Articles

Articles 97 records found  beginprevious88 - 97  jump to record: Search took 0.01 seconds. 
88.
3 p, 580.7 KB Nuevos restos de pintura mural medieval en Burgos : La iglesia de San Miguel de Neila / Fernández Somoza, Gloria (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament d'Art) ; Carrero Santamaría, Eduardo (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament d'Art i de Musicologia)
En la iglesia de San Miguel de Neila (Burgos) se conservan restos de pintura medieval. A pesar de verse, en la actualidad, tan sólo una pequeña superficie, es interesante como una aportación a la pintura románica en Castilla.
In the San Miguel parish church of Neila (Burgos) there are remains of medieval asall painting. Actually we can see just a little fragment, but it's interesting as a new contribution to the Romanesque wall painting in Castilla.

1997 - 10.5565/rev/locus.71
Locus amoenus, N. 3 (1997) , p. 75-77  
89.
16 p, 3.9 MB Espacio e imagen de la Justicia : lecturas en torno al retablo del Consulado de Mar de Perpiñán / Molina i Figueras, Joan (Universitat de Girona. Departament de Geografia, Història i Història de l'Art)
Al margen de su valor estrictamente devocional y religioso, el retablo del Consulado de Mar de Perpiñán presenta una compleja composición de carácter cívico-moral. Mediante la yuxtaposición de la mayestática imagen de la Trinidad rodeada por evangelistas, profetas y patriarcas con una estampa de un activo centro portuario, el autor del programa diseñó una original alegoría de la Justicia y de las beneficiosas consecuencias derivadas de su correcta aplicación por parte de los dirigentes mercantiles. [...]
In addition to its devotional and religious value, the altarpiece beloging to the Consulate of the Sea in Perpignan display a complex composition of a civil and moral kind. Through the juxtaposition between the mejestic image of the Trinity surrounded by evangelist, prophets and patriarcs and a scene portraying a busy port, the author of the theme created and original allegory of Justice and the beneficiary consequences derived by its correct application by merchant managers. [...]

1997 - 10.5565/rev/locus.69
Locus amoenus, N. 3 (1997) , p. 51-66  
90.
14 p, 3.3 MB La tabla de san Pedro del Museo Real de Bruselas : nuevas aportaciones al estudio de la pintura del gótico lineal catalano-aragonés / Melero Moneo, Marisa (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament d'Art)
Este trabajo se dedica al estudio de una pintura sobre tabla que procede de la Corona de Aragón, fue realizada hacia 1328 y se conserva en el Musée Royal d'Art de Bruxelles. Se trata de un panel pictórico dedicado a san Pedro, que posee una estructura muy tradicional, con el santo titular en el centro y ocho escenas de su vida en los compartimientos laterales que flanquean dicha imagen. [...]
The present paper is dedicated to study a panel painting from Aragon crown, which was made around 1328 and now it is in the Musée Royal d'Art in Bruxelles. The panel painting is devoted to Saint-Peter and has a traditional structure, with the titular saint surrounded by eight scenes of his life. [...]

1997 - 10.5565/rev/locus.67
Locus amoenus, N. 3 (1997) , p. 25-38  
91.
22 p, 2.0 MB El joc lúgubre de Salvador Dalí / Fanés, Fèlix, 1948- (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament d'Art i de Musicologia)
En la primera exposició que Salvador Dalí va fer a París el 20 de novembre de 1929 hi figurava l'oli Le jeu lugubre, una peça molt representativa del nou estil que el pintor iniciava aleshores. Aquest treball analitza diversos aspectes d'aquesta obra --el lloc que ocupa dins la producció de Dalí, les diverses interpretacions que tot seguit en van fer A. [...]
In Dalí's first exhibition in Paris on November 20, 1929 the painting Le jeu lugubre was included. The piece was very representative of the new style the painter was initiating at that time. This essay analyzes several aspects of this work--the place that it occupies in Dalí's art production, the different interpretations made at that moment by A. [...]

1996 - 10.5565/rev/locus.60
Locus amoenus, N. 2 (1996) , p. 207-228  
92.
20 p, 1.5 MB El pintor Miquel Bestard (1592-1633), el Mallorquí; notícies biogràfiques i aportacions al catàleg / Carbonell i Buades, Marià (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament d'Art i de Musicologia)
L'article és una revisió crítica de la biografia i de la producció del pintor Miquel Bestard (Palma de Mallorca, 1592-1633), també conegut com el Mallorquí, un artista famós durant el segle XVII però oblidat per la historiografia artística moderna. [...]
The article offers a critical review about the biography and production of the Mallorcan painter Miquel Bestard (Palma, 1592-1633), a famous artist of the 17th Century but neglected afterwards. New information found in several archives is included in this paper, as well as many previously unknown works --both religious and secular paintings.

1996 - 10.5565/rev/locus.55
Locus amoenus, N. 2 (1996) , p. 155-174  
93.
15 p, 2.5 MB Hagiografía y mentalidad popular en la pintura tardogótica barcelonesa (1450-1500) / Molina i Figueras, Joan (Universitat de Girona. Departament de Geografia, Història i Història de l'Art)
En la medida que los retablos pictóricos también fueron concebidos como instrumentos de catequesis e instrucción, se tuvo siempre muy en cuenta «el ojo del espectador», es decir, la cultura y la mentalidad del público al que estaban dirigidos. [...]
In so far as pictorial retables were also conceived as instruments for cathecism and instruction, the eye of the beholder was always taken into consideration; that is to say the culture and attitudes of the public the work was aimed at. [...]

1996 - 10.5565/rev/locus.53
Locus amoenus, N. 2 (1996) , p. 125-139  
94.
8 p, 366.5 KB L'estada a Lleida de Bernat Martorell i Rafael Gregori i la policromia del retaule major de la Seu Vella / Fité i Llevot, Francesc (Universitat de Lleida. Departament d'Història de l'Art i Història Social) ; Berlabé, Carmen (Universitat de Lleida)
La actividad pictórica en Lleida circa 1440-1450 constituye uno de los periodos más fértiles, no sólo por el gran número de obras documentadas, sino también por la presencia en nuestra ciudad de artistas como el pintor Bernat Martorell o el miniaturista presbítero Rafael Destorrents, alias Rafael Gregori. [...]
The pictorial activity in Lleida around 1440-1450 constitutes one of the most fertile periods not only because of the great number of documented works especially in the Seu Vella of Lleida, but also due to the presence in our city of artists such as the painter Bernat Martorell or the priest Rafael Destorrents, a minaturist expert, known as Rafael Gregori. [...]

1996 - 10.5565/rev/locus.51
Locus amoenus, N. 2 (1996) , p. 103-110  
95.
15 p, 3.2 MB Bonaventura Planella i la pintura catalana del primer terç del segle XIX / Quílez i Corella, Francesc M. (Museu Nacional d'Art de Catalunya)
La figura del pintor Bonaventura Planella i Conxello (1772-1844) ocupa un lloc destacat en el panorama artístic de la Catalunya del primer terç del segle XIX. Amb la difusió de quatre noves produccions pictòriques ho incrementa, de forma notable, el coneixement del seu periple creatiu. [...]
Bonaventura Planella i Conxello (1772-1844) is one of the most detached artistic figure in Catalonia in the first years of the XIXth century. Nowadays the knowledge of his artistic trajectory can be deeper thanks to the difusion of four new paintigns. [...]

1995 - 10.5565/rev/locus.39
Locus amoenus, N. 1 (1995) , p. 193-207  
96.
8 p, 894.6 KB Vicente Vitoria (1650-1709) primer historiador de Joan de Joanes / Bassegoda i Hugas, Bonaventura (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament d'Art i de Musicologia)
Es dóna a conèixer un text inèdit de Vicente Vitoria (Dènia, 1650-Roma, 1709, que forma part del seu tractat manuscrit Academia de pintura del Carlos Maratti, compost cap al 1690. Aquest fragment constitueix el primer intent d'una biografia crítica del notable pintor renaixentista valencià Joan de Joanes (ca. [...]
Presented her is an unedited text by Vicente Vitoria (b. Denia, 1650-Rome, 1709) Wich is part of his manuscript treatise, The Painting Academy of Señor Carlos Maratti, written aroun 1690. This section is the first, attempt at a critical biography o f the noted renaissance valencian painter Joan de Joanes (ca. [...]

1995 - 10.5565/rev/locus.37
Locus amoenus, N. 1 (1995) , p. 165-172  
97.
11 p, 67.4 KB La Edad de la inocencia / Zunzunegui, Santos
El artículo aborda la dialéctica entre el cine y la pintura a partir del comentario analítico que el autor nos brinda del film de Víctor Erice El sol del membrillo. Esta película narra el proceso de creación pictórica de Antonio López cuando intenta capturar las cambiantes formas de la luz sobre un membrillo. [...]
This article tackles the dialectic between cinema and painting from the starting point of the author's analytical commentary of Víctor Erice's film El sol del membrillo. This film narrates the process of pictorial creation by Antonio López when he attempts to capture the changing light forms projected over a quince tree. [...]

2001
Anàlisi : quaderns de comunicació i cultura, N. 27 (2001) , p. 65-75  

Articles : 97 records found   beginprevious88 - 97  jump to record:
Interested in being notified about new results for this query?
Set up a personal email alert or subscribe to the RSS feed.