Artículos

Artículos Encontrados 23 registros  anterior11 - 20siguiente  ir al registro: La búsqueda tardó 0.00 segundos. 
11.
15 p, 133.4 KB Using the Carolingian past in a society of transformation : the case of Early Medieval Septimania/Catalonia in the long tenth century (900-1050) / Tischler, Matthias M. (Institució Catalana de Recerca i Estudis Avançats)
The North-eastern region of the Iberian Peninsula, which later became medieval Catalonia, and the adjacent French region, then called Septimania, formed an intermediary zone of ethnic, cultural, linguistic, social, political, and religious transition and brokerage between the Mediterranean and central European worlds, interfacing with the Christian north and Muslim south. [...]
2019 - 10.1553/medievalworlds_no10_2019s72
Medieval worlds, Núm. 10 (2019) , p. 72-86  
12.
26 p, 776.0 KB Nens que escriuen i nens que parlen : una altra visió medieval de Crist Jutge / Macías Prieto, Guadaira (Universitat de Barcelona)
En aquest article estudiarem, a través de diverses obres catalanes, algunes variants de la iconografia de la Mare de Déu amb el Nen que escriu. Revisarem com aquest motiu, notablement polisèmic i de gran èxit en el corrent artístic denominat "gòtic internacional", es concreta en tres exemples: en l'única miniatura coneguda del Levador del plat de pobres vergonyants, un còdex desaparegut que va pertànyer a l'església de Santa Maria del Mar, de Barcelona; en la Mare de Déu amb el Nen, les virtuts cardinals i altres figures, que fou probablement la taula cimera del Retaule de sant Jordi de la Generalitat, pintat per Bernat Martorell; i en el compartiment principal del Retaule de la Mare de Déu i sant Vicenç Ferrer, de Pere Garcia de Benavarri. [...]
In this article we will study, through various Catalan works, some variants of the iconographic motif of the Madonna of the Writing Christ Child. We will review how this motif, remarkably polysemic and which is so successful in the artistic style known as "Gothic International", is illustrated in three examples: a miniature from the Levador del plat de pobres vergonyants, a lost codex from the church of Santa Maria del Mar in Barcelona; on the panel with the Virgin with the Child, the cardinal virtues and other figures, probably the topmost central section of the Altarpiece of Saint George of the Generalitat, by Bernat Martorell; and in the main compartment of the Altarpiece of the Virgin and Sant Vicenç Ferrer by Pere Garcia de Benavarri. [...]

2020 - 10.5565/rev/locus.368
Locus amoenus, Vol. 18 (2020) , p. 49-74 (Articles)  
13.
23 p, 262.3 KB "Representar lo que soy" : identidad y metateatro en «Las burlas de amor» / Pontón, Gonzalo (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Filologia Espanyola)
Estudio de la poco conocida comedia temprana de Lope de Vega Las burlas de amor (Real Biblioteca, ms. II-460) a partir de dos líneas fundamentales de interés: primero, el tema de la identidad -su ocultación, su falseamiento, su revelación-, que en esta pieza presenta una aproximación particularmente extrema; segundo, y en significativa asociación, su carácter metateatral, patente en la selección de ciertas escenas y rasgos de la trama y en el modo de subrayar su teatralidad. [...]
Study of the little known Lope de Vega's early play Las burlas de amor (Madrid, Real Biblioteca, ms. II-460) on the basis of two main lines of interest: first, the subject of identity -its hiding, forging, revealing-, which in this play has a particularly poignant approach; secondly, and significatively related to identity, the metatheatrical nature of the play, apparent in the selection of some scenes and features, and in the ways by wich their theatricality is enhanced. [...]

2020 - 10.5565/rev/anuariolopedevega.364
Anuario Lope de Vega, Vol. 26 (2020) , p. 86-108 (Artículos. Sección monográfica)  
14.
29 p, 1.5 MB Las fuentes hispánicas de los papeles epigráficos de Antonio Agustín (BNE, ms. 5781) / Carbonell i Manils, Joan (Universitat Autònoma de Barcelona) ; González Germain, Gerard (Universitat Autònoma de Barcelona)
A través del análisis de su síloge epigráfica manuscrita (BNE, ms. 5781, ff. 72r-82v; 84r), se identifican las fuentes manuscritas que Antonio Agustín (1517-1585) utilizó para su elaboración, las cuales casi nunca cita e incluso llega a menospreciar: los Epigrammata antiquae urbis Tarraconensis de Lluís Pons d'Icart; la Suma de las inscripciones romanas y memorias de la Bética y la Descripción de la provincia Bethica de Juan Fernández Franco; la síloge de Joan Armengol; el llamado Liber Parmensis o el manuscrito anónimo 5973 de la BNE. [...]
Through the analysis of his manuscript collection of inscriptions (BNE, ms. 5781, ff. 72r-82v; 84r), the handwritten sources used by Antonio Agustín (1517-1585) are identified, which the archbishop almost never cites and even undervalues. [...]

2018 - 10.5209/CFCL.60935
Cuadernos de filología clásica. Estudios latinos, Vol. 38 núm. 1 (2018) , p. 109-137  
15.
27 p, 1.1 MB Iconografia musical en el còdex de les Leges Palatinae (1337) del Regne de Mallorca / Ballester i Gibert, Jordi (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament d'Art i de Musicologia)
Les miniatures contingudes en els manuscrits medievals són sovint una font extraordinària per a l'estudi de la iconografia musical. Aquest article se centra en les Leges Palatinae, un còdex mallorquí escrit el 1337, que exemplifica de manera excepcional la varietat de significats que les imatges musicals poden assumir en un manuscrit cortesà de la baixa edat mitjana. [...]
Miniatures contained in medieval manuscripts are frequently an extraordinary source for the study of musical iconography. The present article is focused on the Leges Palatinae, a Majorcan codex dating from 1337, which exemplifies the variety of meanings that musical imagery can assume in a late medieval courtly manuscript. [...]

2014 - 10.2436/20.1003.01.25
Revista catalana de musicologia, Núm. 7 (2014) , p. 11-37  
16.
35 p, 4.6 MB De Aviñón a Roma : nuevas reflexiones sobre las transferencias litúrgicas y artísticas tras el final del Cisma / López-Mayán, Mercedes (Universidade da Coruña)
Este artículo pretende ampliar y revisar nuestro conocimiento acerca de las múltiples transferencias litúrgicas y artísticas que se dieron entre Aviñón y Roma en las décadas posteriores al final del Cisma y que fueron decisivas en la conformación ritual y cultural de la Curia papal y su entorno en la primera mitad del Cuatrocientos. [...]
This article aims to extend and review our knowledge about the liturgical and artistictransfers that occurred between Avignon and Rome in the decades following the end ofthe Schism and that were decisive in the ritual and cultural configuration of the PapalCuria and its entourage in the first half of the 15 th century. [...]

2017 - 10.5565/rev/medievalia.454
Medievalia, Vol. 20 Núm. 1 (2017) , p. 161-195 («Litúrgica»)  
17.
5 p, 337.1 KB El manuscrit inèdit de fra Guillem de Tous : estudi preliminar / Gómez Ortínez, Sergi (Universitat Autònoma de Barcelona)
Fra Guilermus de Tous, autor de l'obra Lumen de Lumine, és un dels molts autors medievals dels quals encara es coneix poc i queda molt per descobrir. D'ell en sabem algunes dades biogràfiques que ens permeten situar-lo a l'entorn de la Corona d'Aragó a finals del segle XIV i principis del XV, és a dir, en un moment clau en les relacions interreligioses a la Península Ibèrica. [...]
Friar Guilermus de Tous, author of the work Lumen de Lumine, is one of the many medieval authors from which little is known and much is there to discover. The few biographical data we have of him allows us to locate him in the Aragonese Crown between the second half of the fourteenth and the first quarter of the fifteenth, that is, in a crucial moment for the interreligious relations in the Iberian Peninsula. [...]

2016 - 10.5565/rev/medievalia.412
Medievalia, Vol. 19 Núm. 2 (2016) , p. 231-235 (Polémicas y sermones)  
18.
32 p, 8.1 MB Un fondo semidesconocido de obras (¿y una cuarteta autógrafa?) de Lope : la Bibliotheca Bodmeriana / Crivellari, Daniele (Università degli Studi di Salerno)
El presente trabajo ofrece noticias detalladas a propósito de un fondo de obras de Lope de Vega semidesconocido hasta la fecha, el de la Fundación Martin Bodmer de Ginebra (Suiza). El artículo consta de dos partes: en la primera, después de presentar brevemente la Bibliotheca Bodmeriana, se reseñan todos los textos no dramáticos del Fénix custodiados en la fundación, señalando sus peculiaridades bibliográficas. [...]
This paper provides detailed information about a little-known collection of works by Lope de Vega, preserved at the Martin Bodmer Foundation of Geneva (Switzerland). The article consists of two parts: in the first part, after a brief presentation of the Bibliotheca Bodmeriana, all non-dramatic works by Lope de Vega kept in this library are described, indicating the bibliographic peculiarities of each volume. [...]

2016 - 10.5565/rev/anuariolopedevega.154
Anuario Lope de Vega, Vol. 22 (2016) , p. 355-386 (Artículos. Sección miscelánea)  
19.
37 p, 297.4 KB Variantes, estratos de intervención y textos en el manuscrito autógrafo de La buena guarda y La encomienda bien guardada / Capoia, Stefania
In this article I study, analyze and classify the variant readings and the different layers of authorial intervention that appear in Lope de Vega's La buena guarda and La encomienda bien guardada manuscript. [...]
2014 - 10.5565/rev/anuariolopedevega.90
Anuario Lope de Vega, Vol. 20, Núm. (2014) , p. 122-158 (Artículos)  
20.
36 p, 2.1 MB Teatro y texto en el primer renacimiento español. Del teatro al manuscrito impreso / San José Lera, Javier (Universidad de Salamanca)
La consideración de algunas de las circunstancias de la fijación de los textos teatrales en el silencioso mundo del manuscrito o el impreso muestra el proceso de pérdida implicado en la «institucionalización» de un género concebido inicialmente para el bullicioso espacio de la representación. [...]
The analysis of various circumstances related to how theatrical texts were fixed in the silent realm of manuscripts or printed books shows the losses entailed by the «institutionalization » of a genre that was originally conceived for noisy stages. [...]

2013 - 10.5565/rev/studiaaurea.53
Studia aurea : revista de literatura española y teoría literaria del Renacimiento y Siglo de Oro, Vol. 7, Núm. (2013) , p. 303-338  

Artículos : Encontrados 23 registros   anterior11 - 20siguiente  ir al registro:
¿Le interesa recibir alertas sobre nuevos resultados de esta búsqueda?
Defina una alerta personal vía correo electrónico o subscríbase al canal RSS.