Articles

Articles 150 records found  previous11 - 20nextend  jump to record: Search took 0.01 seconds. 
11.
19 p, 1.5 MB Identifying Factors Influencing Attention in Adolescents with a Co-Created Questionnaire : A Citizen Science Approach with Secondary Students in Barcelona, Spain / Gignac, Florence (Barcelona Institute for Global Health (ISGlobal)) ; Solé Martín, Caterina (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Didàctica de les Ciències Socials) ; Barrera-Gómez, José (Barcelona Institute for Global Health (ISGlobal)) ; Persavento, Maria Cecilia (Barcelona Institute for Global Health (ISGlobal)) ; Tena Gallego, Èlia (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Didàctica de la Matemàtica i de les Ciències Experimentals) ; López-Vicente, Mónica (Erasmus University Medical Centre-Sophia Children's Hospital. Department of Child and Adolescent Psychiatry/Psychology) ; Júlvez, Jordi (Institut d'Investigació Sanitària Pere Virgili) ; Sunyer, Jordi (Centro de Investigación Biomédica en Red de Epidemiología y Salud Pública) ; Couso, Digna (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Didàctica de la Matemàtica i de les Ciències Experimentals) ; Basagaña, X (Centro de Investigación Biomédica en Red de Epidemiología y Salud Pública) ; Universitat Pompeu Fabra. Department of Experimental and Health Sciences ; CIBER Epidemiología y Salud Pública
Studies on factors that can influence attention in healthy adolescents are recent and focus on recurrent topics. Students' contribution to public health research often revolves around collecting data but rarely around creating data collection instruments. [...]
2021 - 10.3390/ijerph18158221
International journal of environmental research and public health, Vol. 18 (august 2021)  
12.
22 p, 485.5 KB Identidad rural e identidad científica : una intervención educativa en la España vaciada / Muñoz Domínguez, Ana Isabel (IES Vasco de la Zarza) ; Toma, Radu Bogdan (Universidad de Burgos) ; Martínez Hernández, Carlos (Universidad Complutense de Madrid) ; Bermejo, Nadia (Universidad Complutense de Madrid) ; Sánchez Gómez, Pedro J. (Universidad Complutense de Madrid)
En este trabajo se presenta un estudio de la influencia de una intervención educativa sobre el éxodo rural en las actitudes hacia la ciencia de un grupo de estudiantes de 4. º de la ESO de la ciudad de Ávila. [...]
In this paper we present a study of the influence of an educational intervention about the rural exodus on the attitudes towards science of a group of students taking 4th year of ESO in the city of Ávila. [...]

2022 - 10.5565/rev/ensciencias.5693
Enseñanza de las ciencias, Vol. 40 Núm. 3 (2022) , p. 125-145 (Investigaciones Didácticas)  
13.
16 p, 521.1 KB Propuesta de análisis de la intervención de la persona adulta en un espacio de ciencia de libre elección / Haldón Lahilla, Jessica (Universitat de Vic - Universitat Central de Catalunya) ; Pedreira Álvarez, Montserrat (Universitat de Vic - Universitat Central de Catalunya) ; Lemkow-Tovias, Gabriel (Universitat de Vic - Universitat Central de Catalunya)
En esta investigación se ha diseñado e implementado una manera de analizar la intervención de la persona adulta en un espacio de ciencia de libre elección para niños/as de hasta 6 años, a fin de analizar qué incidencia tiene la intervención de la persona adulta, en sesiones familiares, en la actividad autónoma de los niños/as. [...]
For this research, a procedure to analyze the adult's interventions in the Lab 0_6, a children's, up to 6 years old, free-choice science space has been designed and implemented. The aim is to analyze the intervention and the impact of the adults involved, during the autonomous activity of children in the context of family sessions. [...]

2022 - 10.5565/rev/ensciencias.5505
Enseñanza de las ciencias, Vol. 40 Núm. 3 (2022) , p. 109-123 (Investigaciones Didácticas)  
14.
7 p, 264.0 KB Un club de lectura crítica y colaborativa como vehículo para la reflexión sobre la educación STEM con profesorado en Asturias / Diego Rodríguez, Iván (Asturias4Steam, Valnalón) ; Álvarez Granada, María Yolanda (Centro de Profesorado y Recursos Avilés -Occidente)
Con el objetivo de potenciar una reflexión conjunta sobre la educación STEM y sus implicaciones en el aula, se establece una Red Formativa formada por profesorado de todos los niveles educativos no universitarios en Asturias para la lectura y discusión de artículos didácticos en el campo de las Ciencias y la Tecnología. [...]
Amb l'objectiu de potenciar una reflexió conjunta sobre l'educació STEM i les seves implicacions a l'aula, s'estableix una Xarxa Formativa formada per professorat de tots els nivells educatius no universitaris a Astúries per a la lectura i la discussió d'articles didàctics en el camp de les Ciències i la Tecnologia. [...]
With the aim of promoting joint reflection on the STE(A)M concept and its implications in the classroom, a STEM Journal Club was established for teachers from all non-university educational levels in Asturias for the reading and discussion of didactic articles in the field of Science and Technology. [...]

2022 - 10.5565/rev/ciencies.455
Ciències : revista del professorat de ciències de primària i secundària, Núm. 44 (2022) , p. 33-39 (Experiències didàctiques i treballs pràctics)  
15.
8 p, 373.1 KB Espai de ciències : projecte d'un espai d'aprenentatge científic a educació infantil / Hinojosa, Julià (Universitat de Barcelona. Departament d'Educació Lingüística i Literària i de Didàctica de les Ciències Experimentals i de la Matemàtica) ; Ferrer, Gemma (Escola Pia Sarrià-Calassanç (Barcelona))
En aquest escrit s'exposa, per tal de compartir-ho amb la comunitat educativa i científica, la concreció del nostre projecte: un espai d'ensenyament-aprenentatge científic per l'educació infantil. [...]
En este escrito se expone, para compartirlo con la comunidad educativa y científica, la concreción de nuestro proyecto: un espacio de enseñanza-aprendizaje científico para la educación infantil. [...]
This paper sets out, in order to share it with the educational and scientific community, the concretion of our project: a space for scientific teaching-learning for early childhood education. In this space, children come into contact with areas that are thought, designed and created in order to evolve their knowledge, arouse their curiosity and maintain their interest in the scientific world. [...]

2022 - 10.5565/rev/ciencies.453
Ciències : revista del professorat de ciències de primària i secundària, Núm. 44 (2022) , p. 2-10 (Experiències didàctiques i treballs pràctics)  
16.
11 p, 630.7 KB An Instagram hashtag fostering science education of vulnerable groups during the pandemic / Puigvert, Lídia (Universitat de Barcelona. Departament de Sociologia) ; Villarejo Carballido, Beatriz (Universitat de Barcelona. Departament de Teoria i Història de l'Educació) ; Gairal-Casadó, Regina (Universitat Rovira i Virgili. Departament de Pedagogia) ; Gómez, Aitor (Universitat Rovira i Virgili. Departament de Pedagogia) ; Cañaveras, Paula (Universitat de Barcelona. Departament de Sociologia) ; Sordè i Martí, Teresa (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Sociologia)
Scientific literature presents young people as a vulnerable group at risk of poverty and social exclusion. One of the elements that have the most significant impact on reducing their vulnerability is promoting education. [...]
2022 - 10.3390/ijerph19041974
International journal of environmental research and public health, Vol. 19 (february 2022)  
17.
18 p, 389.0 KB La flotabilidad a examen en las aulas de infantil. Evaluación del nivel de guía del docente / Paños, Esther (Universidad de Castilla-La Mancha) ; Martínez Rodenas, Paula (Universidad de Castilla-La Mancha) ; Ruiz-Gallardo, José Reyes (Universidad de Castilla-La Mancha)
El trabajo analiza las ideas de los escolares de 4-5 años sobre flotabilidad y los aprendizajes generados por dos tipos de intervención que difieren en el nivel de guía: enseñanza receptiva (ER) y ER más instrucción explícita (ERIE). [...]
The study examines the understanding of the concept of floating in children aged 4 and 5 and the learning generated by using two methodological approaches which differ in teacher guidance level: responsive teaching (RT) and RT plus explicit instruction (RTEI). [...]

2021 - 10.5565/rev/ensciencias.3281
Enseñanza de las ciencias, Vol. 40 Núm. 1 (2022) , p. 161-177 (Investigaciones Didácticas)  
18.
22 p, 486.3 KB ¿Es factible cambiar la enseñanza de las ciencias en primaria? / Nicolás Castellano, Carolina (Universitat d'Alacant. Departament de Didàctica General i Didàctiques Especifiques) ; Limiñana Morcillo, Rubén (Universitat d'Alacant. Departament de Didàctica General i Didàctiques Especifiques) ; Menargues Marcilla, Asunción (Universitat d'Alacant. Departament de Didàctica General i Didàctiques Especifiques) ; Rosa Cintas, Sergio (Universitat d'Alacant. Departament de Didàctica General i Didàctiques Especifiques) ; Martínez Torregrosa, Joaquín (Universitat d'Alacant. Departament de Didàctica General i Didàctiques Especifiques)
Algunos autores consideran que el cambio didáctico en la enseñanza de las ciencias en primaria es una tarea imposible. Efectivamente, se trata de un proceso sobre el que se ha investigado poco y poco sistemáticamente. [...]
Some authors consider that the didactic change in primary science education is an impossible task. Indeed, systematic research on this process is still scarce. For this reason, we present a plan, based on research on in-service professional development and in the theory of critical mass for change in social conventions, to achieve didactic change, based on collaboration between a university research team and teaching and principal of a school. [...]

2021 - 10.5565/rev/ensciencias.3260
Enseñanza de las ciencias, Vol. 39 Núm. 3 (2021) , p. 135-156 (Investigaciones Didácticas)  
19.
22 p, 491.3 KB ¿Qué naturaleza de la ciencia se presenta en los libros de química para la educación secundariaen América Latina? / Amador-Rodríguez, Rafael (Universidad del Norte) ; Adúriz-Bravo, Agustín (Universidad de Buenos Aires)
Este trabajo de investigación tuvo como objetivo principal caracterizar las concepciones de naturaleza de la ciencia (NOS) que se promueven en libros de química para la educación secundaria de cuatro países latinoamericanos. [...]
This piece of research had as its main aim characterising the conceptions on the nature of science (NOS) promoted in secondary chemistry textbooks from four Latin American countries. The methodological approach was qualitative; for the analysis, ten different aspects of the scientific activity («topics from the philosophy of science») were employed; each topic was modelled from five schools of 20th century philosophy of science. [...]

2021 - 10.5565/rev/ensciencias.3272
Enseñanza de las ciencias, Vol. 39 Núm. 3 (2021) , p. 11-31 (Investigaciones Didácticas)  
20.
16 p, 267.6 KB Reading the world through the educational curriculum : The Social Sciences curriculum in Brazil in the context of the rise of conservatism / Oliveira, Amurabi (Federal University of Santa Catarina)
In Brazil, the growing political polarization that culminated in the election of Jair Bolsonaro in 2018 consolidated a shift in educational policy that had already been pointed out in previous years, as demonstrated by the Nonpartisan school movement performance. [...]
Al Brasil, la creixent polarització política que va culminar amb l'elecció de Jair Bolsonaro el 2018 va consolidar un gir en la política educativa que ja havia estat assenyalat en anys anteriors, com ho demostra l'acompliment del moviment Escola sense Partit. [...]
En Brasil, la creciente polarización política que culminó con la elección de Jair Bolsonaro en 2018 consolidó un giro en la política educativa que ya había sido señalado en años anteriores, como lo demuestra el desempeño del movimiento Escuela sin Partido. [...]
Au Brésil, la polarisation politique croissante qui a culminé avec l'élection de Jair Bolsonaro en 2018 a consolidé un changement de politique éducative déjà signalé les années précédentes, comme en témoigne la performance du mouvement École sans Parti. [...]

2021 - 10.5565/rev/jtl3.948
Bellaterra journal of teaching and learning language and literature, Vol. 14 Núm. 2 (2021) , p. e948 (Invited Authors)  

Articles : 150 records found   previous11 - 20nextend  jump to record:
Interested in being notified about new results for this query?
Set up a personal email alert or subscribe to the RSS feed.