Enrahonar

Enrahonar 13 records found  Search took 0.01 seconds. 
1.
6 p, 74.0 KB Índex
2001
Enrahonar, N. 32-33 (2001) , p. 1-6  
2.
17 p, 107.5 KB L'oposició entre Schönberg i Stravinsky a l'estètica de Theodor W. Adorno / Cerdà Mas, Frances Xavier (Universitat de les Illes Balears)
Aquest article intenta exposar els temes centrals de la teoria estètica de T. W. Adorno a través dels seus assajos sobre música. Partint dels problemes que es plantegen a l'anàlisi de la composició a Schönberg i Stravinsky, es tracta la relació entre art i filosofia, així com la seva concepció de la composició, la duplicitat del fet artístic i la seva importància com a corrector de la racionalitat instrumental.
This work attemts to expose the main themes of T. W. Adorno's aesthetic theory through his essays about music. Beginning from the problem arised at the analysis of Schönberg and Stravinsky's composition, it is about the relationship between art and philosophy, his conception of composition, the double character of the artistic fact and its importance as a corrector of the instrumental reason.

2001 - 10.5565/rev/enrahonar.394
Enrahonar, N. 32-33 (2001) , p. 9-25 (Articles)  
3.
16 p, 96.7 KB Veritat o esdeveniment? L'estètica després d'Adorno / Früchtl, Josef (Westfälische Wilhelms-Universität)
Aquest article fa una defensa de la teoria estètica de T. W. Adorno com la més important de tot el segle XX. L'autor examina les seves idees principals i proposa com el seu moment central el compromís entre art i veritat. [...]
This paper defends the aesthetic theory by T. W. Adorno as the most important of the XX century. The author examines the principal ideas of this theory and proposes as its central moment the relation between art and truth. [...]

2001 - 10.5565/rev/enrahonar.395
Enrahonar, N. 32-33 (2001) , p. 27-42 (Articles)  
4.
23 p, 129.2 KB El «todo-uno» del idealismo alemán en la poesía de Hölderlin / Gabás Pallás, Raúl, 1934- (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Filosofia)
En primer lugar, el artículo basado especialmente en la cartas de Hölderlin y en los textos de Hyperion, demuestra la relación entre la poesía y la estética de Kant y Schiller; en segundo lugar se refiere al característico desarrollo del proyecto de Tubinga, expresado con la fórmula «en kai pan» (todo-uno), en el al cual Hölderlin da forma a través de un diálogo con Fichte. [...]
Firstly, the article, based specially on Hölderlin's letters and on the texts of Hyperion, demonstrates the relationship between the poetry and the aesthetics of Kant and Schiller; and secondly it refers to the characteristic development of Tübingen's project, expressed by the formula «en kai pan» ('all is one'), which Hölderlin gives form through a dialogue with Fichte. [...]

2001 - 10.5565/rev/enrahonar.396
Enrahonar, N. 32-33 (2001) , p. 43-65 (Articles)  
5.
13 p, 85.3 KB Sobre la distinción entre valores estéticos y artísticos / Henckmann, Wolfhart (Ludwig-Maximilians-Universität München. Philosophie Department)
En un intento de distinguir y relacionar entre sí los valores estéticos y los artísticos, el autor de este artículo resalta el carácter indefinido de las nociones estéticas y la conexión de los mismos con otros ámbitos de valor. [...]
In his attempt to distinguish aesthetic and artistic values and to establish relationships between these two groups, the writer of this article emphasises the indefinite nature of aesthetic concepts and the connection of these with other spheres of value. [...]

2001 - 10.5565/rev/enrahonar.397
Enrahonar, N. 32-33 (2001) , p. 67-79 (Articles)  
6.
70 p, 332.5 KB La raó en el «gir estètic» de la filosofia (La racionalitat kantiana) / Hernández Reynes, Jesús (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Filosofia)
Tot seguit, em proposo d'examinar, des del punt de vista filosòfic, el denominat «gir estètic». Desenvolupo la suposició següent: el gir estètic és el centre de la controvèrsia filosòfica avui. [...]
In what follows I intend to examine, under philosophical point of view, the aesthetic turn. I develop the following supposition: the aesthetic turn is in center of the philosophical argument today. Kant's rationality is the mark in which I carry out this study. [...]

2001 - 10.5565/rev/enrahonar.398
Enrahonar, N. 32-33 (2001) , p. 81-150 (Articles)  
7.
17 p, 103.6 KB «Institución-arte» e intencionalidad artística / Pérez Carreño, Francisca (Universidad de Murcia. Facultad de Filosofía)
El objetivo de este artículo es mostrar cómo no es coherente adoptar una definición intencionalista del arte y al mismo tiempo ser antiintencionalista respecto al significado y el valor de la obra de arte. [...]
The purpose of these articleis to show the inconsistency of assume an intentionalist definition of art and simultaneously to be anti-intentionalist in realtion to the meaning and value of the art work. [...]

2001 - 10.5565/rev/enrahonar.399
Enrahonar, N. 32-33 (2001) , p. 151-167 (Articles)  
8.
22 p, 127.0 KB Els drets del sensible : estudi leibnizià / Olesti i Vila, Josep (Universitat de Girona. Departament de Filosofia)
Aquest article analitza la proposta kantiana segons la qual Leibniz hauria identificat la sensibilitat amb una confusa representació de les coses. La primera secció desenvolupa la perspectiva kantiana per tal de distingir amb exactitud la tesi de Leibniz de la conseqüència que Kant en deriva, la intel·lectualització dels fenòmens. [...]
This paper analyzes the Kantian claim that Leibniz had identified the sensibility with the confused representation of things. Section 1 outlines the Kantian perspective in order to discriminate the exact Leibnizian thesis from the consequence that Kant deduces from it, namely the intellectualization of phenomena. [...]

2001 - 10.5565/rev/enrahonar.400
Enrahonar, N. 32-33 (2001) , p. 169-190 (Articles)  
9.
11 p, 76.3 KB Una improbable última paraula sobre la mort de l'art / Davies, Stephen (University of Auckland. Department of Philosophy)
La interpretació que Danto fa de la situació de l'art avui sentenciant el seu acabament i el seu anunci d'una nova etapa posthistòrica, presenta diverses ambigüitats i contradiccions. Principalment, la important tesi de l'essencialisme que s'oposa a la seva visió històrica de l'art. [...]
Danto's account of the present situation of art as being reached its end and beginning a new, post-historical phase, presents several ambiguities and contradictions. First of all the main thesis about the opposition between his essentialism and his historical view of art. [...]

2001 - 10.5565/rev/enrahonar.401
Enrahonar, N. 32-33 (2001) , p. 191-201 (Articles)  
10.
20 p, 112.1 KB Conflicto ético y juego estético : acerca del lugar histórico-filosófico de la tragediaen Hegel y Nietzsche / Menke, Christoph (Universität Potsdam. Institut für Philosophie)
La cuestión de la actualidad de la tragedia ha sido uno de los grandes temas de la filosofía desde el romanticismo. La tesis dominante ha consistido en negar dicha actualidad por distintas razones. [...]
The question on the actuality of the tragedy has been an important subject of the philosophy since the times of Romanticism. The most defended idea denies such actuality on different reasons. This paper questions such negation to maintain that, on the contrary, tragedy is present in our culture, although in a peculiar mode: as tragedy of the reflection in which ethical and aesthetical perspectives substitute endless one another as can we see in Beckett's Endgame, the modern tragedy par excellence. [...]

2001 - 10.5565/rev/enrahonar.402
Enrahonar, N. 32-33 (2001) , p. 203-222 (Articles)  
11.
9 p, 60.9 KB Ética y axiología al terminar el siglo. Un balance / Heymann, Ezra (Universidad Simón Bolívar)
2001 - 10.5565/rev/enrahonar.403
Enrahonar, N. 32-33 (2001) , p. 225-233 (Notes bibliogràfiques)  
12.
10 p, 71.4 KB Nueve escollos para entender la cultura digital / Casacuberta, David, 1967- (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Filosofia)
La cultura y el arte digital están ciertamente de moda en nuestra sociedad, y poco a poco se van abriendo camino en el mundo académico. El objetivo de este artículo es describir brevemente nueve obstáculos que claramente dificultan el análisis teórico y serio de esta nueva forma de entender arte y cultura. [...]
Digital arts and culture are certainly fashionable these days, and little by little, the Academia is also interested in them. The main aim of this paper is to give a brief description of nine obstacles which turn the subject of digital culture a very complex one from the theoretical point of view. [...]

2001 - 10.5565/rev/enrahonar.404
Enrahonar, N. 32-33 (2001) , p. 235-244 (Articles)  
13.
10 p, 82.7 KB La mirada del otro : una perspectiva estética / Adrián Escudero, Jesús (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Filosofia)
Se trata de ofrecer una panorámica del impacto de las teorías feministas postmodernas sobre la producción artística. A partir de un profundo cuestionamiento de la validez de paradigma androcéntrico que permea la cultura occidental, no pocas mujeres artistas (Judy Chicago, Sophie Calle o Annette Messager) se proponen crear un nuevo lenguaje estético que dé testimonio de las experiencias femeninas. [...]
2001 - 10.5565/rev/enrahonar.405
Enrahonar, N. 32-33 (2001) , p. 245-254 (Articles)  

Interested in being notified about new results for this query?
Set up a personal email alert or subscribe to the RSS feed.