Enseñanza de las ciencias

Enseñanza de las ciencias 23 registres trobats  La cerca s'ha fet en 0.00 segons. 
1.
1 p, 41.9 KB Índice
1993
Enseñanza de las Ciencias, V. 11 n. 3 (1993) p. 232-232  
2.
1 p, 36.2 KB Editorial. Un paisaje de esperanza
1993
Enseñanza de las Ciencias, V. 11 n. 3 (1993) p. 233-233  
3.
12 p, 516.3 KB El modelo de Ausubel en la didáctica de la física : una aproximanción experimental al proceso de E/A de contenidos que presentan constructos poco elaborados por los aprendices / Gómez, S. (Universitat de Valencia. Departament de Física Aplicada) ; Latorre Latorre, Ángel (Universitat de Valencia. Departament de Psicologia Evolutiva i de I'Educació) ; Sanjosé López, Vicente (Universitat de Valencia. Departament de Didactica de les Ciencies Experimentals)
This paper shows the results of a research on physics education about «Magnetism» in secondary school. We investigate a constructivist approach to instructional design based upon Ausubel's model in the treatment of subjects on which pupils have poor conceptual representations and alternative frameworks. [...]
1993
Enseñanza de las Ciencias, V. 11 n. 3 (1993) p. 235-246  
4.
8 p, 403.0 KB Tareas de planificación del módulo "La energía y los recursos energéticos" en el marco de la formación del profesorado / Hernández Abenza, Luis M. (Universidad de Murcia. Departamento de Didáctica de las Ciencias Experimentales)
In this paper, an alternative methodological framework to the traditional teaching of Energy is proposed. In framework we intend to give an answer to the difficultes involved in this problem area with respect to the learning of this energetic model. [...]
1993
Enseñanza de las Ciencias, V. 11 n. 3 (1993) p. 247-254  
5.
10 p, 458.8 KB Identificación de competencias y características deseables en el profesorado de ciencias de EGB / Rodrigo, M. (Universidad Complutense. Madrid. Departamento de Didáctica de las Ciencias Experimentales) ; Agra Cadarso, M. J. (Universidad Complutense. Madrid. Departamento de Didáctica de las Ciencias Experimentales) ; Gómez Crespo, M.A. (Universidad Complutense. Madrid. Departamento de Didáctica de las Ciencias Experimentales) ; Morcillo, J. G. (Universidad Complutense. Madrid. Departamento de Didáctica de las Ciencias Experimentales) ; Vidal, M. (Universidad Complutense. Madrid. Departamento de Didáctica de las Ciencias Experimentales) ; Unamuno, M. P. (Universidad Complutense. Madrid. Departamento de Didáctica de las Ciencias Experimentales)
This article offers the vision held by some groups of teachers on various qualities taken as important for a Science Teacher of Primary Education, as well as the opinion on to what extend those qualities are found in this type of teachers.
1993
Enseñanza de las Ciencias, V. 11 n. 3 (1993) p. 255-264  
6.
16 p, 776.1 KB Aproximación a los problemas de aprendizaje de la estructura y formación del suelo en el alumnado de 12 a 17 años / Yus Ramos, R. (Centro de profesores de la Axarquía (Màlaga, Andalusia)) ; Rebollo Bueno, M.
In a longitudinal study, carried out with 12- 17 year old students, to know learning obstacles and their evolution through schooling years, on the scientific concept of soil, we have found important data of learning problems on these topics, showing the established inefficiency of transmission of scientific knowledge to conceptual change. [...]
1993
Enseñanza de las Ciencias, V. 11 n. 3 (1993) p. 265-280  
7.
8 p, 468.6 KB La necesidad de un cambio metodológico en la enseñanza del equilibrio químico : limitaciones del principio de Le Chatelier / Quílez Pardo, J. (IB José Ballester (València)) ; Solaz Portolés, Joan Josep (IB Lliria (València)) ; Castelló Hernández, Manuel (IB Aldaia (València)) ; Sanjosé López, Vicente (Universitat de València)
This paper studies the didactic approach used in teaching Le Chatelier's Principle, showing that its usual formulation is ambiguous, and reports the way Chemistry textbooks use this principle in some specific cases with no mention of its limitations. [...]
1993
Enseñanza de las Ciencias, V. 11 n. 3 (1993) p. 281-288  
8.
8 p, 397.8 KB La educación para la salud : una propuesta fundamentada desde el campo de la docencia / Gavidia Catalán, Valentín (Universitat de València, Departamento de Didáctica de las Ciencias Experimentales y Sociales) ; Rodes, Mª José (Universitat de València, Departamento de Didáctica de las Ciencias Experimentales y Sociales) ; Carratalá, Ascensio (Universitat de València, Departamento de Didáctica de las Ciencias Experimentales y Sociales)
Is Sanitary Education the same as Health Education? Wich factors should we keep in mind when setting up a curriculum for Health Education? Is it necessary to deal with such health matters as hygiene, vacunations and so on. [...]
1993
Enseñanza de las Ciencias, V. 11 n. 3 (1993) p. 289-296  
9.
4 p, 176.2 KB Actitudes hacia la ciencia en estudiantes universitarios de ciencias / Espinosa García, J. (Universidad de Extremadura. Departamento de Química Física) ; Román Galán, T. (Instituto de Bachillerato "Pedro De Valdivia" (Villanueva de la Serena, Extremadura))
We have performed a longitudinal study among university students, from eighteen to twenty-three years old, and their attitudes toward Science. This attitude does not become neither linear nor more negative through successive years. [...]
1993
Enseñanza de las Ciencias, V. 11 n. 3 (1993) p. 297-300  
10.
7 p, 339.4 KB Redes conceptuales : base teórica e implicaciones para el proceso de enseñanza-aprendizaje / Galagovsky, Lydia R. (Universidad de Buenos Aires. Centro de Formación e Investigación en Enseñanza de las Ciencias)
A more precise set of recommendations concerning the known technique of constructing conceptual maps is presented. N. Chomsky's psycholinguistic theory brings the concept of nuclear sentence, which is the milestone for constructing -the now named- conceptual nets. [...]
1993
Enseñanza de las Ciencias, V. 11 n. 3 (1993) p. 301-307  
11.
6 p, 362.3 KB Algunas reflexiones en torno a la didáctica de las matemáticas y su enseñanza / Mumbrú, Pere (Universitat de Barcelona. Departament de Matematica Aplicada i Analisi)
This paper raises some basic questions concerning the weak characterization of Mathematical Education as a field of knowledge and the corresponding effects on the Initial Training of Teachers of Mathematics.
1993
Enseñanza de las Ciencias, V. 11 n. 3 (1993) p. 308-313  
12.
9 p, 554.3 KB La construcción histórica del concepto de tiempo geológico / Pedrinaci Rodríguez, Emilio (Instituto Andaluz de Formación del Profesorado (Sevilla, Andalusia))
In this work different subconcepts that integrate the concept of geological time are analized from a historical and epistemological point of view. Some of the obstacles that they have historically had in their construction and their didactic implications are shown.
1993
Enseñanza de las Ciencias, V. 11 n. 3 (1993) p. 315-323  
13.
7 p, 451.9 KB Contribuições de Gaston Bachelard ao ensino de ciências / Lopes, A. R. C.
Starting from an analysis on Gaston Bachelard's epistemological work, a survey is made of his conceptions on the teaching-learning process in the physical sciences, with special emphasis on Chemistry, which is so frequently rejected by the students, for it is presented as a set of superposed facts devoid of rational coherence. [...]
1993
Enseñanza de las Ciencias, V. 11 n. 3 (1993) p. 324-330  
14.
10 p, 511.9 KB Contribuciones de la filosofía de la ciencia a la didáctica de las ciencias / Mellado Jiménez, V. (Universidad de Extremadura) ; Carracedo, D.
In this article we show the importance of the philosophy science to found epistemologically science education. Later, we study the philosophical empiricist, rationalist schools and Popper, Lakatos, Kuhn, Laudan, Toulmin and Feyerabend. [...]
1993
Enseñanza de las Ciencias, V. 11 n. 3 (1993) p. 331-339  
15.
3 p, 184.9 KB Reseñas bibliográficas
Obra ressenyada: James E. LOVELOCK, Las edades de Gaia. Una biografía de nuestro planeta vivo. Barcelona: Tusquet Editores, 1993.
1993
Enseñanza de las Ciencias, V. 11 n. 3 (1993) p. 341-343  
16.
1 p, 51.5 KB Publicaciones recibidas
1993
Enseñanza de las Ciencias, V. 11 n. 3 (1993) p. 344-344  
17.
4 p, 291.2 KB Selecciones bibliográficas temáticas
1993
Enseñanza de las Ciencias, V. 11 n. 3 (1993) p. 345-348  
18.
6 p, 427.0 KB Tesis didácticas
1993
Enseñanza de las Ciencias, V. 11 n. 3 (1993) p. 348-353  
19.
3 p, 193.6 KB Reseñas de congresos
1993
Enseñanza de las Ciencias, V. 11 n. 3 (1993) p. 353-355  
20.
2 p, 53.9 KB Noticias
1993
Enseñanza de las Ciencias, V. 11 n. 3 (1993) p. 355-355  
21.
4 p, 244.8 KB Debates
1993
Enseñanza de las Ciencias, V. 11 n. 3 (1993) p. 357-360  
22.
2 p, 113.0 KB Grupos de trabajo
1993
Enseñanza de las Ciencias, V. 11 n. 3 (1993) p. 360-361  
23.
3 p, 217.5 KB Experiencias de aula
1993
Enseñanza de las Ciencias, V. 11 n. 3 (1993) p. 361-363  

Us interessa rebre alertes sobre nous resultats d'aquesta cerca?
Definiu una alerta personal via correu electrònic o subscribiu-vos al canal RSS.