Artículos

Artículos Encontrados 76 registros  anterior11 - 20siguientefinal  ir al registro: La búsqueda tardó 0.00 segundos. 
11.
24 p, 247.9 KB El uso de los espacios maker en la educación STEAM de Galicia / Pérez Vázquez, Mónica ; López Gómez, Silvia (Universidade de Santiago de Compostela)
Los espacios maker atraen el interés del profesorado que ven en ellos un posible modo de contribuir a una enseñanza más práctica, participativa y colaborativa. Estos espacios, son idóneos para llevar a cabo proyectos que fomenten el desarrollo de las competencias STEM. [...]
Los espacios maker atraen el interés del profesorado que ven en ellos un posible modo de contribuir a una enseñanza más práctica, participativa y colaborativa. Estos espacios, son idóneos para llevar a cabo proyectos que fomenten el desarrollo de las competencias STEM. [...]
Makerspaces attract the interest of teachers who see in them a possible way to contribute to a more practical, participatory and collaborative teaching. These spaces are ideal for carrying out projects that promote the development of STEM skills. [...]

2023
Didáctica, innovación y multimedia, Núm. 41 (2023) (TIC, robòtica, STEAM, IA)  
12.
8 p, 811.0 KB L'Arxiu històric de l'Escola d'Enginyeria Industrial de Barcelona (AhEIB) : planificació estratègica / Valentines-Álvarez, Jaume (Universitat Politècnica de Catalunya. Centre de Recerca per a la Història de la Tècnica)
The Integral Management Project of the Historical Archive of the School of Industrial Engineering of Barcelona (ETSEIB) was started in September of 2004. In order to make visible the definition and implementation of this project, and to formulate its evaluation and redefinition, we have used marketing languages and techniques, like auxiliary methodologies for the archivistic and historiographic sciences.
Barcelona : Societat Catalana d'Historia de la Ciència i de la Tècnica, 2008 - 10.2436/20.2006.01.11
Actes d'Història de la Ciència i de la Tècnica, Nova època, Vol. 1 num 1 (2008), p. 95-101  
13.
32 p, 214.8 KB La economía política de la privatización educativa : políticas, tendencias y trayectorias desde una perspectiva comparada / Verger, Antoni (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Sociologia) ; Zancajo, Adrián (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Sociologia) ; Fontdevila, Clara (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Sociologia) ; Universitat Autònoma de Barcelona. Institut de Govern i Polítiques Públiques
A lo largo de las dos últimas décadas, la privatización educativa ha adquirido una dimensión global. Un amplio número de países en circunstancias políticas y económicas muy distintas han adoptado políticas que promueven la participación del sector privado en el campo educativo. [...]
Over the last two decades, education privatization has taken on a global dimension. Countries with very different political and economical circumstances have come to adopt a variety of pro-private sector policies in education. [...]

C.I.U.P., 2016 - 10.17227/01203916.70rce47.78
Revista colombiana de educación, Vol. 70 (2016) p.47-78  
14.
14 p, 123.3 KB "Taking context seriously" : exploring the enactment of gender policy mandates in Catalan education / Caravaca Hernández, Alejandro (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Teories de l'Educació i Pedagogia Social) ; Gavaldà Elias, Xènia (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Llos Casadellà, Berta (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Teories de l'Educació i Pedagogia Social) ; Quilabert, Edgar (Universitat Autònoma de Barcelona)
Several laws and plans contemplate the incorporation of a gender perspective in education in Catalonia. This article analyzes how the relevant policy mandates are transferred, recontextualized and implemented in Catalan secondary schools. [...]
Diverses lleis i plans preveuen la incorporació de la perspectiva de gènere a l'educació a Catalunya. Aquest article analitza com les directrius polítiques en aquest sentit es traslladen, recontextualitzen i implementen en instituts catalans. [...]
Varias leyes y planes contemplan la incorporación de la perspectiva de género en la educación en Cataluña. Este artículo analiza cómo las directrices políticas en este sentido se trasladan, recontextualizan e implementan en institutos catalanes. [...]

2023 - 10.5565/rev/educar.1585
Educar, Vol. 59 Núm. 1 (2023) , p. 19-32 (Monográfico)  
15.
19 p, 177.0 KB Imaginarios sobre la violencia escolar, asimetrías de poder e interseccionalidad en la serie Merlí / Mastandrea, Paula Belén (Universidad de Buenos Aires) ; Binimelis-Adell, Mar (Universitat de Vic - Universitat Central de Catalunya) ; Morena-Balaguer, Diana (Instituto Interuniversitario de Estudios de Mujeres y Género (iiEDG)) ; Cambra-Badii, Irene (Universitat de Vic - Universitat Central de Catalunya)
Las violencias en el ámbito escolar, un fenómeno cada vez más extendido, están basadas en la desigualdad y el abuso de poder, y pueden analizarse a través de los imaginarios de las narrativas de ficción. [...]
Violences in the school environment, an increasingly widespread phenomenon, are based on inequality and the abuse of power, and can be analyzed through the imaginaries of fictional narratives. In this work we carry out a qualitative-quantitative content analysis of the three seasons of the series Merlí (2015-2018), we explore the types of school violence represented and their link with the coordinates of power relations and inequality. [...]

2022 - 10.5565/rev/athenea.3241
Athenea digital : revista de pensamiento e investigación social, Vol. 22 Núm. 3 (2022) , p. e3241 (Artículos)  
16.
13 p, 536.5 KB Dating violence and associated factors among male and female adolescents in Spain / Vives-Cases, Carmen (Universitat d'Alacant) ; Pérez Martínez, Vanesa (Universitat d'Alacant) ; Davó-Blanes, M. (Universitat d'Alacant) ; Sánchez-SanSegundo, M. (Universitat d'Alacant) ; Gil-González, D. (Universitat d'Alacant) ; Abiétar, Daniel G. (Agència de Salut Pública de Barcelona) ; Sánchez-Martínez, Francesca (Institut d'Investigació Biomèdica Sant Pau) ; Forcadell-Díez, Lluís (Agència de Salut Pública de Barcelona) ; Pérez Albarracín, Glòria (Institut d'Investigació Biomèdica Sant Pau) ; Sanz-Barbero, B. (Instituto de Salud Carlos III) ; Universitat Autònoma de Barcelona
Background Dating Violence (DV) is a public health problem that is on the rise. In this paper, we aim to analyse different factors associated with DV victimization among female and male adolescents in Spain, considering socioeconomic circumstances, sexual orientation and the presence of different attitudes and experiences related to violence. [...]
2021 - 10.1371/journal.pone.0258994
PloS one, Vol. 16 Núm. 11 (november 2021) , p. e0258994  
17.
23 p, 1.3 MB 5x5x5=Creativity : Art as a Transformative Practice / París Romia, Gemma (Centre de Recerca i Estudis pel Desenvolupament Organitzatiu (CRiEDO)) ; Hay, Penny (Bath Spa University (Regne Unit))
The purpose of this article is to share ideas from 5x5x5=creativity, a research initiative established in Bath (UK) in 2000, with the aim of developing and embedding a creative and reflective pedagogy in schools and early years settings. [...]
2020 - 10.1111/jade.12229
International Journal of Art and Design Education, Vol. 39 Núm. 1 (2020) , p. 69-84  
18.
25 p, 226.7 KB Análisis de facilitadores y barreras en educación rural en Chile : inclusión en un país segregado / Núñez Muñoz, Carmen Gloria (Pontificia Universidad Católica de Valparaíso) ; González Niculcar, Bryan (Pontificia Universidad Católica de Valparaíso) ; Peña, Monica (Universidad Diego Portales (Xile)) ; Ascorra Costa, Paula Eugenia (Pontificia Universidad Católica de Valparaíso)
El artículo presenta una investigación participativa con 6 escuelas rurales chilenas y se centra en los facilitadores y las barreras a la inclusión en el contexto de una educación altamente segregada, con un acelerado cierre de escuelas rurales y la nueva Ley de Inclusión, centrada en el acceso escolar. [...]
The article presents participatory research with 6 Chilean rural schools and focuses on facilitators and barriers to inclusion. This is in the context of highly segregated education, with an accelerated closure of rural schools and the Inclusion Law, focused on access to school. [...]

2022 - 10.5565/rev/athenea.2654
Athenea digital : revista de pensamiento e investigación social, Vol. 22 Núm. 2 (2022) , p. e2654 (Artículos)  
19.
12 p, 282.5 KB Uses of Digital Mediation in the School-Families Relationship During the COVID-19 Pandemic / León-Nabal, Blanca (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Psicologia Bàsica, Evolutiva i de l'Educació) ; Zhang-Yu, Cristina (Universitat de Girona. Departament de Psicologia) ; Lalueza Sazatornil, José Luis (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Psicologia Bàsica, Evolutiva i de l'Educació)
The COVID-19 pandemic has sharpened the inequalities in our societies. In Spain, we observed that the impact on schooling varied according to socioeconomic, gender and sociocultural variables. In this article, we present a case analysis illustrating the impact of the COVID-19 pandemic on schooling in early educational grades (ages 3-6), which leads us to focus on school-family relationship. [...]
2021 - 10.3389/fpsyg.2021.687400
Frontiers in psychology, Vol. 12 (june 2021)  
20.
17 p, 2.1 MB Main cross-cutting training contents of leisure and free time schools : Acceptance of groups involved in the leisure time instructor courses / Valdivia, Paloma (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Pedagogia Sistemàtica i Social) ; Rodrigo Moriche, María Pilar (Universidad Autónoma de Madrid. Departamento de Pedagogía) ; Sánchez-Cabrero, Roberto (Universidad Autónoma de Madrid. Departamento de Psicología Evolutiva y de la Educación) ; Villaseñor, Karla (Benemérita Universidad Autónoma de Puebla (Puebla, Mèxic)) ; Moreno-Rodríguez, Vanessa (Universidad Alfonso X el Sabio. Departamento de Educación)
Time atomisation trends, leisure economy, and social and technological changes are causing a reframe of the leisure and free-time industry. This study aims to analyse the assessment of nine cross-cutting contents by the main agents involved in leisure-time instructor courses, and a group of young subjects in Spain. [...]
2021 - 10.3390/su13168959
Sustainability, Vol. 13 Núm. 16 (february 2021) , p. 8959  

Artículos : Encontrados 76 registros   anterior11 - 20siguientefinal  ir al registro:
¿Le interesa recibir alertas sobre nuevos resultados de esta búsqueda?
Defina una alerta personal vía correo electrónico o subscríbase al canal RSS.