Articles

Articles 40 registres trobats  inicianterior30 - 39següent  anar al registre: La cerca s'ha fet en 0.00 segons. 
30.
33 p, 1.1 MB Epistemología de la pedagogía comparada / Quintana Cabanas, José María
Se discuten los principales problemas de la Pedagogía Comparada como rama cientifíca, examinando si es una ciencia, qué clase de saber constituye, que nombre le conviene y qué relación tiene con otras ciencias, especialmente la Pedagogía y las Ciencias de la Educación. [...]
The principal problems of Comparative Education as a branch of science are discussed, examining whether it is a science, what class of knowledge it consists of, what name is suitable and what relation it has to other sciences, especially Pedagogy and the Educational Sciences. [...]

1983 - 10.5565/rev/educar.551
Educar, N. 3 (1983) p. 25-59  
31.
14 p, 434.8 KB Epistemologia de l'educació moral / Mèlich i Sangrà, Joan Carles (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Pedagogia Sistemàtica i Social)
La pregunta fundamental de la epistemología de la educación moral podría ser: ¿existe un fundamento último (Grund) del discurso sobre educación moral? El autor pasa revista al racionalismo epistemológico, el cual intenta descubrir en la Razón la base de la argumentación moral. [...]
The fundamental question of the Epistemology of the moral education could be: Does it exist a last foundation (Grund) of the discourse upon moral Education? The author reviews the epistemological Racionalisrn, which tries to discover in the reason the base of the moral argumentation. [...]

1988 - 10.5565/rev/educar.552
Educar, N. 14-15 (1988) p. 189-202  
32.
8 p, 471.8 KB Epistemología, caos y enseñanza de las ciencias / Luffiego García, Máximo ; Bastida, M. F. ; Ramos, F. ; Soto, J.
In this article it is maintained that modern science is going through a critical period where its epistemological assumptions and the use of a parcelling and reductionist methodology are questioned. This will surely have important implications in the teaching of the sciences, perhaps because the world today demands above all an epistemological change in the people who, within a few years, will occuppy the posts in the production and reproduction of scientific and technical knowledge.
1994 - 10.5565/rev/ensciencias.4489
Enseñanza de las ciencias, V. 12 n. 1 (1994) p. 89-96  
33.
10 p, 604.4 KB Vino viejo en botellas nuevas : un problema con la epistemología constructivista / Matthews, M. R.
This article deals with what the autor regards as a fatal epistemological error in the constructivist doctrine: its theory maintains the Aristotelian-empiricist epistemological paradigm. However, good constructivist pedagogy could be rescued from the deficient theory that parented it if we made a clear distinction between real and theoretical objects; and knowledge is recognised as a process of intellectual production working with real objects that have been described, apprehended, or incorporated by a theoretical object.
1994 - 10.5565/rev/ensciencias.4488
Enseñanza de las ciencias, V. 12 n. 1 (1994) p. 79-88  
34.
18 p, 922.5 KB Conocimiento profesional y epistemología de los profesores I: Teoría, métodos e instrumentos / Porlán Ariza, Rafael (Universidad de Sevilla. Departamento de Didáctica de las Ciencias Experimentales y Sociales) ; Rivero García, Ana (Universidad de Sevilla. Departamento de Didáctica de las Ciencias Experimentales y Sociales) ; Martín del Pozo, Rosa (Universidad Complutense de Madrid. Departamento de Didáctica de las Ciencias Experimentales, Sociales y Matemáticas)
We present in this article the theoretic and methodological frame of the studies carried out by the authors on teacher's professional knowledge and epistemological conceptions, taking as a reference the bases of the Model of Investigation at the School and the IRES curricular project. [...]
1997 - 10.5565/rev/ensciencias.4173
Enseñanza de las ciencias, V. 15 n. 2 (1997) p. 155-171  
35.
8 p, 95.6 KB Tres ensayos de epistemología. Hacia una propuesta Feminista de investigación situada. Presentación / Díaz, Alejandra Araiza
2007 - 10.5565/rev/athenead/v0n11.388
Athenea digital : revista de pensamiento e investigación social, N. 11 (2007) p. 263-270  
36.
8 p, 286.2 KB ¿Es importante la epistemología de las ciencias en la formación de investigadores y de profesores en física? / Colombo de Cudmani, Leonor (Universidad Nacional de Tucumán (Argentina). Instituto de Física) ; Salinas de Sandoval, Julia (Universidad Nacional de Tucumán (Argentina). Instituto de Física)
En este trabajo fundamentamos la pertinencia de la epistemología en la formación de profesores en física e investigadores en física y en enseñanza de la física. También analizamos diversas experiencias realizadas a lo largo de los últimos veinte años, en las que hemos participado en la incorporación de tópicos de epistemología en la formación de profesores e investigadores (Colombo de Cudmani, L. [...]
In the present work, we argue about the pertinence of Epistemology in the training of Physics teachers, Physics researchers and Physics Education researchers. We have also analysed different experiences that we have carried out during the last twenty years, about the insertion of Epistemology topics in the training of Physics teachers and researchers. [...]

2004 - 10.5565/rev/ensciencias.3876
Enseñanza de las ciencias, V. 22 N. 3 (2004) , p. 455-462  
37.
6 p, 73.3 KB Reflexiones sobre la ciencia y la epistemología científica / Gallegos, José A.
From the epistemologic point of view, some constructivist trends seem to border on a extreme idealism of kantian overtones; they suggest that the natural world has no existence apart from what the individual creates in his mind. [...]
1999 - 10.5565/rev/ensciencias.4095
Enseñanza de las ciencias, V. 17 N. 2 (1999) , p. 321-326  
38.
9 p, 51.6 KB La epistemología constructivista y la didáctica de las ciencias : ¿coincidencia o complementariedad? / Moreno Armella, Luís ; Waldegg, Guillermina
To a large extent, criticisms to constructivists epistemologies, in particular to Piaget's theory, have come from fields like psychology and didactics, not from epistemology itself. Our goal is to show that the power of piagetian theory comes from its epistemological contents. [...]
1998 - 10.5565/rev/ensciencias.4118
Enseñanza de las ciencias, V. 16 N. 3 (1998) , p. 421-429  
39.
18 p, 99.6 KB Conocimiento profesional y epistemología de los profesores, II : estudios empíricos y conclusiones / Porlán Ariza, Rafael (Universidad de Sevilla. Departamento de Didáctica de las Ciencias Experimentales y Sociales) ; Rivero García, Ana (Universidad de Sevilla. Departamento de Didáctica de las Ciencias Experimentales y Sociales) ; Martín del Pozo, Rosa (Universidad Complutense de Madrid. Departamento de Didáctica de las Ciencias Experimentales, Sociales y Matemáticas)
In a previous paper we discuss the theoretic and methodological framework which we have considered for studying the professional knowledge of the teachers. In this paper we present a review of some empirical studies with significance to the analysis of the scientific and didactic conceptions of the teachers. [...]
1998 - 10.5565/rev/ensciencias.4131
Enseñanza de las ciencias, V. 16 N. 2 (1998) , p. 271-288  

Articles : 40 registres trobats   inicianterior30 - 39següent  anar al registre:
Us interessa rebre alertes sobre nous resultats d'aquesta cerca?
Definiu una alerta personal via correu electrònic o subscribiu-vos al canal RSS.