Articles

Articles 20 records found  previous11 - 20  jump to record: Search took 0.02 seconds. 
11.
13 p, 123.1 KB Exploring comparative curricular research in geography education / Bagoly-Simó, Péter (Humboldt-Universität zu Berlin. Geographisches Institut)
El currículum de geografia és un dels camps menys investigats en l'ensenyament d'aquesta matèria. El present article ofereix una descripció breu de l'arquitectura curricular, els objectius, els continguts, les filosofies, les epistemologies i els factors principals que influeixen en la geografia escolar a Alemanya i a Romania, amb l'objectiu de preparar un marc analític que serveixi per realitzar estudis comparatius futurs sobre el currículum de geografia a diferents països del món. [...]
Geography curricula is one of the least researched fields in geography education. This paper offers a brief description of the curricular architecture, aims, content, philosophies, epistemologies, and main factors influencing school geographies in Germany and Romania to prepare the development of analytical tools for future comparative studies. [...]
El currículo de geografía es uno de los campos menos investigados en la enseñanza de dicha materia. El presente artículo hace una breve descripción de la arquitectura curricular, los objetivos, los contenidos, las filosofías, las epistemologías y los principales factores que influencian la geografía escolar en Alemania y Rumanía, con el objetivo de preparar un marco analítico que sirva para realizar estudios comparativos futuros sobre el currículo de geografía en diferentes países del mundo. [...]
Le programme de géographie est l'un des sujets les moins étudiés dans l'enseignement de la géographie. Cet article fait une brève description de l'architecture du curriculum, des objectifs, des contenus, des philosophies, des épistémologies et des facteurs principaux qui influencent la géographie scolaire en Allemagne et en Roumanie, dans le but de préparer un cadre d'analyse pour servir à de futures études comparatives du curriculum en géographie dans différents pays du monde. [...]

2017 - 10.5565/rev/dag.493
Documents d'anàlisi geogràfica, Vol. 63 Núm. 3 (setembre-desembre 2017) , p. 561-573 (Articles)  
12.
15 p, 4.5 MB Education and international regionalism : a comparative account of Europe and Latin America / Rambla, Xavier, 1966- (Universitat Autònoma de Barcelona)
This article explores the reverberation of the European Union Open Method of Coordination and the Ibero American States Organisation educational plan in education policy-making. In essence, a comparative analysis of these processes highlights the role of political agents and the knowledge they use. [...]
2013
Pedagogy theory & praxis, Núm. 6 (August 2013) , p. 7-21  
13.
24 p, 285.5 KB New public management as a global education policy : its adoption and re-contextualization in a Southern European setting / Verger, Antoni (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Sociologia) ; Curran, Marta (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Sociologia)
In the education sector, new public management (NPM) has crystallized in policies such as school autonomy, professionalization of school principals, standardized evaluation and teachers' accountability, and it has been widely disseminated by international organizations, such as the OECD, which enjoy a great prestige when it comes to frame education reforms in European countries. [...]
2014 - 10.1080/17508487.2014.913531
Critical studies in education, Vol. 55 Núm. 3 (2014)  
14.
30 p, 3.0 MB Los resultados PISA-2009 : una mirada europea sobre las desigualdades educativas / Zancajo, Adrián (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Castejón, Alba (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Ferrer i Julià, Ferran (Universitat Autònoma de Barcelona)
Las desigualdades educativas continúan formando parte del debate político y académico en los países europeos. Los datos de la última edición del la evaluación internacional PISA brindan una nueva oportunidad para analizar la situación de los sistemas educativos en relación con la igualdad de oportunidades. [...]
Educational inequalities are part of the political and academic debate in European countries. Data from the latest issue of the international PISA assessment provide a new opportunity to analyze the situation of education systems in relation to equal opportunities. [...]

2012
Revista española de educación comparada, Vol. 19 (2012) , p. 39-68  
15.
36 p, 1.1 MB La movilidad de los universitarios en España : estudio sobre la participación en los programas Erasmus y Sicue Movilidad / Pineda i Herrero, Pilar (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Pedagogia Sistemàtica i Social) ; Moreno Andrés, Maria Victoria ; Belvis Pons, Esther (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Pedagogia Sistemàtica i Social)
El «Proceso de Bolonia» ha cobrado un innegable protagonismo en el desarrollo del propio Espacio Europeo de Educación, al poner en marcha de manera primigenia la creación efectiva de un marco compartido en la enseñanza superior. [...]
The Bologna process has taken an undeniable role in the development of the European Higher Education Area by putting in motion for the first time the creation of a shared framework at the higher education level. [...]

2008
Revista de educación (Madrid), Num. 346 (Mayo-Agosto 2008) , p. 157-159  
16.
6 p, 1.1 MB Understanding Catalan University dropout from a comparative approach / Rodríguez-Gómez, David (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Feixas, Mònica (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Gairín Sallán, Joaquín (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Muñoz Moreno, José Luis 1980- (Universitat Autònoma de Barcelona)
Last decade yielded important research to understand the extent to which university dropout is having relevant consequences for higher education. The dropout rate has also been quantified and used as an indicator of performance (Dearing, 1996; Bricall, 2000; Rauret & Grifol, 2001; OECD, 2008; Mandelson, 2009). [...]
2012 - 10.1016/j.sbspro.2012.05.314
Procedia: social and behavioral sciences, Vol. 46 (2012) , p. 1424-1429  
17.
30 p, 581.7 KB La educación física comparada en españa : 1806-1936 / Torrebadella Flix, Xavier (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Didàctica de l'Expressió Musical, Plàstica i Corporal)
In the academic, professional and popular institutionalization of the physical education in Europe, manifested during throughout the XIX century and the beginning of the XX century, Spain centralized a considerable attention to events beyond its borders. [...]
En el proceso de institucionalización académico, profesional y popular de la educación física en Europa, que se manifestó a lo largo de todo el siglo XIX y principios del siglo XX, España centralizó una considerable atención a los sucesos más allá de sus fronteras. [...]

2014 - 10.4471/hse.2014.02
Historia social y de la educación, Vol. 3, Num. 1 (2014) , p. 25-53  
18.
22 p, 303.5 KB Las complejas geografías de la política educativa : tres estudios de caso / Rambla, Xavier, 1966- (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Sociologia)
El artículo estudia la política global de la educación, que se ha generado a partir de las interacciones entre los organismos internacionales, los gobiernos de los estados, una floreciente sociedad civil global, y un nuevo interés por convertir la educación en un mercado de servicios. [...]
The paper studies the global politics of education, which has been generated from the interactions between international organizations, state governments, a burgeoning global civil society, and a new interest in turning education into a market of services. [...]
L'article étudie la politique globale d'éducation, qui s'est produite à partir des interactions parmi les organisations internationales, les gouvernements d'États, une société civile mondiale en plein essor et un nouvel intérêt pour changer l'éducation en un marché des services. [...]

2014 - 10.1590/S0101-73302013000400011
Educação & sociedade, Vol. 34, Núm. 125 (Outubro-Dezembro 2014) , p. 1229-1249  
19.
14 p, 665.6 KB La promoció professional del professorat de Secundària a Europa / Ferrer i Julià, Ferran (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Pedagogia Sistemàtica i Social)
La cuestión que nos ocupa se plantea en nuestro país como una cuestión puramente corporativa de los diferentes colectivos implicados. Así, por ejemplo, cuando los sindicatos son acusados de reocuparse sólo de sus intereses en cuanto reclaman mejoras salariales; o los que defienden un sistema explícito de carrera docente, que son tildados de defender la jerarquización de la enseñanza. [...]
Le theme qui nous occupe se pose dans notre pays comme une question purement catégorielle: les syndicats sont ainsi accusés de ne se préoccuper que de leurs intéréts lorsqu'ils réclament des améliorations de salaire; ou encore, les tenants du concept de carriere sont aussitôt taxés dedéfenseurs de la hiérarchisation de I'enseignement. [...]
The question we are dealing with is posed in our country as a purely corporative matter of the different groups involved. This is ¡he case when the trade unions are accused of only being concerned with their interests insofar as they demand higher salaries; or with those who defend an explicit system of teaching career, who are condemned for defending hierarchies in teaching. [...]

1994
Temps d'educació, Núm. 11 (1994) , p. 257-270  
20.
28 p, 774.2 KB La relación entre educación y empleo en Europa / Planas, Jordi, 1950- (Universitat Autònoma de Barcelona. Grup de Recerca Educació i Treball)
Este artículo pretende sintetizar los principales ejes de la relación entre educación y empleo en Europa. Parte de analizar la relación entre la evolución histórica de los modelos de producción de competencias para el empleo y la evolución de las principales corrientes téorico-metodológicas que estudian los vínculos entre educación y empleo. [...]
This paper aims to synthesise the central dimensions of the relationship between education and employment in Europe. We begin by analysing the relationship between the historical evolution of skill production models and the evolution of the main theoretical and methodological approaches that examine the links between education and employment. [...]

2011 - 10.5565/rev/papers/v96n4.168
Papers : revista de sociologia, Vol. 96, Núm. 4 (2011) , p. 1047-1073  

Articles : 20 records found   previous11 - 20  jump to record:
Interested in being notified about new results for this query?
Set up a personal email alert or subscribe to the RSS feed.