Articles

Articles 21 records found  previous11 - 20next  jump to record: Search took 0.01 seconds. 
11.
22 p, 126.3 KB A practical proposal for the training of respeakers / Arumí Ribas, Marta (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Romero Fresco, Pablo (Roehampton University)
In the field of Audiovisual Translation, some disciplines still have a long way to go in terms of visibility. Speech recognition-based subtitling, also known as respeaking, is a case in point. Even though it seems to be consolidating as the preferred method of providing intralingual live subtitles for the Deaf and Hard-of-Hearing in many TV channels, it is far from being consolidated regarding research and especially teaching. [...]
2008
JoSTrans: Journal of Specialised Translation, Núm. 10 (2008) , p. 106-127  
12.
24 p, 477.5 KB Problems and strategies in consecutive interpreting : a pilot study at two different stages of interpreter training / Arumí Ribas, Marta (Universitat Autònoma de Barcelona)
This article is a contribution to the study of strategic competence in interpreting. After a brief overview of the main contributions dealing with the concept of strategies and problems in interpreting, the article presents a pilot study which analyses the interpreting problems encountered by two groups of students at two different stages of training and the strategies they apply. [...]
Le présent article vise à contribuer à l'étude des compétences stratégiques en interprétation. Après un survol des principaux travaux liés aux concepts de stratégies et aux problèmes en interprétation, nous présenterons une étude pilote qui analyse les problèmes d'interprétation rencontrés par deux groupes d'étudiants à des étapes différentes de leur formation, ainsi que les stratégies utilisées par ces derniers. [...]

2012 - 10.7202/1017092ar
Meta : journal des traducteurs, Vol. 57, núm. 3 (2012) , p. 812-835  
13.
24 p, 346.4 KB Sobre la necesidad de investigar la evaluación en el aula de interpretación : ejemplo de un estudio de caso / Arumí Ribas, Marta (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Domínguez Araújo, Laura (Universidade de Vigo)
El presente artículo plantea la necesidad de investigar el proceso y las prácticas de evaluación en las aulas de interpretación. Tras revisar la evolución de la relación entre investigación y didáctica de la interpretación, las autoras constatan cómo en el momento actual los resultados de las investigaciones empíricas de los últimos años han permitido enriquecer los postulados y paradigmas iniciales. [...]
2013
Cuadernos de ALDEEU, Vol. 25 (2013) , p. 191-215  
14.
10 p, 562.8 KB Estrategias de interpretación en los servicios públicos en el ámbito educativo : estudio de caso en la combinación chino-catalán / Vargas-Urpi, Mireia (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Arumí Ribas, Marta (Universitat Autònoma de Barcelona)
La interpretación en los servicios públicos (ISP) del ámbito educativo es, hasta la fecha, un tema relativamente inexplorado y que a menudo presenta límites difusos con la mediación intercultural como práctica profesional. [...]
Public service interpreting (PSI) in the context of education has, until now, been a relatively unexplored topic. Sometimes, there are even no clear boundaries with intercultural mediation as professional practice. [...]

2014
InTRAlinea. Online Translation Journal, Vol. 16 (2014)  
15.
28 p, 263.9 KB Audiovisual translation learning platform : a new tool for audiovisual translation training / Arumí Ribas, Marta (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Carrabina Bordoll, Jordi (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Microelectrònica i Sistemes Electrònics) ; Matamala, Anna (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Mesa Lao, Bartolomé (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Orero, Pilar (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Serrano García, Javier (Universitat Autònoma de Barcelona)
The article aims to describe AVT-LP (Audiovisual Translation Learning Platform), a new tool devised by a team made up of researchers from both the translation and engineering departments at the Universitat Autònoma de Barcelona which looks to foster self-learning in the main modes of audiovisual translation (dubbing, subtitling, voice-over, audio description, subtitling for the deaf and hard-of-hearing). [...]
El artículo describe AVT-LP (Audiovisual Translation Learning Platform), una nueva herramienta creada por un equipo de investigadores de los departamentos de Traducción e Ingeniería de la Universitat Autònoma de Barcelona que pretender promover el autoaprendizaje de las principales modalides de traducción audiovisual (doblaje, subtitulado, voces superpuestas, audiodescripción, subtitulado para sordos). [...]

2013
Hermeneus, Núm. 15 (2013) , p. 39-66  
16.
14 p, 214.7 KB Nuevos retos en la formación de intérpretes : la integración del componente metacognitivo en el aula / Arumí Ribas, Marta (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Traducció i d'Interpretació)
El presente artículo se propone tratar cómo la práctica reflexiva, un aspecto que no se ha tenido demasiado en cuenta en los estudios másrecientessobre cómo se realiza el paso de novel a experto en interpretación, puede resultar clave en la formación de los futuros intérpretes y ser uno de losretos a los que debemos hacerfrente en la actualidad. [...]
The article examines the role of reflective practice, an aspect which has been largely ignored in recent studies on the transition from novice to expert in interpreting training, as a potentially key factor in the training of future interpreters and one of the challenges which currently need to be addressed. [...]

2009 - 10.24310/TRANS.2009.v0i13.3163
Trans: revista de traductología, Núm. 13 (2009) , p. 149-162  
17.
24 p, 113.6 KB Estudio de las percepciones de los estudiantes de lenguas extranjeras sobre el uso de instrumentos de autorregulación aula / Arumí Ribas, Marta (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Traducció i d'Interpretació)
Ante el creciente interés por los procesos autorreguladores que vive en la actualidad el ámbito de la enseñanza y aprendizaje de lenguas extranjeras, el presente estudio se propone dar cuenta de la observación realizada en cuatro aulas de lenguas extranjeras en las cuales se utilizan regularmente instrumentos de autorregulación, a saber: el feedback, la guía de reflexión, el midterm report, la parrilla de autoevaluación, el portafolio y la tutoría. [...]
Facing the growing interest in the self-regulating processes now being experienced in the area of foreign language teaching and learning, this study will offer a report on the observations conducted in four foreign language classrooms which regularly use self-regulation tools, specifically: feedback, the reflection guide, the midterm report, the self-evaluation grid, the portfolio and the tutorial. [...]

2009
Revista Española de Lingüística Aplicada, Vol. 22 (2009) , p. 35-58  
18.
32 p, 405.4 KB Using instruments aimed at self-regulation in the consecutive interpreting classrooms : two case studies / Arumí Ribas, Marta (Universitat Pompeu Fabra) ; Esteve, Olga (Universitat Pompeu Fabra)
The aim of the research is to investigate the self-regulation processes in consecutive interpreting learning in the context of formal teaching in the university sphere. More specifically, we are interested in finding out about the relationship between consciousness of learning and learner autonomy based on the study of the selfregulation processes that result from the incorporation of teaching actions aimed explicitly at encouraging the process of reflection on learning itself. [...]
2007
Electronic Journal of Foreign Language Teaching, Vol. 3, No. 2 (2006) , p. 158-189  
19.
18 p, 68.4 KB Hacia la autonomía del aprendiz en la enseñanza de lenguas extranjeras en el ámbito universitario : el enfoque por tareas como puente de unión entre el aprendizaje en el aula y el trabajo en autoaprendizaje / Esteve, Olga (Universitat Pompeu Fabra) ; Arumí Ribas, Marta (Universitat Pompeu Fabra) ; Cañada, Maria Dolors (Universitat Pompeu Fabra)
En el ámbito de la enseñanza-aprendizaje de lenguas extranjeras, el presente se caracteriza por la búsqueda de modelos pedagógicos que fomenten la autonomía del aprendiz. Sin emb argo, en la discusión que se ha generado en todos los contextos del ámbito educativo español, especialmente en el universitario, el concepto de autonomía se asocia únicamente a modelos de enseñanza autodirigidos (autoaprendizaje y enseñanza a distancia) cuando las aportaciones más recientes de las disciplinas teóricas subyacentes a dicho concepto coinciden en señalar que debe interpretarse de forma más amplia. [...]
2003
BELLS : Barcelona English language and literature studies, Vol. 12 (2003)  
20.
2 p, 55.0 KB Ressenyes / Arumí Ribas, Marta (Universitat Autònoma de Barcelona. Facultat de Traducció i d'Interpretació)
Index de les obres ressenyades: Xus UGARTE BALLESTER, La pràctica de la interpretació anglès-català.
2011
Quaderns : revista de traducció, Núm. 18 (2011) , p. 292-293  

Articles : 21 records found   previous11 - 20next  jump to record:
Interested in being notified about new results for this query?
Set up a personal email alert or subscribe to the RSS feed.