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11.
16 p, 307.2 KB The Absence of creative women as judges in advertising awards : a case study of El Sol (1998-2008) / Roca, David (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Comunicació Audiovisual i de Publicitat) ; Alegre Rodríguez, Isam (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Pueyo Ayhan, Natalia (Universitat Autònoma de Barcelona)
This study examines the issue of the absence of women in advertising creative jobs by observing their presence as members of the juries of the El Sol Iberoamerican Festival of Advertising Communication. [...]
Aquest estudi tracta l'absència de dones treballant com a creatives publicitàries observant la seva presència com a membres del jurat de El Sol: Festival Iberoamericano de la Comunicación Publicitaria. [...]

2012
Trípodos.com: revista digital de comunicació, Núm. 31 (2012) , p. 143-157  
12.
30 p, 2.8 MB La Productividad científica en comunicación a través de la revista Zer / Roca, David (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Comunicació Audiovisual i de Publicitat) ; Pueyo Ayhan, Natalia
Esta investigación estudia los artículos publicados en Zer (Revista de Estudios de Comunicación) durante sus diez primeros años (1996-2005) para diagnosticar la contribución de autores y universidades a la publicación vasca. [...]
This article presents the results of a study on the individual and institutional research productivity in Zer Journal of Communication Studies, during its first ten years of history (1996-2005). This journal has been chosen for four reasons: it is the highest ranked publication; it is the journal in which most researchers want to publish their latest work; it is one of the top three journals in terms of impact in the field of communication; and it is one of the twelve Spanish journals of communication indexed in international databases. [...]

2012 - 10.4185/RLCS-067-957-292-321
Revista latina de comunicación social, Vol. 67 (2012) , p. 292-321  
13.
1 p, 39.5 KB Per què no hi ha dones creatives treballant en publicitat? / Roca, David (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Comunicació Audiovisual i de Publicitat) ; Grow, Jean ; Broyles, Sheri J. ; Universitat Autònoma de Barcelona. Àrea de Comunicació i Promoció
Un investigador del GRP (Grup de Recerca en Publicitat i Relacions Públiques de la UAB i l'ICTA) ha dut a terme, conjuntament amb la Marquette University i la University of North Texas, les dues dels Estats Units, un estudi sobre l'absència de dones creatives a les agències de publicitat. [...]
2013
UAB divulga, març 2013, p. 1-1  
14.
28 p, 134.1 KB Las metodologías utilizadas en las investigaciones de creatividad publicitaria (1965-2007) / Roca, David (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Comunicació Audiovisual i de Publicitat) ; Mensa Torras, Marta (Universitat Autònoma de Barcelona. Grup de Recerca en Publicitat i Relacions Públiques)
Esta investigación estudia los artículos sobre creatividad publicados en los journals anglosajones sobre publicidad durante el período 1965-2007. Se examinan 36 artículos utilizando el análisis de contenido para diagnosticar la contribución de la creatividad al campo de la publicidad. [...]
This research studies the creativity articles published in the advertising Anglo-Saxon journals during the period 1965-2007. In fact, we examine 36 articles with content analysis method because we would like to determinate how creativity is important for academic advertising. [...]

2009
Comunicación y sociedad, Vol. 22, N. 2 (2009) , p. 7-34  
15.
22 p, 185.1 KB El briefing creativo en las agencias de publicidad : una comparativa de la gestión de información entre España y Portugal / Roca, David (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Comunicació Audiovisual i de Publicitat)
Algunos de los elementos fundamentales previos a la generación de ideas creativas de venta en publicidad son las fuentes de información. Éstas permiten la redacción del briefing creativo. Este documento contiene la información estratégica que una agencia de publicidad utiliza como guía para desarrollar la creatividad publicitaria. [...]
Some of the fundamental elements prior to the generation of creative sales ideas in advertising are the sources of information. These make it possible to draw up the creative briefing. This document contains the strategic information that an advertising agency uses as a guideline for developing advertising creativity. [...]

2006
Zer : revista de estudios de comunicación = komunikazio ikasketen aldizkaria, Vol. 11, Núm. 21 (Noviembre 2006) , p. 75-96  
16.
18 p, 136.1 KB El briefing creativo en las agencias de publicidad : una aproximación cualitativa al caso español / Roca, David (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Comunicació Audiovisual i de Publicitat)
Algunos los elementos fundamentales previos a la generación de ideas creativas de venta en publicidad son las fuentes de información. Éstas permiten la redacción del briefing creativo. Este documento contiene la información estratégica que una agencia de publicidad utiliza como guía para desarrollar la creatividad publicitaria. [...]
Information sources are amongst the fundamental elements prior to the generation of creative sales ideas in advertising. They make it possible to draw up the creative briefing. This document contains the strategic information that is used by an advertising agency as a guide for developing advertising creativity. [...]

2007
Zer : revista de estudios de comunicación = komunikazio ikasketen aldizkaria, Vol. 12, Núm. 23 (Noviembre 2007) , p. 165-182  
17.
11 p, 936.1 KB El mercado publicitario catalán o la lucha por la supervivencia / Roca, David (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Comunicació Audiovisual i de Publicitat) ; Fajula, Anna (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Comunicació Audiovisual i Publicitat. Grup de Recerca en Publicitat)
Barcelona y Madrid han sido los dos centros que han polarizado gran parte de las inversiones publicitarias en España. Sin embargo, la difusión de los productos publicitarios a nivel estatal, el carácter multinacional, tanto de las inversiones como de los contenidos, y la concepción de España como una unidad de mercado han dificultado el estudio de la actividad publicitaria en territorios delimitados geográficamente. [...]
Barcelona and Madrid have been both centers that have polarized great part of the advertising investments in Spain. Nevertheless, the diffusion of advertising products at state level, the multinational character as much of the investments as of the contents and the conception of Spain as a market unit has made difficult the study of the advertising activity in delimited territories geographically. [...]

2005
Anàlisi : quaderns de comunicació i cultura, N. 32 (2005) p. 33-43  

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See also: similar author names
25 Roca, David,
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