Articles

Articles 27 records found  previous11 - 20next  jump to record: Search took 0.01 seconds. 
11.
2 p, 229.8 KB Sumar, restar… Predir / Carrillo Pérez, Nereida (Universitat Autònoma de Barcelona)
2013
Ara, Núm. 1091 (1 de desembre de 2013) , p. 48-49  
12.
2 p, 236.9 KB El boom de la programació informàtica / Carrillo Pérez, Nereida (Universitat Autònoma de Barcelona)
2014
Ara, Núm. 1132 (13 de gener de 2014) , p. 28-29  
13.
2 p, 144.7 KB El fons d'història de la informàtica / Herrán, Néstor (Universitat Autònoma de Barcelona. Centre d'Estudis d'Història de les Ciències)
Des de finals de l'any 2003, la comunitat universitària disposa d'un nou fons bibliogràfic dedicat a la història de la informàtica. El fons està dipositat a la planta -1 de la Biblioteca de Ciències i d'Enginyeries de la UAB i recull materials que, per la seva antiguitat o valor intrínsec, poden contribuir a futurs estudis històrics sobre aquesta la tecnologia informàtica al nostre país.
2004
Biblioteca informacions, Núm. 28 (juliol 2004) , p. 9-10  
14.
11 p, 252.2 KB Teaching Translation Technologies "Everyware" : towards a Self-Discovery and Lifelong Learning Approach / Enríquez Raído, Vanessa (The University of Auckland)
This paper analyzes the main trends that have contributed to the reshaping of the current translation technology landscape, i. e. ubiquity, mobility, connectivity, and immediacy, and proposes a number of pedagogical reasons for promoting the teaching of translation technologies "everyware" as well as the transversal use of online information skills as means towards self-discovery and lifelong learning.
Aquest article analitza les tendències que han contribuït a reorientar el panorama actual de les tecnologies de la traducció, como ara la ubiqüitat, la mobilitat, la connectivitat i la immediatesa, i proposa una sèrie de raons pedagògiques per tal de promoure la docència de les tecnologies de la traducció des de la perspectiva de la ubiqüitat tecnológica ("everyware"), així com la incorporació transversal de les destreses per a la gestió de la informació en línia com a recurs que afavoreix el creixement personal i l'aprenentatge al llarg de la vida.
Este artículo analiza las tendencias que han contribuido a reorientar el panorama actual de las tecnologías de la traducción, como la ubicuidad, la movilidad, la conectividad y la inmediatez, y propone una serie de razones pedagógicas para promover la docencia de las tecnologías de la traducción desde la perspectiva de la ubicuidad tecnológica ("everyware"), así como la incorporación transversal de las destrezas para la gestión de la información en línea como recurso que favorece el crecimiento personal y el aprendizaje a lo largo de la vida.

2013 - 10.5565/rev/tradumatica.52
Tradumàtica, Núm. 11 (2013) , p. 275-285  
15.
10 p, 658.8 KB Obtener muestras de color y compararlas / Entenza Rodríguez, Ana Isabel (Ana Isabel) (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Publicitat, Relacions Públiques i Comunicació Audiovisual)
Nuestra intención era investigar el uso del color en una serie de piezas comunicativas, pero al describir cómo seleccionaríamos y clasificaríamos las muestras, vimos que este paso inicial suponía un estudio en sí mismo, porque clasificar algo que no está acotado en cantidad (algunas aplicaciones trabajan con millones), que dispone de diferentes nomenclaturas (en función de culturas y países), del que apenas conocemos una docena de nombres y que varía en función de las condiciones de luz, de soporte, o de calidad de reproducción, requiere reflexión y profundización.
We tried to investigate the use of color in a series of communication pieces, but at the moment to describe how would select and classify the samples, we found that this initial step implied a study in itself, because classifying something that is not limited in quantity (some applications working with millions of them), which has different classifications (based on culture or countries), which we hardly know a dozen names (following the studies of Bertin and Kay) and which varies depending on lighting conditions , support, or quality reproduction, requires reflection and deepening.

2014 - 10.5565/rev/grafica.10
Grafica, Vol. 2, Núm. 3 (2014) , p. 47-55  
16.
2 p, 79.0 KB Iuriservice : un FAQ Inteligente para los jueces en su primer destino / Benjamins, V. R. (ISOCO Plastics Technology) ; Contreras Cino, Jesús (ISOCO Plastics Technology) ; Lemus, L. (ISOCO Plastics Technology) ; Urios Aparisi, Cristina (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Ciència Política i de Dret Públic) ; Casanovas, Pompeu (Universitat Autònoma de Barcelona. Institut de Dret i Tecnologia)
En esta presentación describimos el uso de ontologías legales como base para la mejora del soporte para jueces. El uso de la tecnología de procesamiento de lenguaje natural permite obtener respuestas a los jóvenes jueces en tiempo real y mejorar así su trabajo día a día.
We present an intelligent FAQ system for junior judges that intensively uses the ontology and allows a free text input for querying. We describe the use of legal ontologies as a basis to improve IT support for professional judges. [...]

2003
Procesamiento del lenguaje natural, Num. 31 (2003) , p. 347-348  
17.
9 p, 78.2 KB Fuentes de información y elección de universidad : el caso catalán / Fondevila-Gascón, Joan-Francesc (Universitat Abat Oliba CEU) ; Carreras Alcalde, Marta (Centro de Estudios sobre el Cable (CECABLE)) ; Olmo Arriaga, Josep Lluís del (Universitat Abat Oliba CEU)
El peso de los servicios de información y documentación en la universidad como factor determinante de elección de los estudiantes para acceder a los estudios superiores ha sido poco estudiado pero es esencial para determinar las políticas de marketing en educación superior, utilizando las tecnologías de la información y la comunicación (TIC). [...]
The weight of the information and documentation services at the university as a choosing determinant factor of students to enter university has been little studied but is essential to determine the policies of higher education marketing, using Information and Communication Technologies (ICT). [...]

2012
Didáctica, innovación y multimedia, Núm. 24 (desembre 2012) , p. 1-9  
18.
4 p, 91.0 KB Informática na formação docente / Ghisolfi Da Silva, Rejane Maria (Pq) (Universidade Federal de Uberlândia)
2005
Enseñanza de las ciencias, Núm. Extra (2005) , p. 1-4  
19.
16 p, 371.7 KB La «autodeterminación informativa» como barrera a la libertad de información y al ejercicio profesional del periodismo / Rodríguez, Pepe, 1953- (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Periodisme i de Ciències de la Comunicació)
La legislación española regula muy estrictamente la posibilidad de obtener, tratar y utilizar datos de carácter personal (especialmente usando tecnología informática), y limita, impide, proscribe y sanciona prácticas profesionales habituales y necesarias para ejercer el periodismo con eficiencia, responsabilidad y calidad. [...]
The Spanish legislation very strictly regulates the possibility of obtaining, treating and using personal data (especially when using computer science technology), and limits, prohibits and sanctions the regular and necessary professional practices of journalism and prevents working with efficiency, responsibility and quality. [...]

2011 - 10.7238/a.v0i42.1204
Anàlisi : quaderns de comunicació i cultura, Núm. 42 (2011) , p. 79-94  
20.
7 p, 71.1 KB The Translation Crowd / Cronin, Michael (Dublin City University)
En les últimes dècades, els estudis de traducció han passat a través de diferents fases. Des de la fase lingüística (1960 i 1970) fins a l'actual fase tecnològica, amb la fase cultural intermèdia (anys 1980 i 1990). [...]
En las últimas décadas, los estudios de traducción han pasado a través de diferentes fases. Desde la fase lingüística (1960 y 1970) hasta la actual fase tecnológica, con la fase cultural intermedia (años 1980 y 1990). [...]
Over the last few decades, translation studies have evolved from the linguistic turn of the 1960s and 1970s to the cultural turn of the 1980s and 1990s to the technological turn taken today. A quick review of the historical basis for today's approach reveals its core concept, ubiquitous computing, as well as its implications for how content should be treated and the consequences for the next generation of students. [...]

2010 - 10.5565/rev/tradumatica.100
Tradumàtica, Núm. 8 (Desembre 2010) , p. 1-7  

Articles : 27 records found   previous11 - 20next  jump to record:
Interested in being notified about new results for this query?
Set up a personal email alert or subscribe to the RSS feed.