Articles publicats

Articles publicats 8 registres trobats  La cerca s'ha fet en 0.01 segons. 
1.
8 p, 115.9 KB El Papel de la historia de la ciencia en el diseño de un modelo didáctico para la enseñanza de la noción de "cambio químico" / Zúñiga Carmona, José Omar (Universidad del Cauca, Colombia)
The starting point of this communication is the consideration that a scientific concept cannot be explained only by its formal definition; the same one that appears in the texts or that the teacher offers in the classroom. [...]
2008
Actes d'Història de la Ciència i de la Tècnica, Vol. 1, Núm. 2 (2008) , p. 31-38  
2.
10 p, 152.6 KB Anàlisi dels llibres de text del pare Vitoria com a exemple de la incorporació progressiva de les innovacions científiques al camp docent / Marzàbal Blancafort, Ainoa (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Didàctica de Les Ciències Experimentals)
This article is an analysis of one of the textbooks written and used by Eduardo Vitoria in the Institut Químic de Sarrià during the first half of 20th century, in a context where the learning of chemistry was based on experimentation, and where we could see a great effort to incorporate as quickly as possible the scientific innovations relative to the atomic model.
2008
Actes d'Història de la Ciència i de la Tècnica, Vol. 1, Núm. 2 (2008) , p. 59-67  
3.
12 p, 258.1 KB La Construcció física de l'àtom químic: de Mendeléiev a Pauling / Izquierdo i Aymerich, Mercè (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Didàctica de la Matemàtica i de les Ciències Experimentals)
Chemistry in the xixth century has built a «chemical atom» that has permitted to write formulae and chemical equations, to relate properties of substances with their structure, to assign a valence to the elements and to classify chemical elements in a periodic table. [...]
2008
Actes d'Història de la Ciència i de la Tècnica, Vol. 1, Núm. 2 (2008) , p. 79-87  
4.
8 p, 95.7 KB Consensuando criterios sobre el uso de la historia de la ciencia en la enseñanza / Merino Rubilar, Cristian (Universidad Autónoma de Barcelona. Programa de Doctorado en Didáctica de las Ciencias Experimentales) ; Quintanilla Gatica, Mario (Pontificia Universidad Católica de Chile de Valparaíso. Departamento de Didáctica)
The History of the Sciences has had an important, specific function, in the Teaching of the Sciences, since serves of introduction to the ones that they approach them. In this communication we want to present and to arrive at by consensus some criteria to work the history that appears in the textbooks.
2008
Actes d'Història de la Ciència i de la Tècnica, Vol. 1, Núm. 2 (2008) , p. 89-95  
5.
10 p, 456.3 KB Linné a les aules : el sistema sexual de les plantes a l'escola d'agricultura i botànica de Barcelona / Bernat i López, Pasqual (Universitat Autònoma de Barcelona. Centre d’Estudis d’Història de la Ciència (Cehic))
In this article educational activity of the School of Agriculture and Botany of Barcelona during 1815 to 1821 is explained. This work focus on The teaching of the system of classification of plants created by Carl Linné and the role played by Joan Francesc Bahí, first teacher of the School, in the introduction and consolidation of this system in the botanical teaching at that time. [...]
2008
Actes d'Història de la Ciència i de la Tècnica, Vol. 1, Núm. 2 (2008) , p. 215-224  
6.
12 p, 144.6 KB El Concepte de naturalesa a Barcelona al tombant dels segles XVIII i XIX : linneans o buffonians? / Sucarrats i Riera, Raimon (Universitat Autònoma de Barcelona. Centre d’Estudis d’Història de la Ciència)
Carl von Linné and George-Louis Leclerc, the count of Buffon, can be considered as the two most important representatives of natural history in the 18th century. Their antagonistic ideas about nature and how it should be studied and their beings classified led to polemics for a long time and had a great influence on natural sciences in their own epoch and even a century later. [...]
2008
Actes d'Història de la Ciència i de la Tècnica, Vol. 1, Núm. 2 (2008) , p. 239-250  
7.
8 p, 103.9 KB La Documentació d'autors catalans en el DHEMCYT / Rodríguez Ortiz, Francesc (Universitat Autònoma de Barcelona. Grup Neolcyt)
Scientific and technical Spanish terminological studies, especially in the 18th and 19th centuries, are very little developed. This is clearly seen due to the lack of a Spanish historical dictionary. [...]
2008
Actes d'Història de la Ciència i de la Tècnica, Vol. 1, Núm. 2 (2008) , p. 339-345  
8.
8 p, 102.2 KB Física y religión en la España decimonónica : más allá del mero conflicto / Pohl Valero, Stefan (Universitat Autònoma De Barcelona. Centre D’Estudis D’Història De Les Ciències)
This article explores some interactions between the Spanish Catholic Church and physics in the Spain of the second half of the nineteenth century. It focuses in particular on the roll of the Church in the popularization of physics.
2008
Actes d'Història de la Ciència i de la Tècnica, Vol. 1, Núm. 2 (2008) , p. 347-353  

Us interessa rebre alertes sobre nous resultats d'aquesta cerca?
Definiu una alerta personal via correu electrònic o subscribiu-vos al canal RSS.