Articles

Articles 36 records found  1 - 10nextend  jump to record: Search took 0.00 seconds. 
1.
29 p, 579.8 KB Changes in the University Research Approach: Challenges for Academics' Scientific Productivity / Castro Ceacero, Diego (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Pedagogia Aplicada) ; Ion, Georgeta (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Pedagogia Aplicada)
In a society dominated by the value of knowledge, university research becomes a key element in its development. This study aims to analyse academics' perceptions of the new university approach that focuses on research and the consequences that it produces. [...]
Springer 2019 - 10.1057/s41307-018-0101-0
Higher education policy, Vol. 32 Núm. 4 (2019) , p. 681-699  
2.
36 p, 402.3 KB Factors that hinder access to and persistence in post-compulsory education: a challenge for vulnerable groups in Spain / Díaz Vicario, Anna (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Pedagogia Aplicada) ; Armengol Asparó, Carme (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Pedagogia Aplicada) ; Castro Ceacero, Diego (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Pedagogia Aplicada)
Post-compulsory education constitutes a stage of heightened vulnerability for certain young people who face conditions of inequality. Young people with disabilities or from socio-economically disadvantaged backgrounds, immigrants, Romani, and women are the primary vulnerable groups in Spain. [...]
2019 - 10.1080/13596748.2019.1654680
Research in Post-Compulsory Education, Vol. 24 Núm. 4 (2019) , p. 401-423  
3.
The Intergenerational climate of Spanish university research / Castro Ceacero, Diego (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Pedagogia Aplicada) ; Rodríguez-Gómez, David (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Pedagogia Aplicada) ; Muñoz Moreno, José Luis 1980- (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Pedagogia Aplicada) ; Calatayud, Amparo (Universitat de València) ; Universitat Autònoma de Barcelona. Centre de Recerca i Estudis pel Desenvolupament Organitzatiu (CRiEDO)
The knowledge economy has transformed society and the university environment, which has moved towards the market model. The profound changes produced under this new model have had implications for institutional functions, especially research. [...]
Taylor & Francis, 2023 - 10.1080/03075079.2023.2211088
Studies in Higher Education, Vol. 48 Núm. 11 (2023) , p. 1696-1707  
4.
3 p, 713.5 KB L'Observatori per a la qualitat de l'equitat en educació superior : una iniciativa liderada des de la UAB / Castro Ceacero, Diego (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Pedagogia Aplicada) ; Gairín Sallán, Joaquín (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Pedagogia Aplicada)
Les polítiques d'igualtat en educació superior busquen desenvolupar contextos universitaris on els diferents col·lectius quedin lliures d'etiquetes com a 'vulnerables'. La Universitat Autònoma de Barcelona lidera el projecte Erasmus+ de la Comissió Europea denominat ORACLE, un projecte que busca la inclusió educativa de totes les comunitats que formen part de les universitats iberoamericanes. [...]
Las políticas de equidad en educación superior buscan desarrollar contextos universitarios donde los diferentes colectivos queden libres de etiquetas como 'vulnerables'. La Universitat Autònoma de Barcelona lidera el proyecto Erasmus+ de la Comisión Europea denominado ORACLE, un proyecto que busca la inclusión educativa de todas las comunidades que forman parte de las universidades iberoamericanas. [...]

2021
UAB divulga, Juny 2021
2 documents
5.
13 p, 569.4 KB Retos en las funciones de la universidad en la sociedad del conocimiento / Castro Ceacero, Diego (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Pedagogia Aplicada) ; Mentado, Trinidad (Universitat de Barcelona)
Desde hace años la universidad está en permanente proceso de revisión y cambio para adaptarse a las demandas del entorno. Nuestro objetivo es hacer una revisión de los retos que cada una de las funciones de la universidad debe atender para dar respuesta a las exigencias del momento. [...]
For years, the university has been in a permanent process of revision and change to adapt to the demands of the environment. Our goal is to review the challenges that each function of the university must meet to respond to the demands of the context. [...]

2019 - 10.20420/ElGuiniguada.2019.263
El Guiniguada. Revista de investigaciones y experiencias en Ciencias de la Educación, Núm. 28 (2019) , p. 19-30  
6.
23 p, 447.2 KB Estrategias para Mejorar la Visibilidad de las Mujeres Directivas en las Instituciones Educativas / Tomàs i Folch, Marina (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Pedagogia Aplicada) ; Castro Ceacero, Diego (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Pedagogia Aplicada)
El presente artículo se plantea como objetivo identificar las estrategias y recursos que facilitan la visibilidad de las mujeres que asumen la dirección de los centros educativos no universitarios. [...]
This article has the goal to identify the strategies and resources that promote the visibility of women that management educational center. It consists on a qualitative study in which four discussion groups has been used, 38 women managers from three different educational contexts (formal education system, education system administration and non-formal education) have taken part of the process of identification, design and creation of strategies for the improve and increment of the leader's visibility in the education sector. [...]

2018 - 10.17583/ijelm.2018.2876
International journal of educational leadership and management - IJELM, Vol. 6 Núm. 1 (January 2018) , p. 76-95  
7.
13 p, 960.5 KB Análisis de la seguridad integral en los centros educativos de enseñanza obligatoria de España / Gairín Sallán, Joaquín (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Pedagogia Aplicada) ; Castro Ceacero, Diego (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Pedagogia Aplicada) ; Díaz Vicario, Anna (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Pedagogia Aplicada) ; Sans Pinyol, Jordi ; Rosales Acín, Manuel ; Sentinella Solé, Xavier ; Vítolo Guzmán, Olga (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Pedagogia Aplicada) ; Martín Alegre, M. ; Sanjuán Roca, María del Mar (Universidade de Santiago de Compostela) ; Castellano Vizcaíno, S. (Universidad de Sevilla)
El presente estudio analiza el Nivel de Seguridad Integral (NiSI) de los centros educativos de enseñanza obligatoria de España, como continuación de un trabajo de investigación anterior. Para la recogida de datos se ha aplicado el Cuestionario de Autoevaluación EDURISC a una muestra de 273 centros educativos de toda España, realizando, también, 12 estudios de caso y celebrando cuatro grupos de discusión. [...]
2012
Seguridad y medio ambiente, Núm. 126 (2012) , p. 12-24  
8.
18 p, 1.5 MB Situación actual de la dirección y gestión de los centros de enseñanza obligatoria en España / Gairín Sallán, Joaquín (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Castro Ceacero, Diego (Universitat Autònoma de Barcelona)
Situación actual de la dirección y gestión de los centros de enseñanza obligatoria en España El artículo presenta una investigación sobre la situación de la dirección y gestión de los centros escolares en España desarrollada en el contexto del primer encuentro internacional de RedAGE (Red de Apoyo a la Gestión Educativa en Iberoamérica). [...]
The article offers a research into the situation of management in the Spanish educational establishments carried out in the context of the RedAGE (Red de Apoyo a la Gestión Educativa en Iberoamérica) first international meeting. [...]

2010
Revista española de pedagogía, Vol. 68 Núm. 247 (Septiembre-Diciembre 2010) , p. 401-406  
9.
10 p, 739.3 KB Usos problemáticos de las TIC entre jóvenes en su vida personal y escolar / Rodríguez-Gómez, David (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Pedagogia Aplicada) ; Castro Ceacero, Diego (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Pedagogia Aplicada) ; Meneses, Julio (Universitat Oberta de Catalunya)
Los estudios sobre el uso de las TIC en educación suelen analizar su contribución a los procesos formativos. Son escasas las investigaciones centradas en los usos problemáticos de las TIC que realizan los jóvenes en el contexto escolar y, la mayoría, lo abordan desde una perspectiva psicopatológica. [...]
Studies on ICT use in education usually focus on ICT's contribution to training processes. However, scarce research has concentrated on the problematic use of ICT among young people in the school context, and most of it approaches the problem from a psychopathological perspective. [...]

2018 - 10.3916/C56-2018-09
Comunicar, Vol. 26, Num. 56 (2018) , p. 91-100
2 documents
10.
11 p, 191.2 KB The perspective of women managing research teams in social sciences / Tomàs i Folch, Marina (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Pedagogia Aplicada) ; Castro Ceacero, Diego (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Pedagogia Aplicada)
This article presents a research study that focuses on how women manage research teams. More specifically, the study aims to ascertain the perception of female researchers who are leaders of research groups in social sciences with regard to the formation, operation and management of their research teams. [...]
2013 - 10.5539/hes.v3n4p15
Higher education studies, Vol. 3, núm. 4 (2013) , p. 15-25  

Articles : 36 records found   1 - 10nextend  jump to record:
See also: similar author names
2 Castro, D.
1 Castro, Daniela
1 Castro, Demian
Interested in being notified about new results for this query?
Set up a personal email alert or subscribe to the RSS feed.