Articles

Articles 92 records found  previous11 - 20nextend  jump to record: Search took 0.00 seconds. 
11.
15 p, 14.3 MB Alfabetización periodística entre jóvenes egipcios y españoles : noticias falsas, discurso de odio y confianza en medios / Tayie, Sally (The Arab Academy for Science, Technology and Maritime Transport) ; Tejedor, Santiago (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Pulido, Cristina (Universitat Autònoma de Barcelona)
La exposición a contenidos nocivos, noticias falsas y discursos de odio hace que nos preguntemos si los ciudadanos son «responsables» cuando hablamos de su comportamiento online. Este estudio exploratorio pretende posicionar la alfabetización periodística como un factor mediador hacia el fomento de la responsabilidad cívica, investigando su papel en la mejora de la experiencia de los jóvenes con las noticias online, preparándolos contra los contenidos nocivos. [...]
Exposure to harmful content, fake news, and hate speech, calls to question whether citizens are 'responsible' when it comes to their online news behavior. This exploratory study aims to positioning news literacy as a mediating factor toward fostering civic responsibility by investigating its role in enhancing youth's online news experience and preparing them against harmful content. [...]

2023 - 10.3916/C74-2023-06
Comunicar, Vol. 31 Núm. 74 (2023) , p. 73-87
2 documents
12.
8 p, 148.9 KB Reseña de "Posverdad y ficción : cómo la distorsión (des)explica el mundo" / Alcalde Sánchez, Ignacio (Universidad de Córdoba)
En este ensayo se reflexiona sobre la ficción y la posverdad. Sobre el uso de la ficción como herramienta con la que aproximarnos a la verdad y como (re)productora de la cultura, como recurso necesario con el que imaginar y explicar el mundo y, por otro lado, se analiza la posverdad, como fenómeno actual caracterizado por la intención de difuminar la verdad entre las mentiras, apelando a la emocionalidad y con intenciones de dominación. [...]
En aquest assaig es reflexiona sobre la ficció i la postveritat. Sobre l'ús de la ficció com a eina amb què aproximar-nos a la veritat i com a (re)productora de la cultura, com a recurs necessari amb què imaginar i explicar el món i, d'altra banda, s'analitza la postveritat, com a fenomen actual caracteritzat per la intenció de difuminar la veritat entre les mentides, apel·lant a l'emocionalitat i amb intencions de dominació. [...]
The topics of this book are the fiction and the post-truth. On one hand, the usage of the fiction as a tool that approximates us to the reality and this narrative style as a (re)producing source of the culture, as a necessary method to imagine the world. [...]
Este ensaio reflete sobre ficção e pós-verdade. Sobre o uso da ficção como ferramenta para abordar a verdade e como (re)produtora de cultura, como recurso necessário para imaginar e explicar o mundo e, por outro lado, a pós-verdade é analisada como fenômeno atual caracterizado pela intenção de confundir a verdade entre as mentiras, apelando à emotividade e com intenções de dominação. [...]
Obra ressenyada: J. GRAU REBOLLO, Posverdad y ficción. Cómo la distorsión (des)explica el mundo. Barcelona: Edicions Bellaterra, 2020.

2022 - 10.5565/rev/periferia.870
Perifèria : revista de recerca i formació en antropologia, Vol. 27 Núm. 1 (2022) , p. 151-158 (Reseñas)  
13.
20 p, 689.4 KB Dieta informativa de universitarios en aplicaciones : estudio de caso de UVaNow como app interdisciplinaria entre las áreas de Periodismo y Telecomunicación / Sánchez-Sobradillo, Iris (Universidad de Valladolid) ; Sánchez-García, Pilar (Universidad de Valladolid) ; Merayo Álvarez, Noemí (Universidad de Valladolid)
La transformación constante del perfil de la audiencia y sus hábitos informativos obliga a mantener un estudio actualizado para conocer nuevos usos y segmentos de mercado, un aspecto más destacado en las generaciones jóvenes debido a su dieta informativa cambiante, lo que afecta a la enseñanza periodística. [...]
La transformació constant del perfil de l'audiència i els seus hàbits informatius obliga a mantenir un estudi actualitzat per conèixer nous usos i segments de mercat, un aspecte més destacat en les generacions joves a causa de la seva dieta informativa canviant, la qual cosa afecta l'ensenyament periodístic. [...]
The constantly changing profile of audiences and their information consumption habits makes updated analysis necessary in order to learn about new uses and market segments. It is particularly necessary for younger generations, given their changing diet of information sources, something which affects journalism teaching. [...]

2022 - 10.5565/rev/analisi.3520
Anàlisi : quaderns de comunicació i cultura, Núm. Extra (2022) , p. 43-61 (Articles)  
14.
20 p, 520.3 KB Can older people stop sharing? an ethnographic study on fake news and active aging in Brazil / Duque, Marilia (LiteraCity Citizens And Consumers Lab) ; Peres-Neto, Luiz (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Periodisme i de Ciències de la Comunicació)
An association between age and misinformation is frequently found in literature, which contributes to a moral panic about older people's participation in the dissemination of fake news. This qualitative study adds context to this discussion by investigating why older people are motivated to engage with online information and why sharing matters in old age.
2022 - 10.1515/omgc-2022-0034
Online Media and Global Communication, Vol. 1 Núm. 3 (setember 2022) , p. 580-599  
15.
13 p, 4.2 MB Journalism students and information consumption in the era of fake news / Tejedor, Santiago (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Periodisme i de Ciències de la Comunicació) ; Portalés Oliva, Marta (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Periodisme i de Ciències de la Comunicació) ; Carniel Bugs, Ricardo (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Periodisme i de Ciències de la Comunicació) ; Cervi, Laura (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Periodisme i de Ciències de la Comunicació)
Technological platforms, such as social media, are disrupting traditional journalism, as a result the access to high-quality information by citizens is facing important challenges, among which, disinformation and the spread of fake news are the most relevant one. [...]
2021 - 10.17645/mac.v9i1.3516
Media and Communication, Vol. 9 Núm. 1 (2021) , p. 338-350  
16.
20 p, 449.9 KB La praxis del «clickbait» y de The Trust Project : riesgos y retos en los diarios digitales españoles / Flores, Jesús (Universidad Complutense de Madrid) ; Zaharía, Ana María (Universidad Rey Juan Carlos)
Este artículo analiza el clickbait como técnica y estrategia viral extraperiodística de medios digitales que busca atraer a los lectores de noticias. Se indaga en los efectos que produce y se identifican los recursos estilísticos de esta técnica que más se utilizan en los diarios digitales españoles. [...]
Aquest article analitza el clickbait com a tècnica i estratègia viral extraperiodística de mitjans digitals que busca atreure els lectors de notícies. S'indaga en els efectes que produeix i s'identifiquen els recursos estilístics d'aquesta tècnica que s'utilitzen més en els diaris digitals espanyols. [...]
This paper analyses clickbait as an extra-journalistic viral technique and strategy of digital news media aiming to attract readers. It studies the effects of clickbait and identifies the stylistic techniques most frequently used in Spanish digital newspapers. [...]

2022 - 10.5565/rev/analisi.3463
Anàlisi : quaderns de comunicació i cultura, Núm. Extra (2022) , p. 5-23 (Articles)  
17.
18 p, 484.4 KB Aprendiendo a desinformar : una estrategia de prebunking con newsgames para estimular la adquisición de competencias en el grado en Periodismo / Quevedo-Redondo, Raquel (Universidad de Valladolid) ; Gómez García, Salvador (Universidad de Valladolid) ; Navarro-Sierra, Nuria (Universidad Rey Juan Carlos)
La mayoría de las propuestas relacionadas con la neutralización de la desinformación en el ámbito académico suelen implicar la refutación de los bulos después de que el mensaje llegue al destinatario (estrategias de debunking), en lugar de favorecer la preparación preventiva del sujeto (estrategias de prebunking). [...]
La majoria de propostes relacionades amb la neutralització de la desinformació en l'àmbit acadèmic solen implicar la refutació de les notícies enganyoses després que el missatge arribi al destinatari (estratègies de debunking), en lloc d'afavorir la preparació preventiva del subjecte (estratègies de prebunking). [...]
Most attempts to neutralise misinformation in the academic environment aim to refute false reports after the message has reached the recipient (debunking strategies), rather than to promote pre-emptive preparation of the subject (prebunking strategies). [...]
Anàlisi is a science journal published by the Journalism and Communication Sciences Department of the Autonomous University of Barcelona (UAB). The journal has been published by the UAB Journalism Department since 1980. [...]

2022 - 10.5565/rev/analisi.3447
Anàlisi : quaderns de comunicació i cultura, Vol. 66 (2022) , p. 95-112 (Articles)  
18.
23 p, 393.4 KB Contentious responses to the crises in Spain : emphasis frames and public support for protest on Twitter and the press / Cristancho, Camilo (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Anduiza Perea, Eva (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Congosto, Mariluz (Universidad Carlos III de Madrid) ; Majó-Vázquez, Sílvia (University of Oxford)
This research analyzes how different types of frames adopted by news organizations and social media affected the support for protests against austerity measures in Spain. We pay special attention to the individual understandings of the crises based on materialistic grievances and nonmaterialistic accounts of the economic crises. [...]
2020
International Journal of Communication, Vol. 14 (2020) , p. 23  
19.
22 p, 536.6 KB ¿Influyen el número de orígenes y los umbrales de confianza en las creencias en la dinámica de difusión de rumores? Una propuesta teórica desde un modelo basado en agentes / Hahn Utrero, Tania (University of Groningen)
Hoy en día, las acciones de los individuos, los cuales actúan o dejan de actuar movidos por un rumor, pueden tener grandes implicaciones económicas, políticas y sociales. Este artículo propone, en primer lugar, una nueva definición sociológica de rumor partiendo de una investigación bibliográfica y teniendo en cuenta los conceptos de incertidumbre y de la sospecha de la maldad de las élites. [...]
Avui dia, les accions dels individus, els quals actuen o deixen d'actuar moguts per un rumor, poden tenir grans implicacions econòmiques, polítiques i socials. Aquest article proposa, en primer lloc, una nova definició sociològica de rumor partint d'una recerca bibliogràfica i tenint en compte els conceptes d'incertesa i de la sospita de la maldat de les elits. [...]
Today, the actions of individuals who act, or fail to act, on the basis of a rumor can have major economic, political, and social implications. Following a review of the literature, this article proposes, firstly, a new sociological definition of rumor accounting for the concepts of uncertainty and suspicion of elite malevolence. [...]

2022 - 10.5565/rev/papers.2994
Papers : revista de sociologia, Vol. 107 Núm. 2 (2022) , p. e2994 (Artículos)
2 documents
20.
9 p, 239.8 KB La descentralització informativa en el model de televisió escocès / Martori, Aida (Universitat Autònoma de Barcelona)
Escòcia és una nació sense Estat que disposa d'un espai comunicatiu propi. Aquesta és la premissa de l'estudi que es presenta, per abordar la intensificació de la cobertura territorial descentralitzada en els informatius de televisió, tant de la mà dels prestadors públics (BBC Scotland i BBC Alba) com del prestador comercial (STV). [...]
Escocia es una nación sin Estado que cuenta con un espacio comunicativo propio. Esta es la premisa de un estudio que aborda la intensificación de la cobertura territorial descentralizada en los informativos de televisión, tanto de la mano de los prestadores públicos (BBC Scotland y BBC Alba) como del prestador comercial (STV). [...]
Scotland is a stateless nation that has its own communication space. This research presents the intensification of decentralised territorial coverage in television news, both on public TV BBC Scotland and BBC Alba) and on the commercial channel (STV). [...]

2015
Quaderns del CAC, Vol. XVIII Núm. 41 (2015) , p. 67-75
2 documents

Articles : 92 records found   previous11 - 20nextend  jump to record:
Interested in being notified about new results for this query?
Set up a personal email alert or subscribe to the RSS feed.