Articles

Articles 27 records found  beginprevious16 - 25next  jump to record: Search took 0.01 seconds. 
16.
3 p, 270.2 KB Encounters on Education / Jordán, Josep Antoni
2000
Teoría de la educación, Vol. 12 (2000) , p. 343-345  
17.
3 p, 246.6 KB Interculturalidad y educación para el desarrollo (estrategias sociales para comprensión internacional) / Jordán, Josep Antoni
Obra ressenyada: José M. TOURIÑÁN y Miguel A. SANTOS (eds. ), Interculturalidad y educación para el desarrollo. (Estrategias sociales para la comprensión internacional). Xunta de Galicia, Ediciones de Xacobeo 99, 1999.
1999
Teoría de la educación, Vol. 11 (1999) , p. 291-293  
18.
26 p, 113.4 KB Potencialidad formativa de la lectura de textos fenomenológicos desde la perspectiva de Van Manen / Jordán, Josep Antoni (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Pedagogia Sistemàtica i Social)
Este artículo se centra en la gran potencialidad formativa encerrada en la experiencia de la lectura por parte de los educadores de un tipo singular de textos pedagógicos. Más en concreto, en este estudio se analiza la naturaleza virtualmente formativa de los textos fenomenológicos, que son -a su vez- los frutos finales de investigaciones fenomenológico-hermenéuticas tal como son entendidas y aplicadas por Van Manen y sus seguidores. [...]
This paper is focused on the great formative potential hidden in the experience of educators' reading a unique type of pedagogical text. Specifically, in this study we analyzed the potential formative nature of the phenomenological texts which are, at the same time, the final outcomes of phenomenologic-hermeneutic research as they are understood and applied by Van Manen and his followers. [...]
Cet article est centré sur la grande potentialité formative inhérente à l'expérience de la lecture faite d'un type singulier de textes pédagogiques par des éducateurs. On y analyse, en particulier, la nature virtuellement formative des textes phénoménologiques qui sont -à leur tour- les fruits finaux des recherches phénoménologique- hermenéutiques telles qu'elles ont été comprises par Van Manen et ses partisans. [...]

2008
Teoría de la educación, Vol. 20 (2008) , p. 125-150  
19.
27 p, 2.3 MB Educación intercultural y sociedad plural / Jordán, Josep Antoni (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Pedagogia Sistemàtica i Social) ; Ortega Ruiz, Pedro (Universidad de Murcia. Departamento de Teoría e Historia de la Educación) ; Mínguez Vallejos, Ramón (Universidad de Murcia. Departamento de Teoría e Historia de la Educación)
Sin duda, una de las principales causas de nuestra mayor pluralidad social es la creciente inmigración. Este trabajo comienza con un análisis crítico de la visión negativa y estereotipada de los inmigrantes, así como del racismo cultural originado por el temor de muchos autóctonos a que los inmigrantes pongan en peligro su identidad cultural. [...]
There is no doubt that one cause of our greater social plurality is the increasing immigration. This paper starts with a critical analysis of the negative and stereotyped view of the immigrant people, as well as the cultural racism caused by the fear that many natives may feel about immigrants as a potential threat to their own cultural identity. [...]
Une des causes indiscutables de notre grande pluralité sociale est, sans doute, la croissante immigration. D'abord, ce travail présente, par une analyse critique, la vision négative et stéréotypée des immigrés, ainsi que du racisme culturel créé par la crainte de beaucoup d'authoctones qui croient mettre en danger leur propre identité culturelle. [...]

2002
Teoría de la educación, Vol. 14 (2002) , p. 93-119  
20.
17 p, 1.4 MB Influencia del profesorado en la integración escolar del alumnado minoritario / Jordán, Josep Antoni (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Pedagogia Sistemàtica i Social)
En este estudio se realiza un análisis de la gran influencia que los profesores ejercen sobre la integración escolar de los alumnos culturalmente minoritarios, a través de su forma de «ser» y de «actuar» en la dinámica cotidiana propia de la enseñanza diaria. [...]
This study carnes out an analysis of the great influence that teachers have on the school integration concerning culturally minoritary students, both through the way they «are» and the way they «act» in the daily dynamics characteristic of ordinary teaching. [...]

2000
Teoría de la educación, Vol. 12 (2000) , p. 67-83  
21.
10 p, 6.2 MB Reflexiones en torno a la consideración pedagógica de la 'educación formal', 'no formal' e 'informal' / Jordán, Josep Antoni (Universitat Autònoma de Barcelona)
In this article, the author pretends -as already insinuates the proper title- to reflect upon the next points: a) the mutual relation between 'formal', 'no-formal' and 'informal' education; b) to question the proper concept of 'informal education'; c) to realize some epistemological considerations about the repercussions that the amplification of this object of knowledge can have on pedagogy, in its quality of science with a minimal proper entity; It's on these two last aspects of this article, that really falls the principal weigth or effort of this study.
1993
Teoría de la educación, Vol. 5 (1993) , p. 139-149  
22.
15 p, 550.0 KB Catalunya davant l'educació intercultural / Jordán, Josep Antoni (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Pedagogia Sistemàtica i Social)
En la presente contribución, el autor describe en un primer momento la realidad multicultural, social y escolar de Cataluña en la actualidad. A continuación realiza una aproximación conceptual y, a la vez, real de los esfuerzos que se están realizando en el ámbito catalán a la hora de poner en práctica la correspondiente educación intercultura/. [...]
Dans le présent article, l'auteur commence par décrire la réalité multiculturelle, sociale et scolaire de la Catalogne d'aujourd'hui. " réalise ensuite une approche conceptuelle et, en meme temps, réelle, des efforts actuellement faits pour mettre en pratique I'éducation interculturelle dans le contexte catalan. [...]
In this paper the author first describes the multicultural social and educational reality of Catalonia today. Next he makes an approach, both conceptual and real, to the efforts which are being made in the Catalan context to put into practice an appropriate form of multicultural education. [...]

1995
Temps d'educació, Núm. 13 (1995) , p. 161-175  
23.
9 p, 302.3 KB Encuentros interpersonales y comunicación vital : reflexiones antropológico-pedagógicas sobre el protagonismo de la corporeidad / Jordán, Josep Antoni (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Pedagogia Sistemàtica i Social)
1989 - 10.5565/rev/enrahonar.768
Enrahonar : quaderns de filosofia, N. 15 (1989) p. 107-115  
24.
16 p, 527.8 KB Entre la necesidad y el sentido : reflexiones desde la antropología pedagógica / Jordán, Josep Antoni (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Pedagogia Sistemàtica i Social)
En este artículo el autor comienza subrayando el drama del hombre actual, falto de sentido existencial con el que orientar las amplias posibilidades de satisfacer toda índole de necesidades humanas, así como los logros eficaces de la técnica. [...]
In this article the author begins by underlining the drama of man nowadays, with his lack of existential sense to guide the many possibilites of satisfying all kinds of human needs as well as technical feats. [...]

1987 - 10.5565/rev/educar.450
Educar, N. 11 (1987) p. 51-65  
25.
25 p, 946.9 KB Problematicidad epistemológica de los fines de la educación / Jordán, Josep Antoni (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Pedagogia Sistemàtica i Social)
A lo largo de este articulo el autor insiste en la problematicidad epistemológica inherente al tema de losfines educativos, fundamentalmente cuando se trata de analizar hasta qué punto son objeto genuino de estudio y enjuiciamiento por parte de la Pedagogía, en cuanto ciencia-tecnológica de la educación. [...]
All through this article, the author insists on the epistemological problem which is inherent to the theme of the educational aims, so much so when we try to analyze to what extent they are genuine objects of study and judgement on the Pedagogy side, as for it is a technological science of the education. [...]

1988 - 10.5565/rev/educar.526
Educar, N. 14-15 (1988) p. 9-33  

Articles : 27 records found   beginprevious16 - 25next  jump to record:
See also: similar author names
2 Jordan, J. A.
1 Jordan, J.D.
1 Jordan, Javier
1 Jordan, Javier
1 Jordan, José A.
5 Jordan, José Antonio
2 Jordàn, J. A.
2 Jordán, J. A.
1 Jordán, J. A..
1 Jordán, Joan
5 Jordán, Jose Antonio
5 Jordán, Josep Antoni,
1 Jordán, José A.
5 Jordán, José Antonio
Interested in being notified about new results for this query?
Set up a personal email alert or subscribe to the RSS feed.