads us to focus on school-family relationship. [...]
2021 - 10.3389/fpsyg.2021.687400
Frontiers in psychology, Vol. 12 (june 2021)  
18.
17 p, 2.1 MB Main cross-cutting training contents of leisure and free time schools : Acceptance of groups involved in the leisure time instructor courses / Valdivia, Paloma (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Pedagogia Sistemàtica i Social) ; Rodrigo Moriche, María Pilar (Universidad Autónoma de Madrid. Departamento de Pedagogía) ; Sánchez-Cabrero, Roberto (Universidad Autónoma de Madrid. Departamento de Psicología Evolutiva y de la Educación) ; Villaseñor, Karla (Benemérita Universidad Autónoma de Puebla (Puebla, Mèxic)) ; Moreno-Rodríguez, Vanessa (Universidad Alfonso X el Sabio. Departamento de Educación)
Time atomisation trends, leisure economy, and social and technological changes are causing a reframe of the leisure and free-time industry. This study aims to analyse the assessment of nine cross-cutting contents by the main agents involved in leisure-time instructor courses, and a group of young subjects in Spain. [...]
2021 - 10.3390/su13168959
Sustainability, Vol. 13 Núm. 16 (february 2021) , p. 8959  
19.
14 p, 254.6 KB Teachers' informal learning and organizational learning in Spain / Gairín Sallán, Joaquín (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Pedagogia Aplicada) ; Díaz Vicario, Anna (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Pedagogia Aplicada) ; Barrera-Corominas, Aleix (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Pedagogia Aplicada) ; Duran-Bellonch, Mar (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Pedagogia Aplicada) ; Universitat Autònoma de Barcelona. Centre de Recerca i Estudis pel Desenvolupament Organitzatiu (CRiEDO)
Purpose: The purpose of this study is to focus on the informal learning (IL) processes of teachers in primary and secondary schools in Spain. Its objective is to study the strategies currently used by teachers to generate IL, identifying the factors that condition such learning and the changes that must be introduced to enhance it. [...]
2021 - 10.1108/JWL-02-2021-0017
Journal of workplace learning, 9 July 2021  
20.
22 p, 491.3 KB ¿Qué naturaleza de la ciencia se presenta en los libros de química para la educación secundariaen América Latina? / Amador-Rodríguez, Rafael (Universidad del Norte) ; Adúriz-Bravo, Agustín (Universidad de Buenos Aires)
Este trabajo de investigación tuvo como objetivo principal caracterizar las concepciones de naturaleza de la ciencia (NOS) que se promueven en libros de química para la educación secundaria de cuatro países latinoamericanos. [...]
This piece of research had as its main aim characterising the conceptions on the nature of science (NOS) promoted in secondary chemistry textbooks from four Latin American countries. The methodological approach was qualitative; for the analysis, ten different aspects of the scientific activity («topics from the philosophy of science») were employed; each topic was modelled from five schools of 20th century philosophy of science. [...]

2021 - 10.5565/rev/ensciencias.3272
Enseñanza de las ciencias, Vol. 39 Núm. 3 (2021) , p. 11-31 (Investigaciones Didácticas)  
21.
30 p, 1.8 MB Noticias de la gimnasia o educación física en los colegios privados de Madrid (1833-1883) / Torrebadella Flix, Xavier (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Didàctica de l'Expressió Musical, Plàstica i Corporal) ; Galera Pérez, Antonio David (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Didàctica de l'Expressió Musical, Plàstica i Corporal)
En España, a partir del segundo tercio del siglo XIX, algunos distinguidos colegios particulares de la Villa de Madrid solían incluir en su plan de estudios un conjunto de materias, las llamadas artes o 'clases de adorno', entre las cuales se encontraba con frecuencia la gimnástica; seguían en esto la tendencia imperante en los mejores colegios de Europa. [...]
In Spain, from the second third of the 19th century onwards, some distinguished privately promoted public schools in the city of Madrid used to include in their curriculum a set of subjects, the so-called 'adornment arts' or lessons, among which gymnastics was frequently found; in this they followed the prevailing trend in the best schools in Europe. [...]

2021 - 10.35072/CABAS.2021.91.99.003
Cabás, Núm. 25 (junio 2021) , p. 3-32  
22.
33 p, 1.8 MB Escuela pública durante el altofranquismo educativo (1936-1970) : aspectos administrativos y curriculares / Galera Pérez, Antonio David (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Didàctica de l'Expressió Musical, Plàstica i Corporal)
Con base en la misma metodología utilizada para estudiar dos períodos anteriores de nuestra Enseñanza primaria, se aborda aquí el período correspondiente al franquismo anterior a 1970. Encontramos una tipología de escuelas excesivamente compartimentada, una graduación escolar confusa y una recuperación curricular de asignaturas exclusivamente femeninas que, sin embargo, no era más que una prolongación de la recuperación que acababa de hacer la República en varias de sus administraciones educativas. [...]
Based on the same methodology used to study two previous periods of the Spanish Elementary Education, the period corresponding to the Francoist regime prior to 1970 is addressed here. We find out an excessively compartmentalized typology of schools, a confusing school graduation and a curricular recovery of exclusively female subjects that however, it was nothing more than an extension of the recovery that the Republic had just made in several of its educational administrations. [...]

2020 - 10.35072/CABAS.2021.23.57.005
Cabás, Núm. 23 (junio 2020) , p. 82-114  
23.
33 p, 570.2 KB Escuelas de ábaco : la invención de un lenguaje / Patriarca, Giovanni (Universidad de Las Palmas de Gran Canaria)
Las escuelas de ábaco son fundamentales para la alfabetización matemática, geométrica y ecónomica así como para el desarollo científico de esas disciplinas con su lenguaje sectorial y estilo propio. [...]
Abacus schools are fundamental for mathematical, geometric and economic literacy as well as for the scientific development of these disciplines with their own sectorial language and style. The Abacus treatises constitute the basis of a solid administrative, accounting and commercial training. [...]

2021
Mirabilia, Núm. 32 (jan-jun 2021) , p. 48-80 (Articles)  
24.
17 p, 332.3 KB Alianzas entre centros escolares y organizaciones de apoyo socioeducativo en torno al soporte escolar / Iglesias Vidal, Edgar (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Pedagogia Aplicada) ; López-Crespo, Saida (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Pedagogia Aplicada) ; Muñoz Moreno, José Luis, 1980- (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Pedagogia Aplicada) ; Tarrés Vallespí, Anna (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Pedagogia Aplicada)
La creación y consolidación de alianzas entre centros escolares y organizaciones de apoyo socioeducativo se presenta como condición de éxito para los aprendizajes y el de-sarrollo escolar. El presente estudio pretende identificar condiciones favorables para la confi-guración de alianzas entre centros escolares y organizaciones de apoyo socioeducativo. [...]
The creation and consolidation of partnerships between schools and socio-educational support organizations is considered a success key factor both for learning and for the development of academic support. [...]

Universidad de Murcia, 2019 - 10.7179/PSRI_2019.34.11
Pedagogía social, Núm. 34 (2019) , p. 155-169
2 documents
25.
10 p, 823.9 KB Adaptación y validación de un cuestionario para evaluar las prácticas de autocuidado en población infantil sana residente en España / Urpí Fernández, Ana María (Institut Català de la Salut. Gerència d'Àmbit d'Atenció Primària Barcelona Ciutat) ; Zabaleta del Olmo, Edurne (Universitat de Girona. Facultat d'Infermeria) ; Tomas-Sabado, Joaquin (Escola Universitària d'Infermeria i de Fisioteràpia "Gimbernat") ; Tambo Lizalde, Elena (Universidad de San Jorge. Facultad de Ciencias de la Salud) ; Roldán Merino, Juan Francisco (Hospital Sant Joan de Déu (Barcelona, Catalunya))
Adaptar y validar el Child and Adolescent Self-Care Performance Questionnaire (CASPQ) al contexto de la población infantil sana de 8 a 12 años residente en España y evaluar sus propiedades métricas. [...]
2019 - 10.1016/j.aprim.2018.10.004
Atencion Primaria, Vol. 52 (march 2019) , p. 297-306  
26.
48 p, 413.8 KB Un regard historique (1870-1914) sur les mots et les choses de la "laïcité" en Europe de l'Ouest / Besse, Henri (ENS Lyon)
Il s'agit d'étudier la manière dont la notion moderne de "laïcit", qui tend à dissocier la société civile du religieux, s'est inscrite, entre la fin du XIXe et le début du XXe siècles, dans un lexique antérieur, d'origine ecclésiastique, où la société civile était soumise au religieux. [...]
The present paper studies the way the modern notion of 'laïcité', which is aimed at dissociating religion and civil society, became expressed, between the end of the 19th century and the turn of the 20th, in a vocabulary datingback to an age when civil society was subordinated to religion. [...]

2015 - 10.5565/rev/languesparole.6
Langue(s) & Parole, Núm. 1 (2015) , p. 59-106 (Articles)  

Articles : 74 registres trobats   inicianterior17 - 26següentfinal  anar al registre:
Us interessa rebre alertes sobre nous resultats d'aquesta cerca?
Definiu una alerta personal via correu electrònic o subscribiu-vos al canal RSS.