Locus amoenus

Locus amoenus 21 registres trobats  La cerca s'ha fet en 0.01 segons. 
1.
6 p, 87.3 KB Index
2004
Locus amoenus, N. 7 (2004) , p. 1-6  
2.
3 p, 31.7 KB En la reobertura del Museu Nacional d'Art de Catalunya
2004 - 10.5565/rev/locus.135
Locus amoenus, N. 7 (2004) , p. 4-6  
3.
19 p, 2.8 MB El mosaico del circo documentado en Itálica / Rueda i Roigé, Francesc-Josep de (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament d'Art i de Musicologia)
El artículo se centra en uno de los pavimentos romanos más emblemáticos hallados en la ciudad de Itálica. Aunque actualmente se ha perdido por completo, los dibujos y las descripciones realizados antiguamente permiten, con prudencia, situarlo en el contexto originario y abordar su reconstrucción. [...]
This paper focuses on one of the most emblematic Roman pavements found in the city of Italica. Although it is now completely lost, the drawings and descriptions performed in ancient times allows, with caution, to situate it in its original context and to tackle its reconstruction. [...]

2004 - 10.5565/rev/locus.136
Locus amoenus, N. 7 (2004) , p. 7-25  
4.
7 p, 90.8 KB Los pájaros verdes de las rábitas de las dunas de Guardamar del Segura / Rubiera Mata, Mª Jesús (Universidad de Alicante)
En este artículo se estudia el origen de unas figuras de pájaros que aparecen en una de las mezquitas del cenobio islámico (Rábita Califal) que se encuentra en las dunas de Guardamar del Segura (Alicante). [...]
This article studies the origin of bird figures that appear on one of the mosques of the Islamic monastery (Caliphate Rabita) located in the dunes at Guardamar del Segura (Alicante, Spain). Their origin must be sought in Islamic beliefs about the afterlife, since according to a tradition attributed to Mohammed, the souls of martyrs rest in the crops of green birds in Paradise until the Final Judgement Day. [...]

2004 - 10.5565/rev/locus.137
Locus amoenus, N. 7 (2004) , p. 27-33  
5.
17 p, 609.9 KB Purgatorio y culto a los santos en la plástica catalana bajomedieval / Rodríguez Barral, Paulino
Este artículo aborda la evolución de la imagen del purgatorio en la plástica catalana bajomedieval. Sus primeras formulaciones, basadas exclusivamente en el fuego como elemento de purificación, abren paso a tipologías que se nutren en mayor o menor medida de recursos visuales dependientes de la imagen del infierno, para orientarse progresivamente hacia la búsqueda de una iconografía específica, ligada, por lo general, al culto a determinados santos (san Amador, san Nicolás de Tolentino, san Gregorio Magno y, especialmente, san Miguel). [...]
This article analizes the image of purgatory in Catalan art during the later Middle Ages. The first representations of Purgatory, based solely on fire as a purifying element, give way to typologies that use resourses derived from the image of hell. [...]

2004 - 10.5565/rev/locus.138
Locus amoenus, N. 7 (2004) , p. 35-51  
6.
19 p, 2.5 MB La iconografía del diablo en el frontal de altar de Santa Margarita de Vilaseca (1160-1190) / Massons Rabassa, Estrella
En este artículo se aportan datos sobre la hagiografía hispánica de santa Margarita de Antioquía, debido a la carencia de estudios sobre la santa anteriores al siglo xiii. Por otra parte, se ha estudiado la iconografía del diablo a la luz de los textos contemporáneos. [...]
This article provides information about the Spanish hagiography of St. Margaret of Antioch because of the lack of studies on this saint prior to the 13th century. On the other hand, the iconography of the devil has been studied in light of contemporary texts. [...]

2004 - 10.5565/rev/locus.139
Locus amoenus, N. 7 (2004) , p. 53-71  
7.
25 p, 1.5 MB El claustro de San Pedro el Viejo de Huesca : Pascua, Bautismo y Reconquista / Rico Camps, Daniel (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament d'Art)
El claustro de San Pedro el Viejo de Huesca exhibe un programa iconográfico orgánico y unitario que reclama una lectura en términos topográficos y cartográficos. Su sentido pascual está estrechamente relacionado con la función eminentemente funeraria del claustro e integra un par de capiteles de temática histórica y bautismal que también podrían estar relacionados con las pretensiones jurisdiccionales y espirituales del priorato. [...]
The cloister of San Pedro el Viejo de Huesca displays an organic and united iconographical program which claims for a lecture in topographical and cartographical terms. Its paschal sense is highly related with the main use of the cloister as graveyard and integrates two capitals with historical and baptismal themes that could be also connected with the aims, temporal and spiritual, of the priory. [...]

2004 - 10.5565/rev/locus.140
Locus amoenus, N. 7 (2004) , p. 73-97  
8.
11 p, 1.6 MB La casa del Palau del Temple, de Barcelona / Fuguet Sans, Joan (Escola Superior de Conservació i Restauració de Béns Culturals de Catalunya)
En aquest treball, es revisa i es posa al dia l'opinió expressada, l'any 1989, a L'arquitectura dels templers a Catalunya, sobre la seu de la comanda del Temple a Barcelona. A partir de noves aportacions documentals i bibliogràfiques, no només s'hi subratlla la importància del conjunt, sinó que s'hi constata (després d'analitzar-ne detingudament els pros i els contres) la paternitat templera de la famosa «sala dels cavalls», atribuïda tradicionalment a Pere III. [...]
This work revises and updates the opinion expressed in 1989 in L'arquitectura dels templers a Catalunya, about the seat of the Temple commandery of Barcelona. The recently updated documental and bibliography has not only underlined the importance of the site, but (following a careful analysis of the pros and cons) has also brought to light the fact that it was in fact the Templars who created the famous «sala dels Cavalls», traditionally attributed to Pere III. [...]

2004 - 10.5565/rev/locus.141
Locus amoenus, N. 7 (2004) , p. 99-109  
9.
6 p, 473.1 KB Una obra documentada d'Aloi de Montbrai : la marededéu dels Prats de Rei. Noves vies per a l'estudi de l'escultor francès / Crispí i Canton, Marta (Universitat Internacional de Catalunya)
L'any 1340 els síndics i jurats de Patrorum van encarregar al mestre Aloi la confecció d'una marededéu d'alabastre. Probablement, aquesta escultura és la Verge que es venera a l'església parroquial dels Prats de Rei (Anoia). [...]
In 1340 the sindics and officials of Patrorum charged master Aloi with the task of producing a Virgin Mary stone. Probably, this sculpture is the Virgin which is venerated in the parish church of Prats de Rei (Anoia). [...]

2004 - 10.5565/rev/locus.142
Locus amoenus, N. 7 (2004) , p. 111-116  
10.
19 p, 1.9 MB El mestre Bartomeu de Girona / Barrachina Navarro, Jaume (Museu del Castell de Peralada)
Malgrat que la seva cronologia és tardana (fonamentalment el tercer quart del segle xiii), el mestre Bartomeu de Girona segueix essent l'escultor gòtic català més antic de nom conegut. En aquest estudi, es procura fer una anàlisi detallada dels monuments subsistents, s'hi proposen, per exemple, estructures més complexes per als sepulcres de Guillem de Montgrí o Pere el Gran, o la identificació de l'escultura mostra de la portada de Tarragona (el Sant Pere). [...]
Despite the late datation of his work (basically the third quarter of the xiii century), the Master Bartomeu of Gerona continues to be the oldest recorded Catalonian gothic sculptor known to us. This study aims to provide a detailed analysis of the existing monuments, proposing, for example, more complex structures for the tombs of Guillem of Montgrí and Pere the Great or for the identification of the sample sculpture of the portal of Tarragona (Saint Peter). [...]

2004 - 10.5565/rev/locus.143
Locus amoenus, N. 7 (2004) , p. 117-135  
11.
33 p, 3.9 MB El Mestre de la Llotja de Mar de Perpinyà (àlies Mestre de Canapost; àlies Mestre de la Seu d'Urgell) / Cornudella i Carré, Rafael (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament d'Art i de Musicologia)
Enfront de les opinions que prefereixen mantenir dissociades les personalitats d'un Mestre de Canapost i un Mestre de la Seu d'Urgell, en aquest article es torna a advocar per la seva identitat, i es proposa el nom alternatiu de Mestre de la Llotja de Mar de Perpinyà. [...]
Contrary to some opinions which prefer to keep the Master of Canapost and the Master of La Seu d'Urgell as separate personalities, this article proposes returning to a single identity, and suggests an alternative name: Master of Llotja of Perpinyà (Perpignan). [...]

2004 - 10.5565/rev/locus.144
Locus amoenus, N. 7 (2004) , p. 137-169  
12.
26 p, 4.8 MB Un raphaélesque calabrais à Rome, à Bruxelles et à Barcelone : Pedro Seraphín / Dacos, Nicole (Fonds National de la Recherche Scientifique de Belgique)
À la cathédrale de Barcelone, les peintures des volets des grandes orgues, exécutées par Pedro Seraphín, ou Pere Serafí, surnommé «lo Grech» (qui fut aussi poète), trahissent nombre d'emprunts aux compositions de la Scuola nuova et du Grand Scipion. [...]
In the cathedral of Barcelona, the paintings of the shutters of the organ, made by Pedro Seraphín, or Pere Serafí, nicknamed 'lo Grech' (who was also a poet), reveal several borrowings from the Scuola Nuova and the Grand Scipion compositions. [...]

2004 - 10.5565/rev/locus.145
Locus amoenus, N. 7 (2004) , p. 171-196  
13.
12 p, 1.3 MB Góngora et la peinture / Blanco, Mercedes (Université Charles-de-Gaulle Lille 3)
La poésie aulique de Góngora (1561-1626), qui célèbre les grands et les prélats, au lieu de recourir au récit des grands faits ou à des procédés rhétoriques, s'appuie bien souvent sur l'ekphrasis d'oeuvres d'art associées au personnage célébré, édifices qui lui appartiennent ou qu'il a fait bâtir, et le plus souvent, peintures qui le représentent ou qu'il possède. [...]
This important aprt of Góngora's poetry which aims at the witty and refined praise of the members of the high aristocracy and of the princes of the church, in most cases avoids the oratory or narrative resources of eulogy, and applies to pure poetic devices. [...]

2004 - 10.5565/rev/locus.146
Locus amoenus, N. 7 (2004) , p. 197-208  
14.
16 p, 1.5 MB El arquitecto Domingo de Andrade y las antiguas casas consistoriales de Santiago de Compostela (1689-1690) : Crónica, usos y fastos de un edificio
Las antiguas casas consistoriales de Santiago de Compostela sitas en la plaza de Cervantes constituyen la más antigua sede de ayuntamiento que se conserva en Galicia. Construida entre 1689 y 1690, su traza se debe al maestro de obras de la catedral Domingo de Andrade, el mejor arquitecto del barroco gallego del último tercio del siglo xvii y protagonista de la transformación barroca de la ciudad. [...]
The old Town Hall of Santiago de Compostela in Cervantes Square is the oldest municipal seat kept in Galicia. It was built between 1689 and 1690 and its plans were drawn by Domingo de Andrade, the Master Builder of the Cathedral and the best architect of Galician Baroque during the 17th century, who is the protagonist of the Baroque transformation of the city. [...]

2004 - 10.5565/rev/locus.147
Locus amoenus, N. 7 (2004) , p. 209-224  
15.
12 p, 457.2 KB La polychromie baroque en Roussillon / Lugand, Julien (Université Toulouse-le-Mirail. Département Histoire de l'Art)
Contrairement à la sculpture, la polychromie des retables entièrement sculptés roussillonais (1650-1730) n'a pas fait l'objet d'études d'ensemble. Nous souhaitons ici jeter les premières bases de cette étude à venir en trois moments. [...]
In the Roussillon region, the important number of well-preserved baroque altarpieces (1650- 1730) has only been studied from the sculptural aspect. This article wishes to lay the basis for a study of gilding and polychromy on these works, putting the emphasis on the geographical origins of the gilders and on the location of their workshops in the Province; on their working methods; on the different types of activities involved and on the manners the works they used to produce were ordered.

2004 - 10.5565/rev/locus.148
Locus amoenus, N. 7 (2004) , p. 225-236  
16.
17 p, 930.9 KB Les cases consistorials a les comarques de Ponent, un ressò classicista en l'arquitectura civil catalana dels segles XVII i XVIII / Garganté Llanes, Maria (Universitat Oberta de Catalunya)
El present article constitueix un estudi de les cases consistorials dels segles xvii i xviii a les comarques de Ponent, com a exemples d'arquitectura oficial i de representació, basades en la convivència entre la continuïtat d'unes formes d'arrel gòtica i la introducció d'elements classicistes. [...]
In this article we pretend to study the town halls of the xviith and xviiith centuries as an example of official architecture, centered in a concrete area of Catalunya: the lands of Lleida. In the studied examples the forms of Gothic origin cohabit with the introduction of classic elements. [...]

2004 - 10.5565/rev/locus.149
Locus amoenus, N. 7 (2004) , p. 237-253  
17.
16 p, 4.1 MB Ver la historia del arte : los grabados de Pietro Antonio Martini sobre las exposiciones de París y Londres de 1787 / Furió, Vicenç (Universitat de Barcelona. Departament d’Història de l’Art)
Pietro Antonio Martini es autor de dos ambiciosos grabados que representan las exposiciones celebradas en 1787 en el Salón del Louvre y en la Royal Academy de Londres. El objetivo de este estudio es el análisis de los grabados en relación con el acontecimiento que representan, para lo cual se considerará su imagen gráfica a la luz de lo que las fuentes escritas nos dicen de tan importantes eventos. [...]
Pietro Antonio Martini is the author of two ambitious prints which represent the exhibitions held in 1787 in the Salon of the Louvre and in the Royal Academy of London. The aim of this study is the analysis of the prints in relation to the happening which they represent, for which we will consider their graphic image in the light of which the written sources inform about such important events. [...]

2004 - 10.5565/rev/locus.150
Locus amoenus, N. 7 (2004) , p. 255-270  
18.
16 p, 2.3 MB Seeing Art History : Pietro Antonio Martini’s Engravings on the Exhibitions of Paris and London in 1787 / Furió, Vicenç (Universitat de Barcelona. Departament d’Història de l’Art)
Pietro Antonio Martini is the author of two ambitious prints which represent the exhibitions held in 1787 in the Salon of the Louvre and in the Royal Academy of London. The aim of this study is the analysis of the prints in relation to the happening which they represent, for which we will consider their graphic image in the light of which the written sources inform about such important events. [...]
Pietro Antonio Martini es autor de dos ambiciosos grabados que representan las exposiciones celebradas en 1787 en el Salón del Louvre y en la Royal Academy de Londres. El objetivo de este estudio es el análisis de los grabados en relación con el acontecimiento que representan, para lo cual se considerará su imagen gráfica a la luz de lo que las fuentes escritas nos dicen de tan importantes eventos. [...]

2004 - 10.5565/rev/locus.150
Locus amoenus, N. 7 (2004) p. 255-270  
19.
14 p, 466.8 KB José Oriol Mestres y Esplugas en la catedral de Sevilla : los planos de las portadas inacabadas del crucero / Gómez de Terreros Guardiola, Mª del Valle (Universidad de Huelva)
José Oriol Mestres, arquitecto de la catedral de Barcelona entre 1855 y 1895, estuvo en Sevilla en 1865 para levantar los planos de las portadas inacabadas del crucero del principal templo hispalense. [...]
José Oriol Mestres, architect for Barcelona Cathedral from 1855 to 1895, went to Seville in 1865 to work on architectural plans from the unfinished transept fronts of the city's foremost place of worship. [...]

2004 - 10.5565/rev/locus.152
Locus amoenus, N. 7 (2004) , p. 271-284  
20.
6 p, 190.3 KB Pequeñas Monografías de Arte (1907-1912), una revista artística española / Barjau, Santi (Museu de les Arts Gràfiques (Barcelona, Catalunya))
Este artículo quiere recordar la trayectoria de la revista Pequeñas Monografías de Arte, publicada entre 1907 y 1912 en Madrid. Fue un proyecto ambicioso, que pretendía integrar todas las artes y se presentaba en forma de fascículos que se podían ordenar temáticamente. [...]
This article wants to remember the spanish review Pequeñas Monografías de Arte, published between 1907 and 1912 in Madrid. It was an ambitious project, who aimed to integrate all the arts and appeared in separate fascicules that could be ordered by their subjects. [...]

2004 - 10.5565/rev/locus.153
Locus amoenus, N. 7 (2004) , p. 285-290  
21.
10 p, 78.3 KB Qu'est-ce que «le primitif»? Gombrich y La preferencia por lo primitivo / Llorens Moreno, Núria (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament d'Art i de Musicologia)
2004 - 10.5565/rev/locus.154
Locus amoenus, N. 7 (2004) , p. 291-300  

Us interessa rebre alertes sobre nous resultats d'aquesta cerca?
Definiu una alerta personal via correu electrònic o subscribiu-vos al canal RSS.