Articles

Articles 88 records found  previous11 - 20nextend  jump to record: Search took 0.01 seconds. 
11.
22 p, 840.9 KB El desarrollo profesional de personas con discapacidad intelectual y del desarrollo / González Fernández, Henar (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Laborda Molla, Cristina (Universitat Autònoma de Barcelona)
Datos de la Organización Mundial de la Salud señalan que la tasa de desocupación de personas con discapacidad puede llegar al 80% en algunos países. En la sociedad occidental, el empleo en personas con discapacidades físicas o sensoriales se prioriza a través de prácticas inclusivas, en entornos ordinarios y atendiendo a los intereses de la persona. [...]
Data from the World Health Organization indicate that the unemployment rate for people with disabilities can reach 80% in some countries. In Western societies, employment for people with physical or sensory disabilities is settled through inclusive practices in ordinary settings, according to the interests of the person. [...]
Les données d'organismes officiels comme l'Organisation Mondiale de la Santé indiquent que le taux de chômage des personnes handicapées peut atteindre 80 % dans certains pays. Dans la société occidentale, l'emploi des personnes en situation de handicap physique ou sensoriel se règle par des pratiques inclusives en milieu ordinaire, selon les intérêts de la personne. [...]

2023 - 10.6018/educatio.511441
Educatio siglo XXI, Vol. 41 Núm. 2 (2023) , p. 124-146  
12.
20 p, 1.2 MB El perfil competencial laboral de personas con discapacidad intelectual en centros ocupacionales / Jariot, Mercè (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Pedagogia Aplicada) ; Laborda Molla, Cristina (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Pedagogia Aplicada) ; González Fernández, Henar (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Pedagogia Aplicada)
La inserción laboral repercute positivamente en el entorno del colectivo de personas con discapacidad intelectual (DI), y el empleo es decisivo en su proceso de integración social y participación comunitaria. [...]
Labour integration has a positive impact on people with Intellectual Disability (ID), being employment a key element in their process of social integration and community participation. The aim of this research is to optimize the labour integration and professional development of people with mild and moderate ID in order to facilitate their social inclusion. [...]

2020 - 10.6018/rie.312241
Revista investigación educativa, Vol. 38 Núm. 2 (2020) , p. 475-493  
13.
27 p, 392.3 KB Inclusión comunitaria de las personas con discapacidad intelectual : el rol de las/los profesionales de soporte educativo / Soler Torramilans, Joana ; Laborda Molla, Cristina (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Pedagogia Aplicada) ; Universitat Autònoma de Barcelona. GR-Diversitat i Orientació
Los modelos de atención a las personas con discapacidad intelectual se están transformando, trasladando el protagonismo de la institución a la persona y a su entorno, la comunidad. Este artículo recoge la experiencia de 15 profesionales de los centros ocupacionales de una fundación (entrevistas), al implantar un modelo de empoderamiento de las personas para la inclusión en sus municipios, que ha comportado cambios sustanciales respecto al modelo anterior. [...]
Models of care for people with intellectual disabilities are being transformed, transferring the prominence from the institution to the person and their environment, the community. This article collects the experience of 15 professionals from a foundation occupational centers' (interviews), when implementing a model of people's empowerment for inclusion, in their municipalities. [...]

2023
Revista de educación inclusiva, Vol. 16 Núm. 2 (Dic. 2023) , p. 51-77  
14.
24 p, 323.1 KB Yo soy "normal" : racionalidad y normalización de la "discapacidad intelectual" en instituciones escolares. Aproximación etnográfica al modelo de Atención a la Diversidad en centros ordinarios / De Tena Calvo, Margarita (Universidad Nacional de Educación a Distancia (Espanya))
Los alumnos con discapacidad intelectual son perfectos analizadores para examinar en qué medida la escuela les resulta útil para aprender. Este artículo es producto de una etnografía que aborda el caso de un chico cordobés y emplea la historia de vida como técnica metodológica. [...]
Els estudiants amb discapacitat intel·lectual són analitzadors perfectes per examinar l'utilitat de l'escola perquè aprenguin. Aquest article és producte d'una etnografia que aborda el cas d'un noi de Còrdova i utilitza la història de la vida com a tècnica metodològica. [...]
Students with "intellectual disability" are perfect analyzers to examining how school is useful for them to learn. This article is the product of an ethnography that approaches the case of a boy from Cordoba and uses life history as a qualitative research technique. [...]
Os alunos com deficiência intelectual são analisadores perfeitos para examinar até que ponto a escola lhes é útil para aprender. Este artigo é produto de uma etnografia que aborda o caso de um menino de Córdoba e utiliza a história de vida como técnica metodológica. [...]

2023 - 10.5565/rev/periferia.911
Perifèria : revista de recerca i formació en antropologia, Vol. 28 Núm. 2 (2023) , p. 4-27 (Artículos)  
15.
35 p, 1.0 MB Moving towards literary translations that are accessible to the hearing impaired : can written or signed automatic translation (AT) convey the literariness of poetic language? / Rivas Carmona, María del Mar (Universidad de Córdoba) ; Ávila Ramírez, Rocío (Universidad de Córdoba)
En este trabajo evaluamos, a partir de un estudio de caso, los beneficios de la utilización de los programas de TA para facilitar el acercamiento a la cultura y literatura de las personas sordas. Asimismo, aportamos pautas y reflexionamos sobre la necesidad de diseñar un sistema de traducción automatizada y accesible de español a LSE.
En aquest treball avaluem, a partir d'un estudi de cas, els beneficis de l'ús dels programes de TA per facilitar l'acostament a la cultura i la literatura de les persones sordes. Després de fer un estudi sobre la recepció de dos poemes originals en francès i anglès traduïts per traductores literàries, la versió de TA en castellà i l'adaptació a imatges en LSE, reflexionem sobre l'efecte de factors com ara la dificultat del text i el grau d'adaptació/simplificació del format meta, així com el grau d'alfabetització i de coneixement de la LSE per part dels/les participants, en la comprensió del text en general, així com en la seva percepció i experiència com a text literari. [...]
In this paper we evaluate, on the basis of a case study, the benefits of the use of AT programmes to facilitate the approach to culture and literature of deaf people. After studying the reception of two original poems in French and English in their versions translated by literary translators, the MT version in Spanish and the adaptation to images in LSE, we reflect on the effect of factors such as the difficulty of the text and the degree of adaptation/simplification of the target format, as well as the participants' degree of literacy and knowledge of LSE, on the understanding of the text in general, as well as on the perception and experience of the text as literary. [...]

2023 - 10.5565/rev/tradumatica.339
Tradumàtica, Núm. 21 (2023) , p. 265-299 (Tradumàtica dossier)  
16.
12 p, 327.8 KB Lecciones de la hija : pedagogías disca/sordas en Madre robot y Decile que soy francesa / Gelman Constantin, Francisco (Universidad de Buenos Aires. Instituto de Literatura Hispanoamericana)
El artículo explora la novela Madre robot de Nora Rabinowicz (2021) y la obra teatral Decile que soy francesa de Gabriela Bianco (2022) como pedagogías disca/sordas construidas desde la perspectiva de la hija. [...]
L'article explora la novel·la Madre robot (Mare robot) de Nora Rabinowicz (2021) i l'obra teatral Decile que soy francesa (Digue-li que soc francesa) de Gabriela Bianco (2022) com pedagogies disca/sordes construïdes des de la perspectiva de la filla. [...]
The article explores the novel Madre robot by Nora Rabinowicz (2021) and the theatrical work Decile que soy francesa by Gabriela Bianco (2022) as crip/Deaf pedagogies built from the perspective of the daughter. [...]

2023 - 10.5565/rev/mitologias.1006
Mitologías hoy, Vol. 29 (2023) , p. 118-129 (Miscelánea)  
17.
12 p, 230.0 KB Latin American Perspectives on Parenthood and Disability : Vulnerability, Risk, and Social Inclusion / Sanmiquel-Molinero, Laura (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Psicologia Social) ; Pujol i Tarrés, Joan (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Psicologia Social) ; Montenegro Martínez, Marisela (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Psicologia Social)
Despite the growing recognition and acceptance of disabled people's sexuality, there are barriers to parenthood anchored in metaphors of vulnerability and risk. The social inclusion of disabled parents seems both desirable and risky, making disabled parenthood one of the current frontiers of inclusion for the disabled body. [...]
2023 - 10.17645/si.v11i4.7046
Social Inclusion, Vol. 11 Núm. 4 (2023) , p. 338-349  
18.
18 p, 442.7 KB Comparative stakeholder perspectives of inclusive education in four regions of China / Badia Martín, M. del Mar (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Psicologia Bàsica, Evolutiva i de l'Educació) ; Fortuny Guasch, Rosa (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Pedagogia Aplicada) ; Zhou, Hongan (Sichuan Normal University) ; Gu, Erhuo (Sichuan Normal University. College of Educational Science)
El proyecto europeo INCLUTE (Promoción de la educación inclusiva a través del desarrollo curricular y la formación de docentes en China) Unión Europea (Proyecto Erasmus +)561. 600-EPP-1-2015-CN-EP ayuda a contribuir a la demanda de docentes altamente calificados en la escuela primaria donde se puede abordar el nivel y se puede alentar a las universidades en China a tomar en consideración los estándares europeos. [...]
The European project INCLUTE (Promoting inclusive education through curriculum development and teacher education in China) European Union (Proyecto Erasmus +) 561. 600-EPP-1-2015-CN-EP helps to contribute the demand for highly educated teachers at the primary school level can be tackled, and universities in China can be encouraged to take European standards into consideration. [...]

2022 - 10.24310/IJNE.10.2022.15282
International Journal of New Education, Núm. 10 (2022), p. 21-38  
19.
21 p, 137.9 KB Derecho del trabajo, discapacidad y perspectiva de género / Esteban Legarreta, Ricardo (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Dret Públic i de Ciències Historicojurídiques)
The paper deals with the standing of women with disabilities in the labor market in a compared view to the position of men. Besides, the article focuses on the need to implement reforms in the labor regulations in order to foster the employment of women with disabilities, and to improve their work conditions. [...]
Madrid : E-Prints Complutense, 2019
Inclusión socio-laboral de las mujeres con discapacidad, 2019  
20.
15 p, 266.9 KB "Discapacidad psíquica "menor", medidas disciplinarias en el marco de una relación de empleo, discriminación y ajustes" : Comentario a la Sentencia del Tribunal Constitucional de 15 de marzo de 2021 (STC 51/2021) / Esteban Legarreta, Ricardo (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Dret Públic i de Ciències Historicojurídiques)
El comentario tiene por objeto el análisis de una sentencia del Tribunal Constitucional ante una sanción disciplinaria impuesta a un empleado público con un grado leve de deficiencia psíquica. El comentario se centra, en primer lugar, en la protección dispensada por el Tribunal Constitucional ante una discapacidad que no alcanza los umbrales exigidos por la Ley. [...]
This commentary deals with a constitutional judgement on a disciplinary punishment imposed to a public employee with a minor mental impairment. First, the paper focuses on the protection against discrimination in case of minor disabilities which are outside the legal threshold of disability. [...]

2021 - 10.31009/IUSLabor.2021.i02.11
IUSLabor, Núm. 2/2021 (2021) , p. 316-330  

Articles : 88 records found   previous11 - 20nextend  jump to record:
Interested in being notified about new results for this query?
Set up a personal email alert or subscribe to the RSS feed.