Articles

Articles 26 records found  beginprevious21 - 26  jump to record: Search took 0.09 seconds. 
21.
17 p, 624.7 KB Una anàlisi sociològica de l'atenció a la diversitat / Rambla, Xavier, 1966- (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Sociologia) ; Bonal, Xavier (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Sociologia) ; Rovira, Marta 1969- (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Sociologia)
El artículo presenta los resultados de un estudio realizado en cuatro escuelas secundarias de una localidad catalana durante el periodo 1996-1998. El estudio ha aplicado la teoría del dispositivo pedagógico de Basil Bernstein al análisis del tratamiento de la diversidad en la Educación Secundaria Obligatoria. [...]
Cet article présente les résultats d'une étude réalisée auprés de quatre écoles secondaires d'une loca lité catalane pendant la période alfant de 1996 á 1998. Cette étude a appliqué la théorie du dispositif pédagogique de Basil Bernstein á f'analyse du traitement de la diversité au niveau de f'Éducation Secondaire Obligatoire. [...]
The article reports the findings from a study carried out in four secondary schools in a Catalan town between 1996 and 1998. Basi/Bernstein's «pedagogic device » pro vides the framework for an analysis of the way in which educational diversity has been included among the principies of the new system of compulsory secondary education in Spain. [...]

2000
Temps d'educació, Núm. 24 (2000) , p. 427-443  
22.
26 p, 142.4 KB Més enllà de les teories de la reproducció i de l'acció racional en sociologia de l'educació : Un model d'explicació de l'ensenyament secundari segregat o integrat / Merino Pareja, Rafael (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Sociologia)
Les teories de la reproducció han estat dominants en la sociologia de l'educació des de la dècada dels anys seixanta, en les seves diferents vessants, més estructuralistes o més culturalistes. En contraposició a aquestes teories, s'ha introduït des de l'economia de l'educació l'acció calculadora de l'individu, o des de sociòlegs, com ara Boudon, la teoria de l'acció racional per explicar la construcció dels sistemes educatius a partir de l'elecció dels individus. [...]
Las teorías de la reproducción han sido dominantes en la sociología de la educación desde la década de los años sesenta, en sus diferentes corrientes, más estructuralistas o más culturalistas. [...]
Reproduction theories have been dominants in sociology of education since 60's, in structuralism or culturalism side. Against these theories, economy of education introduced the concept of calculating individual and the sociologist Boudon introduced the theory of rational action to explain the role of individual choice in the construction of educational systems. [...]

2006
Revista catalana de sociologia, Num. 21 (Desembre 2006) , p. 141-166  
23.
22 p, 174.5 KB Els efectes de la globalització en la recerca educativa : reflexions a partir de l'agenda educativa global / Tarabini-Castellani, Aina (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Sociologia) ; Universitat Autònoma de Barcelona. Grup de Recerca Globalització, Educació i Politiques Socials ; Universitat Autònoma de Barcelona. GIPE (Grup Interdisciplinari de Polítiques Educatives)
El procés de globalització suposa nous reptes per a la recerca educativa contemporània, ja que no només en modifica els objectes d'estudi, sinó també els mètodes d'anàlisi. L'objectiu d'aquest article és reflexionar sobre aquests reptes a partir d'una recerca centrada en l'agenda educativa global. [...]
El proceso de globalización supone nuevos retos para la investigación educativa contemporánea, ya que no solo modifica los objetos de estudio, sino también los métodos de análisis. El objetivo de este artículo es reflexionar sobre estos retos a partir de una investigación centrada en la agenda educativa global. [...]
The process of globalisation has given rise to new challenges for contemporary educational research. It not only modifies its object of study but also its methods of analysis. The aim of this paper is to reflect on these challenges through the results of research on the global education agenda. [...]

2013 - 10.5565/rev/papers/v98n2.452
Papers : revista de sociologia, Vol. 98, Núm. 2 (Abril-Juny 2013) , p. 405-426  
24.
31 p, 64.6 KB Domestic knowledge, inequalities and differences / Rambla, Xavier, 1966- (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Sociologia)
Research suggests that domestic knowledge is an expression of gender differences, which is constructed and deployed through unequal social relations, and is able to empower women if it gains collective spaces of expression. [...]
2000 - 10.1177/135050680000700201
European journal of women's studies, Vol. 7, Núm. 2 (May 2000) , p. 189-207  
25.
23 p, 838.2 KB "Valuvas", "quintos", "abuelos" i "bisas". La representació de la disciplina al servei militar / Rambla, Xavier, 1966- (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Sociologia)
Dintre de la polèmica sobre el servei militar, la sociologia pot analitzar les contradiccions pragmàtiques derivades de la realització dels principis constitucionals. En aquest article es presenta una monografia sobre un quarter dels Pirineus I'any 1990. [...]
Sociology may enter the debate on compulsory Military Service by means of an analysis of the pragmatic contradictions raised by the implementation of constitutional principles. A monography on a military settlement in the Pyrenees during 1990 is presented in this article. [...]

1994 - 10.5565/rev/papers/v44n0.1748
Papers : revista de sociologia, N. 44 (1994) p. 111-133  
26.
17 p, 114.5 KB Female Students at University in Bade-Württemberg, Rhône-Alpes and Catalonia. A Secondary Analysis of Gender, Interest in Science and Research, and the Intention to do a Doctorate / Grimmer, Bettina ; Röhl, Tobias
The article exhibits several differences between female and male students in Baden- Württemberg (Germany), Catalonia (Spain) and Rhônes-Alpes (France). Women often give intrinsic motivations in choosing their subjects, men on the other hand tend to be driven by extrinsic motivations. [...]
L'article exposa unes quantes diferències entre els estudiants femenins i masculins a Baden- Württemberg (Alemanya), Catalunya (Espanya) i Rhône-Alpes (França). Sovint, les dones tendeixen a conduir-se per motivacions intrínseques en el moment d'escollir el tipus d'estudis, mentre que els homes ho fan més aviat per motivacions extrínseques. [...]

2005 - 10.5565/rev/papers/v76n0.1009
Papers : revista de sociologia, N. 76 (2005) p. 199-215  

Articles : 26 records found   beginprevious21 - 26  jump to record:
Interested in being notified about new results for this query?
Set up a personal email alert or subscribe to the RSS feed.