Articles

Articles 80 records found  previous11 - 20nextend  jump to record: Search took 0.02 seconds. 
11.
6 p, 130.2 KB Nota del editor : Oportunidades y desafíos para la alfabetización mediática informacional / De-Santis, Andrea (Universidad Politécnica Salesiana del Ecuador)
En el nuevo contexto social determinado por el desarrollo contante de las TIC, los ciudadanos ejercen su rol activo mediante dispositivos tecnológicos, y la alfabetización mediática se presenta como un agente de cambio en favor de una sociedad más crítica, democrática y participativa. [...]
En el nou context social determinat pel desenvolupament constant de les TIC, els ciutadans exerceixen el seu paper actiu mitjançant dispositius tecnològics, i l'alfabetització mediàtica es presenta com un agent de canvi en favor d'una societat més crítica, democràtica i participativa. [...]
In the new social context determined by the constant development of ICT, citizens exercise their active role through technological devices, and media literacy is presented as an agent of change in favour of a more critical, democratic and participatory society. [...]
Dans le nouveau contexte social déterminé par le développement constant des TIC, les citoyens exercent leur rôle actif à travers des dispositifs technologiques, et l'éducation aux médias est présentée comme un agent de changement en faveur d'une société plus critique, démocratique et participative. [...]

2021 - 10.5565/rev/jtl3.951
Bellaterra journal of teaching and learning language and literature, Vol. 14 Núm. 3 (2021) , p. e951 (Editors' Note)  
12.
8 p, 141.1 KB La alfabetización mediática e informacional : injerencia y perspectiva en América Latina. Entrevista con Guillermo Orozco, investigador en comunicación / Gonzalez, Erika (Universidad Técnica Particular de Loja, Ecuador)
Guillermo Orozco es un reconocido académico mexicano, Doctor en Educación por la Universidad de Harvard, miembro emérito del Sistema Nacional de Investigaciones y coordinador de la Cátedra de Alfabetización Mediática Informacional y Diálogo Intercultural (Universidad de Guadalajara y UNESCO-UNAOC (United Nations Alliance of Civilizations). [...]
Guillermo Orozco és un reconegut acadèmic mexicà, Doctor en Educació per la Universitat de Harvard, membre emèrit de el Sistema Nacional d'Investigacions i coordinador de la Càtedra d'Alfabetització Mediàtica informacional i Diàleg Intercultural (Universitat de Guadalajara i UNESCO-UNAOC, United Nations Alliance of Civilizations). [...]
Guillermo Orozco is a renowned Mexican academic, Doctor of Education (Harvard University), emeritus member of the National Research System and coordinator of the Chair of Informational Media Literacy and Intercultural Dialogue (University of Guadalajara and UNESCO-UNAOC (United Nations Alliance of Civilizations He has developed audio-visual reception and literacy studies, focusing on production, mediation and pedagogical intervention strategies with the media, especially television. [...]
Guillermo Orozco est un réputé universitaire mexicain, docteur en éducation de l'Université Harvard, membre émérite du Système national de recherche et coordinateur de la Chaire d'alphabétisation médiatique et de dialogue interculturel (Université de Guadalajara et UNESCO-UNAOC (Alliance des civilisations des Nations Unies). [...]

2021 - 10.5565/bjtlll.v14i3.394728
Bellaterra journal of teaching and learning language and literature, Vol. 14 Núm. 3 (2021) , p. e941 (Interviews)  
13.
19 p, 750.4 KB Interacción lúdica : hacia la educación en medios. Revisión sistemática de literatura científica / Torres-Toukoumidis, Angel (Universidad Politécnica Salesiana del Ecuador) ; Marín-Gutiérrez, Isidro (Universidad de Sevilla) ; De-Santis, Andrea (Universitat Autònoma de Barcelona)
Internet es un espacio de aprendizaje que fomenta nuevas prácticas educativas en las cuales el uso de los medios de comunicación se vuelve una forma de alfabetización. Los alumnos del siglo XXI han crecido con Internet, con nuevos medios y con juegos, lo que ha revolucionado la forma con la cual interactúan y aprenden. [...]
Internet és un espai d'aprenentatge que fomenta noves pràctiques educatives en les quals l'ús dels mitjans de comunicació esdevé una forma d'alfabetització. Els alumnes de segle XXI han crescut amb Internet, amb nous mitjans i amb jocs, el quals ha revolucionat la forma d'interactuar i aprendre. [...]
The Internet is a learning space that encourages new educational practices in which the use of media becomes a form of literacy. Learners in the 21st century have grown up with the Internet, new media and games which have revolutionized the way they interact and learn. [...]
Internet est un espace d'apprentissage qui encourage de nouvelles pratiques éducatives dans lesquelles l'utilisation des médias devient une forme d'alphabétisation. Les étudiants du 21e siècle ont grandi avec Internet, avec les nouveaux médias et avec les jeux, ce qui a révolutionné la façon dont ils interagissent et apprennent. [...]

2021 - 10.5565/rev/jtl3.940
Bellaterra journal of teaching and learning language and literature, Vol. 14 Núm. 3 (2021) , p. e940 (Invited Authors)  
14.
16 p, 253.8 KB Experiencia de aprendizaje con tecnologías digitales y su influencia en la competencia científica de estudiantes de secundaria / Vela Acero, Claudia (Colegio Veintiún Ángeles IED) ; Jiménez-Cortés, Rocío (Universidad de Sevilla)
Estudios previos relacionan el uso educativo de las tecnologías digitales con la alfabetización científica, pero hay escasez de análisis que se centren en el impacto de la experiencia de aprendizaje con tecnologías en la competencia científica. [...]
Estudis previs relacionen l'ús educatiu de les tecnologies digitals amb l'alfabetització científica, però hi ha molt pocs estudis que se centrin en l'impacte de l'experiència d'aprenentatge amb tecnologies a la competència científica. [...]
Previous studies link the educational use of digital technologies with scientific literacy, but there is a shortage of studies that focus on the impact of the learning experience with technologies on scientific competence. [...]

2021 - 10.5565/rev/educar.1319
Educar, Vol. 58 Núm. 1 (2022) , p. 141-156 (Temas de investigación)  
15.
28 p, 356.3 KB Nota de las editoras : Desde la intermedialidad para la intermedialidad: una didáctica de los lenguajes / Kunde, Karolin (Universitat de Girona) ; Piderit, María Fernanda (Universidad de Buenos Aires)
Literary criticism has been traditionally concentrated on the linguistic domain of literary creation and reception, with written words as the main medium for its different modulations, a fact that we observe also in the didactics of language and literature, despite its communicative approach. [...]
La crítica literària s'ha concentrat tradicionalment en el domini lingüístic de la creació i la recepció literària, amb la paraula escrita com el mitjà principal per a les seves diferents modulacions, fet que també observem en la didàctica de la llengua i la literatura, malgrat el seu enfocament comunicatiu. [...]
La crítica literaria se ha concentrado tradicionalmente en el dominio lingüístico de la creación y la recepción literaria, con la palabra escrita como el medio principal para sus diferentes modulaciones, hecho que también observamos en la didáctica de la lengua y la literatura, pese a su enfoque comunicativo. [...]
Traditionnellement, la critique littéraire s'est centrée sur la maîtrise linguistique de la création et sur la réception littéraire, le mot écrit étant le moyen principal utilisé pour ses diverses modulations, un fait que l'on observe aussi dans la didactique du langage et de la littérature, malgré son approche communicative. [...]

2021 - 10.5565/rev/jtl3.938
Bellaterra journal of teaching and learning language and literature, Vol. 14 Núm. 1 (2021) , p. e938 (Editors' Note)  
16.
7 p, 512.2 KB Reescritura en pareja : una tarea de aprendizaje inicial de lo escrito / Ottin Pecchio, Giovanna (Language & Education Research Group)
This paper presents a re-writing task to be carried out in pairs by 5 to 7-year old early readers and writers. The paper aims to (i) show the importance of the pedagogical decisions undertaken by a teacher who choose to implement tasks which allow her to observe learning processes that remain hidden under other circumstances; and (ii)underscore the advanced capacities that the learners may show in their conversations and in their shared product texts when they are given the opportunity to do so. [...]
En aquest article es presenta una tasca de reescriptura de textos en parella de dos infants en els moments inicials del procés d'aprenentatge del llenguatge escrit (entre 5 i 7 anys). Els objectius d'aquest article són els següents: (i) mostrar la importància de la decisió pedagògica del docent sobre el tipus de tasca que permet observar els processos d'aprenentatge que romandrien ocults en altres situacions; i (ii) cridar l'atenció sobre les capacitats que els aprenents poden arribar a mostrar tant en les interaccions verbals entre ells com en la producció de textos reescrits compartits, quan se'ls dona l'oportunitat de fer-ho. [...]
En este artículo se presenta una tarea de reescritura de textos en pareja de dos niños en los momentos iniciales del proceso de aprendizaje del lenguaje escrito (entre 5 y 7 años). Los objetivos de este artículo son los siguientes: (i) mostrar la importancia de las decisiones pedagógicas tomadas por el docentesobre un tipo de tarea que permite observar los procesos de aprendizaje que permanecerían ocultos en otras situaciones; y (ii) llamar la atención sobre las capacidadesque los aprendices pueden llegar a mostrar tanto en las interacciones verbales entre ellos como en la producción de textos reescritos compartidos, cuando se les da la oportunidad de hacerlo. [...]

2020 - 10.5565/rev/clil.42
CLIL : Journal of Innovation and Research in Plurilingual and Pluricultural Education, Vol. 3 Núm. 1 (2020) , p. 57-63 (Innovation & Knowledge Transfer)  
17.
18 p, 1.1 MB The Effects of a Content-Based Language Course on Students' Academic Vocabulary Production / Navarro Gil, Noelia (Universidad Complutense de Madrid)
This study examines the effects of content-based language instruction (CBI)on the production of academic vocabulary in texts written in Englishby university learners enrolled in two different instruction settings, i. [...]
Aquest estudi examina els efectes de l'ensenyament de llengua basat en continguts (CBI per les seves sigles en anglès) en la producció de vocabulari acadèmic en una tasca escrita de classe. Els textos van ser redactats per estudiants universitaris de primer any inscrits en dues modalitats diferents, anglès com a mitjà d'instrucció (EMI per les seves sigles en anglès) i el mateix programa en la seva L1 (Català / Castellà), durant un semestre. [...]
Este estudio examina los efectos de la enseñanza de lengua basada en contenidos (CBI por sus siglas en inglés) en la producción de vocabulario académico en una tareaescrita de clase. Los textos fueron redactados por estudiantes universitarios de primer año inscritos en dos modalidades diferentes, inglés como medio de instrucción (EMI por sus siglas en inglés) y el mismo programa en su L1 (Catalán/Castellano), durante un semestre. [...]

2019 - 10.5565/rev/clil.30
CLIL : Journal of Innovation and Research in Plurilingual and Pluricultural Education, Vol. 2 Núm. 2 (2019) , p. 25-42 (Foundations & Research)  
18.
20 p, 1.2 MB Producir textos en los inicios de la alfabetización : el impacto de diferentes enfoques pedagógicos en la expresión evaluativa / Zuccalá, Gabriela (Universidad Nacional de La Plata) ; Sandbank, Ana (Beit Berl Academic College)
The aims of this study are to analyze the impact of the approach for teaching literacy on the evaluative expressions in narrative texts, based on a comic strip, and to compare the texts produced by preschoolers and first graders in three modalities: oral, dictated to an adult and written. [...]
Aquesta recerca es proposa analitzar les expressions avaluatives de textos narratius, produïts per nens del nivell inicial i primer grau a partir d'una historieta, en tres modalitats: oral, dictat a l'adult i escrit. [...]
Esta investigación se propuso analizar las expresiones evaluativas de textos narrativos, producidos por niños del nivel inicial y primer grado a partir de una historieta, en tres modalidades: oral, dictado a un adulto y escrito. [...]
L'étude a pour objectif d'analyser l impact de deux approches pédagogiques pour l'enseignement de la langue écrite: constructiviste et formelle/systématique. Il s'agit de comparer des textes narratifs produits sur une base de bande dessinée, par des enfants d'âge préscolaire avec ceux produits par des enfants de première année. [...]

2018 - 10.5565/rev/jtl3.771
Bellaterra journal of teaching and learning language and literature, Vol. 11 Núm. 2 (may-june 2018) , p. 54-73 (Articles)  
19.
19 p, 288.2 KB La representación del acento en escritores principiantes muy jóvenes / Soni Limón, Paulina (Universidad Autónoma de Querétaro (Mèxic)) ; Vernon, Sofía A. (Universidad Autónoma de Querétaro (Mèxic))
This study investigated the graphical resources used by pre-alphabetic and beginning alphabetic children to establish differences between pairs of words which were different only because of the placement of stress. [...]
Aquesta investigació té per objectiu indagar sobre els recursos gràfics de nens pre-alfabètics i alfabètics inicials a l'hora de marcar la diferència entre parells de paraules que es diferencien per la posició de l'accent (per exemple, jugo/jugó). [...]
Esta investigación tuvo como objetivo indagar sobre los recursos gráficos de niños pre-alfabéticos y alfabéticos iniciales para marcar la diferencia entre pares de palabras que se diferenciaban por la posición de la tilde (por ejemplo, jugo/jugó). [...]
Cette recherche visait à étudier les ressources graphiques initiales des enfants pré alphabétiques et alphabétiques pour faire la différence entre les paires de mots qui différaient de la position de l'accent (par exemple, le jugo / jugó). [...]

2018 - 10.5565/rev/jtl3.770
Bellaterra journal of teaching and learning language and literature, Vol. 11 Núm. 2 (may-june 2018) , p. 35-53 (Articles)  
20.
9 p, 181.5 KB Per a què estem a STEM? Un intent de definir l'alfabetització STEM per a tothom i amb valors / Couso, Digna (Universitat Autònoma de Barcelona. Centre de Recerca per a l'Educació Científica i Matemàtica)
L'educació STEM és una proposta emergent sobre la que se'n parla molt darrerament. Entre els investigadors/es, docents, educadors/es o dissenyadors/es en educació STEM no hi ha, però, gaire consens més enllà de reconèixer la necessitat d'incidir en aquest àmbit d'una forma innovadora. [...]
STEM education is an emergent approach with a lot of presence in the current educational arena. Further than the need to have an impact in the STEM education field in an innovative way, however, there is not enough agreement among STEM education researchers, teachers, educators and/or designers. [...]

2017 - 10.5565/rev/ciencies.403
Ciències : revista del professorat de ciències de primària i secundària, Núm. 34 (2017) , p. 22-30 (Reflexions i recerques sobre l'ensenyament de les ciències)  

Articles : 80 records found   previous11 - 20nextend  jump to record:
Interested in being notified about new results for this query?
Set up a personal email alert or subscribe to the RSS feed.