Articles

Articles 150 records found  previous11 - 20nextend  jump to record: Search took 0.01 seconds. 
11.
19 p, 1.2 MB Alumnado de origen inmigrante en la educación postobligatoria: el acceso a ciclos formativos o bachillerato en Cataluña / Miret, Pau 1964- (Centre d'Estudis Demogràfics) ; Bayona, Jordi (Centre d'Estudis Demogràfics)
El alumnado de origen inmigrante en España se encuentra menos representado en los estudios postobligatorios debido a su mayor abandono escolar, fruto entre otras razones de un menor éxito en conseguir el graduado de la ESO y a las características socioeconómicas de las familias. [...]
Students of immigrant origin in Spain are less represented in post-compulsory studies due to their higher dropout rate. It is the result, among other reasons, of the lower success in obtaining the ESO degree and of the socioeconomic characteristics of their families. [...]

2022 - 10.14198/OBETS2022.17.2.06
OBETS. Revista de Ciencias Sociales, Vol. 17 Núm. 2 (2022) , p. 267-284  
12.
24 p, 3.6 MB Realidad virtual inmersiva para mejorar la competencia de gestión del clima de aula en los centros de secundaria / Álvarez Valdivia, Ibis Marlene (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Manero, Borja (Universidad Complutense de Madrid) ; Morodo, Andy (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Suñe-Soler, Núria (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Henao Agudelo, Claudia (Universitat Autònoma de Barcelona)
Este artículo describe el sistema Didascalia Virtual-Classroom, un entorno de realidad virtual inmersiva (ERVI) que permite a los docentes experimentar y reflexionar sobre cuestiones decisivas de la gestión eficaz de conflictos en el aula de secundaria. [...]
This article describes the Didascalia Virtual-Classroom system, an immersive virtual reality environment (IVRE) that allows teachers to experience and reflect on conflict management in the secondary school classroom. [...]

2023 - 10.5944/educxx1.33418
Educación XX1, Vol. 26 Núm. 1 (2023) , p. 249-272
2 documents
13.
21 p, 267.9 KB Programa Edu-Car para o desenvolvimento socioemocional e de carreira : Avaliação de processo / de Souza Leal, Mara de Souza (Universidade de São Paulo) ; Taveira, Maria do Céu (Universidade do Minho) ; Melo-Silva, Lucy Leal (Universidade de São Paulo)
As demandas do mundo do trabalho contemporâneo requerem competências socioemocionais, cognitivas e técnicas. Investigações mostram relações positivas entre as competências socioemocionais e os resultados no trabalho, como melhores salários, maior produtividade e satisfação com a carreira. [...]
The demands of the contemporary world of work require socio-emotional, cognitive and technical skills. Investigations show a positive relationship between socio-emotional skills and results at work, such as better wages, greater productivity and career satisfaction. [...]

2022 - 10.5565/rev/qpsicologia.1875
Quaderns de psicologia, Vol. 24 Núm. 3 (2022) , p. e1875 (Artículos)  
14.
19 p, 1.5 MB Identifying Factors Influencing Attention in Adolescents with a Co-Created Questionnaire : A Citizen Science Approach with Secondary Students in Barcelona, Spain / Gignac, Florence (Barcelona Institute for Global Health (ISGlobal)) ; Solé Martín, Caterina (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Didàctica de les Ciències Socials) ; Barrera-Gómez, José (Barcelona Institute for Global Health (ISGlobal)) ; Persavento, Maria Cecilia (Barcelona Institute for Global Health (ISGlobal)) ; Tena Gallego, Èlia (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Didàctica de la Matemàtica i de les Ciències Experimentals) ; López-Vicente, Mónica (Erasmus University Medical Centre-Sophia Children's Hospital. Department of Child and Adolescent Psychiatry/Psychology) ; Júlvez, Jordi (Institut d'Investigació Sanitària Pere Virgili) ; Sunyer, Jordi (Centro de Investigación Biomédica en Red de Epidemiología y Salud Pública) ; Couso, Digna (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Didàctica de la Matemàtica i de les Ciències Experimentals) ; Basagaña, X (Centro de Investigación Biomédica en Red de Epidemiología y Salud Pública) ; Universitat Pompeu Fabra. Department of Experimental and Health Sciences ; CIBER Epidemiología y Salud Pública
Studies on factors that can influence attention in healthy adolescents are recent and focus on recurrent topics. Students' contribution to public health research often revolves around collecting data but rarely around creating data collection instruments. [...]
2021 - 10.3390/ijerph18158221
International journal of environmental research and public health, Vol. 18 (august 2021)  
15.
15 p, 941.9 KB The Ins and Outs of Teamworking : When University Teachers, in-Service Secondary Teachers and Pre-Service Teachers Collaborate to Transform Learning / Masats, Dolors (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Guerrero, Paula (Universitat Autònoma de Barcelona)
Initiatives for teachers' professional development should rely on the epistemology of practice, that is, be founded on the premise that reflective teachers construct professional knowledge and develop professional skills through practice and through planning, observing or analysing practice. [...]
2018 - 10.26417/ejser.v5i3.p185-193
European Journal of Social Science Education and Research, Vol. 5 Núm. 3 (September 2018) , 185-199  
16.
11 p, 231.2 KB Metodología "Destripando la Historia" como estrategia de enseñanza-aprendizaje en ESO / Blasco González, Elisa (Universitat de València) ; Ezeta Muñoz, Gonzalo Nicolás (Universitat de València) ; Huamán Rivera, Pamela (Universidad Católica del Perú)
El presente trabajo se centra en el análisis de un recurso tecnológico, Destripando la Historia (DLH), de YouTube. Este es un medio hipermedia compuesto de dibujos, música, texto y elementos intertextuales. [...]
The present work focuses in the analysis of a technological resource, Destripando la Historia (DLH), from YouTube. This is a hipermedia medium, composed of drawings, music, text and intertextual elements. [...]

2022
Didáctica, innovación y multimedia, Núm. 40 (2022) (Bones pràctiques i Recursos)  
17.
15 p, 360.0 KB Students Estimating Large Quantities : From Simple Strategies to the Population Density Model / Albarracín Gordo, Lluís (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Gorgorió Solà, Núria (Universitat Autònoma de Barcelona)
We study how a group of 16-year-old students solve a sequence of problems that require estimating large quantities. The problem sequence was designed to foster students creating mathematical models. [...]
2018 - 10.29333/ejmste/92285
EURASIA Journal of Mathematics, Science and Technology Education, Vol. 14 Núm. 10 (2018)  
18.
16 p, 856.7 KB Modelización matemática en actividades estadísticas: Episodios clave para la generación de modelos / Aymerich, Àngels (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Albarracín Gordo, Lluís (Universitat Autònoma de Barcelona)
En nuestro trabajo estamos interesados en promover el aprendizaje de conocimientos estadísticos por parte de alumnos de educación secundaria a partir de la modelización matemática. En concreto, usamos problemas estadísticos abiertos donde se estudian fenómenos sociales reales a partir de grandes cantidades de datos que cumplen con los principios de diseño de las model-eliciting activities con alumnos del último curso de educación obligatoria en España (15 años). [...]
This work is intended to assist 15-year-old secondary school students to learn about statistics using mathematical modeling. Specifically, open statistical problems are presented in which real social phenomena are studied by students using large data sets that comply with the design principles of model-eliciting activities. [...]

2022 - 10.15359/ru.36-1.16
Uniciencia, Vol. 36 Núm. 1 (2022) , pp. 1-16  
19.
26 p, 696.6 KB Horizontal inequality in the transition to upper secondary education in Spain / Valdés, Manuel T. (Universidad Complutense de Madrid)
Effectively maintained inequality theory posits that a reduction in vertical inequality following the expansion of a level of education will be compensated by an increase in horizontal inequality. Although this theory has been intensely studied in various countries, it has barely been explored in the Spanish case. [...]
La teoria de la desigualtat efectivament mantinguda postula que la reducció de la desigualtat vertical després de l'expansió d'un nivell educatiu es veurà compensada per un augment de la desigualtat horitzontal. [...]
La teoría de la desigualdad efectivamente mantenida postula que la reducción de la desigualdad vertical tras la expansión de un nivel educativo se verá compensada por un aumento de la desigualdad horizontal. [...]

2022 - 10.5565/rev/papers.2968
Papers : revista de sociologia, Vol. 107 Núm. 2 (2022) , p. e2968 (Artículos)  
20.
30 p, 433.3 KB Educational trajectories, traceability, and self-perception of grades in post-compulsory transitions / García Gracia, Maribel (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Sanchez Gelabert, Albert (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Valls, Ona (Universidad de Viena)
The aim of this article is to describe and analyze the continuities and ruptures in students' educational trajectories in the transition to post-compulsory education. The incidence of social inequalities and the mediation of the self-perception of school grades in their educational choices are investigated. [...]
El presente artículo tiene por objetivo describir y analizar las continuidades y rupturas en los itinerarios formativos de los jóvenes en sus transiciones tras finalizar de la enseñanza secundaria obligatoria. [...]

2022 - 10.4438/1988-592X-RE-2022-396-531
Revista de educación, Núm. 396 (abril-junio 2022) , p. 95-123
2 documents

Articles : 150 records found   previous11 - 20nextend  jump to record:
Interested in being notified about new results for this query?
Set up a personal email alert or subscribe to the RSS feed.