Articles

Articles 68 records found  1 - 10nextend  jump to record: Search took 0.01 seconds. 
1.
12 p, 1.4 MB Examination of critical factors influencing ruminant disease dynamics in the Black Sea Basin / Arede, Margarida (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Sanitat i d'Anatomia Animals) ; Beltrán-Alcrudo, Daniel (Food and Agriculture Organization of the United Nations (FAO), Regional Office for Europe and Central Asia) ; Aliyev, Jeyhun (Food Safety Agency of the Republic of Azerbaijan) ; Chaligava, Tengiz (Ministry of Environmental Protection and Agriculture of Georgia) ; Keskin, Ipek (Veterinary Control Central Research Institute. Ministry of Agriculture and Forestry) ; Markosyan, Tigran (Scientific Centre for Risk Assessment and Analysis in Food Safety Area) ; Morozov, Dmitry (Vitebsk State Academy of Veterinary Medicine) ; Oste, Sarah (Lorraine University. University Institute of Technology Nancy-Brabois) ; Pavlenko, Andrii (Food and Agriculture Organization of the United Nations. Regional Office for Europe and Central Asia) ; Ponea, Mihai (National Sanitary Veterinary and Food Safety Authority) ; Starciuc, Nicolae (State Agrarian University of Moldova. Faculty of Veterinary Medicine) ; Zdravkova, Anna (Bulgarian Agency for Food Safety) ; Raizman, Eran (Food and Agriculture Organization of the United Nations. Regional Office for Europe and Central Asia) ; Casal i Fàbrega, Jordi (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Sanitat i d'Anatomia Animals) ; Allepuz Palau, Alberto (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Sanitat i d'Anatomia Animals)
Ruminant production in the Black Sea basin (BSB) is critical for national economies and the subsistence of rural populations. Yet, zoonoses and transboundary animal diseases (TADs) are limiting and threatening the sector. [...]
2023 - 10.3389/fvets.2023.1174560
Frontiers in Veterinary Science, Vol. 10 (september 2023)  
2.
10 p, 543.4 KB Risk factors associated with Streptococcus suis cases on pig farms in Spain / Neila-Ibáñez, Carlos María (Unitat mixta d'investigació IRTA-UAB en Sanitat Animal. Centre de Recerca en Sanitat Animal) ; Napp Avelli, Sebastián (Unitat mixta d'investigació IRTA-UAB en Sanitat Animal. Centre de Recerca en Sanitat Animal) ; Pailler-García, Lola (Unitat mixta d'investigació IRTA-UAB en Sanitat Animal. Centre de Recerca en Sanitat Animal) ; Franco-Martínez, Lorena (Universidad de Murcia) ; Cerón, José Joaquín (Universidad de Murcia. Laboratorio Interdisciplinario de Análisis Clínicos Interlab) ; Aragon, Virginia (Unitat mixta d'investigació IRTA-UAB en Sanitat Animal. Centre de Recerca en Sanitat Animal) ; Casal i Fàbrega, Jordi (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Sanitat i d'Anatomia Animals)
Background: Streptococcus suis can cause meningitis, polyarthritis and acute death in piglets. However, the risk factors associated with S. suis infection remain incompletely understood. Therefore, a longitudinal study was carried out, in which six batches from two Spanish pig farms with S. [...]
2023 - 10.1002/vetr.3056
The veterinary record, Vol. 193 Núm. 5 (2023) , p. e3056  
3.
11 p, 396.4 KB Government veterinarians' perceptions of routine biosecurity focused on dairy cattle farms in north-western and north-eastern Spain / Moya Durán, Sebastián (École Nationale Vétérinaire de Toulouse. Host-Pathogen Interactions - National Research Institute for Agriculture, Food and Environment) ; Navea, José (Latin American Center for Rural Development) ; Casal i Fàbrega, Jordi (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Sanitat i d'Anatomia Animals) ; Ciaravino, Giovanna (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Sanitat i d'Anatomia Animals) ; Yus, Eduardo (Universidade de Santiago de Compostela. Departamento de Patoloxía Animal) ; Diéguez, Francisco Javier (Universidade de Santiago de Compostela. Departamento de Anatomía, Produción Animal e Ciencias Clínicas Veterinarias) ; Benavides, Bibiana (Universidad de Nariño. Department of Animal Health) ; Tirado Serrano, Francisco Javier (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Psicologia Social) ; Allepuz Palau, Alberto (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Sanitat i d'Anatomia Animals)
The implementation of biosecurity measures in livestock production systems can be affected by the psychosocial factors of its stakeholders, which can be observed through their knowledge, attitudes and perceptions/practices. [...]
2023 - 10.3389/fvets.2023.1043966
Frontiers in Veterinary Science, Vol. 10 (february 2023)  
4.
11 p, 840.8 KB Juegos y gamificación en las clases de ciencia : ¿una oportunidad para hacer mejor clase o para hacer mejor ciencia? / López Simó, Víctor (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Didàctica de la Matemàtica i de les Ciències Experimentals.) ; Domènech Casal, Jordi (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Didàctica de la Matemàtica i de les Ciències Experimentals.)
Si bien el juego siempre ha sido una herramienta de enseñanza y aprendizaje muy común, en los últimos años la eclosión de los videojuegos digitales y las estrategias de gamificación ha puesto de nuevo en escena esta aproximación educativa. [...]
Enquanto o jogo tem sido uma ferramenta de ensino e aprendizagem muito comum, nos últimos anos, o surgimento de videogames digitais e das estratégias de gamificação colocou, de volta à cena, essa aproximação educacional. [...]
Despite gaming has always been a very common instructional approach, in recent years the emergence of digital videogames and gamification strategies have staged it again. In this article we propose a perspective on science educational games, differentiating whether they are used to involve students in traditional classroom practices (what we call "doing lessons") or in scientific practices (what we call "doing science"). [...]

Universidade Federal da Integração Latino-Americana (UNILA), 2018 - 10.30691/relus.v2i1.1059
Revista Eletrônica Ludus Scientiae, Vol. 2 Núm. 1 (2018) , p. 34-44  
5.
18 p, 1.4 MB Escalas de certidumbre y balanzas de argumentos : una experiencia de construcción de marcos epistemológicos para el trabajo con Pseudociencias en secundaria / Domènech Casal, Jordi (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Didàctica de la Matemàtica i de les Ciències Experimentals.)
Las Pseudociencias son propuestas no basadas en evidencias científicas que se presentan como científicas. En la Enseñanza de las Ciencias, su tratamiento implica aspectos relacionados con la Naturaleza de las Ciencias. [...]
Pseudosciences are proposals presented as scientific but not based in scientific evidence. Science Education connects to this topic through Nature of Science. We have developed and applied with 14-15 years old students two didactic scaffolds for teaching on Pseudosciences and critic reading. [...]

Universidade da Coruña, 2019 - 10.17979/arec.2019.3.2.4930
Ápice, Vol. 3 Núm. 2 (2019) , p. 37-53  
6.
14 p, 471.9 KB STEM : oportunidades y retos desde la enseñanza de las ciencias / Domènech Casal, Jordi (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Didàctica de la Matemàtica i de les Ciències Experimentals)
El término STEM es polisémico y tiene actualmente una gran presencia en ámbitos de innovación en enseñanza de las ciencias. Sintetiza un conjunto de objetivos políticos en relación al desarrollo de vocaciones científico-tecnológicas, inclusión y ciudadanía. [...]
"STEM" is a polysemic word very present in innovative frames on Science Education. It shapes several political goals related to increasing scientific and technologic careers, inclusion and citizenship. [...]

2019 - 10.17345/ute.2019.2.2646
UT. Revista de ciències de l'educació, Núm. Monogràfic (2019) , p. 154-168  
7.
14 p, 499.8 KB Aprendizaje Basado en Proyectos en el marco STEM : componentes didácticas para la Competencia Científica / Domènech Casal, Jordi (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Didàctica de la Matemàtica i de les Ciències Experimentals)
Project-Based Learning is a methodology promoting learning of scientific concepts through its instrumentalization in solving a problem or constructing a product. Designing PBL activities entails complex relationships between contexts, contents and the development of science discourse regarding interdisciplinarity and openess of projects. [...]
El Aprendizaje Basado en Proyectos (ABP) es un enfoque metodológico que promueve el aprendizaje de los conceptos científicos mediante su instrumentalización en la resolución de un problema o elaboración de un producto. [...]

2018 - 10.17979/arec.2018.2.2.4524
Ápice, Vol. 2 Núm. 2 (2018) , p. 29-42  
8.
14 p, 2.0 MB Stochastic Assessment of the Economic Impact of Streptococcus suis -Associated Disease in German, Dutch and Spanish Swine Farms / Neila-Ibáñez, Carlos María (Institut de Recerca i Tecnologia Agroalimentàries. Centre de Recerca en Sanitat Animal) ; Casal i Fàbrega, Jordi (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Sanitat i d'Anatomia Animals) ; Hennig-Pauka, Isabel (University of Veterinary Medicine Hannover. Field Station for Epidemiology) ; Stockhofe-Zurwieden, Norbert (Wageningen University and Research. Wageningen Bioveterinary Research) ; Gottschalk, Marcelo (University of Montreal. Research Group on Infectious Diseases in Production Animals and Swine and Poultry Infectious Diseases Research Centre) ; Migura-Garcia, Lourdes (Institut de Recerca i Tecnologia Agroalimentàries. Centre de Recerca en Sanitat Animal) ; Pailler-García, Lola (Institut de Recerca i Tecnologia Agroalimentàries. Centre de Recerca en Sanitat Animal) ; Napp Avelli, Sebastián (Institut de Recerca i Tecnologia Agroalimentàries. Centre de Recerca en Sanitat Animal)
The economic assessment of animal diseases is essential for decision-making, including the allocation of resources for disease control. However, that assessment is usually hampered by the lack of reliable data on disease incidence, or treatment and control measures, and that is particularly true for swine production diseases, such as infections caused by Streptococcus suis. [...]
2021 - 10.3389/fvets.2021.676002
Frontiers in Veterinary Science, Vol. 8 (august 2021)  
9.
18 p, 797.8 KB Reflexions i orientacions per al desplegament del nou currículum de ciències a l'ESO / Domènech Casal, Jordi (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Didàctica de la Matemàtica i de les Ciències Experimentals)
Es descriuen els marcs i ítems del nou currículum i es fa una anàlisi i propostes per al desplegament i el disseny i seqüenciació d'unitats didàctiques i programacions anuals. Es comenten aspectes relatius a la seqüenciació de continguts en forma de progressions d'aprenentatges i la definició de les competències específiques i la seva concreció en objectius i criteris d'avaluació. [...]
Se describen los marcos e ítems del nuevo currículum y se realiza un análisis y propuestas para el despliegue y el diseño y secuenciación de unidades didácticas y programaciones anuales. Se comentan aspectos relativos a la secuenciación de contenidos en forma de progresiones de aprendizajes y la definición de las competencias específicas y su concreción en objetivos y criterios de evaluación. [...]
The frameworks and items of the new curriculum are described and an analysis and proposals are made for the deployment and design and sequencing of teaching units and anual programs. Aspects related to the sequencing of contents as of learning progressions and the definition of specific competences and their concretion in objectives and evaluation criteria are discussed. [...]

2022 - 10.5565/rev/ciencies.468
Ciències : revista del professorat de ciències de primària i secundària, Núm. 45 (2023) , p. 55-72 (Reflexions i recerques sobre l'ensenyament de les ciències)
2 documents
10.
13 p, 351.8 KB Situacions d'aprenentatge : idees per al desplegament curricular de les ciències / Domènech Casal, Jordi (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Didàctica de la Matemàtica i de les Ciències Experimentals)
Es descriuen marcs didàctics per a l'ensenyament de les ciències i la seva connexió amb diferents tipus de Situacions d'aprenentatge. Per facilitar el seu desplegament amb el nou currículum, es proposen orientacions per al disseny de les Situacions en base a la demanda, l'escenari i els continguts. [...]
Se describen marcos didácticos para la enseñanza de las ciencias y su conexión con distintos tipos de Situaciones de Aprendizaje. Para facilitar su despliegue con el nuevo currículo, se proponen orientaciones para el diseño de las Situaciones en base a la demanda, el escenario y los contenidos. [...]
Didactic frameworks for Science teaching and their connection with different types of Learning Situations are described. To facilitate its deployment with the new curriculum, guidelines are proposed for the design of situations based on demand, scenario and content. [...]

2022 - 10.5565/rev/ciencies.469
Ciències : revista del professorat de ciències de primària i secundària, Núm. 45 (2023) , p. 73-85 (Reflexions i recerques sobre l'ensenyament de les ciències)
2 documents

Articles : 68 records found   1 - 10nextend  jump to record:
See also: similar author names
2 CASAL, J. I.
4 Casal, J.
51 Casal, Joaquim
3 Casal, Joaquim,
51 Casal, Joaquím
1 Casal, José Ignacio
Interested in being notified about new results for this query?
Set up a personal email alert or subscribe to the RSS feed.