Articles

Articles 36 records found  beginprevious13 - 22nextend  jump to record: Search took 0.01 seconds. 
13.
23 p, 695.8 KB La enseñanza del verbo y la actividad metalingüística de los alumnos : dos investigaciones en aulas de Secundaria / Durán, Carmen (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Didàctica de la Llengua i la Literatura i de les Ciències Socials) ; Rodríguez Gonzalo, Carmen (Universitat de València)
La investigación en Didáctica de la lengua persigue entender las relaciones entre la perspectiva de la enseñanza, la perspectiva del aprendizaje y la de los contenidos trabajados en el aula de Lengua. [...]
La investigació en Didàctica de la llengua persegueix entendre les relacions entre la perspectiva de l'ensenyament, la perspectiva de l'aprenentatge i la dels continguts treballats a l'aula de Llengua. [...]
Research in language learning seeks to understand the relationship between the teachers' perspective, the students' perspective and the content in the language classroom. This paper focuses on the verb as grammatical content from two investigations based on the metalinguistic activity of the students of ESO (Compulsory Secondary Education). [...]

2020 - 10.5565/rev/regroc.24
ReGroc : revista de gramática orientada a las competencias, Vol. 3 Núm. 1 (2020) , p. 113-135 (Gramática en el aula)  
14.
16 p, 207.1 KB La traduzione dei verbi sintagmatici italiani in francese : il caso di "Caos Calmo" / Artusi, Andrea (Universitat de València)
I verbi sintagmatici (VS) italiani sono costrutti analitici formati da una base verbale (V) e una particella (P), generalmente di tipo locativo. In italiano sono più produttivi che in francese, poiché in quest'ultima lingua i loro costituenti sono soggetti a importanti restrizioni combinatorie. [...]
Italian verb-particle constructions (VPCs) are generally formed of a verb base (V) and a locative particle (P). In French VPCs are less productive than in Italian, since their constituents are subject to strict combinatorial restrictions. [...]

2020 - 10.5565/rev/qdi.485
Quaderns d'Italià, Vol. 25 (2020) , p. 155-170 (Articoli)  
15.
100 p, 1.8 MB Les terminacions àtones de primera i segona persona del plural en català : una aproximació diacrònica i geolingüística / Massanell i Messalles, Mar (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Filologia Catalana)
Una de les evolucions característiques del català, enfront d'altres llengües romàniques, és el tancament en [e] de A àtona en síl·laba final travada llatina o romànica (RŎSAS > roses, CANTANT > canten, ASPARĂGU > espàrrec). [...]
One of the characteristic evolutions of Catalan, as opposed to other Romance languages, is the A > [e] closure in unstressed final syllables if they are closed by a consonant (RŎSAS > roses 'roses', CANTANT > canten 'they sing', ASPARĂGU > espàrrec 'asparagus'). [...]

2018 - 10.1344/AFEL2018.8.7
Anuari de Filologia. Estudis de Lingüística, Núm. 8 (2018) , p. 159-258  
16.
22 p, 361.1 KB Colocaciones con verbos delexicalizados, ¿son más difíciles de aprender? / Pérez Serrano, Mercedes (Columbia University. Department of Latin American and Iberian Cultures)
Este artículo recoge un estudio de aula llevado a cabo con tres grupos, dos en condiciones experimentales (uno en el que se promovió la captación de las colocaciones en el input y otro en el que se promovió su aprendizaje a través de actividades explícitas) y un tercer grupo de control (en el que no se prestó atención alguna a las colocaciones). [...]
This article presents a classroom-based study conducted with three groups, two under experimental conditions (collocation noticing in the input and practicing collocations through discrete point activities) and one under control conditions (no attention was paid to collocations). [...]

2017
Language design : journal of theoretical and experimental linguistics, Vol. 19 (2017) , p. 127-148 (Articles)  
17.
54 p, 645.1 KB Late Latin Verb Second : the Sentential Word Order of the "Itinerarium Egeriae" / Ledgeway, Adam (University of Cambridge)
In this article we undertake a systematic study of the Itinerarium Egeriae, one of the best known late Latin texts, to determine the proper characterization of the word order of the text and to consider in particular whether the Itinerarium Egeriae can legitimately be considered to present a verb-second (V2) grammar on the par with the well-studied grammars of medieval Romance. [...]
En aquest article duem a terme un estudi sistemàtic de l'Itinerarium Egeriae, un dels textos del llatí tardà més ben coneguts, per tal de determinar la caracterització adequada de l'ordre de mots del text i veure, en particular, si l'Itinerarium Egeriae es pot considerar legítimament que presenta una gramàtica de verb segon (V2) de manera semblant a les gramàtiques ben estudiades del romànic medieval. [...]

2017 - 10.5565/rev/catjl.212
Catalan journal of linguistics, Vol. 16 (2017) , p. 163-216 (Articles)  
18.
28 p, 311.7 KB La construcció del coneixement gramaticals en aprenents d'educació primaria i secundària : algunes aproximacions a l'aprenentatge del verb / Casas i Deseures, Mariona (Universitat de Vic) ; Durán, Carmen (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Didàctica de la Llengua i la Literatura i de les Ciències Socials) ; Fontich, Xavier (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Didàctica de la Llengua i la Literatura i de les Ciències Socials)
El verb és una de les categories que una gramàtica escolar ha d'abordar necessàriament, tant pel que fa al coneixement de la noció i de la seva relació amb altres categories, com per la funció fonamental que pren en l'escriptura. [...]
The verb is one of the categories that a school grammar must necessarily face, not only in terms of the knowledge of the concept and the relationship with other categories, but also in terms of the role it plays in writing. [...]

2017 - 10.7203/Caplletra.63.10396
Caplletra, Núm. 63 (2017) , p. 111-138  
19.
14 p, 145.7 KB Verbi locativi in italiano come varianti di verbi supporto / Cicalese, A. (Università di Salerno. Dipartamento di Scienze Politiche, Sociali e della Comunicazione) ; D'Agostino, Emilio (Università di Salerno. Dipartamento di Scienze Politiche, Sociali e della Comunicazione) ; Langella, A. M. (Università di Salerno. Dipartamento di Scienze Politiche, Sociali e della Comunicazione) ; Villari, I. (Università di Salerno. Dipartamento di Scienze Politiche, Sociali e della Comunicazione)
In questo articolo discuteremo la nozione di "carrier verbs" (secondo la definizione del linguista americano Zellig Harris) o di "light verbs" (come denominata all'inizio del XX secolo da Otto Jespersen). [...]
En aquest article discutirem la noció de "carrier verbs" (segons la definició del lingüista americà Zellig Harris) o de "light verbs" (segons la denominació que Otto Jespersen n'havia donat a principi del segle XX). [...]
In this article we aim at discussing the notion of carrier verbs (according to the definition provided by the American linguist Zellig Harris) or of light verbs (as defined at the beginning of the twentieth century by Otto Jespersen). [...]

2016
Quaderns d'Italià, Núm. 21 (2016) , p. 153-166 (Articoli)  
20.
18 p, 341.9 KB L'accord du verbe en nombre à l'écrit chez des élèves de la fin de l'élémentaire en Ontario français : une étude de cas / Thibeault, Joël (Université de Regina (Canadà)) ; Fleuret, Carole (University of Ottawa)
Cet article présente les résultats préliminaires d'une étude de cas multiples menée auprès de huit élèves scolarisés en français à la fin de l'ordre élémentaire dans le Sud-Ouest de l'Ontario, au Canada, là où cet idiome est langue minoritaire. [...]
This article presents the preliminary results of a multiple-case study conducted with eight students at the end of elementary school who are schooled in French in Southwest Ontario (Canada), where it is a minority language. [...]
Aquest article presenta els resultats preliminars d'un estudi de cas amb vuit estudiants al final de l'escola primària on l'ensenyament és en francès al sud-oest d'Ontario (Canadà), i on aquesta llengua és minoritària. [...]
Este artículo presenta los resultados preliminares de un estudio de caso múltiple con ocho estudiantes al final de la escuela primaria cuya enseñanza es en francés en el sudoeste de Ontario (Canadá), donde esta lengua es minoritaria. [...]

2016 - 10.5565/rev/jtl3.651
Bellaterra journal of teaching and learning language and literature, Vol. 9 Núm. 3 (august-september 2016) , p. 32-49 (Articles)  
21.
16 p, 159.1 KB L'evolució de les exclamatives-qu de grau en català / Villalba, Xavier 1969- (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Filologia Catalana)
En aquest article estudiem l'evolució de les oracions exclamatives-qu de grau des del català antic al català modern i contemporani. Tracem dos grans canvis que han fet passar aquestes construccions d'un patró general en les llengües romàniques antigues, sense inversió obligatòria ni conjunció al s. [...]
This article discusses the evolution of degree wh-exclamatives from Old Catalan to Modern and Contemporary Catalan. Two major changes can be identified which transformed these constructions from a general pattern common to most Romance languages without obligatory inversion or a complementizer in the 16th century, to a less common one with obligatory inversion already in the 18th century and a complementizer in the 19th century. [...]

2016
Caplletra, Núm. 61 ( Tardor 2016) , p. 211-226  
22.
19 p, 241.4 KB Estudi de cas sobre el tractament integrat del verb en una aula d'educació secundària / Casadellà, Marina (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Didàctica de la Llengua i la Literatura i de les Ciències Socials)
Aquesta investigació parteix de la tesi que és positiu dur a terme un tractament integrat en l'ensenyament de llengües, però cal veure fins a quin punt aquesta afirmació ha tingut una incidència sobre la pràctica docent diària. [...]
This paper is based on the assumption that it is positive to teach languages in an integrated way. Nevertheless, we must find out to what an extent this statement has an incidence on the daily practice of teachers. [...]
Este estudio parte de la tesis de que es positivo realizar un tratamiento integrado en la enseñanza de lenguas, pero es necesario ver hasta qué punto esta afirmación ha tenido una incidencia sobre la práctica docente diaria. [...]

2015 - 10.5565/rev/jtl3.626
Bellaterra journal of teaching and learning language and literature, Vol. 8 Núm. 4 (november-december 2015) , p. 43-61 (Articles)  

Articles : 36 records found   beginprevious13 - 22nextend  jump to record:
Interested in being notified about new results for this query?
Set up a personal email alert or subscribe to the RSS feed.