Articles

Articles 122 registres trobats  inicianterior79 - 88següentfinal  anar al registre: La cerca s'ha fet en 0.01 segons. 
79.
12 p, 1.5 MB Iconografía de Magdalena de Pazzi : a propósito de Alonso Cano, Valdés Leal y Pedro de Moya / Moreno Cuadro, Fernando (Universidad de Córdoba)
El trabajo presenta, en el contexto de la iconografía de Magdalena de Pazzi, la vinculación de las obras realizadas por Alonso Cano, Valdés Leal y Pedro de Moya con la estampa, destacando el interés de los comitentes por aunar la imagen simbólica magdaleniana de los atributos pasionistas con la «vera effigies» de la santa florentina no solo en cuadros de caballete sino también en los pinturas destinadas a completar los programas iconográficos de retablos. [...]
This work shows, in the context of the iconography of Magdalena de Pazzi, the link in the works of Alonso Cano, Valdés Leal and Pedro de Moya with the illustration, and above all, the interest shown by all the above to combine the symbolic image of Magdalena -with its close connections to the Passionn- with the «true likeness» of the Florentine saint, not only in oil paintings but also in the paintings designed to complete iconographic programmes in altarpieces. [...]

2010 - 10.5565/rev/locus.207
Locus amoenus, Núm. 10 (2009-2010) , p. 141-152  
80.
24 p, 538.6 KB Alfonso el Magnánimo y Jan van Eyck: pintura y tapices flamencos en la corte del rey de Aragón / Cornudella i Carré, Rafael (Museu Nacional d'Art de Catalunya)
Alfonso el Magnánimo tuvo en su poder al menos un par de obras suyas, según nos cuentan las fuentes. Esta apreciación particular del gran maestro flamenco se inscribe naturalmente dentro de un fenómeno más general, cual es el de la emulación, por parte de tantas cortes regias o principescas europeas, del modelo de mecenazgo y de los ideales culturales de los reyes y los príncipes de la casa de Valois, incluyendo, por supuesto, la rama de los duques de Borgoña. [...]
Already during his lifetime Jan van Eyck was the most celebrated painter in Europe, and King Alfonso the Magnanimous possessed at least a couple of works by the painter, as sources record. This particular appraisal of the great Flemish master is naturally in keeping with a more general phenomenon, the emulation by so many European royal and princely courts of the model of patronage and cultural ideals of the kings and princes of the House of Valois, including the branch of the Dukes of Burgundy. [...]

2010 - 10.5565/rev/locus.201
Locus amoenus, Núm. 10 (2009-2010) , p. 39-62  
81.
18 p, 448.2 KB Los gustos artísticos de los «novatores» valencianos en torno a 1700 : la colección de pintura de los marqueses de Villatorcas / Gil Saura, Yolanda (Universitat de València)
La casa del primer marqués de Villatorcas era famosa en la Valencia de finales del siglo XVII por la importante biblioteca que albergaba, sede de reuniones de carácter literario y científico. En 1702, el hijo y heredero del marqués, Juan Basilio Castelví, se casaba con la condesa de Cervellón y, con motivo del matrimonio, su padre le cedió una importante colección de pintura de la que destaca la procedencia italiana de la mayoría de los lienzos, sobre todo napolitanos, y la abundancia de pintura de género, de paisajes, de bodegones o de ruinas. [...]
The House of the Marquis of Villatorcas was famous in the late xviith century Valencia due to its important library and to the scientific and literary meetings that took place in it. In 1702, the son and heir of the marquis, Juan Basilio Castelvi, married the countess of Cervellon and on account of this marriage, he was granted by his father with an important art collection. [...]

2008 - 10.5565/rev/locus.187
Locus amoenus, N. 9 (2007-2008) p. 171-188  
82.
15 p, 765.1 KB Le acquisizioni di opere d'arte di Gaspar de Bracamonte y Guzmán, conte di Peñaranda e viceré di Napoli (1659-1664) / Mauro, Ida
L'adquisició d'obres d'art per part dels virreis espanyols i la seva cort es realitzava de maneres diferents (regals, compres mitjançant intermediaris. . . ) i tenia finalitats diverses. L'article analitza les obres adquirides a Nàpols pel virrei comte de Peñaranda i l'inventari de l'enviament de part dels seus béns, que van sortir de la capital del regne el 9 de setembre de 1664. [...]
La adquisición de obras de arte napolitano por parte de los virreyes españoles y de su corte se realizaba de maneras diferentes (regalos, compras por medio de intermediarios. . . ) y tenía diversas finalidades. [...]
The works of art acquisition by the Spanish viceroys and their court was carried out in different ways (presents, purchases by middlemen. . . ) and it had several aims. This article analyses the works of art purchased in Naples by the viceroy count of Peñaranda and the inventory of some of them shipped to Spain on September 1664. [...]

2008 - 10.5565/rev/locus.186
Locus amoenus, N. 9 (2007-2008) p. 155-169  
83.
28 p, 2.0 MB Paul Bril, Wenzel Cobergher, Jacob Frankaert I, Willem I van Nieulandt y los ermitaños de Pedro de Toledo, V marqués de Villafranca / Bosch Ballbona, Joan, 1960- (Universitat de Girona. Institut Català de Recerca en Patrimoni Cultural)
En febrero de 1601, Don Pedro de Toledo, quinto marqués de Villafranca, contrató a Paul Bril, Wenzel Cobergher, Willem I van Nieulandt y Jacob Frankaert I, pintores flamencos residentes en Roma, para la realización de una serie de pinturas de ermitaños y una de «Huomini Illustri». [...]
In February 1601, Don Pedro de Toledo, fifth marquis of Villafranca, contracted in Rome the Flemish painters Paul Bril, Wenzel Cobergher, Willem I van Nieulandt and Jacob Frankaert to carry out two large series of paintings, one of eremites and another one of «Huomini Illustri». [...]

2008 - 10.5565/rev/locus.185
Locus amoenus, N. 9 (2007-2008) p. 127-154  
84.
25 p, 2.7 MB "En un instant li venc certa il·lustració divinal" : l'episodi de la il·luminació a la iconografia de Ramon Llull / Sacarès Taberner, Miquela
L'article constitueix un estudi d'un dels episodis més representatius del cicle iconogràfic de la vida de Ramon Llull: la il·luminació al puig de Randa. El punt de partida són les conegudes miniatures del còdex de Karlsruhe, primeres representacions que tracten aquest tema. [...]
This article presents one of the most representative iconographic episodes of Ramon Llull's life: the Puig de Randa illumination. The departure point are the well-known Codex of Karlsruhe miniatures -first representation of this subject-. [...]

2008 - 10.5565/rev/locus.184
Locus amoenus, N. 9 (2007-2008) p. 101-125  
85.
7 p, 282.6 KB Els apòstols miren al cel. A propòsit de l'edició de les filactèries del frontal de Martinet / Calatayud Pla, Josep M.
This is the fust time the inscripcions from the Martinet altar frontzal are printed, identifying their textual origin (Acts of the Apostels I, 9-1 1) and incluiding the names of all the characters represented. [...]
1995
Faventia, V. 17 n. 1 (1995) p. 121-127  
86.
12 p, 483.4 KB Sobre terminología clásica aplicada al sectile / Pérez Olmedo, Esther
This paper pretends the compilation and analysis of classical words about sectilia, both pavements and wall revetments. In this work, also, new hypothesis are suggested about the most polemical terms, like lithostroton or scutulatum.
1997
Faventia, V. 19 n. 1 (1997) p. 43-54  
87.
32 p, 208.3 KB La colección pictórica del canónigo don Pablo Recio y Tello (Yunquera de Henares 1765 - Madrid 1815) / Bassegoda i Hugas, Bonaventura 1954- (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament d'Art i de Musicologia)
Se presenta la colección pictórica del canónigo y capellán real don Pablo Recio y Tello mediante la publicación del inventario completo de la misma, que comprende 464 pinturas. Asimismo, se traza un breve perfil biográfico de este personaje que intervino en diversas empresas artísticas, tales como el traslado a la Academia de las pinturas incautadas por los franceses y almacenadas en diversos depósitos o la elaboración de un proyecto de museo en el palacio de Buenavista. [...]
The author introduces the picture collection of the canon and royal chaplain, Pablo Recio y Tello, through the publication of the complete inventory of his collection, which includes 464 paintings. A brief biography of this collector is also outlined: he took part in different artistic enterprises, such as the transfer to the Academy of the pictures confiscated by the Frenchmen and stored in various warehouses, or the planning of a museum in the Buenavista Palace. [...]

2006 - 10.5565/rev/locus.170
Locus amoenus, N. 8 (2005-2006) p. 233-264  
88.
17 p, 1.1 MB El retaule eucarístic de Vilafermosa i la iconografia del Corpus Christi a la Corona d'Aragó / Favà Monllau, Cèsar (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament d'Art i de Musicologia)
La institució d'una nova solemnitat i la seva incorporació al calendari litúrgic acostuma a posar de relleu la necessitat de crear tota una infraestructura material al servei dels postulats ideològics que defensa. [...]
The establishment of a new solemnity and its incorporation in the liturgical calendar usually highlights the need to create a new material infraestructure to defend the ideological postulate. That's why when at the beginning of the 14th Century is settled up the new feast Corpus Christi in the Aragon Crown, arise the need to set up an iconographic list for the new altarpiece dedicated to sacramental Jesus Christ. [...]

2006 - 10.5565/rev/locus.163
Locus amoenus, N. 8 (2005-2006) p. 105-121  

Articles : 122 registres trobats   inicianterior79 - 88següentfinal  anar al registre:
Us interessa rebre alertes sobre nous resultats d'aquesta cerca?
Definiu una alerta personal via correu electrònic o subscribiu-vos al canal RSS.