Locus amoenus

Locus amoenus 18 records found  Search took 0.01 seconds. 
1.
5 p, 166.4 KB Índex
1997
Locus amoenus, N. 3 (1997) , p. 1-5  
2.
2 p, 21.3 KB Editorial : L'historiador de l'art: un professional sense veu
1997 - 10.5565/rev/locus.64
Locus amoenus, N. 3 (1997) , p. 4-4  
3.
8 p, 1.6 MB Sarcófago con cortejo de cupidos / Koppel, Eva María (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament d'Art)
En este artículo se estudia un sarcófago que se encuentra en una colección particular. Sobre el frontal y los laterales se representa un cortejo de cupidos alados en actitud de danza con instrumentos musicales y objetos de carácter dionisíaco en sus manos y colocados a sus pies. [...]
This article is about a sarcophagus in a private collection. Its front and both sides are decorated by a procession of winged dancing cupids with music instruments and Dionysiac objects in their hands and laying between their feets. [...]

1997 - 10.5565/rev/locus.65
Locus amoenus, N. 3 (1997) , p. 7-14  
4.
9 p, 1.7 MB Modelos helenísticos en el barroco dieciochesco : iconografía del niño adormecido / Noguera Celdrán, José Miguel (Universidad de Murcia. Área de Arqueología)
Estudio de las fuentes iconográficas helenístico-romanas que inspiraron, con probabilidad a través de grabados, láminas, etc. , la ejecución de un Niño adormecido del convento de Santa Ana de Murcia (España), obra atribuida a Nicolás Salzillo e interpretable como alegoría del Alma humana y símbolo de la contemplación propia de la clausura conventual.
Study of the Helenistic-Roman iconographic sources which inspire, through engravings, pictures, ilustrations. . . , the execution of a slept child at the Convent of «Santa Ana» in Murcia (España), work of art that is thought to be made by «Nicolás Salzillo» and that one of its possible interpretations is an allegory of the human Soul and it is also a symbol of the own contemplation of confinement of the Convent.

1997 - 10.5565/rev/locus.66
Locus amoenus, N. 3 (1997) , p. 15-23  
5.
14 p, 3.3 MB La tabla de san Pedro del Museo Real de Bruselas : nuevas aportaciones al estudio de la pintura del gótico lineal catalano-aragonés / Melero Moneo, Marisa (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament d'Art)
Este trabajo se dedica al estudio de una pintura sobre tabla que procede de la Corona de Aragón, fue realizada hacia 1328 y se conserva en el Musée Royal d'Art de Bruxelles. Se trata de un panel pictórico dedicado a san Pedro, que posee una estructura muy tradicional, con el santo titular en el centro y ocho escenas de su vida en los compartimientos laterales que flanquean dicha imagen. [...]
The present paper is dedicated to study a panel painting from Aragon crown, which was made around 1328 and now it is in the Musée Royal d'Art in Bruxelles. The panel painting is devoted to Saint-Peter and has a traditional structure, with the titular saint surrounded by eight scenes of his life. [...]

1997 - 10.5565/rev/locus.67
Locus amoenus, N. 3 (1997) , p. 25-38  
6.
11 p, 113.9 KB El mundo laboral del pintor del siglo XV en Aragón : aspectos documentales / Fernández Somoza, Gloria (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament d'Art)
Podemos adentrarnos en el mundo laboral de los pintores del siglo XV en tierras aragonesas a través de la documentación publicada. Ésta nos habla de las condiciones laborales de los artistas, mostrándonos la manera de trabajar, los materiales, la forma de pago, la colaboración entre pintores, etc. [...]
We can study the labour world of the 15th-century Painters in Aragón thanks to the published documents. They talk about the Painters' labour conditions, revealing their working ways, the materials, the payment conditions, the collaboration between painters, etc. [...]

1997 - 10.5565/rev/locus.68
Locus amoenus, N. 3 (1997) , p. 39-49  
7.
16 p, 3.9 MB Espacio e imagen de la Justicia : lecturas en torno al retablo del Consulado de Mar de Perpiñán / Molina i Figueras, Joan (Universitat de Girona. Departament de Geografia, Història i Història de l'Art)
Al margen de su valor estrictamente devocional y religioso, el retablo del Consulado de Mar de Perpiñán presenta una compleja composición de carácter cívico-moral. Mediante la yuxtaposición de la mayestática imagen de la Trinidad rodeada por evangelistas, profetas y patriarcas con una estampa de un activo centro portuario, el autor del programa diseñó una original alegoría de la Justicia y de las beneficiosas consecuencias derivadas de su correcta aplicación por parte de los dirigentes mercantiles. [...]
In addition to its devotional and religious value, the altarpiece beloging to the Consulate of the Sea in Perpignan display a complex composition of a civil and moral kind. Through the juxtaposition between the mejestic image of the Trinity surrounded by evangelist, prophets and patriarcs and a scene portraying a busy port, the author of the theme created and original allegory of Justice and the beneficiary consequences derived by its correct application by merchant managers. [...]

1997 - 10.5565/rev/locus.69
Locus amoenus, N. 3 (1997) , p. 51-66  
8.
8 p, 4.2 MB Deux volets fragmentaires du peintre rhénan Barthel Bruyn au château de Peralada / Martens, Didier (Université Libre de Bruxelles. Faculté de Philosophie et Lettres)
L'auteur fait connaître deux volets fragmentaires de triptyque dus au peintre rhénan Barthel Bruyn (vers 1493-1555), figure majeure de la peinture colanaise de la Renaissance. Ils sont conservés au château de Peralada (Gérone). [...]
L'autor presenta dos fragments de tríptic del pintor Barthel Bruyn, de Renània (ca. 1493-1555), protagonista de la pintura renaixentista de Colònia. S'han conservat al castell de Perelada (Girona). [...]

1997 - 10.5565/rev/locus.70
Locus amoenus, N. 3 (1997) , p. 67-74  
9.
3 p, 580.7 KB Nuevos restos de pintura mural medieval en Burgos : La iglesia de San Miguel de Neila / Fernández Somoza, Gloria (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament d'Art) ; Carrero Santamaría, Eduardo (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament d'Art i de Musicologia)
En la iglesia de San Miguel de Neila (Burgos) se conservan restos de pintura medieval. A pesar de verse, en la actualidad, tan sólo una pequeña superficie, es interesante como una aportación a la pintura románica en Castilla.
In the San Miguel parish church of Neila (Burgos) there are remains of medieval asall painting. Actually we can see just a little fragment, but it's interesting as a new contribution to the Romanesque wall painting in Castilla.

1997 - 10.5565/rev/locus.71
Locus amoenus, N. 3 (1997) , p. 75-77  
10.
18 p, 4.3 MB Cendres de la pintura : Antoni Rovira i Pau Torrent al retaule de sant Miquel d'Esparreguera (1629-1635) / Bosch Ballbona, Joan, 1960- (Universitat de Girona. Institut Català de Recerca en Patrimoni Cultural)
El present treball vol aportar nous materials a l'estudi de la pintura del segle XVII a Catalunya, un tema mal conegut i ple d'enigmes. Vol presentar, per exemple, les personalitats dels pintors Antoni Rovira i Pau Torrent, i recuperar amb velles imatges la memòria del retaule de sant Miquel d'Esparreguera (1629-1634) --una obra que va ser cremada el 1936--. [...]
The present work furnishes new patterns for de critical study of seventeenth-century painting in Catalonia, a subject, still today, enigmatic and neglected. This article surveys the artistic personalities of Antoni Rovira and Pau Torrent, and retrieves the memory of the images of the altarpiece of sant Miquel d'Esparraguera (1629-1634), which was burnt in 1936. [...]

1997 - 10.5565/rev/locus.72
Locus amoenus, N. 3 (1997) , p. 79-96  
11.
26 p, 6.7 MB Para una revisión de la obra pictórica de Francisco Preciado de la Vega : Sevilla, 1712-Roma, 1789 / Cornudella i Carré, Rafael (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament d'Art i de Musicologia)
Francisco Preciado de la Vega es recordado sobre todo como primer director de los pensionados en Roma por la Academia de San Fernando y como autor de un tratado sobre pintura, la Arcadia Pictórica (Madrid, 1789). [...]
Francisco Preciado de la Vega is remembered above all as the first director of the pensionates in Rome by the Academy of San Fernando and as the author of a treatise on painting, the Arcadia Pictórica (Madrid, 1789). [...]

1997 - 10.5565/rev/locus.73
Locus amoenus, N. 3 (1997) , p. 97-122  
12.
23 p, 6.9 MB El retaule major de Sant Sever i la darrera estada de Pere Costa a Barcelona (1754-1757) / Dorico i Alujas, Carles
L'escultor Pere Costa, nascut a Vic l'any 1693 i format a Barcelona al costat dels artistes àulics de l'arxiduc Carles d'Àustria, és una de les figures més destacades de l'art català del segle XVIII. [...]
The sculptor Pere Costa, borned in Vic in 1693 and educated in Barcelona next to the aulic artists of archduke Charles of Austria, is one of the most prominent figures of catalan art in the 18th century. [...]

1997 - 10.5565/rev/locus.74
Locus amoenus, N. 3 (1997) , p. 123-145  
13.
14 p, 3.5 MB La litografia a Catalunya de 1815 a 1855 : de Josep March a Eusebi Planas / Vélez, Pilar (Reial Acadèmia de Belles Arts de Sant Jordi)
La primera litografia realitzada a l'Estat espanyol fou obra de Josep March, que la féu a Barcelona el 1815. Després, el 1820, l'impressor Antoni Brusi obrí el primer taller litogràfic de caire privat i comercial de tot l'Estat. [...]
The first lithograph to be made in Spain was done by Josep March in Barcelona in 1815. Later, in 1820, the printer Antoni Brusi opened the first private, commercial lithograph workshop in the country. [...]

1997 - 10.5565/rev/locus.75
Locus amoenus, N. 3 (1997) , p. 147-160  
14.
16 p, 2.6 MB Restauración monumental y opinión pública : Vicente Lampérez en los claustros de la catedral de Burgos / Carrero Santamaría, Eduardo (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament d'Art i de Musicologia)
Entre los siglos XIX y XX, la catedral de Burgos sufrió una serie de intervenciones destinadas a aislarla de su entorno urbano. A fines del pasado siglo, el historiador y arquitecto Vicente Lampérez protagonizó las restauraciones más importantes en los edificios anejos a la catedral: los claustros y el palacio arzobispal. [...]
Between the 19th and 20th-centuries, the Burgos Cathedral was the object of some works of restoring destined for isolating it from its urban environment. At the end of the last century, the historian and architect Vicente Lampérez y Romea attained the most important restoring works in the Cathedral outbuildings: the cloisters and the Episcopal Palace. [...]

1997 - 10.5565/rev/locus.76
Locus amoenus, N. 3 (1997) , p. 161-176  
15.
17 p, 4.5 MB Lluís Garcia Falgàs, gravador i dissenyador gràfic entre l'art elitista i l'art massiu / Barjau, Santi
En aquest article es presenta l'obra de l'artista Lluís Garcia Falgàs (València 1881-Barcelona 1954), la producció del qual va oscil·lar entre dos àmbits: el conreu del gravat de creació (sobretot aiguatintes per a ex-libris), on va aconseguir cert reconeixement, i la dedicació a disseny publicitari (cartells, etiquetes, etc. [...]
In this article we present the work of the artist Lluís Garcia Falgàs (Valencia 1881-Barcelona 1954), whose production oscillated between two areas: original engraving (successful bookplates printed in «aquatint») and publicitary design (posters, labels and other works of identity print) made almost anonimously during all his life, as well as book illustration. [...]

1997 - 10.5565/rev/locus.77
Locus amoenus, N. 3 (1997) , p. 177-193  
16.
20 p, 1.5 MB La revista Víctors : art, cultura i política en la Girona republicana / Selles Rigat, Narcís
Víctors (1936) és una revista cultural de caràcter miscel·lani feta a Girona. Van sortir-ne cinc números i va deixar d'aparèixer arran de la revolta feixista. La publicació aplegava bàsicament joves intel·lectuals vinculats al republicanisme catalanista, i a les organitzacions cíviques més dinàmiques. [...]
Víctors (1936), is a cultural review made in Girona. Five editions were published, but then it disappeared as a result of the fascist coup. The publication brought together intellectual young people linked to the catalan republican movement and the most dynamic civic organitzations. [...]

1997 - 10.5565/rev/locus.78
Locus amoenus, N. 3 (1997) , p. 195-214  
17.
26 p, 3.5 MB Cobalto, història d'una iniciativa editorial (1947-1953) / Vidal Oliveras, Jaime (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament d'Art i de Musicologia)
En complir-se el cinquantenari del naixement de l'editorial Cobalto, es presenta el primer article que analitza en profunditat el procés de l'editorial Cobalto (1947-1953). L'editorial apareix amb Cobalto. [...]
On the 50th anniversary of Cobalto publishing house, we present the first article to analize in depth how Cobalto publishing house works (1947-1953). The first published work appeared with the title Cobalto. [...]

1997 - 10.5565/rev/locus.79
Locus amoenus, N. 3 (1997) , p. 215-240  
18.
13 p, 1.9 MB «Los Cinco Sentidos» en el Museo del Prado / Aragó Strasser, Daniel
El artículo propone un extenso comentario y análisis crítico de la exposición «Los Cinco Sentidos y el Arte», que tuvo lugar en el Museo del Prado del 27 de febrero al 4 de mayo de 1997, proveniente de la celebrada en Cremona en 1996 con el título «Immagini del sentire», y que reunió un considerable número de piezas -no sólo cuadros y grabados, sino también objetos de uso cotidiano, ilustraciones de libros e instrumentos científicos y musicales- con la voluntad de rastrear la presencia del motivo de los sentidos en el arte, principalmente el de los siglos XVI y XVII. [...]
The article provides an extensive commentary and critical analysis of the exhibition Los Cinco Sentidos y el Arte («The Five Senses and the Arts»), that took place at the Museo del Prado in 1997, coming from the one held in Cremona in 1996 which ran under the title Immagini del sentire. [...]

1997 - 10.5565/rev/locus.80
Locus amoenus, N. 3 (1997) , p. 241-253  

Interested in being notified about new results for this query?
Set up a personal email alert or subscribe to the RSS feed.