Bellaterra journal of teaching and learning language and literature

Bellaterra journal of teaching and learning language and literature 7 registres trobats  La cerca s'ha fet en 0.00 segons. 
1.
20 p, 237.2 KB Editor's note : Mother tongue education in Portugal: Perspectives / Sebastião, Isabel (Universidade de Porto. Centre of Linguistics)
The purpose of this monograph is to offer some insights from the ongoing work of young researchers in Portugal on mother tongue teaching and learning. Although this is a mere sample of the research done thus far, the studies included in this volume contribute with perspectives and relevant information for various possibilities of reflection concerning the teaching and learning process of Portuguese as mother tongue. [...]
L'objectiu d'aquesta monografia és oferir algunes idees del treball en curs d'investigadors joves a Portugal sobre l'ensenyament i l'aprenentatge de la llengua materna. Tot i que es tracta d'una mostra molt minsa de la recerca feta fins ara, els estudis inclosos en aquest volum contribueixen amb perspectives i informació rellevant a obrir diverses possibilitats de reflexió sobre el procés d'ensenyament i aprenentatge del portuguès com a llengua materna, i s'orienten a reforçar la competència lingüística i discursiva dels ciutadans en l'ús del llenguatge: en la lectura, l'escriptura i la parla.
El objetivo de esta monografía es ofrecer algunas ideas del trabajo en curso de investigadores jóvenes en Portugal sobre la enseñanza y el aprendizaje de la lengua materna. Aunque se trata de una muestra muy modesta de la investigación realizada hasta ahora, los estudios incluidos en este volumen contribuyen con perspectivas e información relevante a abrir varias posibilidades de reflexión sobre el proceso de enseñanza y aprendizaje del portugués como lengua materna, y se orientan a reforzar la competencia lingüística y discursiva de los ciudadanos en el uso del lenguaje: en la lectura, la escritura y el habla.
Cet ouvrage a pour objectif de présenter certains travaux de jeunes chercheurs au Portugal sur l'enseignement et l'apprentissage de la langue maternelle. Bien qu'il ne s'agisse que d'un échantillon des recherches effectuées, tous les articles de ce volume présentent des perspectives et des données pertinentes pour les différentes possibilités de réflexion relatives au processus d'enseignement et d'apprentissage de la langue maternelle, visant la formation de citoyens compétents en matière linguistique et discursive dans la société et aux utilisations du langage, dans des contextes de lecture, d'écriture et d'oralité.

2019 - 10.5565/rev/jtl3.808
Bellaterra journal of teaching and learning language and literature, Vol. 12 Núm. 2 (june-july 2019) , p. 1-20 (Special Editor(s))  
2.
20 p, 532.6 KB Grammar teaching in Portugal / Costa, Ana Luísa (Instituto Politécnico de Setúbal) ; Rodrigues, Sónia Valente (Universidade do Porto)
Although some studies evidenced a divide between the practices and the curricular guidelines for first language teaching, in the Portuguese curriculum, there was always some place for grammar teaching. [...]
Tot i que alguns estudis evidencien una bretxa entre les pràctiques i les directrius curriculars per a l'ensenyament de la llengua materna, en el currículum portuguès sempre hi ha hagut espai per a l'ensenyament de la gramàtica. [...]
Aunque algunos estudios evidencian una brecha entre las prácticas y las directrices curriculares para la enseñanza de la lengua materna, en el currículo portugués siempre hubo algún espacio para la enseñanza de la gramática. [...]
Bien que certaines études montrent un fossé entre les pratiques curriculaires et les directives pour l'enseignement de la langue maternelle, le curriculum portugais a toujours laissé une place à l'enseignement de la grammaire. [...]
Ainda que alguns estudos evidenciem uma clivagem entre as práticas e as orientações curriculares para o ensino da língua materna, no currículo português houve sempre algum espaço para o ensino da gramática. [...]

2019 - 10.5565/rev/jtl3.809
Bellaterra journal of teaching and learning language and literature, Vol. 12 Núm. 2 (june-july 2019) , p. 21-40 (Invited Authors)  
3.
19 p, 398.4 KB L'enseignement de la modalité linguistique en primaire – des voies méthodologiques possibles et souhaitables / Costa, José António (Instituto Politécnico do Porto)
Le fait que les enfants sont exposés dès un âge précoce à des énoncés modalisés (Choi, 2006), exprimant surtout l'obligation et la permission, aurait pu faire croire que ce sujet prenait part à l'école primaire, mais ce n'était pas le cas qu'avant les 12 ans dans plusieurs pays, tels que le Portugal, l'Espagne et la France. [...]
As children are very early exposed to modalized expressions (Choi, 2006), especially at levels of obligation and permission, it is believed that this content would be more evident in the early stages of Basic Education. [...]
El fet que els nens estan exposats als enunciats modalitzats des de molt aviat (Choi, 2006), especialment expressant obligació i permís, ens feia creure que aquest contingut es treballa ja en les primeres etapes de l'Educació Bàsica. [...]
El hecho de que los niños están expuestos a los enunciados modalizados desde muy temprano (Choi, 2006), especialmente expresando obligación y permiso, nos hacía creer que este contenido se trabaja ya en las primeras etapas de la Educación Básica. [...]

2019 - 10.5565/rev/jtl3.810
Bellaterra journal of teaching and learning language and literature, Vol. 12 Núm. 2 (june-july 2019) , p. 41-59 (Articles)  
4.
18 p, 353.5 KB From grammar to reading : a study on referential dependencies / Batalha, Joana (Universidade Nova de Lisboa. Centro de Linguística)
In this article, we present a study that investigated relations between grammar teaching and reading in Portuguese as mother tongue. The study, in which 91 students have participated, aimed at (i) pre-assessing students' ability to comprehend referential dependencies in reading at different stages (grade 4, 9-10 years old; grade 6, 11-12 years old; and grade 8, 12‑13 years old), (ii) proposing a teaching intervention to develop language awareness about referential dependencies and, more specifically, to develop strategies to identify antecedents of pronouns (grade 4) and (iii) assessing the effects of the teaching intervention (grade 4). [...]
En aquest article, es presenta un estudi sobre les relacions entre l'ensenyament de la gramàtica i la lectura en portuguès com a llengua materna. L'estudi, en què van participar 91 alumnes, va tenir com a objectius (i) pre-avaluar el coneixement lingüístic d'alumnes en diferents nivells educatius (quart curs, 9-10 anys; sisè curs, 11-12 anys; i vuitè curs, 12 -13 anys) pel que fa a la capacitat per comprendre dependències referencials en la lectura, (ii) proposar una intervenció didàctica per al desenvolupament de la consciència lingüística sobre dependències referencials i, més específicament, per al desenvolupament d'estratègies d'identificació d'antecedents de pronoms (quart curs) i (iii) avaluar els efectes de la intervenció didàctica (quart curs). [...]
En este artículo, se presenta un estudio que investigó relaciónes entre la enseñanza de la gramática y la lectura en portugués como lengua materna. El estudio, en el que participaron 91 alumnos, tuvo como objetivos (i) pre-evaluar el conocimiento lingüístico de alumnos en diferentes niveles educativos (cuarto curso, 9-10 años; sexto curso, 11-12 años; e octavo curso, 12-13 años) en cuanto a la capacidad para comprender dependencias referenciales en la lectura, (ii) proponer una intervención didáctica para el desarrollo de la conciencia lingüística sobre dependencias referenciales y, más específicamente, para el desarrollo de estrategias de identificación de antecedentes de pronombres (cuarto curso) y (iii) evaluar los efectos de la intervención didáctica (cuarto curso). [...]
Dans cet article, nous présentons une étude sur les relations entre l'enseignement de la grammaire et la lecture en portugais langue maternelle. L'étude, à laquelle ont participé 91 étudiants, visait (i) à pré-évaluer la capacité des étudiants pour comprendre les dépendances référentielles en lecture à différents stades (4ème année, 9-10 ans ; 6ème année, 11-12 ans; et 8ème année, 12-13 ans), (ii) à proposer une intervention didactique pour développer la conscience linguistique sur les dépendances référentielles et, plus spécifiquement, sur l'élaboration de stratégies pour identifier les antécédents de pronoms (4ème année) et (iii) à évaluer des effets de l'intervention didactique (4ème année). [...]

2019 - 10.5565/rev/jtl3.811
Bellaterra journal of teaching and learning language and literature, Vol. 12 Núm. 2 (june-july 2019) , p. 60-77 (Articles)  
5.
24 p, 382.1 KB Opinion text : an integrated pathway of writing and the perceptions of students / Sebastião, Isabel (Universidade de Porto. Centre of Linguistics)
This article presents an exploratory study that focuses on the writing process through the creation of a didactic project which aims to understand how students deal with the specific learning of an opinion text. [...]
En aquest article, presentem un estudi exploratori centrat en el procés d'escriptura a través de la creació d'un projecte didàctic que busca de comprendre com els estudiants es relacionen amb un curs d'aprenentatge específic de text d'opinió. [...]
En este artículo, presentamos un estudio exploratorio que se centra en el proceso de escritura a través de la creación de un proyecto didáctico cuyo objetivo es comprender cómo los estudiantes se relacionan con un curso de aprendizaje específico de texto de opinión. [...]
Dans cet article, nous présentons une étude exploratoire qui se concentre sur le processus d'écriture à travers la création d'un projet d'implémentation didactique visant à comprendre le rapport entre les étudiants et un cours d'apprentissage spécifique. [...]

2019 - 10.5565/rev/jtl3.812
Bellaterra journal of teaching and learning language and literature, Vol. 12 Núm. 2 (june-july 2019) , p. 78-101 (Articles)  
6.
6 p, 145.4 KB Projeto PerGRam – Processos para o ensino da gramática no primeiro ano de escolaridade / Pessôa Marques, Míriam
Review of the PerGRam project.
Ressenya del projecte PerGRam.
Reseña del proyecto PerGRam.
Examen du projet PerGRam.

2019 - 10.5565/rev/jtl3.814
Bellaterra journal of teaching and learning language and literature, Vol. 12 Núm. 2 (june-july 2019) , p. 102-107 (Book Reviews)  
7.
12 p, 269.5 KB Mother language teaching in Portugal : an interview with João Costa and Isabel Margarida Duarte / Sebastião, Isabel (Universidade de Porto. Centre of Linguistics) ; Costa, João (Universidade Nova de Lisboa. Faculty of Social and Human Sciences) ; Duarte, Isabel Margarida (Universidade de Porto. Faculty of Arts)
An interview with João Costa and Isabel Margarida Duarte.
Una entrevsista amb João Costa i Isabel Margarida Duarte.
Una entrevista con João Costa y Isabel Margarida Duarte.
Entretien avec João Costa et Isabel Margarida Duarte.

2019 - 10.5565/rev/jtl3.813
Bellaterra journal of teaching and learning language and literature, Vol. 12 Núm. 2 (june-july 2019) , p. 108-119 (Interviews)  

Us interessa rebre alertes sobre nous resultats d'aquesta cerca?
Definiu una alerta personal via correu electrònic o subscribiu-vos al canal RSS.