Research Group Education and Work (GRET)

Research Group Education and Work (GRET) 270 records found  previous11 - 20nextend  jump to record: Search took 0.00 seconds. 
11.
22 p, 336.8 KB El peso del origen social y del centro escolar en la desigualdad de resultados al final de la escuela obligatoria / Torrents Vilà, Dani (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Sociologia) ; Merino Pareja, Rafael (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Sociologia) ; Garcia Gracia, Maribel (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Sociologia) ; Valls, Ona (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Sociologia)
El debate sobre el efecto de los centros escolares ha sido ingente desde la aparición del informe Coleman. La desigualdad de rendimiento educativo entre el alumnado según el centro escolar al que acude es un hecho conocido tanto por científicos sociales como por muchas familias, que lo tienen en cuenta en sus estrategias de elección de escuela. [...]
School effects have been a controversial issue since the publication of the Coleman report. Students' attainment varies depending on the school they attend; a fact that is well known in social scientific research as well as in families, who take these differences into account in their school choice strategies. [...]
El debat sobre l'efecte dels centres escolars ha estat ingent des de l'aparició de l'informe Coleman. La desigualtat de rendiment educatiu entre l'alumnat segons el centre escolar al qual acudeix és un fet conegut tant per científics socials com per moltes famílies, que ho tenen en compte en les seves estratègies d'elecció d'escola. [...]

2018 - 10.5565/rev/papers.2300
Papers : revista de sociologia, Vol. 103 Núm. 1 (Gener-Març 2018) , p. 29-50 (Artículos)  
12.
19 p, 1.5 MB Desigualdad y segmentación en los mercados de trabajo de España y Argentina / López-Roldán, Pedro (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Sociologia) ; Fachelli, Sandra (Universitat Autònoma de Barcelona. Grup de Recerca Educació i Treball)
La finalidad de este artículo es construir un modelo de segmentación general para analizar las desigualdades sociales en el mercado de trabajo y plantear la comparación de una tipología de posiciones o segmentos de empleo entre España y Argentina. [...]
La finalitat d'aquest article és construir un model de segmentació general per analitzar les desigualtats socials al mercat de treball i plantejar la comparació d'una tipologia de posicions o segments d'ocupació entre Espanya i Argentina. [...]
The purpose of this article is to construct a general segmentation model to analyze social inequalities in the labor market and to propose the comparison of a typology of employment positions or segments between Spain and Argentina. [...]

2017 - 10.5565/rev/aiet.51
Anuario IET de trabajo y relaciones laborales, Vol. 4 (2017) , p. 15-33 (Evolució i característiques de l'ocupació i del mercat de treball)  
13.
26 p, 1.1 MB Social Inequalities in Europe and Latin America. An Analysis Model Based on Life, Occupational and Educational Trajectories Research / López-Roldán, Pedro (Centre d'Estudis Sociològics sobre la Vida Quotidiana i el Treball) ; Fachelli, Sandra (Universitat Autònoma de Barcelona. Grup de Recerca Educació i Treball)
This paper presents the main characteristics, objectives and a preliminar analytical model of the INCASI project of research addressed to study the global trends in social inequalities in Europe and Latin America and exploring innovative ways to reduce them through life, occupational and educational trajectories research to face uncertainty.
2017 (INCASI Working Paper Series ; 1)  
14.
26 p, 329.1 KB Composición social y estereotipos : el efecto en el rendimiento universitario. / Elias Andreu, Marina (Universitat de Barcelona) ; Sànchez-Gelabert, Albert (Universitat Autònoma de Barcelona)
En el presente artículo se hace una revisión de la literatura sobre el efecto de ser una minoría estereotipada y la composición social de los grados universitarios. Se analiza, con datos de preinscripción de la Universidad Autónoma de Barcelona (cohorte de acceso del curso 2011-12 (n= 6891)) y su tasa de éxito. [...]
2017  
15.
113 p, 3.1 MB Anàlisi de dades. Document de base 2 per a l’informe Oportunitats educatives a Barcelona 2016 / González-Motos, Sheila (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Sànchez-Gelabert, Albert (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Sintes, Elena, coord. ; Albaigés, Bernat, col. ; Alegre, Miquel Àngel, col. ; Bonal, Xavier, col. ; Martínez, Miquel, col. ; Tarabini, Aina, col. ; Institut Infància i Adolescència
Barcelona 2016  
16.
14 p, 1019.5 KB Intergenerational social mobility in Spain between 1956 and 2011 : the role of educational expansion and economic modernisation in a late industrialised country / Gil-Hernández, Carlos J. (European University Institute. Department of Political and Social Sciences) ; Marqués-Perales, Ildefonso (Universidad de Sevilla. Departamento de Sociología) ; Fachelli, Sandra (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Sociologia)
This article explores intergenerational class mobility patterns and the role played by education in Spain using counterfactuals. Both men and women born from 1926 to 1981 are analysed, meaning the study covers a period of profound economic and educational advances in a late-industrialised country. [...]
2017 - 10.1016/j.rssm.2017.06.002
Research in social stratification and mobility, Vol. 51 (October 2017) , p. 14-27  
17.
20 p, 629.9 KB El efecto de la inmigración en la movilidad social intergeneracional en España / Fachelli, Sandra (Universitat Autònoma de Barcelona. Grup de Recerca Educació i Treball) ; López-Roldán, Pedro (Centre d'Estudis Sociològics sobre la Vida Quotidiana i el Treball)
El artículo se plantea el efecto que la inmigración tiene en el comportamiento de la movilidad social intergeneracional ¿hasta qué punto la población inmigrante ha alcanzado posiciones similares en el tiempo con respecto a los autóctonos? Y en este sentido ¿cabe plantear la tesis sobre la convergencia en el largo plazo? y ¿cabe confirmar la hipótesis de una caída de la tasa de movilidad ascendente de los varones y la acentuación de la rigidez masculina? Siguiendo la metodología habitual basada en los aportes de J. [...]
The article discusses the effect of immigration on intergenerational social mobility, to what extent the immigrant population has reached similar positions in time with respect to native people? In this sense, does the thesis be raised on convergence in the long term? In addition, it should confirm the hypothesis of a fall in the rate of upward mobility of men and accentuation of masculine rigidity? Following the usual methodology based on the contributions of J. [...]

2017 - 10.22325/fes/res.2017.25
Revista española de sociología, Vol. 26, núm. 3 (2017)
2 documents
18.
474 p, 4.9 MB Estratègies d'accés a la universitat i origen social. L'adaptació de l'estudiant al seu perfil socioeconòmic i al context institucional com a font de diferenciació educativa / Torrents Vilà, Dani, autor ; Planas Coll, Jordi, supervisor acadèmic ; Troiano i Gomà, Helena, supervisor acadèmic ; Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Sociologia
La universitat catalana ha experimentat canvis importants durant les darreres dècades, ja sigui a nivell del nombre i el tipus d'alumnat universitari, com a nivell de la normativa que en regula el seu accés i oferta. [...]
The Catalan university has undergone major changes in recent decades, both in terms of the number and type of university students and the regulation of access and degrees. The context of democratization and massification of university system highlights the need for analysis of horizontal differences, as a source of differentiation and segmentation of education within the university level. [...]

[Barcelona] : Universitat Autònoma de Barcelona, 2017  
19.
64 p, 4.7 MB Reforming the Doctorate in the Social Sciences : a report on good practice / Scheinin, Martin, coord. (European University Institute) ; Fachelli, Sandra, col. (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Kézdi, Gábor, col. (Central European University) ; Lindblom-Ylänne, Sari, col. (University of Helsinki) ; Mulcahy, Linda, col. (London School of Economics and Political Science) ; Schaub, Jean-Frédéric, col. (Ecole des hautes études en sciences sociales) ; Rudig, Stefanie, col. (European University Institute) ; European University Institute
This report responds to the changing nature of doctoral education and the need to engage in a reflection and.
reform process, especially during times of economic downturn when public university funding comes under increasing threat. It is based on a project that was initiated by the European University Institute (EUI) in late 2015 to provide a neutral forum for discussion. [...]

Italy European University Institute 2017  
20.
29 p, 5.3 MB Web site creation and updating report : Work Package 1 Deliverable D2 / Oso, Laura (Universidade da Coruña. Equipo de Sociología de la Migraciones Internacionales) ; López-Roldán, Pedro, coord. (Centre d'Estudis Sociològics sobre la Vida Quotidiana i el Treball) ; Fachelli, Sandra, coord. (Universitat Autònoma de Barcelona. Grup de Recerca Educació i Treball) ; Merino, Rafael (Universitat Autònoma de Barcelona. Grup de Recerca Educació i Treball) ; Domínguez, Màrius (Universitat de Barcelona. Bienestar, Comunidad y Control Social) ; Marqués, Ildefonso (Universidad de Sevilla. Departamento de Sociología) ; Saturnino Martínez, José (Universidad de la Laguna. Departamento de Sociología y Antropología) ; Sepúlveda, Leandro (Middlesex University. Center for Enterprise and Economic Development Research) ; Oinonen, Eriikka (Tampereen Yliopsito. Institute for Advanced Social Research) ; Semenza, Renata (Università degli Studi di Milano. Dipartamento di Scienze Sociali e Politiche) ; Fortunato, Vincenzo (Università di Calabria. Dipartamento di Scienze Politiche e Sociali) ; Jarty, Julie (Université de Toulouse Jean Jaurès. Centre d'Etude et de Recherche Travail Organisation Pouvoir) ; Chávez, Eduardo (Universidad de Buenos Aires. Instituto de Investigaciones Gino Germani) ; Salvia, Agustín (Pontificia Universidad Católica Argentina. Observatorio de la Deuda Social Argentina) ; Muñiz, Leticia (Universidad Nacional de la Plata. Centro Interdisciplinario de Metodología de las Ciencias Sociales) ; Scarponetti, Patricia (Universidad Nacional de Córdoba. Centro de Estudios Avanzados) ; Boado, Marcelo (Universidad de la República. Grupo Transición, Educación, Trabajo) ; Rubilar, Gabriela (Pontificia Universidad Católica de Chile. Escuela de Trabajo Social) ; Benítez, Paulina (Universidad de Concepción. Departamento de Trabajo Social) ; Barozet,Emmnauelle (Universidad de Chile. Centro de Estudios de Conflicto y Cohesión Social) ; Perosa, Graziela (Universidade da São Paulo. Escuela de Artes, Ciencias y Humanidades) ; INCASI Project
2017  

Research Group Education and Work (GRET) : 270 records found   previous11 - 20nextend  jump to record:
Interested in being notified about new results for this query?
Set up a personal email alert or subscribe to the RSS feed.