Artículos

Artículos Encontrados 44 registros  inicioanterior35 - 44  ir al registro: La búsqueda tardó 0.01 segundos. 
35.
13 p, 2.3 MB La Cotidianeidad de una imagen : el rostro de Cristo / Manzi, Ofelia (Universidad Nacional de Buenos Aires)
A partir del siglo III cuando se crea y difunde un repertorio de imágenes cristianas, la identificación de los personajes de la Historia Sagrada se realizó mediante su asimilación a motivos vigentes en el arte romano. [...]
After the third century, a widespread repertoire of Christian images is created. Recognition of the characters of Biblical history was made by their assimilation to motifs of Roman art. The study of origin, development and modifications that modified the face of Christ offers the possibility of analyzing the multiple sources for this image as well as establishing the changes of its meaning, that run parallel to the history of the Church.

2002
Mirabilia, Núm. 2 (Desembre 2002) , p. 73-85  
36.
21 p, 1.2 MB Nuove fonti per l'iconografia equestre del Salón de los Reinos di Velázquez al Buen Retiro (1628-1634/35) / Cavi, Sabina de (Universidad de Córdoba. Departamento de Historia del Arte, Arqueología y Música)
Senza entrare nel tema all'autografi a integrale o parziale dei dipinti di Velázquez, per la quale si attendono nuovi studi tecnici dal Prado di prossima pubblicazione, questo articolo offre una sintetica rassegna degli studi sui dipinti del Salón de los Reinos al Buen Retiro a Madrid (1628-1634/35), proponendo due nuove fonti iconografi che per i ritratti equestri degli Asburgo di Spagna. [...]
This essay examines the painting cycle realized for the Salón de los Reinos at the Buen Retiro in Madrid (1628-1634/35), without broaching the question of the full or partial autography of Velázquez, a theme which awaits the result of technical analysis currently undergoing at the Prado. [...]

2012 - 10.5565/rev/locus.223
Locus amoenus, Núm. 11 (2011-2012) , p. 129-149  
37.
43 p, 403.9 KB Traducción del teatro de Fogazzaro : Il ritratto mascherato. El retrato de la másca / Molina Castillo, Fernando (Universidad de Sevilla) ; Randaccio, Roberto
La produzione teatrale di Antonio Fogazzaro è stata spesso trascurata ed emarginata dagli studi sull'autore. In quest'articolo si presentano, attraverso un percorso di testimonianze tratte dal suo epistolario, le vicende antecedenti e le motivazioni che portarono lo scrittore vicentino ad avvicinarsi al mondo della letteratura teatrale, con tre brevi opere, la seconda delle quali, Il ritratto mascherato, si presenta qui in edizione critica e, per la prima volta, in traduzione spagnola. [...]
The dramatic works of Antonio Fogazzaro have frequently been neglected and marginalized in the studies on the author. This article, reviewing the testimonies found in the author's collection of letters, presents all the previous circumstances and motivations that led the writer from Vicenza to approach the world of theatrical literature, by means of his three short pieces, the second of which, Il ritratto mascherato, is presented here in the critical edition, and for the first time, in Spanish translation. [...]

2012
Quaderns d'Italià, Núm. 17 (2012) , p. 67-109  
38.
9 p, 490.7 KB Notícies sobre Miquel Mai, el seu retrat i la decoració artística del seu casal barceloní / Bellsolell Martínez, Joan (Universitat de Girona, Departament d'Història i Història de l'Art)
L'article presenta la figura de Miquel Mai, Vicececanceller de la Corona d'Aragó durant el regnat de Carles V, en relació amb diversos episodis artístics del moment on la seva participació pot haver resultat ser més protagonista del ens pensàvem fins avui.
This article is about Miquel Mai, who was the Vice-chancellor of the Crown of Aragon during Carles V's reign, in relation with various artistic episodes of the moment where his participation may have proved to be more relevant than we thought of until now.

2010 - 10.5565/rev/locus.204
Locus amoenus, Núm. 10 (2009-2010) , p. 103-111  
39.
29 p, 2.0 MB Anaïs Tiffon, Antonio Fernández y la compañía fotográfica «Napoleon» / García Felguera, María de los Santos (Universidad Complutense de Madrid. Departamento de Historia del Arte III (Contemporáneo))
Anaïs Napoleon, que hasta ahora era poco más que un nombre en una etiqueta fotográfica, es la francesa Anne Tiffon Cassan, fundadora, junto a su marido «Mr. Fernando» —Antonio Fernández Soriano, como queda demostrado—, de una de las sagas familiares de fotógrafos más importantes de Barcelona durante la segunda mitad del siglo xix y principios del xx, la firma «A. [...]
Anaïs Napoleon, until now little more than a name in a photographic label, is the French born Anne Tiffon Cassan. She founded with her husband —Antonio Fernández Soriano, called «Mr. Fernando», as we prove— one of the most important portrait studies of photography in Barcelona during the second half of xixth. [...]

2006 - 10.5565/rev/locus.173
Locus amoenus, N. 8 (2005-2006) p. 307-335  
40.
22 p, 160.0 KB Il volto di Dio, il volto di Laura. Appunti preliminari / Bertone, Giorgio
L'Autore esamina Rvf 16, 77, 78 (chiarendone fino in fondo l'esegesi minuta) sostanzia1mente per approfondire i rapporti di P. con l'Immagine e con il Ritratto (quello di Laura eseguito da Simone Martini, e l'idea di ritratto che emerge dai sonetti gemellati). [...]
The author examines Rvf 16, 77, 78 (in considerable depth and detail) substantially in order to provide a fuller understanding of the relationships held by P. with Image and Portrait (that of Laura by Simone Martini, and also the notion of portrait that emerges from the conceptually related sonnets). [...]

2006 - 10.5565/rev/qdi.164
Quaderns d'Italià, N. 11 (2006) p. 223-244  
41.
22 p, 3.3 MB Los retratos de Don Luis Méndez de Haro / Bassegoda i Hugas, Bonaventura (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament d'Art i de Musicologia)
Se presenta aquí un nuevo retrato pintado al óleo del valido de Felipe IV Don Luis Méndez de Haro (ca. 1603-1661), que se conserva en el Musée Jacquemart-André de París. La identificación se realiza a partir de otro retrato pintado y también de otras estampas con su imagen. [...]
This article presents a new oil painting portrait of Philip IV's favourite, Don Luis Méndez de Haro (ca. 1603-1661), which is preserved in the Jacquemart-André Museum of Paris. The identification is done by its confrontation with another painted portrait altogether with some prints in which his face is represented. [...]

2002 - 10.5565/rev/locus.132
Locus amoenus, N. 6 (2002) , p. 305-326  
42.
41 p, 4.1 MB El retaule major de Nostra Senyora del Socors i la formació del santuari cinccentista de la serra del Corredor / Garriga, Joaquim (Universitat de Girona)
Reconstrucció de la gènesi d'un santuari cinccentista dedicat a la Mare de Déu, edificat a la serra del Corredor i equipat amb la intervenció decisiva de l'ermità Lleonard Claus (m. 1601). L'estudi se centra en el complex retaule major del santuari, contractat el 1589, i especialment en les seves catorze taules de pintura. [...]
The article investigates the origins of a sixteenth century sanctuary devoted to the Blessed Virgin, which was built with the active intervention of the hermit Lleonard Claus (m. 1601). Special attention is paid to its complex main altarpiece (commissioned in 1589), and its fourteen painted panels. [...]

2002 - 10.5565/rev/locus.127
Locus amoenus, N. 6 (2002) , p. 187-227  
43.
12 p, 2.4 MB El Libro de retratos de Pacheco y la verdadera efigie de don Diego Hurtado de Mendoza / Bassegoda i Hugas, Bonaventura (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament d'Art i de Musicologia)
En este artículo se describe la estructura del Libro de retratos de Francisco Pacheco, ahora conservado en la colección Lázaro Galdiano de Madrid, con especial atención al tema de la identificación de los personajes cuyo retrato ha quedado sin rotulación. [...]
This article focuses on the analysis of the structure and elaboration process of the F. Pacheco's Libro de retratos, now at the Lázaro Galdiano collection (Madrid). Special attention is gived to the identification of the portraits kept without inscriptions. [...]

2000 - 10.5565/rev/locus.110
Locus amoenus, N. 5 (2000) , p. 205-216  
44.
6 p, 45.6 KB Del rostro al retrato / Gubern, Román, 1934- (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Comunicació Audiovisual i Publicitat)
El artículo propone una reflexión acerca del modo en que el rostro humano, un verdadero palimpsesto orgánico, es representado a través de las imágenes icónicas, y muy en especial a su intensa carga semiótica, históricamente cambiante y sujeta, por tanto, a distintas interpretaciones culturales. [...]
This article offers a reflection regarding the manner in which the human face, a truly organic palimpsest, is represented through iconic images, and in particular its intense semiotic charge, changing throughout history and, consequently, subject to different cultural interpretations. [...]

2001
Anàlisi : quaderns de comunicació i cultura, N. 27 (2001) , p. 37-42  

Artículos : Encontrados 44 registros   inicioanterior35 - 44  ir al registro:
¿Le interesa recibir alertas sobre nuevos resultados de esta búsqueda?
Defina una alerta personal vía correo electrónico o subscríbase al canal RSS.