Locus amoenus

Locus amoenus 20 records found  Search took 0.01 seconds. 
1.
5 p, 169.8 KB Coberta, crèdits, normes per al lliurament d'originals
2009-2010
Locus amoenus, Núm. 10 (2009-2010) , p. 1-5  
2.
3 p, 57.9 KB El repte de la qualitat científica de les revistes d’història de l’art i el seu reconeixement
2009-2010
Locus amoenus, Núm. 10 (2009-2010) , p. 4-6  
3.
10 p, 589.4 KB Arracades de Pollentia al Museu d’Arqueologia de Barcelona / Garcia Benajes, Elisenda
El present article és només una part d’un estudi exhaustiu sobre la col·lecció de joies exposades a la sala XII del Museu d’Arqueologia de Barcelona. S’hi analitzen detalladament deu exemplars d’arracades d’un conjunt inventariat com a pertanyents al jaciment arqueològic de Pollentia, a Alcúdia (Mallorca). [...]
This article is just a part of a comprehensive study of the collection of jewels on display in Room XII Archaeology Museum of Barcelona. We focus on ten copies of a set of earrings inventoried as belonging to the archaeological site Pollentia, in Alcudia (Mallorca). [...]

2010
Locus amoenus, Núm. 10 (2009-2010) , p. 7-16  
4.
21 p, 1.6 MB Le lettere nascoste: Caterina d’Aragona e le tappezzerie del liocorno / Piccat, Marco (Università degli Studi di Trieste)
Le cinque celebri tappezzerie tradizionalmente denominate della Dame à Licorne (fi ne xv-inizi xvi° secolo), conservate al Museo di Cluny a Parigi, presentano, all’interno del loro fantastico disegno, un’unica scritta esplicativa del loro particolare messaggio e della loro nobile committenza. [...]
The five celebrated tapestries traditionally referred to as Dame à Licorne (end of the 15th centurybeginning of the 16th century), housed in the Cluny Museum in Paris, present within their spectacular pattern a single piece of writing which explains their message and the fact that they were commissioned by nobles. [...]

2010
Locus amoenus, Núm. 10 (2009-2010) , p. 17-37  
5.
24 p, 538.6 KB Alfonso el Magnánimo y Jan van Eyck: pintura y tapices flamencos en la corte del rey de Aragón / Cornudella i Carré, Rafael (Museu Nacional d’Art de Catalunya)
Alfonso el Magnánimo tuvo en su poder al menos un par de obras suyas, según nos cuentan las fuentes. Esta apreciación particular del gran maestro flamenco se inscribe naturalmente dentro de un fenómeno más general, cual es el de la emulación, por parte de tantas cortes regias o principescas europeas, del modelo de mecenazgo y de los ideales culturales de los reyes y los príncipes de la casa de Valois, incluyendo, por supuesto, la rama de los duques de Borgoña. [...]
Already during his lifetime Jan van Eyck was the most celebrated painter in Europe, and King Alfonso the Magnanimous possessed at least a couple of works by the painter, as sources record. This particular appraisal of the great Flemish master is naturally in keeping with a more general phenomenon, the emulation by so many European royal and princely courts of the model of patronage and cultural ideals of the kings and princes of the House of Valois, including the branch of the Dukes of Burgundy. [...]

2010
Locus amoenus, Núm. 10 (2009-2010) , p. 39-62  
6.
24 p, 1.4 MB El Palau Episcopal de Barcelona : cronologia arquitectònica d’un edifici de vint segles d’història / Mària i Serrano, Magda (Universitat Politècnica de Catalunya) ; Minguell i Font, Joan Claudi (Universitat de Vic)
El Palau Episcopal de Barcelona s’estableix en un ampli recinte al bell mig de la ciutat, en un solar a cavall entre l’interior i l’exterior de la primitiva muralla romana. Tot i així, aquest emblemàtic edifi ci, que conserva entre els seus murs fragments d’arquitectura de més de vint segles d’història, no ha estat sotmès fi ns ara a cap anàlisi pormenoritzada. [...]
The bishop’s palace of Barcelona settles in a vast precinct in the middle of the city, in a site on horseback between the inside and the outside of the primitive roman wall. Even though this emblematic building preserves fragments of ancient architecture inside its walls, it has not been subdued into a detailed analysis until now. [...]

2010
Locus amoenus, Núm. 10 (2009-2010) , p. 63-86  
7.
16 p, 1.7 MB La colonne torse en Périgord à la Renaissance : entre tradition ornementale et influence espagnole / Lebeaux, Mélanie
Du milieu du xve siècle au milieu du xvie siècle, la colonne torse est l’un des motifs les plus populaires de l’architecture française et espagnole. Mais dans les royaumes de Valence et de Barcelone, celle-ci est monumentalisée et adaptée à l’entière superficie des édifices. [...]
From the mid 15th to the mid 16th century, the twisted moulding column is one of the most popular patterns in French and Spanish architecture. Indeed, it is developed on a monumental scale in the kingdoms of Valencia and Barcelona, where it is applied to entire buildings. [...]

2010
Locus amoenus, Núm. 10 (2009-2010) , p. 87-102  
8.
9 p, 490.7 KB Notícies sobre Miquel Mai, el seu retrat i la decoració artística del seu casal barceloní / Bellsolell Martínez, Joan (Universitat de Girona, Departament d’Història i Història de l’Art)
L’article presenta la figura de Miquel Mai, Vicececanceller de la Corona d’Aragó durant el regnat de Carles V, en relació amb diversos episodis artístics del moment on la seva participació pot haver resultat ser més protagonista del ens pensàvem fins avui.
This article is about Miquel Mai, who was the Vice-chancellor of the Crown of Aragon during Carles V’s reign, in relation with various artistic episodes of the moment where his participation may have proved to be more relevant than we thought of until now.

2010 - 10.5565/rev/locus.204
Locus amoenus, Núm. 10 (2009-2010) , p. 103-111  
9.
17 p, 571.2 KB Vidrieras clasicistas en la Alhambra / Cambil Campaña, Isabel (Museo de la Alhambra) ; Galera Mendoza, Esther (Universidad de Granada. Departamento de Historia del Arte)
En los siglos xvi y xvii los palacios nazaríes de la Alhambra fueron sometidos a un extenso programa de restauración, consolidación, y sustitución de elementos ornamentales, incluidas las vidrieras. [...]
In the 16th and 17th centuries the Nasrid Palaces of the Alhambra were subjeted to extensive restoration, consolidation and replacement of ornamental elements that included glass. In the palaces of Comares, the Lions, Mexuar and in the Bath-Houses hung engravings of the masters such as Juan del Campo, Arnao de Vergara and Juan Bautista painted with ornamental motifs characteristic of the Classical repertoire. [...]

2010
Locus amoenus, Núm. 10 (2009-2010) , p. 113-129  
10.
10 p, 386.6 KB Un curriculum vitae de Martín García de Mendoza dictat per ell mateix / Vidal Franquet, Jacobo (Universitat de Barcelona)
En aquest article, s’hi presenta la transcripció de dos documents ja coneguts, però inèdits: el testament i la petició de ciutadania honrada de Martín García de Mendoza, mestre major de l’obra de la seu de Tortosa entre 1581 i 1615. [...]
In this paper a transcription of two documents already known but so far unedited is presented: the will and the request of ciutadania honrada (a social status) of Martín García de Mendoza, master builder of the cathedral of Tortosa between 1581 and 1615. [...]

2010 - 10.5565/rev/locus.206
Locus amoenus, Núm. 10 (2009-2010) , p. 131-140  
11.
12 p, 1.5 MB Iconografía de Magdalena de Pazzi : a propósito de Alonso Cano, Valdés Leal y Pedro de Moya / Moreno Cuadro , Fernando (Universidad de Córdoba)
El trabajo presenta, en el contexto de la iconografía de Magdalena de Pazzi, la vinculación de las obras realizadas por Alonso Cano, Valdés Leal y Pedro de Moya con la estampa, destacando el interés de los comitentes por aunar la imagen simbólica magdaleniana de los atributos pasionistas con la «vera effigies» de la santa florentina no solo en cuadros de caballete sino también en los pinturas destinadas a completar los programas iconográficos de retablos. [...]
This work shows, in the context of the iconography of Magdalena de Pazzi, the link in the works of Alonso Cano, Valdés Leal and Pedro de Moya with the illustration, and above all, the interest shown by all the above to combine the symbolic image of Magdalena —with its close connections to the Passionn— with the «true likeness» of the Florentine saint, not only in oil paintings but also in the paintings designed to complete iconographic programmes in altarpieces. [...]

2010
Locus amoenus, Núm. 10 (2009-2010) , p. 141-152  
12.
16 p, 1.1 MB Trazos de una naciente historia del arte : los dibujos de la lonja de Palma para la Memoria de Jovellanos / Crespo, Daniel (Fundación Juanelo Turriano) ; Domenge, Joan (Universitat de Barcelona)
Las Memorias sobre las fábricas góticas de Mallorca que Jovellanos escribió (1806-1808) como prisionero de Bellver han sido reconocidas no sólo como una aportación clave al conocimiento de la arquitectura gótica de la isla, sino también como una contribución de primer orden a la naciente historia del arte en España. [...]
The Memorias of the Gothic buildings that Jovellanos wrote (1806-1808) as a prisoner in the castle of Bellver (1802-1808) have been recognized not only as an essential element for interpreting the Gothic architecture of the island of Mallorca, but also as a major contribution to the developing art-historical discipline in Spain. [...]

2010
Locus amoenus, Núm. 10 (2009-2010) , p. 153-168  
13.
25 p, 1.9 MB Eudald Pradell : artesà i «home de lletres» / Corbeto, Albert (Universitat Autònoma de Barcelona)
Amb la substitucio progressiva de les velles lletres gotiques provinents del periode incunable, i l’us cada vegada mes normalitzat dels caracters romans, els tallers d’impremta espanyols es varen veure obligats a treballar quasi exclusivament amb la lletra fosa en els escassos jocs de matrius adquirits a Franca o als Paisos Baixos, o be amb els tipus arribats directament de les principals foneries estrangeres. [...]
With the gradual replacement of the old Gothic letters from the incunable period, and the progressive normalization in the use of Roman characters, the Spanish printers were forced to work almost exclusively with the types produced in the scarce sets of matrices acquired in France or in the Netherlands, or with the types which arrived directly from the main foreign foundries. [...]

2010
Locus amoenus, Núm. 10 (2009-2010) , p. 169-193  
14.
32 p, 1.2 MB Antoni Cellers i el seu entorn : notes sobre arquitectura religiosa vuitcentista / Garganté Llanes, Maria (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament d'Art i de Musicologia)
L’objectiu del present article és parlar de l’arquitectura religiosa catalana de la primera meitat del segle xix i la vinculació que tenia amb l’estètica neoclàssica, utilitzant com a eix central la figura de l’arquitecte nascut a Lleida Antoni Cellers i Azcona, acadèmic pensionat a Roma i primer director de l’Escola d’Arquitectura de la Llotja. [...]
The aim of this article is to present some examples of religious architecture of the fi rst half of the 19th century in Catalonia and his linking with the neoclassical aesthetics, having as a central axis the fi gure of the architect born in Lleida Antoni Cellers Azcona, academician pensioned in Rome and fi rst director of the School of Architecture in Barcelona. [...]

2009
Locus amoenus, Núm. 10 (2009) , p. 195-226  
15.
16 p, 165.5 KB Notícies inèdites de l’arxiu familiar de Ramon Martí Alsina (1826-1894) / Chillón Domínguez, Mª Concepción
Sempre és molt d’agrair que, durant una investigació, surtin a la llum arxius familiars relatius al personatge o al tema en qüestió que s’està treballant. És per això que el cas de Ramon Martí Alsina és tan extraordinari en el món científic. [...]
It’s always very encouraging in an investigation to find new family archives relating to the person or the subject we study. It’s because of this reason that the particular case of Martí Alsina it’s been so special for the scientifi c world. [...]

2010
Locus amoenus, Núm. 10 (2009-2010) , p. 227-242  
16.
16 p, 1.1 MB Els referents culturals i iconogràfics d’El col·leccionista d’estampes, de Marià Fortuny / Quílez i Corella, Francesc M. (Museu Nacional d'Art de Catalunya)
Entre les diferents temàtiques conreades per Fortuny, la pintura de gènere va ocupar un lloc molt destacat al ser molt ben valorada per la clientela de l’època. Amb la realització de les tres versions del col. [...]
Among the different thematics used by Fortuny, the genre painting was one of the most valued by his contemporary clientele. Producing three versions of The stamps collector, one of his most emblematics works, the artist was consecrated as a specialist in this kind of creations. [...]

2010 - 10.5565/rev/locus.212
Locus amoenus, Núm. 10 (2009-2010) , p. 243-258  
17.
19 p, 876.6 KB El comerç d’art japonès a Barcelona (1887-1915) / Bru i Turull, Ricard (Universitat de Barcelona)
Barcelona va veure aparèixer les primeres obres d’art japonès durant la dècada de 1870, però no va ser fi ns a fi nals dels anys vuitanta que s’hi van establir els primers contactes comercials directes entre empresaris catalans i japonesos. [...]
Japanese art came to Barcelona in the 1870s but it was not until the late 80s that the fi rst commercial contacts between Catalan and Japanese businessmen were established. This study aims to provide a fi rst overview of the nature and developments in the Japanese art trade, starting with Barcelona’s Universal Exposition in 1888 through until the beginning of the twentieth century.

2010
Locus amoenus, Núm. 10 (2009-2010) , p. 259-277  
18.
26 p, 1.4 MB Christian Zervos y Cahiers d’Art : la invención del arte contemporáneo / Mañero Rodicio, Javier (Universidad Complutense de Madrid. CU Felipe II)
El papel de la crítica y de las revistas de arte fue fundamental para el devenir artístico del siglo xx. Christian Zervos crea, con su revista Cahiers d’Art, la plataforma más prestigiosa y difundida del arte de entreguerras. [...]
The role of criticism and art journals was fundamental to the artistic development of the 20th Century. Christian Zervos creates with his magazine Cahiers d’Art the most prestigious and spreaded platform of the between wars art. [...]

2010
Locus amoenus, Núm. 10 (2009-2010) , p. 279-304  
19.
9 p, 215.2 KB Tres estudis sobre la imatge en les arts del llibre (segles XIX i XX) / Trenc, Eliseu
Aquests tres llibres, Lire avec des images au XIX° siècle en Europe, Le livre illustré européen au tournant des XIX° et XX° siècles, i L’Europe des revues (1880-1920). Estampes, photographies, illustrations, són el resultat de l’encontre i de la col. [...]
These three books, Lire avec des images au XIX° siècle en Europe, Le livre illustré européen au tournant des XIX) et XX) siècles, and L’Europe des revues (1880-1920). Estampes, photographies, illustrations, result from the meeting and the collaboration of a group of researchers interested in the role played by illustrations in books and magazines. [...]

2010 - 10.5565/rev/locus.215
Locus amoenus, Núm. 10 (2009-2010) , p. 305-313  
20.
5 p, 111.3 KB Críticia de llibres / Claveria Nadal, Montserrat (Universitat Autònoma de Barcelona)
Obra ressenyada: M. MORÁN TURINA, La memoria de las piedras : anticuarios, arqueólogos y coleccionistas de antigüedades en la España de los Austrias.
2010
Locus amoenus, Núm. 10 (2009-2010) , p. 315-319  

Interested in being notified about new results for this query?
Set up a personal email alert or subscribe to the RSS feed.