Artículos

Artículos Encontrados 734 registros  anterior11 - 20siguientefinal  ir al registro: La búsqueda tardó 0.00 segundos. 
11.
23 p, 242.8 KB Language and executive function relationships in the real world : insights from deafness / Figueroa, Mario (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Psicologia Bàsica, Evolutiva i de l'Educació) ; Botting, Nicola (University London. Department of Language and Communication Science) ; Morgan, Gary (Universitat Oberta de Catalunya. Departament de Psicologia i Ciències de l'Educació)
Executive functions (EFs) in both regulatory and meta-cognitive contexts are important for a wide variety of children's daily activities, including play and learning. Despite the growing literature supporting the relationship between EF and language, few studies have focused on these links during everyday behaviours. [...]
Cambridge University Press, 2024 - 10.1017/langcog.2024.10
Language and Cognition, 2024, p. 1-23  
12.
20 p, 234.3 KB Sistematización del estudio histórico (o pancrónico) de las palabras diacríticas / Ribes Lorenzo, Juan Manuel (Universidad de Granada)
En este artículo se quiere presentar un método que permite analizar las palabras diacríticas del español. El mismo se erige como un modo válido de investigar el léxico restringido a la fraseología en cuanto que permite obtener datos objetivos y empíricos. [...]
This article aims to present a valid method which allows the analysis of idiomatic words. Thus, it thrives as a well-founded way to research words of Spanish that only take place as a part of phraseological units. [...]

2022 - 10.5565/rev/fraseolex.39
Fraseolex, Vol. 1 (2022) , p. 100-119 (Artículos)  
13.
41 p, 772.0 KB El lenguaje incisivo : debate mediático en la prensa de opinión de habla hispana / Orts Sánchez, Maravillas (Universitat Pompeu Fabra)
El presente trabajo ahonda en el mediático debate del lenguaje inclusivo, así como en su problemática social y lingüística reflejada en los artículos de opinión de habla hispana. En particular, este estudio explora, desde una óptica metalingüística y discursiva, las formas en las que el género periodístico de opinión expresa lingüísticamente la emoción respecto a este fenómeno, tan emergente como oportuno en la actualidad, y lo califica, así, positiva o negativamente. [...]
The present study sets out as an attempt to explore the current polarized issue of inclusive language, as well as the social and linguistic phenomena portrayed in the opinion articles in the context of Spanish speakers. [...]

2022 - 10.5565/rev/fraseolex.46
Fraseolex, Vol. 1 (2022) , p. 158-198 (Artículos)  
14.
17 p, 187.4 KB Léxico, lexicografía y prensa en los inicios del siglo XX. A propósito de la construcción / Puche, Miguel Ángel (Universidad de Murcia (Espanya))
Conocidos son los estrechos vínculos que han existido existen entre la prensa y la difusión de diccionarios y vocabularios durante los siglos XIX y XX. Sus páginas acogieron en su interior no solo referencias y actitudes hacia los diccionarios del momento, sino que también funcionaron como medio idóneo para la publicación de unas obras que podían resultar inaccesibles en el mercado a causa de su elevado precio. [...]
The close links between the press and the dissemination of dictionaries and vocabularies during the 19th and 20th centuries are well known. Their pages contained not only references and attitudes towards the dictionaries of the time, but also functioned as an ideal medium for the publication of works which could be inaccessible on the market due to their high price. [...]

2023 - 10.5565/rev/fraseolex.64
Fraseolex, Vol. 2 (2023) , p. 23-39 (Artículos)  
15.
19 p, 273.8 KB Aspectos cognitivos de unidades fraseológicas y su aplicación en el aula de ELE / Hu, Shi (Universidad de Comunicación de China)
Debido a la idiomaticidad que expone una multitud de las unidades fraseológicas (UFS), el aprendizaje de estas expresiones suele constituir un obstáculo para los alumnos de ELE. Atendiendo a tal circunstancia, se pretenden ofrecer unas inspiraciones destinadas a facilitar la comprensión del significado de los fraseologismos para los estudiantes extranjeros. [...]
Due to the idiomatic nature of a multitude of phraseological units (PUS), the learning of these expressions is often an obstacle for learners of Spanish as a foreign language. In view of this circumstance, we aim to offer some purposes to facilitate the understanding of the meaning of phraseologisms for foreign learners. [...]

2022 - 10.5565/rev/fraseolex.44
Fraseolex, Vol. 1 (2022) , p. 81-99 (Artículos)  
16.
18 p, 276.3 KB La presencia de las terminologías en la historia de la lexicografía española. Breve panorámica desde los orígenes hasta el siglo XIX / Almansa Ibáñez, Soraya (Universidad Nacional de Educación a Distancia (Espanya))
La historia de la lexicografía española está vinculada, de manera directa, a la presentación y tratamiento de las terminologías, pues los repertorios lexicográficos han incluido, desde sus orígenes, aquellas voces de especialidad que han ido apareciendo a lo largo de los siglos en función de los avances científicos y técnicos. [...]
The history of Spanish lexicography is directly linked to the presentation and treatment of terminologies, insofar as lexicographical repertoires have always included specialized terms that have appeared over the centuries in accordance with scientific and technical advances. [...]
La historia de la lexicografía española está vinculada, de manera directa, a la presentación y tratamiento de las terminologías, pues los repertorios lexicográficos han incluido, desde sus orígenes, aquellas voces de especialidad que han ido apareciendo a lo largo de los siglos en función de los avances científicos y técnicos. [...]

2022 - 10.5565/rev/fraseolex.41
Fraseolex, Vol. 1 (2022) , p. 45-62 (Artículos)  
17.
Exploring language alternation and participation in an 'in-between learning scenario': a case study of a WhatsApp chat with secondary students of English / Pratginestós, Cèlia (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Masats, Dolors (Universitat Autònoma de Barcelona)
The study of participation from a socio-interactional perspective relates to the exploration of the interactional practices displayed by interactants and the close examination of the multimodal resources they employ. [...]
2023 - 10.1080/19463014.2024.2315022
Classroom Discourse, Feb 2023  
18.
4 p, 161.7 KB L'aportació de Jordi Domènech a la formació continuada del professorat / Manresa Potrony, Mireia (Universitat Autònoma de Barcelona. Institut de Ciències de l'Educació) ; Oliveras Prat, Begonya (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Didàctica de la Matemàtica i de les Ciències Experimentals) ; Santacruz Parrilla, Laura (Universitat Autònoma de Barcelona. Institut de Ciències de l'Educació)
En l'article s'exposa la perspectiva que té l'ICE de la UAB de Jordi Domènech com a formador de professorat, a partir de l'experiència de col·laboració viscuda i del repàs dels cursos que hi va impartir. [...]
The article presents the UAB ICE's perspective on Jordi Domènech as a teacher trainer. It draws from his collaborative experiences and a comprehensive review of the courses he conducted. This reflection highlights the distinctive features of his training methodologies and his identity as a trainer, showcasing his commitment to staying abreast of the latest trends in education and addressing the current needs of the education system.
En el artículo se expone la perspectiva que tiene el ICE de la UAB de Jordi Domènech como formador de profesorado, a partir de la experiencia de colaboración vivida y del repaso de los cursos que impartió. [...]

2024 - 10.5565/rev/ciencies.507
Ciències : revista del professorat de ciències de primària i secundària, Núm. 47 (2024) , p. 36-39 (Articles)  
19.
3 p, 114.2 KB En Jordi i el grup LIEC, una convicció compartida / Marbà Tallada, Anna (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Didàctica de la Matemàtica i de les Ciències Experimentals) ; Márquez, Conxita (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Didàctica de la Matemàtica i de les Ciències Experimentals) ; Sanmartí, Neus (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Didàctica de la Matemàtica i de les Ciències Experimentals) ; Izquierdo i Aymerich, Mercè (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Didàctica de la Matemàtica i de les Ciències Experimentals)
En aquest article expliquem la convicció compartida d'en Jordi i del grup LIEC: no hi ha ciència sense llenguatge i aprendre ciència és aprendre a parlar, escriure i llegir ciència. Exposem com en Jordi era un participant actiu del grup de recerca LIEC, i quina ha estat la seva tasca divulgadora i recercadora en relació al paper que juga el llenguatge i el pensament crític en l'aprenentatge de les ciències.
In this article we explain the shared stance of Jordi and the LIEC group: there is no science without language and learning science is learning to speak, write and read science. We expose how Jordi was an active participant in the LIEC research group, and which was his contribution in relation to the role that language and critical thinking play in science education, both as a researcher and as a disseminator.

2024 - 10.5565/rev/ciencies.202447
Ciències : revista del professorat de ciències de primària i secundària, Núm. 47 (2024) , p. 7-9 (Articles)  
20.
31 p, 503.9 KB Double gateway to the host society? Knowledge and perceptions of Japanese people living in Catalonia regarding language / Fukuda, Makiko (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Traducció i d'Interpretació i d'Estudis de l'Àsia Oriental)
This study explores the degree of language knowledge of Japanese living in Catalonia and their perceptions of the two particular languages used in this multilingual/bilingual society. The data on language proficiency was obtained via a questionnaire survey which was evaluated by the subjects themselves and analysed by means of correspondence analysis. [...]
Taylor & Francis 2017 - 10.1080/01434632.2016.1146288
Journal of Multilingual and Multicultural Development, Vol. 38 Núm. 1 (2017) , p. 19-34  

Artículos : Encontrados 734 registros   anterior11 - 20siguientefinal  ir al registro:
¿Le interesa recibir alertas sobre nuevos resultados de esta búsqueda?
Defina una alerta personal vía correo electrónico o subscríbase al canal RSS.