Articles

Articles 46 records found  previous11 - 20nextend  jump to record: Search took 0.01 seconds. 
11.
7 p, 503.8 KB La clave de la educación no está en las nuevas Tecnologías de la Información y la Comunicación (TIC) / de la Herrán Gascón, Agustín (Universidad Autónoma de Madrid. Departamento de Didáctica y Teoría de la Educación) ; Fortunato, Ivan (Universidade Federal de São Carlos)
Los autores critican la identificación habitual entre renovación pedagógica y TIC. Sostienen que las TIC, actualmente consideradas epicentro del cambio educativo, no constituyen el centro de la educación. [...]
In this study, the authors criticizethe usual identification between pedagogical renewal and ICT. They argue that ICT, currently considered the epicenter of educational change, are not the focus of education. [...]
Os autores criticam a identificação habitual entre a renovação pedagógica e TIC. Argumenta-se que as TIC, atualmente consideradas como o epicentro da mudança educacional, não são o foco da educação. [...]

2018
Didáctica, innovación y multimedia, Núm. 36 (Marzo 2018) (Col·laboracions)  
12.
20 p, 338.1 KB Influencia de la formación y la investigación didáctica del profesorado de ciencias sobre su práctica docente / Solbes Matarredona, Jordi (Universitat de València. Departament de Didàctica de les Ciencies Experimentals i Socials) ; Fernández-Sánchez, José (Universitat de València) ; Domínguez-Sales, María Consuelo (Universitat de València. Departament de Didáctica de les Ciències Experimentals i Socials) ; Cantó Doménech, José Rafael (Universitat de València) ; Guisasola Aranzabal, Jenaro (Universidad del País Vasco. Departamento de Física Aplicada I)
Este trabajo analiza las relaciones entre la formación, la investigación en didáctica y la práctica docente del profesorado de ciencias de secundaria. La muestra no probabilística está formada por 55 profesores de secundaria. [...]
Aquest treball té com a finalitat analitzar les relacions entre la formació, la investigació en didàctica i la pràctica docent del professorat de ciències a l'ESO. La mostra no probabilística està formada per 55 mestres de secundària de ciències en actiu. [...]
This work analyzes the relationships between teacher training, research in science education and the teaching practice of science Spanish inservice teachers of secondary education. The non-probabilistic sample consist of 55 teachers. [...]

2018 - 10.5565/rev/ensciencias.2355
Enseñanza de las ciencias, Vol. 36 Núm. 1 (2018) , p. 25-44 (Investigaciones Didácticas)  
13.
34 p, 1.0 MB Towards a rationale for research into grammar teaching in schools / Fontich Vicens, Xavier (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Didàctica de la Llengua i la Literatura i de les Ciències Socials) ; Camps, Anna (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Didàctica de la Llengua i la Literatura i de les Ciències Socials)
This article hopes to bring new insights to the debate about the effect of grammar knowledge on language use, especially writing. It raises the question of the need to look more closely at the following three questions: (1) What is the aim of grammar teaching?; (2) How capable are students of conceptualising about language and how is their metalinguistic activity shown in their language use?; and finally, (3) Which approach is most suitable for students to be able to develop their own knowledge, with emphasis on the role of interaction in the classroom? The article concludes with ten key points which provide a basic outline for progressing in grammar teaching research.
2014 - 10.1080/02671522.2013.813579
Research papers in education, Vol. 29, núm. 5 (2014) , p. 598-625  
14.
14 p, 276.2 KB La construcción de un modelo pedagógico del empoderamiento juvenil : espacios, momentos y procesos / Soler Masó, Pere (Universitat de Girona. Departament de Pedagogia) ; Trilla i Bernet, Jaume (Universitat de Barcelona) ; Jiménez-Morales, Manel (Universitat Pompeu Fabra) ; Úcar, Xavier (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Pedagogia Sistemàtica i Social)
El presente artículo es fruto de un proyecto de investigación (EDU2013-42979-R) en el que se profundiza desde diferentes perspectivas en el empoderamiento juvenil. En la aportación que aquí presentamos partimos de la pregunta inicial de dónde, cuándo y cómo tiene lugar el empoderamiento juvenil. [...]
The present paper is the result of a research project (EDU2013-42979-R) which investigated youth empowerment from different perspectives. The initial question was where, when and how youth empowerment takes place. [...]

2017 - 10.7179/PSRI_2017.30.02
Pedagogía social, Núm. 30 (2017) , p. 19-34  
15.
24 p, 960.4 KB El practicum en la formación de maestros : percepciones de los protagonistas / Tejada Fernández, José (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Carvalho-Dias, Maria Lurdes (Universidad del Miño. Portugal) ; Ruiz Bueno, Carmen (Universitat Autònoma de Barcelona)
El objetivo del artículo es analizar las percepciones sobre el Prácticum en los procesos de adquisición de competencias y de construcción de la identidad profesional en la formación inicial de maestros de educación infantil y primaria de la Universidad Autónoma de Barcelona, UAB. [...]
The aim of the article is to analyze the perceptions about the Practicum in the process of acquiring professional competences and in the construction of a professional identity within the initial teacher education program of pre-primary and primary teachers of Universidad Autónoma of Barcelona, UAB. [...]

2017 - 10.11144/Javeriana.m9-19.pfmp
MAGIS. Revista Internacionsl de Investigación en Educación, Vol. 9, Num. 19 (2017) , p. 91-114  
16.
17 p, 1.2 MB Aplicación de modelo pedagógico Blended Learning en educación superior / Vásquez Astudillo, Mario (Universidad Tecnológica de Chile. Centro de Enseñanza Aprendizaje)
El objetivo del estudio cualitativo fue evaluar la aplicación del diseño pedagógico y las condiciones de implementación del modelo blended learning (MoSal-b) en una carrera de ingeniería en tres campus. [...]
The aim of this qualitative study, was twofold assess the implementation of instructional design and conditions of implementation of blended learning model (MoSal-b) in an engineering career on three campuses. [...]

2017
Didáctica, innovación y multimedia, Núm. 35 (Mayo 2017) , p. 1-17 (Articles)  
17.
7 p, 684.6 KB Insights into preservice teacher knowledge application : from model-centered instruction to lesson plan design / Jiménez i Bargalló, Isabel (Universitat de Vic) ; Martí i Feixas, Jordi, 1965- (Universitat de Vic)
The purpose of the present study is to go in depth on the difficulties to translate preservice teachers' understandings into model-centered lesson designs within the context of specific instructional supports. [...]
2013
Enseñanza de las ciencias, Núm. Extra (2013) , p. 1799-1805 (Innovacions didàctiques)  
18.
13 p, 477.8 KB ¿Cómo perciben la cultura organizacional de los centros de educación secundaria los futuros docentes? El caso de los estudiantes del CAP de la UAB / Tomàs i Folch, Marina (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Pedagogia Aplicada) ; Mas Faz, Antoni ; Jofre Araya, Galvarino
Presentamos los resultados de un primer estudio sobre la cultura pedagógica de los futuros docentes. Se ha partido de un estudio previo sobre la cultura organizacional de cuatro IES de la provincia de Barcelona, que ha sido el predecesor de este estudio. [...]
This papers presents the results of a first study on the pedagogical culture of teachers-to-be. This research stems from a previous study on the organizational culture of four Secondary Schools in the province of Barcelona. [...]

2008
Revista electrónica interuniversitaria de formación del profesorado, Vol. 11, núm. 2 (2008) , p. 47-59  
19.
22 p, 422.4 KB Estudio exploratorio comparativo del conocimiento didáctico del contenido sobre pilas galvánicas de profesores de secundaria en ejercicio y en formación / Brines Brines, Ana (Universitat de València. Departament de Didàctica de les Ciències Experimentals i Socials) ; Solaz-Portolés, Joan Josep (Universitat de València. Departament de Didàctica de les Ciències Experimentals i Socials) ; Sanjosé López, Vicent (Universitat de València. Departament de Didàctica de les Ciències Experimentals i Socials)
En este estudio exploratorio se evalúa el conocimiento didáctico del contenido (CDC) sobre pilas galvánicas de profesores de secundaria en formación y en ejercicio. Además, este conocimiento se ha relacionado con los enfoques de enseñanza que prefieren. [...]
En aquest estudi exploratori s'avalua el coneixement didàctic del contingut (CDC) sobre piles galvàniques de professors de secundària en formació i en exercici. A més, aquest coneixement s'ha relacionat amb els enfocaments d'ensenyament que prefereixen. [...]
In this exploratory study pre-service and in-service high school teachers' pedagogical content knowledge (PCK) in galvanic cells is assessed. In addition, this knowledge has been related to the instructional approaches they prefer. [...]

2016 - 10.5565/rev/ensciencias.1758
Enseñanza de las ciencias, Vol. 34 Núm. 2 (2016) , p. 107-127 (Investigaciones Didácticas)  
20.
20 p, 514.0 KB El conocimiento tecnológico y tecnopedagógico en la enseñanza de las ciencias en la universidad : un estudio descriptivo / Marcelo García, Carlos (Universidad de Sevilla. Departamento de Didáctica y Organización Educativa) ; Yot Domínguez, Carmen (Universidad de Sevilla. Departamento de Didáctica y Organización Educativa) ; Perera Rodríguez, Victor Hugo (Universidad de Sevilla. Departamento de Didáctica y Organización Educativa)
La investigación sobre el conocimiento pedagógico del contenido (PCK) ha representado en estas últimas décadas una mirada nueva para comprender cómo se produce el conocimiento profesional docente. [...]
La recerca sobre el coneixement pedagògic del contingut (PCK) ha representat en aquestes últimes dècades una mirada nova per comprendre com es produeix el coneixement professional docent. En els últims anys, amb l'aparició de les tecnologies digitals, es requereix una revisió del PCK per incorporar nous components del coneixement que les tecnologies proposen. [...]
Research on the Pedagogical Content Knowledge (PCK) has represented in the last decades a new look to understand how teacher professional knowledge is produced. In recent years, with the emergence of digital technologies, the revision of the PCK is required to incorporate new components that technologies proposed. [...]

2016 - 10.5565/rev/ensciencias.1552
Enseñanza de las ciencias, Vol. 34 Núm. 2 (2016) , p. 67-86 (Investigaciones Didácticas)  

Articles : 46 records found   previous11 - 20nextend  jump to record:
Interested in being notified about new results for this query?
Set up a personal email alert or subscribe to the RSS feed.