Articles

Articles 72 records found  beginprevious45 - 54nextend  jump to record: Search took 0.01 seconds. 
45.
30 p, 211.5 KB The reciprocal influence of callous-unemotional traits, oppositional defiant disorder and parenting practices in preschoolers / Brown, Caitlin A. (Universitat Autònoma de Barcelona. Unitat d'Epidemiologia i de Diagnòstic en Psicopatologia del Desenvolupament) ; Granero, Roser (Universitat Autònoma de Barcelona. Unitat d'Epidemiologia i de Diagnòstic en Psicopatologia del Desenvolupament) ; Ezpeleta, Lourdes (Universitat Autònoma de Barcelona. Unitat d'Epidemiologia i de Diagnòstic en Psicopatologia del Desenvolupament)
The present study investigates reciprocal associations between positive parenting, parental monitoring, CU traits, and ODD in children assessed at age 3 and again at age 6. Data were collected from a sample of preschoolers (N = 419; 51. [...]
2016 - 10.1007/s10578-016-0641-8
Child psychiatry and human development, Vol. 48, núm. 2 (2016) , p. 298-307  
46.
39 p, 992.0 KB Trajectories of oppositional defiant disorder irritability symptoms in preschool children / Ezpeleta, Lourdes (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Psicologia Clínica i de la Salut) ; Granero, Roser (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Psicobiologia i de Metodologia de Ciències de la Salut) ; Osa, Nuria de la (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Psicologia Clínica i de la Salut) ; Trepat, Esther (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Psicologia Clínica i de la Salut) ; Doménech Massons, José M. (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Psicobiologia i de Metodologia de Ciències de la Salut)
2015 - 10.1007/s10802-015-9972-3
Journal of abnormal child psychology, Vol. 44, núm. 1 (2016) , p. 115-128  
47.
12 p, 994.4 KB The influence of parenting practices on feeding problems in preschoolers / Osa, Nuria de la (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Barraza, Rocío (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Ezpeleta, Lourdes (Universitat Autònoma de Barcelona)
The aim of the study is to estimate the prevalence of feeding problems during the preschool period and to explore the associations of feeding related behaviors with parenting practices. Participants were a large community sample of N=622 children longitudinally assessed yearly at ages 3, 4 and 5 years-old through diagnostic interview and questionnaires reported by parents. [...]
El objetivo del estudio es estimar la prevalencia de problemas relacionados con la alimentación durante el período preescolar y explorar las asociaciones de conductas relacionadas con la alimentación con las prácticas. [...]

2015 - 10.5944/ap.12.2.15799
Acción psicológica, Vol. 12, núm. 2 (2015) , p. 143-154  
48.
21 p, 1011.3 KB The discriminative capacity of CBCL/1½-5 -DSM5 scales to identify disruptive and internalizing disorders in preschool children / Osa, Nuria de la (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Psicologia Clínica i de la Salut) ; Granero, Roser (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Psicobiologia i de Metodologia de Ciències de la Salut) ; Trepat, Esther (Fundació Institut de Psicologia (Barcelona)) ; Doménech Massons, José M. (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Psicobiologia i de Metodologia de Ciències de la Salut) ; Ezpeleta, Lourdes (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Psicologia Clínica i de la Salut)
This paper studies the discriminative capacity of CBCL/1½-5 (Manual for the ASEBA Preschool-Age Forms & Profiles, University of Vermont, Research Center for Children, Youth, & Families, Burlington, 2000) DSM5 scales attention deficit and hyperactivity disorder (ADHD), oppositional defiant disorder (ODD), anxiety and depressive problems for detecting the presence of DSM5 (DSM5 diagnostic and statistical manual of mental disorders, APA, Arlington, 2013) disorders, ADHD, ODD, Anxiety and Mood disorders, assessed through diagnostic interview, in children aged 3-5. [...]
2016 - 10.1007/s00787-015-0694-4
European child & adolescent psychiatry, Vol. 25, núm. 1 (2016) , p. 17-23  
49.
25 p, 761.2 KB Psychometric properties of the Spanish version of the Sensitivity to Punishment and Sensitivity to Reward Questionnaire for Children (SPSRQ-C) / Granero, Roser (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Psicobiologia i de Metodologia de Ciències de la Salut) ; Doménech Massons, José M. (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Psicobiologia i de Metodologia de Ciències de la Salut) ; Osa, Nuria de la (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Psicologia Clínica i de la Salut) ; Ezpeleta, Lourdes (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Psicologia Clínica i de la Salut)
Reinforcement Sensitivity Theory has been applied to childhood psychopathology and the development of different types of personality in recent years. Few studies have reported evidence of the reliability/validity of specific measures based on this theory. [...]
2016 - 10.1016/j.paid.2015.12.050
Personality and individual differences, Vol. 94 (2016) , p. 1-6  
50.
5 p, 2.0 MB La importància de la disponibilitat emocional en el desenvolupament de l'infant / Pérez Robles, Ruth ; Ezpeleta, Lourdes (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Psicologia Clínica i de la Salut)
Quines són les necessitats emocionals en la primera infància? Quines són les conseqüències de la negligència emocional greu en infants de 0 a 4 anys? Què posa en risc la capacitat dels adults d'estar «emocionalment disponibles» i quines condicions l'afavoreixen?.
2015
Infància, Núm. 206 (2015) , p. 36-40  
51.
14 p, 267.0 KB Clinical characteristics of preschool children with oppositional defiant disorder and callous-unemotional traits / Ezpeleta, Lourdes (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Psicologia Clínica i de la Salut) ; Granero, Roser (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Psicobiologia i de Metodologia de Ciències de la Salut) ; Osa, Nuria de la (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Psicologia Clínica i de la Salut) ; Doménech Massons, José M. (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Psicobiologia i de Metodologia de Ciències de la Salut)
There is a need to know whether callous-unemotional (CU) traits identify a more severe group of oppositional defiant children (ODD). The aim of this study is to ascertain cross-sectionally and longitudinally the specific contribution of CU levels and the presence of ODD in the psychological state of preschool children from the general population. [...]
2015 - 10.1371/journal.pone.0139346
PloS one, Vol. 10, Issue 9 (2015) , p. 1-14  
52.
12 p, 340.7 KB Socioeconomic status and oppositional defiant disorder in preschoolers : parenting practices and executive functioning as mediating variables / Granero, Roser (Universitat Autònoma de Barcelona. Unitat d'Epidemiologia i de Diagnòstic en Psicopatologia del Desenvolupament) ; Louwaars, Leonie (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Psicologia Clínica i de la Salut) ; Ezpeleta, Lourdes (Universitat Autònoma de Barcelona. Unitat d'Epidemiologia i de Diagnòstic en Psicopatologia del Desenvolupament)
Objectives: To investigate the mediating mechanisms of oppositional defiant disorder (ODD) in preschoolers through pathways analysis, considering the family socioeconomic status (SES) as the independent variable and the parenting style and the children's executive functioning (EF) as the mediating factors. [...]
2015 - 10.3389/fpsyg.2015.01412
Frontiers in psychology, Vol. 6 (2015) , p. 1412  
53.
25 p, 13.2 MB Factores de riesgo de los transtornos de ansiedad en la infancia y adolescencia : Una revisión / Taboada Jiménez, Ana María (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Ezpeleta, Lourdes (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Osa, Nuria de la (Universitat Autònoma de Barcelona)
En esta revisión se presentan los hallazgos más importantes encontrados en la literatura sobre los factores de riesgo de los trastornos de ansiedad en la infancia y adolescencia. En primer lugar se describen aquellas variables disposicionales del niño como el temperamento, autoestima, sexo. [...]
1998
Apuntes de psicología, Vol. 16, núm. 1-2 (1998) , p. 47-72  
54.
8 p, 196.3 KB Convergent and discriminant validity of the structured diagnostic interview for children and adolescents (DICA-R) / Osa, Nuria de la (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Ezpeleta, Lourdes (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Doménech Massons, José M. (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Navarro, J. B.. (José Blas) (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Losilla Vidal, Josep Maria (Universitat Autònoma de Barcelona)
This paper examines the convergent validity of the Diagnostic Interview for Children and Adolescents - Revised (DICA-R), using the Child Behavior Checklist of T. M. Achenbach as a criterion. The ability of the instrument to detect subjects with psychopathology in the general population is also studied. [...]
El artículo examina la validez convergente de la Entrevista Diagnóstica Estructurada para Niños y Adolescentes (DICA-R), utilizando como criterio la CBCL de T. M. Achenbach. Asimismo se describe la capacidad del instrumento para detectar sujetos con psicopatología en la población general. [...]

1997
Psychology in Spain, Vol. 1, núm. 1 (1997) , p. 37-44  

Articles : 72 records found   beginprevious45 - 54nextend  jump to record:
See also: similar author names
130 Ezpeleta, Lourdes
15 Ezpeleta, Lourdes,
Interested in being notified about new results for this query?
Set up a personal email alert or subscribe to the RSS feed.