Articles

Articles 63 records found  1 - 10nextend  jump to record: Search took 0.01 seconds. 
1.
43 p, 2.1 MB Long-term exposure to greenspace and anxiety from preschool and primary school children / Osa, Nuria de la (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Psicologia Clínica i de la Salut) ; Navarro, J. B (José Blas) (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Psicobiologia i de Metodologia de Ciències de la Salut) ; Penelo Werner, Eva (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Psicobiologia i de Metodologia de Ciències de la Salut) ; Valentí, Antonia (Barcelona Institute for Global Health (ISGlobal)) ; Ezpeleta, Lourdes (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Psicologia Clínica i de la Salut) ; Dadvand, Payam (Barcelona Institute for Global Health (ISGlobal))
Exposure to greenspace has been associated with mental health benefits in children; however, the available evidence for such an association with anxiety is still scarce. This longitudinal study aimed to evaluate that association on a community cohort of 539 children, from Barcelona province, followed from 3 to 11 years. [...]
2023 - 10.1016/j.jenvp.2023.102207
Journal of Environmental Psychology, 2023  
2.
25 p, 979.9 KB Psychometric properties of the Alabama Parenting Questionnaire - Preschool revision (APQ-Pr) in 3 year-old Spanish preschoolers / Osa, Nuria de la (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Psicologia Clínica i de la Salut) ; Granero, Roser (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Psicobiologia i de Metodologia de Ciències de la Salut) ; Penelo Werner, Eva (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Psicologia Clínica i de la Salut) ; Doménech Massons, José M (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Psicobiologia i de Metodologia de Ciències de la Salut) ; Ezpeleta, Lourdes (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Psicologia Clínica i de la Salut)
Parenting practices should be assessed and taken into account at an early age, since it is well documented that they are strongly related to children's development. This study provides data on the psychometric properties of a Spanish version of the Alabama Parenting Questionnaire for Preschool children (APQ-Pr). [...]
2014 - 10.1007/s10826-013-9730-5
Journal of child and family studies, Vol. 23 (2014) , p. 776-784  
3.
31 p, 454.5 KB Inventory of Callous-Unemotional Traits in a Community Sample of Preschoolers / Ezpeleta, Lourdes (Universitat Autònoma de Barcelona. Unitat d'Epidemiologia i de Diagnòstic en Psicopatologia del Desenvolupament) ; Granero, Roser (Universitat Autònoma de Barcelona. Unitat d'Epidemiologia i de Diagnòstic en Psicopatologia del Desenvolupament) ; Penelo Werner, Eva (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Psicobiologia i de Metodologia de Ciències de la Salut) ; Osa, Nuria de la (Universitat Autònoma de Barcelona. Unitat d'Epidemiologia i de Diagnòstic en Psicopatologia del Desenvolupament) ; Doménech Massons, José M (Universitat Autònoma de Barcelona. Unitat d'Epidemiologia i de Diagnòstic en Psicopatologia del Desenvolupament) ; Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Psicobiologia i de Metodologia de les Ciències de la Salut ; Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Psicologia Clínica i de la Salut
The purpose of this study was to test the factor structure of the Inventory of Callous-Unemotional Traits (ICU; Frick, 2004) and to study the relation between the derived dimensions and external variables in a community sample of preschool children. [...]
2013 - 10.1080/15374416.2012.734221
Journal of Clinical Child and Adolescent Psychology, Vol. 42 Num 1 (2013) , p. 91-105  
4.
37 p, 1.2 MB Dimensions of oppositional defiant disorder in 3-year-old preschoolers / Ezpeleta, Lourdes (Universitat Autònoma de Barcelona. Unitat d'Epidemiologia i de Diagnòstic en Psicopatologia del Desenvolupament) ; Granero, Roser (Universitat Autònoma de Barcelona. Unitat d'Epidemiologia i de Diagnòstic en Psicopatologia del Desenvolupament) ; Penelo Werner, Eva (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Psicobiologia i de Metodologia de Ciències de la Salut) ; Osa, Nuria de la (Universitat Autònoma de Barcelona. Unitat d'Epidemiologia i de Diagnòstic en Psicopatologia del Desenvolupament) ; Doménech Massons, José M (Universitat Autònoma de Barcelona. Unitat d'Epidemiologia i de Diagnòstic en Psicopatologia del Desenvolupament) ; Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Psicologia Clínica i de la Salut ; Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Psicobiologia i de Metodologia de les Ciències de la Salut
Background: To test the factor structure of oppositional defiant disorder (ODD) symptoms and to study the relationships between the proposed dimensions and external variables in a community sample of preschool children. [...]
2012 - 10.1111/j.1469-7610.2012.02545.x
Journal of child psychology and psychiatry and allied disciplines, Vol. 53 (2012) , p. 1128-1138  
5.
31 p, 508.6 KB Behavior Rating Inventory of Executive Functioning-Preschool (BRIEF-P) Applied to Teachers : Psychometric Properties and Usefulness for Disruptive Disorders in 3-Year-Old preschoolers / Ezpeleta, Lourdes (Universitat Autònoma de Barcelona. Unitat d'Epidemiologia i de Diagnòstic en Psicopatologia del Desenvolupament) ; Granero, Roser (Universitat Autònoma de Barcelona. Unitat d'Epidemiologia i de Diagnòstic en Psicopatologia del Desenvolupament) ; Penelo Werner, Eva (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Psicobiologia i de Metodologia de Ciències de la Salut) ; Osa, Nuria de la (Universitat Autònoma de Barcelona. Unitat d'Epidemiologia i de Diagnòstic en Psicopatologia del Desenvolupament) ; Doménech Massons, José M (Universitat Autònoma de Barcelona. Unitat d'Epidemiologia i de Diagnòstic en Psicopatologia del Desenvolupament) ; Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Psicologia Clínica i de la Salut ; Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Psicobiologia i de Metodologia de les Ciències de la Salut
Objective: We provide validation data on the Behavior Rating Inventory of Executive Functioning-Preschool version (BRIEF-P) in preschool children. Method: Teachers of a community sample of six hundred and twenty 3-year-olds, who were followed up at age 4, responded to the BRIEF-P, and parents and children answered different psychological measures. [...]
2015 - 10.1177/1087054712466439
Journal of Attention Disorders, Vol. 19 Núm. 6 (2015) , p. 476-488  
6.
30 p, 335.8 KB Psychometric properties of the Strengths and Difficulties Questionnaire in 3 year-old preschoolers / Ezpeleta, Lourdes (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Psicologia Clínica i de la Salut) ; Granero, Roser (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Psicologia Clínica i de la Salut) ; Osa, Nuria de la (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Psicologia Clínica i de la Salut) ; Penelo Werner, Eva (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Psicobiologia i de Metodologia de Ciències de la Salut) ; Doménech Massons, José M (Universitat Autònoma de Barcelona. Unitat d'Epidemiologia i de Diagnòstic en Psicopatologia del Desenvolupament)
We provide the first validation data on the Strengths and Difficulties Questionnaire (SDQ3-4), a brief screening tool for behavioral and emotional problems, in preschool children. Parents of a community sample of 1341 Spanish 3-year-olds and teachers of a sample of 622 children responded to the SDQ3-4 and different measures of psychopathology. [...]
2013 - 10.1016/j.comppsych.2012.07.009
Comprehensive Psychiatry, Vol. 54 Num 3 (April 2013) , p. 282-291  
7.
9 p, 5.0 MB Octava evaluación de test editados en España : una experiencia participativa / Viladrich, Carme (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Doval Dieguez, Eduardo (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Penelo Werner, Eva (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Aliága Ugarte, Juan Martín (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Espelt, Albert 1981- (Centro de Investigación Biomédica en Red de Epidemiología y Salud Pública) ; García-Rueda, Rebeca (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Angulo-Brunet, Ariadna (Universitat Autònoma de Barcelona)
La Comisión de Test del Consejo General de la Psicología en España promueve anualmente la revisión de la calidad de diferentes test publicados. Este trabajo tiene un doble objetivo: a) presentar los resultados de la octava edición y b) considerar la aportación de la universidad en dicho proceso. [...]
Every year, the Test Commission of the Spanish Psychological Association promotes the assessment of the test quality of several published tests. The aim of the present study is two-fold: a) to present results for the eighth review, and b) to consider the contribution of the universities in this process. [...]

2021 - 10.23923/pap.psicol2020.2937
Papeles del psicólogo, Vol. 42 Núm. 1 (2021) , p. 1-9
2 documents
8.
24 p, 637.1 KB Greenspace exposure and obsessive-compulsive symptomatology in schoolchildren / Ezpeleta, Lourdes (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Psicologia Clínica i de la Salut) ; Navarro, J. B (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Psicobiologia i de Metodologia de Ciències de la Salut) ; Alonso García, Lucía (Barcelona Institute for Global Health (ISGlobal)) ; Osa, Nuria de la (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Psicologia Clínica i de la Salut) ; Ambrós, Albert (Barcelona Institute for Global Health (ISGlobal)) ; Ubalde, Mònica (Barcelona Institute for Global Health (ISGlobal)) ; Penelo Werner, Eva (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Psicobiologia i de Metodologia de Ciències de la Salut) ; Dadvand, Payam (Barcelona Institute for Global Health (ISGlobal)) ; Universitat Pompeu Fabra. CIBER Epidemiología y Salud Pública
Green environments are associated with improved child brain development and mental health. We study cross-sectionally the association of the availability of greenspace at home and school with obsessive-compulsive behaviors (OCB) in primary schoolchildren. [...]
2022 - 10.1177/00139165221095384
Environment and Behavior, Vol. 54 (2022) , p. 893-916  
9.
33 p, 366.4 KB Age and Sex-specific Cut-off Scores for the Teacher-report Inventory of Callous Unemotional Traits on Children / Pueyo, Natalia (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Psicologia Clínica i de la Salut) ; Navarro, J. B.. (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Psicobiologia i de Metodologia de Ciències de la Salut) ; Osa, Nuria de la (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Psicologia Clínica i de la Salut) ; Penelo Werner, Eva (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Psicobiologia i de Metodologia de Ciències de la Salut) ; Ezpeleta, Lourdes (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Psicobiologia i de Metodologia de Ciències de la Salut)
This longitudinal study aims to provide meaningful cut-off scores for total score of the teacher-rated Inventory of Callous Unemotional Traits (ICU) from the preschool age until early adolescence, separately by age and sex. [...]
2022 - 10.1037/pas0001125
Psychological Assessment, 2022  
10.
43 p, 351.1 KB Describing Callous Unemotional Traits and Stressful Life Event Trajectories : Differences on Risk Factors and Mental Health Outcomes from the Age of 3 to 10 / Pueyo, Natalia (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Psicologia Clínica i de la Salut) ; Navarro, J. B.. (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Psicobiologia i de Metodologia de Ciències de la Salut) ; Osa, Nuria de la (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Psicologia Clínica i de la Salut) ; Penelo Werner, Eva (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Psicobiologia i de Metodologia de Ciències de la Salut) ; Ezpeleta, Lourdes (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Psicobiologia i de Metodologia de Ciències de la Salut)
Callous Unemotional (CU) traits are associated with different environmental risk factors, such as negative stressful life events (SLE). The most common studied SLE associated with CU trait has been childhood maltreatment, but less is known about how other SLE impact the development of CU traits. [...]
2022 - 10.1017/SJP.2022.13
The Spanish Journal of Psychology, Vol. 25 (2022) , p. e17  

Articles : 63 records found   1 - 10nextend  jump to record:
Interested in being notified about new results for this query?
Set up a personal email alert or subscribe to the RSS feed.