Articles

Articles 39 records found  beginprevious23 - 32next  jump to record: Search took 0.01 seconds. 
23.
14 p, 1.5 MB Algunas líneas de investigación en gestión del conocimiento jurídico : web semántica, ODR y derecho relacional / Casanovas, Pompeu (Universitat Autònoma de Barcelona. Institut de Dret i Tecnologia)
En este artículo se plantean algunas de las lecciones aprendidas en la elaboración de ontologías jurídicas y sistemas para la web semántica, con especial atención a la creciente participación de los usuarios en la red. [...]
I refer in this paper some of the learned lessons in the construction of legal ontologies and systems for the Semantic Web, with a special eye on the increasing end-user participation on the web. The Akoma Ntoso and MetaLex models of legal information documentation are briefly described. [...]

2012
Scire : representación y organización del conocimiento, Vol. 18 Núm. 1 (2012) , p. 15-28  
24.
20 p, 199.2 KB Por senderos inexplorados de la gestión educativa : en búsqueda de la imagen institucional perdida / Questa Torterolo, Mariela Esther (Universidad ORT (Uruguai))
El presente artículo explica la aplicación de una herramienta para el cambio de imagen institucional que deriva de los resultados obtenidos como consecuencia de una investigación realizada en un centro de formación en carreras técnicas. [...]
El present article explica l'aplicació d'una eina per promoure el canvi d'imatge institucional que deriva dels resultats obtinguts arran d'una investigació realitzada en un centre de formació en carreres tècniques. [...]
This article is based on the results of research conducted at a technical training center located in Uruguay with problems of low enrollment. The objective of this article is to reflect on the importance of institutional image in attracting students. [...]

2015 - 10.5565/rev/educar.645
Educar, Vol. 51 Núm. 1 (2015) , p. 189-208 (Temas de investigación)  
25.
18 p, 261.1 KB La pràctica professional i la seva vinculació amb la creació i gestió del coneixement col·lectiu / Gairín Sallán, Joaquín (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Pedagogia Aplicada) ; Rodríguez-Gómez, David (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Pedagogia Aplicada)
La formació contínua del professorat, i de la resta d'agents educatius presents a les nostres institucions d'ensenyament primari, secundari o terciari, fa temps que va deixar de ser optativa per a convertir-se en quelcom d'obligada necessitat. [...]
La formación continua del profesorado, y del resto de agentes educativos presentes en nuestras instituciones de enseñanza primaria, secundaria y terciaria, hace tiempo que dejó de ser optativa para convertirse en algo de obligada necesidad. [...]
Ça fait longtemps que la formation continue du professorat et des autres agents éducatifs présents dans nos établissements d'enseignement primaire, secondaire ou tertiaire n'est plus optionnelle mais complètement nécessaire. [...]
Continuous training for teachers and for the rest of education agents who are presents in primary, secondary or tertiary educational institutions became a required necessity quite a while ago. In this sense, alternative training methods and professional development, based on knowledge that education agents have about practice, and considering reflection-in-action and on action as the element that can mobilize educational improvement processes, are starting to settle. [...]

2012
Temps d'educació, Núm. 42 (2012) , p. 269-286  
26.
17 p, 432.3 KB Ontology as an information instrument for the legal translator / Orozco-Jutorán, Mariana (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Traducció i d'Interpretació) ; Sánchez-Gijón, Pilar (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Traducció i d'Interpretació)
Regardless of the speciality involved, one of the most evident difficulties in specialised translation consists of resolving terminological problems, to which end the translator often uses terminological works corresponding to the relevant field, such as databases. [...]
En traducció especialitzada, sigui quina sigui l'especialitat, una de les dificultats més visibles és la resolució dels problemes terminològics. Per fer-ho el traductor sovint recorre a obres terminològiques de l'àmbit com bases de dades. [...]

2006
Papers Lextra, Núm. 2 (2006) , p. 11-27  
27.
19 p, 245.9 KB Community-based conservation and traditional ecological knowledge: implications for social-ecological resilience / Ruiz Mallén, Isabel (Universitat Autònoma de Barcelona. Institut de Ciència i Tecnologia Ambientals) ; Corbera, Esteve (Universitat Autònoma de Barcelona. Institut de Ciència i Tecnologia Ambientals)
Our review highlights how traditional ecological knowledge influences people's adaptive capacity to social-ecological change and identifies a set of mechanisms that contribute to such capacity in the context of community-based biodiversity conservation initiatives. [...]
2013 - 10.5751/ES-05867-180412
Ecology and society, Vol. 18, No. 4 (December 2013)  
28.
20 p, 749.0 KB New resources for legal translators / Orozco-Jutorán, Mariana (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Traducció i d'Interpretació) ; Sánchez-Gijón, Pilar (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Traducció i d'Interpretació)
2011 - 10.1080/09076761003784979
Perspectives. Studies in Translation Theory and Practice, Vol. 19, Núm. 1 (2011) , p. 25-44  
29.
26 p, 580.4 KB Movimiento libertario y autogestión del conocimiento en la España del primer tercio del siglo XX : la sección "Preguntas y respuestas" (1930-1937) de la revista Estudios / Tabernero, Carlos (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Filosofia) ; Molero Mesa, Jorge (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Filosofia) ; Jiménez-Lucena, Isabel (Universidad de Málaga. Unidad de Historia de la Medicina)
Las secciones periodísticas de preguntas y respuestas reflejan y contribuyen a las sociedades en que se publican, y pueden desempeñar roles tan diferentes como constituirse en una herramienta para mantener la normatividad social o, por el contrario, en un instrumento para el cambio de las normas sociales. [...]
Newspaper Q&A sections reflect and contribute to the social historical context in which they are published, and they may play roles as distinct as becoming a tool to sustain social arrangements or, conversely, being an instrument for social change. [...]

2013 - 10.4321/S0211-95362013000100003
Dynamis : Acta Hispanica ad Medicinae Scientiarumque. Historiam Illustrandam, Vol. 33, Núm. 1 (2013) , p. 43-67
2 documents
30.
11 p, 202.1 KB Atividades laborais em plataformas marítimas no Brasil : a Gestão do Conhecimento na perspectiva da Psicologia do Trabalho / Carvalho Castro, Alexandre de (Centro Federal de Educação Tecnológica Celso Suckow da Fonseca - CEFET/RJ)
Este estudo procura compreender as relações entre fatores humanos, tecnologia e socieda-de a partir de uma avaliação da gestão do conhecimento no ambiente de trabalho offshore. Nesse sentido tem como foco a Petrobras, importante empresa brasileira de exploração de petróleo, e procura discutir as formas como essa empresa desenvolve seu programa de ge-renciamento de stress, a partir de uma metodologia qualitativa. [...]
This study seeks to understand the relationship between human factors, technology and so-ciety, and presents an evaluation of knowledge management in the offshore working envi-ronment. It is focused on Petrobras, a brazilian offshore oil industry, and discusses the ways that company develops stress management program, from a qualitative methodology. [...]

2012 - 10.5565/rev/qpsicologia.1137
Quaderns de psicologia, Vol. 14, Núm. 2 (2012) , p. 55-65  
31.
18 p, 110.5 KB Retos y alternativas de la gestión del conocimiento (GC) como propuesta para la colaboración en organizaciones inteligentes / de Arteche, Mónica Regina (Universidad Argentina de la Empresa)
En este trabajo se pretende reflexionar sobre algunos retos y alternativas que hay que tener en cuenta a la hora de aplicar modelos de gerencia del conocimiento (GC) en organizaciones educativas. Por ello, se presentan la definición de GC, la categorización de los modelos para la GC y tres retos que cabe considerar para establecer estas prácticas en la organización educativa. [...]
En aquest treball es pretén reflexionar sobre alguns reptes i algunes alternatives que s'han de tenir en compte a l'hora d'aplicar models de gerència del coneixement (GC) en organitzacions educatives. [...]
In this work it is tried to reflect on some challenges and alternatives to consider at the time of applying models of knowledge management (KM) in educative organizations. For that reason, one appears in this work, definition of KM, categorization of the models for the KM and three challenges to consider at the time of stablishing these practices in the educative organization, first challenge one talks about how beginning to transform itself into intelligent organization, the second challenge, that it has to first as sustenance how to generate competitions for the sustainable KM projects and finally, the third challenge describes two devices for the collaboration as it is it the ecology of the knowledge and the communities of practice.

2011 - 10.5565/rev/educar.74
Educar, Vol. 47, Núm. 1 (2011) , p. 121-138  
32.
18 p, 110.5 KB Comunidades de práctica / Vásquez Bronfman, Sergio (ESCP Europe Business School)
Las comunidades de práctica son hoy un concepto importante en aprendizaje y gestión del conocimiento, no sólo a nivel de investigación, sino también de proyectos en empresas. Este artículo presenta el origen de las comunidades de práctica, define el concepto y describe sus principales características, tratando luego sus relaciones con la gestión del conocimiento. [...]
Les comunitats de pràctica són actualment un concepte important en aprenentatge i gestió del coneixement, no només pel que fa a investigació, sinó també a projectes en empreses. Aquest article presenta l'origen de les comunitats de pràctica, en defineix el concepte i en descriu les principals característiques, tractant després les seves relacions amb la gestió del coneixement. [...]
Communities of practice are nowadays an important concept in learning and knowledge management. There is not only a significative amount of research in the field, but also many projects done in companies. [...]

2011 - 10.5565/rev/educar.71
Educar, Vol. 47, Núm. 1 (2011) , p. 51-68  

Articles : 39 records found   beginprevious23 - 32next  jump to record:
Interested in being notified about new results for this query?
Set up a personal email alert or subscribe to the RSS feed.