Articles

Articles 24 records found  previous11 - 20next  jump to record: Search took 0.01 seconds. 
11.
18 p, 299.8 KB Aprendizaje por competencias (I) : identificación de los perfiles de las competencias adquiridas / Via Giménez, Antònia (IES Narcís Monturiol (Barcelona)) ; Izquierdo i Aymerich, Mercè (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Didàctica de la Matemàtica i de les Ciències Experimentals)
En este trabajo se analiza la aplicación de unidades didácticas en formación profesional (tercer ciclo, química). Estas se diseñaron según un currículo basado en capacidades educativas y nos propusimos identificar los resultados competenciales obtenidos con ellas a partir de la evaluación de las acciones escolares llevadas a cabo. [...]
En aquest treball s'analitza l'aplicació d'unitats didàctiques en formació professional (tercer cicle, química). Aquestes es van dissenyar segons un currículum basat en capacitats educatives i ens vam proposar identificar els resultats competencials obtinguts amb elles a partir de l'avaluació de les accions escolars dutes a terme. [...]
In this essay we analyze the use of teaching units in Vocational Education (third cycle, Chemistry). The teaching units have been designed according to the syllabuses based on educational abilities. [...]

2016 - 10.5565/rev/ensciencias.1693
Enseñanza de las ciencias, Vol. 34 Núm. 3 (2016) , p. 73-90 (Investigaciones Didácticas)  
12.
7 p, 266.1 KB Review of knowledge creation and management processes through communities of practice in public administration / Gairín Sallán, Joaquín (Universitat Autònoma de Barcelona. Grup EDO (Equip de Desenvolupament Organitzacional)) ; Fernández de Álava, Miren (Universitat Autònoma de Barcelona. Grup EDO (Equip de Desenvolupament Organitzacional)) ; Barrera-Corominas, Aleix (Universitat Autònoma de Barcelona. Grup EDO (Equip de Desenvolupament Organitzacional)) ; Rodríguez-Gómez, David (Universitat Autònoma de Barcelona. Grup EDO (Equip de Desenvolupament Organitzacional))
In todayís society, knowledge is becoming a valuable asset and, for that reason, ways of creating, managing and possessing this knowledge are being sought. In this sense, this research is focused on actors and processes linked to knowledge creation and management (Del Moral et al. [...]
2012 - 10.1016/j.sbspro.2012.05.454
Procedia: social and behavioral sciences, Vol. 46 (2012) , p. 2198-2204  
13.
14 p, 646.0 KB El modelo Accelera de creación y gestión del conocimiento en el ámbito educativo / Gairín Sallán, Joaquín (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Pedagogia Aplicada) ; Rodríguez-Gómez, David (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Pedagogia Aplicada)
La aplicación y el desarrollo de la creación y gestión del conocimiento (CGC) en los centros educativos es un tema incipiente. Al respecto, este artículo presenta una experiencia que tiene dos objetivos; por un lado, la creación y experimentación de un modelo de CGC aplicable al campo educativo y, por otro lado, el análisis de la actividad de los gestores del conocimiento. [...]
In educational institutions, the development and application of Knowledge Creation and Management (KCM) is an incipient matter. This paper reports on an experience whose aims are to create and experiment with a KCM model applicable to the educational field and to analyse the activity of knowledge managers. [...]

2012 - 10.4438/1988-592X-RE-2011-357-133
Revista de educación (Madrid), Núm. 357 (2012) , p. 633-646  
14.
18 p, 261.1 KB La pràctica professional i la seva vinculació amb la creació i gestió del coneixement col·lectiu / Gairín Sallán, Joaquín (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Pedagogia Aplicada) ; Rodríguez-Gómez, David (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Pedagogia Aplicada)
La formació contínua del professorat, i de la resta d'agents educatius presents a les nostres institucions d'ensenyament primari, secundari o terciari, fa temps que va deixar de ser optativa per a convertir-se en quelcom d'obligada necessitat. [...]
La formación continua del profesorado, y del resto de agentes educativos presentes en nuestras instituciones de enseñanza primaria, secundaria y terciaria, hace tiempo que dejó de ser optativa para convertirse en algo de obligada necesidad. [...]
Ça fait longtemps que la formation continue du professorat et des autres agents éducatifs présents dans nos établissements d'enseignement primaire, secondaire ou tertiaire n'est plus optionnelle mais complètement nécessaire. [...]
Continuous training for teachers and for the rest of education agents who are presents in primary, secondary or tertiary educational institutions became a required necessity quite a while ago. In this sense, alternative training methods and professional development, based on knowledge that education agents have about practice, and considering reflection-in-action and on action as the element that can mobilize educational improvement processes, are starting to settle. [...]

2012
Temps d'educació, Núm. 42 (2012) , p. 269-286  
15.
23 p, 497.3 KB El negocio del vidrio en la Península Ibérica medieval / Juárez Valero, Eduardo (Universidad Nacional de Educación a Distancia (Espanya))
El secreto fue durante siglos la esencia del conocimiento asociado al mundo del vidrio, especialmente durante la Edad Media. La forma en que los maestros vidrieros protegían ese conocimiento provocó que se desarrollaran diferentes modos de gestionar el negocio del vidrio. [...]
Secret was the essence of the knowledge in the world of the glassmaking during the Middle and Modern Ages. As the glassmakers were protecting their secret knowledge, they were creating special types of guilds associated to a special legal environments. [...]

2012
Mirabilia, Núm. 15 (2012) , p. 227-249  
16.
9 p, 233.1 KB El conocimiento profesional adquirido por el entrenador de balonmano : experiencias y formación / Feu Molina, Sebastián (Universidad de Extremadura) ; Ibáñez Godoy, Sergio José (Universidad de Extremadura) ; Lorenzo Calvo, Alberto (Universidad Politécnica de Madrid) ; Jiménez Saiz, Sergio (Universidad Europea de Madrid) ; Cañadas Alonso, María (Universidad de Murcia)
This study aimed to ascertain the source of the knowledge used by the handball coaches in their professional tasks. A total of 333 handball coaches participated in this study: 86. 8% men and 13. 2% women. [...]
2012
Revista de psicología del deporte, Vol. 21, Núm. 1 (2012) , p. 107-115  
17.
18 p, 390.2 KB El cambio del profesorado de ciencias II : itinerarios de progresión y obstáculos en estudiantes de magisterio / Porlán Ariza, Rafael (Universidad de Sevilla) ; Martín del Pozo, Rosa (Universidad Complutense de Madrid) ; Rivero García, Ana (Universidad de Sevilla) ; Harres, João Batista Siqueira (Pontifical Catholic University of Rio Grande do Sul, Brazil) ; Azcárate Goded, Pilar (Universidad de Cádiz) ; Pizzato, Michelle (Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul (Brasil))
En este trabajo, segundo de una serie de dos, se presenta el progreso y los obstáculos que experimentan cinco equipos de estudiantes de Magisterio al participar en asignaturas basadas en el modelo Formación de Profesores para Investigar la Práctica (FOPIP), de orientación constructivista, y en el curso CAIC (Concepciones de los Alumnos e Innovación Curricular). [...]
This paper, the second in a series of two, presents the progress and obstacles experienced by five teams of prospective primary education teachers who participated in courses based on the constructivist-oriented model «Teacher Education for Inquiry into Practice (FOPIP)», and in the «Students' Conceptions and Curricular Innovation (CAIC)» course. [...]

2011 - 10.5565/rev/enscien/v29n3.1113
Enseñanza de las ciencias, Vol. 29, Núm. 3 ( 2011) , p. 353-370  
18.
22 p, 843.4 KB La construcción de conocimiento profesional docente : análisis de un curso de formación sobre la enseñanza estratégica / Badia Garganté, Antoni (Universitat Oberta de Catalunya) ; Monereo i Font, Carles 1957- (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Psicologia Bàsica, Evolutiva i de l'Educació)
La investigación que se presenta en este articulo tiene como principal finalidad el análisis de algunas caracteristicas del proceso de construcción del conocimiento profesional docente sobre el tema de las estrategias de aprendizaje que se ha producido en el marco de un curso prototípico de ,formación permanente del profesorado. [...]
The principal aim of the investigation that is presented in this article is to analyze some characteristics of the construction process of teachers' professional knowledge of learning strategies. For this reason, empirical information has been collected from the teaching and learning process. [...]

2004
Anuario de psicología, Vol. 35, Núm. 1 (2004) , p. 47-70  
19.
5 p, 132.3 KB Educational strategies for the acquisition of professional knowledge by youth basketball coaches / Feu Molina, Sebastián (Universidad de Extremadura. Facultad de Educación y Psicología) ; Garcia-Rubio, Javier (Universidad de Extremadura. Facultad de Ciencias del Deporte) ; Parejo, Isabel (Universidad de Extremadura. Facultad de Ciencias del Deporte) ; Cañadas Alonso, María (Universidad de Murcia. Facultad de Ciencias del Deporte) ; Saez Blázquez, Javier (Universidad de Extremadura. Facultad de Ciencias del Deporte)
The purpose of this study was to identify the educational means that coaches of school-aged children utilize to acquire their professional knowledge. Youth basketball coaches (n=118) with a heterogeneous education coming from different educational means participated in the study. [...]
2009
Revista de psicología del deporte, Vol. 18, Núm. 3 (2009) , p. 325-329  
20.
16 p, 508.8 KB El cambio del profesorado de ciencias I : marco teórico y formativo / Porlán Ariza, Rafael (Universidad de Sevilla. Departamento de Didáctica de las Ciencias Experimentales y Sociales) ; Martín del Pozo, Rosa (Universidad Complutense de Madrid. Departamento de Didáctica de las Ciencias Experimentales, Sociales y Matemáticas) ; Rivero García, Ana (Universidad de Sevilla. Departamento de Didáctica de las Ciencias Experimentales y Sociales) ; Harres, João Batista Siqueira (Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul. Facultade de Física) ; Azcárate Goded, Pilar (Universidad de Cádiz. Departamento de Didáctica) ; Pizzato, Michelle (Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul. Facultade de Física)
En este trabajo, primero de una serie de dos, se reflexiona sobre la necesidad de cambiar el modelo dominante de enseñanza de las ciencias y sobre la conveniencia de que los docentes construyan un conocimiento práctico profesional que supere disyunciones del tipo teoría-práctica, conocimiento científico y didáctico, etc. [...]
This communication, the first of a series of two, reflets on the need to change the predominant model of science teaching, and on the desirability for teachers to construct their own professional knowledge to go beyond disjunctions of the theory-practice, scientific-pedagogical knowledge, etc, type. [...]

2010 - 10.5565/rev/ensciencias.3619
Enseñanza de las ciencias, Vol. 28, Núm. 1 (2010) , p. 31-46  

Articles : 24 records found   previous11 - 20next  jump to record:
Interested in being notified about new results for this query?
Set up a personal email alert or subscribe to the RSS feed.