Articles

Articles 116 records found  previous11 - 20nextend  jump to record: Search took 0.01 seconds. 
11.
12 p, 950.4 KB Key competences for lifelong learning through the "Animal Crossing : New Horizons" Video Game / Villarejo Carballido, Beatriz (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Periodisme i de Ciències de la Comunicació) ; Pulido, Cristina (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Periodisme i de Ciències de la Comunicació) ; Tejedor, Santiago (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Periodisme i de Ciències de la Comunicació)
The growth and impact of video games in education at an international level is a reality. Research shows that gamers can increase their knowledge, skills, and behavioural flexibility. However, there has been no in-depth research into the relationship between current video games and the key competences for lifelong learning set out by the European Commission. [...]
2022 - 10.3390/fi14110329
Future internet, Vol. 14 Núm. 11 (2022) , 329  
12.
12 p, 405.5 KB Mercado Mundial de Competencias Laborales : una aproximación desde la Teoría de Redes / Guerrero Herrera, Laura Araceli (Universidad Autónoma del Estado de Hidalgo (Mèxic)) ; Terrones Cordero, Aníbal (Universidad Autónoma del Estado de Hidalgo (Mèxic)) ; Sánchez Torres, Yolanda (Universidad Autónoma del Estado de Hidalgo (Mèxic))
Las competencias laborales han tomado mayor relevancia en las últimas décadas donde las organizaciones modernas bajo el paradigma de la economía del conocimiento han incrementado la demanda de personal con habilidades que les garanticen niveles significativos de diferenciación y competitividad. [...]
Labor skills have become more relevant in recent decades where modern organizations under the paradigm of the knowledge economy have increased the demand for personnel with skills that guarantee them significant levels of differentiation and competitiveness. [...]
Les compétences de la main-d'œuvre sont devenues plus pertinentes au cours des dernières décennies, où les organisations modernes sous le paradigme de l'économie du savoir ont augmenté la demande de personnel doté de compétences garantissant des niveaux significatifs de différenciation et de compétitivité. [...]

2023 - 10.5565/rev/redes.1001
Redes : revista hispana para el análisis de redes sociales, Vol. 34 Núm. 2 (2023) , p. 254-265 (Articulos)  
13.
19 p, 190.8 KB The professional profile of the expert in media accessibility for the scenic arts / Orero, Pilar (Universitat Autònoma de Barcelona)
Accessibility plays a major role in modern knowledge-based information societies. The potential of acessibility through ICT for inclusion and participation of all citizens is increasingly growing, allowing for a gradual integration in everyday life. [...]
2017 - 10.13137/2421-6763/17356
Rivista Internazionale di Tecnica della Traduzione / International Journal of Translation, Num 19 (2017) , p. 143-161  
14.
32 p, 359.4 KB Estudio interpretativo de las competencias de la Unión en materia de energía : el artículo 194 del TFUE en el marco de la transición energética / Fabrés Garrido, Eva (Universitat Autònoma de Barcelona)
Una de las claves en la lucha contra el cambio climático es el proceso de transición energética. En la situación de emergencia climática global, la Unión Europea se encuentra en una posición de vulnerabilidad, debiendo afrontar riesgos vinculados a la seguridad y al reto de la sostenibilidad. [...]
Una de les claus en la lluita contra el canvi climàtic és el procés de transició energètica. En la situació d'emergència climàtica global, la Unió Europea se situa en una posició de vulnerabilitat, havent d'afrontar riscos vinculats a la seguretat i al repte de la sostenibilitat. [...]
One of the keys in the fight against climate change is the energy transition process. In the global climate emergency, the European Union finds itself in a vulnerable position, having to face risks linked to security and the challenge of sustainability. [...]

2023 - 10.5565/rev/quadernsiee.45
Quaderns IEE, Vol. 2 Núm. 1 (2023) , p. 61-92 (Estudis)  
15.
13 p, 499.0 KB Arbitrar después del confinamiento por COVID-19 : efectos psicológicos en árbitros de élite / Pla-Cortés, Josep (Col·legi Oficial de Psicòlegs de Catalunya. Grup de Treball de Psicologia Aplicada a l'Arbitratge i al Judici Esportiu (PsicArbCOPC)) ; Soriano-Gillué, Gerard (Col·legi Oficial de Psicòlegs de Catalunya. Grup de Treball de Psicologia Aplicada a l'Arbitratge i al Judici Esportiu (PsicArbCOPC)) ; Pérez-Guillorme, Ana Cruz (Col·legi Oficial de Psicòlegs de Catalunya. Grup de Treball de Psicologia Aplicada a l'Arbitratge i al Judici Esportiu (PsicArbCOPC)) ; Soto-i-Mollfulleda, Pol (Col·legi Oficial de Psicòlegs de Catalunya. Grup de Treball de Psicologia Aplicada a l'Arbitratge i al Judici Esportiu (PsicArbCOPC))
El presente trabajo explora los efectos que el confinamiento por COVID-19 tuvo en el colectivo de árbitros de élite españoles que fueron designados para la finalización de las competiciones de la temporada 2019-2020 de las máximas categorías de sus respectivos deportes: la liga de baloncesto ACB (N = 19) y las principales ligas de fútbol sala (N = 32), que se llevaron a cabo en régimen de concentración, tras levantarse las primeras medidas de aislamiento, durante la primera ola de la pandemia. [...]
This work explores the effects that lockdown by COVID-19 had on the group of elite Spanish referees who were selected to officiate the completion of the 2019-2020 season competitions of the highest categories of their respective sports: the ACB basketball league (N = 19) and the main futsal leagues (N = 32), which were carried out with all participants, athletes and referees, coming together in special health measures conditions, after lifting the first lockdown measures, during the first wave of the pandemic. [...]

2023 - 10.6018/cpd.508011
Cuadernos de Psicología del Deporte, Vol. 23 Núm. 1 (Enero 2023) , p. 116-128  
16.
14 p, 246.4 KB Instrumentos psicoeducativos para la intervención en Pedagogía Social : validación criterial del test situacional desarrollo de competencias socioemocionales de jóvenes (DCSE-J) / Urrea Monclús, Aida (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Rodríguez Pérez, Sara (Universidad de Oviedo) ; Sala Roca, Josefina (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Teories de l'Educació i Pedagogia Social) ; Zárate Alva, Nair Elizabeth (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Teories de l'Educació i Pedagogia Social)
Socio-emotional competences are fundamentally important for the psychological, social and academic development of young people, and especially those in highly vulnerable contexts. It is essential that Social Pedagogy socio-educational interventions with these young people take these competences into consideration. [...]
Las competencias socioemocionales son fundamentales para el desarrollo psicológico, social y académico de los jóvenes, y son claves para aquellos jóvenes que se encuentran en contextos de alta vulnerabilidad. [...]

2021 - 10.7179/PSRI_2021.37.03
Pedagogía social, Núm. 37 (2021) , p. 55-68  
17.
20 p, 357.9 KB Utilidad del contrato de aprendizaje en el prácticum por competencias / Tejada Fernández, José (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Navío Gámez, Antonio (Universitat Autònoma de Barcelona)
Introducción. Dentro de la experimentación de propuestas de mejora de Prácticum de Pedagogía, se implementa un proyecto de innovación que utiliza el contrato de aprendizaje como estrategia y herramienta de gestión, desarrollo y evaluación del prácticum por competencias. [...]
Introduction. Within the experimentation of proposals for improvement of the Pedagogy Practicum, an innovation project is implemented that uses the learning contract as a strategy and tool for management, development and evaluation of the practicum by competencies. [...]

2022 - 10.30827/profesorado.v26i3.21322
Profesorado, Vol. 26 Núm. 3 (2022) , p. 377-396  
18.
18 p, 797.8 KB Reflexions i orientacions per al desplegament del nou currículum de ciències a l'ESO / Domènech Casal, Jordi (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Didàctica de la Matemàtica i de les Ciències Experimentals)
Es descriuen els marcs i ítems del nou currículum i es fa una anàlisi i propostes per al desplegament i el disseny i seqüenciació d'unitats didàctiques i programacions anuals. Es comenten aspectes relatius a la seqüenciació de continguts en forma de progressions d'aprenentatges i la definició de les competències específiques i la seva concreció en objectius i criteris d'avaluació. [...]
Se describen los marcos e ítems del nuevo currículum y se realiza un análisis y propuestas para el despliegue y el diseño y secuenciación de unidades didácticas y programaciones anuales. Se comentan aspectos relativos a la secuenciación de contenidos en forma de progresiones de aprendizajes y la definición de las competencias específicas y su concreción en objetivos y criterios de evaluación. [...]
The frameworks and items of the new curriculum are described and an analysis and proposals are made for the deployment and design and sequencing of teaching units and anual programs. Aspects related to the sequencing of contents as of learning progressions and the definition of specific competences and their concretion in objectives and evaluation criteria are discussed. [...]

2022 - 10.5565/rev/ciencies.468
Ciències : revista del professorat de ciències de primària i secundària, Núm. 45 (2023) , p. 55-72 (Reflexions i recerques sobre l'ensenyament de les ciències)
2 documents
19.
13 p, 351.8 KB Situacions d'aprenentatge : idees per al desplegament curricular de les ciències / Domènech Casal, Jordi (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Didàctica de la Matemàtica i de les Ciències Experimentals)
Es descriuen marcs didàctics per a l'ensenyament de les ciències i la seva connexió amb diferents tipus de Situacions d'aprenentatge. Per facilitar el seu desplegament amb el nou currículum, es proposen orientacions per al disseny de les Situacions en base a la demanda, l'escenari i els continguts. [...]
Se describen marcos didácticos para la enseñanza de las ciencias y su conexión con distintos tipos de Situaciones de Aprendizaje. Para facilitar su despliegue con el nuevo currículo, se proponen orientaciones para el diseño de las Situaciones en base a la demanda, el escenario y los contenidos. [...]
Didactic frameworks for Science teaching and their connection with different types of Learning Situations are described. To facilitate its deployment with the new curriculum, guidelines are proposed for the design of situations based on demand, scenario and content. [...]

2022 - 10.5565/rev/ciencies.469
Ciències : revista del professorat de ciències de primària i secundària, Núm. 45 (2023) , p. 73-85 (Reflexions i recerques sobre l'ensenyament de les ciències)
2 documents
20.
20 p, 510.4 KB Los sesgos en la enseñanza de la lengua española. El caso de los valores de se / Romero Morales, Juan (Universidad de Extremadura)
En este trabajo se observa que el modo actual de enseñar lengua tiene consecuencias indeseadas, tanto desde el punto de vista del conocimiento efectivamente transmitido (información falsa y obsoleta), como desde el de las competencias educativas que deben adquirirse: un lenguaje formal y valores ciudadanos. [...]
En aquest treball s'observa que l'ensenyament de la llengua té conseqüències indesitjades, tant des del punt de vista del coneixement efectivament transmès (informació falsa i obsoleta), com des del de les competències que s'han d'adquirir: un llenguatge formal i valors ciutadans. [...]
In this paper it is shown that the way language is taught has some unintended consequences, both from the point of view of the knowledge actually transmitted (false and outdated information), and from the point of view of the competences that have to be acquired: a formal language and citizen values. [...]

2021 - 10.5565/rev/regroc.50
ReGroc : revista de gramática orientada a las competencias, Vol. 4 Núm. 1 (2021) , p. 90-109 (Actualización gramatical)  

Articles : 116 records found   previous11 - 20nextend  jump to record:
Interested in being notified about new results for this query?
Set up a personal email alert or subscribe to the RSS feed.