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1.
5 p, 244.7 KB Presentación : La estética medieval: imagen y filosofía / Violante, Susana Beatriz (Universidad Nacional de Mar del Plata (Argentina)) ; da Costa, Ricardo (Universidade Federal do Espírito Santo (Brasil))
2019
Mirabilia, Núm. 28 (jan-jun 2019) , p. i-v (Preface)  
2.
37 p, 1.5 MB Ética e Estética da Música na filosofia de Ramon Llull (1232-1316) / da Costa, Ricardo (Universidade Federal do Espírito Santo (Brasil). Departamento de Teoria da Arte e Música)
Breve exposición de la importancia de la Música en el pensamiento estético occidental. Desde Platón, y después, en la Edad Media, San Isidoro de Sevilla, Guido de Arezzo y Ramon Llull, todos pensadores que hicieron meditaciones a respecto de la importancia de la estética de los sonidos harmónicos para la existencia humana. [...]
Brief exposition of the importance of Music in Western aesthetic thought. From Plato, and later, in the Middle Ages, San Isidore of Seville, Guido of Arezzo and Ramon Llull, all thinkers who did meditations on the importance of the aesthetics of harmonic sounds for human existence. [...]

2019
Mirabilia, Núm. 28 (jan-jun 2019) , p. 1-37 (Special issue)  
3.
21 p, 365.1 KB La música medieval : entre ciencia del número sonoro y arte bella / Lértora Mendoza, Celina A. (Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (CONICET))
Es casi un tópico tanto en la historia de la música como en la historia de la ciencia acústica, que en la Antigüedad la música fue entendida especialmente como la ciencia del número sonoro, formando parte del quadrivium, y estableciendo una conexión diríamos natural entre la música entendida como armonía y ritmo y la matemática y laastronomía, desechándose el aspecto concreto de la interpretación musical y sus efectos. [...]
It is almost a topic both in the history of music and in the history of acoustic science, that in antiquity music was understood especially as the science of sound number, forming part of the quadrivium, and establishing a connection we would say natural between music understood as harmony and rhythm and mathematics and astronomy, discarding the concrete aspect of musical interpretation and its effects. [...]

2019
Mirabilia, Núm. 28 (jan-jun 2019) , p. 37-57 (Special issue)  
4.
26 p, 1.7 MB La dificultad en la distinción de belleza y de arte en algunas expresiones medievales / Violante, Susana Beatriz (Universidad Nacional de Mar del Plata (Argentina))
Para huir de lugares comunes, habría que determinar qué es lo que se entiende por belleza distinguiendo cómo este concepto se ha ido modificando en relación al espacio geográfico, los periodos de tiempo históricos y aquello que los diferentes centros de poder han instituido como tal. [...]
To flee from common places, it would be necessary to determine what is understood as beauty, distinguishing how this concept has been modified in relation to geographical space, periods of historical time and what the different centers of power have instituted as such. [...]

2019
Mirabilia, Núm. 28 (jan-jun 2019) , p. 58-83 (Special issue)  
5.
12 p, 346.6 KB La belleza en Boecio (c. 477-524) : una fuente para la doctrina medieval de los trascendentales / Cresta, Gerald (Universidad Católica Argentina)
La Edad Media, en su recepción y sistematización de conceptos de la tradición clásica, ha relacionado el bien con la causa final y lo bello con la causa formal. Ya Plotino y Agustín habían declarado que speciosus viene de species, forma. [...]
The Middle Ages, in its reception and systematization of concepts of the classical tradition, has linked the good with the final cause and what is beautiful with the formal cause. Plotinus and Augustine had already declared that speciosus comes from species, form. [...]

2019
Mirabilia, Núm. 28 (jan-jun 2019) , p. 84-95 (Special issue)  
6.
24 p, 1.3 MB El saber que embellece el alma : la filosofía según Diotima de Mantinea, Herrada de Hohenbourg y Christine de Pizan / Rabassó, Georgina (Universitat de Barcelona. Departament de Filosofia)
El discurso de Diotima de Mantinea en el Banquete de Platón (s. V a. n. e. ), así como los escritos de Herrada de Hohenbourg (c. 1125-c. 1195) y Christine de Pizan (1364-1430) muestran la profunda huella que dejó en ellas el estudio de la filosofía, de maneras distintas. [...]
Diotima of Mantinea's arguments in Plato's Symposium (5th century BC) and the writings of Herrad of Hohenbourg (c. 1125-c. 1195) and Christine de Pizan (1364-1430) show the deep influence the study of philosophy had on them, in varying ways. [...]

2019
Mirabilia, Núm. 28 (jan-jun 2019) , p. 96-119 (Special issue)  
7.
14 p, 336.7 KB Símbolo y experiencia visionaria en el Epistolario de Hildegarda de Bingen (1098-1179) / Ortiz, María Esther (Universidad Católica Argentina)
El epistolario de Hildegarda de Bingen (1098-1179) reúne en sus casi cuatrocientas cartas un material biográfico rico en matices históricos y culturales del siglo XII, y a su vez presenta un estilo muy particular, vinculado estrechamente con el don visionario que poseía la abadesa renana. [...]
Hildegard of Bingen's epistolary gathers, in its almost four hundred letters, a very rich biographic material with XII century historic and cultural data. It also presents a particular style, closed related to her visionary gift. [...]

2019
Mirabilia, Núm. 28 (jan-jun 2019) , p. 120-133 (Special issue)  
8.
14 p, 534.9 KB El Medievo latino y la Naturaleza : la imagen del jardín en el Roman de la Rose / Martínez, Adriana (Universidad de Buenos Aires. Facultad de Filosofía y Letras)
La imagen del jardín, sinécdoque de la naturaleza, que atraviesa el Medioevo latino se sustenta en la cultura judeo-cristiana que elabora el concepto de Paraíso. Sin embargo, en el siglo XII se produce una renovación en la manera de pensar la naturaleza no sólo como un universo de símbolos sino también como una realidad exterior, inteligible, y en la siguiente centuria un texto como el Roman de la Rose instala un concepto de naturaleza donde el jardín se convierte en el escenario privilegiado del amor, en un nuevo Paraíso.
The image of the garden, synecdoche of nature, which traverses the Latin middle ages is base don judeo-christian culture that makes the concept of Paradise. However, in the 12 th century a renewal is produced in thinking nature not only as a reality outside, inteligible, and in the following century, a text like the Roman de la Rose installed a concept of nature where the garden becomes privilegeg stage of love, a new Paradise.

2019
Mirabilia, Núm. 28 (jan-jun 2019) , p. 134-147 (Special issue)  
9.
7 p, 265.2 KB Andrés el Capellán (siglo XII) y el juego del Amor / Martínez Sáez, Nicolás (Universidad Nacional de Mar del Plata)
Andrés el Capellán escribe De amore a finales del siglo XII en un momento de entrecruzamiento de tradiciones como la clerical cristina, la cortesana feudal y la poesía trovadoresca. En esta obra se representa en el amor una nueva sensibilidad estética que adquiere una dimensión lúdica. [...]
Andreas Capellanus writes De amore at the end of the 12th century in a context of interweaving of traditions such as the Christian clerical, the feudal courtesan and the troubadour poetry. In this work, a new aesthetic sensibility is represented in love that acquires a playful dimension. [...]

2019
Mirabilia, Núm. 28 (jan-jun 2019) , p. 148-154 (Special issue)  
10.
24 p, 377.4 KB Dialéctica del amor : sobre lo Lejos-cerca / Román, Ernesto Manuel (Universidad Nacional de Mar del Plata)
En este texto buscamos explorar El espejo de la almas simples anonadas y que solamente moran en querer y deseo de amor focalizándonos en la problemática de lo Lejos-cerca. Este concepto, y su forma particular de relacionarse con la imagen y la palabra, nos permitirá trazar relaciones entre Margarita Porete y otros escritores del periodo. [...]
In this text we seek to explore The Mirror of simple souls that are annihilated and that only dwell in wanting and wanting love focusing on the problem of the Far-near. This concept, and its particular way of rationing with the image and the word, will allow us to draw relationships between Marguerite Porete and other writers of the period. [...]

2019
Mirabilia, Núm. 28 (jan-jun 2019) , p. 155-178 (Special issue)  
11.
11 p, 308.0 KB La configuración del cuerpo amado en el roman medieval : idealización y erotismo en El caballero de la Carreta de Chrétien de Troyes (c. 1135-1185) / Estrella, María
En este trabajo nos proponemos analizar la configuración del cuerpo en el roman El caballero de la Carreta (1176/1181), escrito por Chrétien de Troyes, en el que se relatan los amores adúlteros de Lancelot y la reina Ginebra. [...]
The main purpose of this article is to analyse the configuration of the body in Le Chevalier de la charrette (1176/1181), written by Chrétien de Troyes, which narrates the adulterous love of Lancelot and Queen Geneva. [...]

2019
Mirabilia, Núm. 28 (jan-jun 2019) , p. 179-189 (Special issue)  
12.
12 p, 293.1 KB Metáforas corporales en la poesía de los goliardos : Altercatio cordis et oculi (La disputa entre el ojo y el corazón) y Alte Clamat Epicurus (El culto del estómago) / Blanco, Mariana (Universidad Nacional de Mar del Plata)
Surgida en el siglo XII, en el mundo docto de las escuelas, la poesía de los goliardos es considerada una de las manifestaciones más novedosas de la lírica latina medieval por su vitalismo rebelde, su celebración del cuerpo y su crítica irreverente al orden social. [...]
Born in the twelfth century, in the literary world of medieval schools, goliardic poetry is considered one of the most original manifestations of the Medieval Latin lyric for its rebellious vitalism, its celebration of the body and its irreverent criticism of the social order. [...]

2019
Mirabilia, Núm. 28 (jan-jun 2019) , p. 190-201 (Special issue)  
13.
13 p, 329.6 KB La parodia del viaje al inframundo en la Novella di Ferondo (ottava della terza giornata), del Decameron, de Giovanni Boccaccio (1313-1375) / Swiderski, Liliana Noemí (Universidad Nacional de Mar del Plata)
En la Novella di Ferondo, Boccaccio recupera dos líneas argumentales presentes en la tradición medieval, pero cuyo tratamiento conjunto es claro indicio del pasaje a la cosmovisión renacentista. Por un lado, el tópico del adulterio propio de los fabliaux, que reúne personajes tipificados: el marido estulto y vigilante, la esposa seductora y controlada, el amante astuto y lujurioso. [...]
The Novella di Ferondo develops two plot-lines typical of the medieval tradition, but whose joint approach shows the passage to the Renaissance worldview. On the one hand, the topic of adultery characteristic of the fabliaux, with their main characters: the stupid and vigilant husband, the seductive and submissive wife, the astute and lustful lover. [...]

2019
Mirabilia, Núm. 28 (jan-jun 2019) , p. 202-214 (Special issue)  
14.
12 p, 298.8 KB El control de los cuerpos en The Physician's Tale y The Wife of Bath's Tale, de Geoffrey Chaucer (c. / Arraigada, Candela
En Una historia del cuerpo en la Edad Media (2005), Jacques Le Goff y Nicolas Truong señalan que las oscilaciones entre rechazo y exaltación, entre humillación y veneración, atraviesan el cuerpo cristiano medieval. [...]
In Una historia del cuerpo en La Edad Media (2005), Jacques Le Goff and Nicolas Truong point out that the oscillations between rejection and exaltation, humiliation and veneration, cross the medieval Christian body. [...]

2019
Mirabilia, Núm. 28 (jan-jun 2019) , p. 215-226 (Special issue)  
15.
12 p, 286.4 KB Aproximación al uso teatral del cuerpo en La Farce de Pathelin (c. 1470) / da Cruz, Alejandra (Universidad Nacional de Mar del Plata) ; Zariello Villar, Juan Cruz (Universidad Nacional de Mar del Plata)
En nuestro trabajo realizaremos una indagación sobre las funciones del cuerpo en La Farce de Pathelin (c. 1470), texto significativo para el teatro profano francés de la baja Edad Media. Frente a las representaciones religiosas con intención moralizante y formativa, la farsa busca la risa del espectador a partir de argumentos sencillos y de recursos escénicos asociados con el disfraz o la violencia. [...]
In this paper, we will try to examine the functions of the body in La Farce de Pathelin (c. 1470), a significative text in French profane theatre in the Low Middle Ages. Despite the moral and formative intentions of the religious representations, the farce seeks the spectator's laugh, with a simple plot and scenic resources related to the disguise or violence. [...]

2019
Mirabilia, Núm. 28 (jan-jun 2019) , p. 227-238 (Special issue)  
16.
9 p, 238.8 KB Semblanza de la poesía árabe / Brando, Juan (Universidad Nacional del Mar del Plata)
Nos proponemos una breve aproximación a la poesía árabe del medioevo tardío con una clave de lectura centrada en las metáforas alusivas al vino, el agua, las lágrimas, el rocío y las flores. La prohibición y el deseo, la postergación y la melancolía por la ausencia de la amada, por el exilio, las penas ahogadas en el vino son las vías por la que la poesía se convierte en una consideración sobre la trascendencia y la unidad primordial.
We propose a brief approach to the Arabic Poetry of the later Middle Ages with a Reading key centered on the metaphors alluding to wine, wáter, tears, dew and flowers. Prohibition and desire, postponenment and melancholy by the absence of the beloved or exile, the pains drowned in wine, are the ways by which poetry becomes a consideration of trascendence and primordial unity.

2019
Mirabilia, Núm. 28 (jan-jun 2019) , p. 239-247 (Special issue)  
17.
32 p, 1.4 MB Miguel de Cervantes (1547-1616) y la Estética de su Tiempo / Cabrera Muñoz, Antonia Javiera (Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucur)
Miguel de Cervantes (1547-1616), a diferencia de otros autores del Siglo de Oro, como Luis de Góngora, Francisco de Quevedo y Calderón de la Barca, es tenido por los especialistas de su obra como un autodidacta. [...]
Contrary to other writers in the Spanish Golden Age, such as Luis de Góngora, Francisco de Quevedo and Calderón de la Barca, Miguel de Cervantes (1547-1616) is considered as being an autodidact by experts. [...]

2019
Mirabilia, Núm. 28 (jan-jun 2019) , p. 248-279 (Special issue)  
18.
26 p, 1.3 MB De estultos, beodos y gigantes : sátira, carnavalismo y hedonismo en Erasmo de Rotterdam (1466-1536) y François Rabelais (c. 1483-1553) / Olivera, Mariano
La sátira se expresó genuinamente como la potencia disruptiva e irritante contra el status quo de la sociedad medieval y renacentista. Un elemento retorico y poético único, cargado de expresiones criticas de talante político, moral y pedagógico, asociados a una visión hedonista e impulsiva de la vitalidad. [...]
Satire was genuinely expressed as the disruptive and irritating power against the status quo of medieval and Renaissance society. A unique rhetorical and poetic element, loaded with critical expressions of a political, moral and pedagogical nature, associated with a hedonistic and impulsive vision of vitality. [...]

2019
Mirabilia, Núm. 28 (jan-jun 2019) , p. 280-305 (Special issue)  
19.
25 p, 756.1 KB Les cinq sens, le corps et l'esprit / Palazzo, Eric (Université de Poitiers)
De acuerdo a los autores cristianos de la Antigüedad y la Edad Media , latendencia general en la apreciación de la significación simbólica de los cinco sentidos descansa sobre la consideración de la unidad fundamental en el hombre, entre el cuerpo y el espíritu, permitiendo establecer la doctrina de los sentidos corporales y de los sentidos espirituales. [...]
According to the Christian authors of Antiquity and the Middle Ages, thegeneral tendency in the appreciation of th e symbolic meaning of the five senses rests on the consideration of the fundamental unity in man, between the body and the spirit,allowing to establish the doctrine of the corporal senses and the spiritual senses. [...]

2019
Mirabilia, Núm. 28 (jan-jun 2019) , p. 306-330 (Special issue)  
20.
12 p, 595.3 KB El cuerpo y la imagen en la enseñanza de la Filosofía Medieval / Martínez Larrañaga, Libertad
Este trabajo describe una experiencia de enseñanza desarrollada como ayudante en la cátedra de Filosofía Medieval de la Facultad de Humanidades; UNMDP, durante la que se expuso acerca de los conceptos de "cuerpo" e "imagen conforme y disconforme" de siguiendo el análisis iconológico del filósofo contemporáneo J. [...]
This paper describes a teaching experience developed as a teaching assistant of Medieval Philosophy at the College of Humanities; UNMDP, where the concepts of body and conforming and disconforming image were presented according to the theories of contemporary philosopher J. [...]

2019
Mirabilia, Núm. 28 (jan-jun 2019) , p. 331-342 (Special issue)  
21.
9 p, 252.3 KB La dimensión estética de la existencia : la vida como obra de arte. De Sócrates (c.470-399) a San Agustín (354-430) / Colombani, María Cecilia (Universidad Nacional de Mar del Plata)
El proyecto de la presente comunicación consiste en destacar ciertos rasgos de la dimensión parresiástica presentes en Sócrates para, desde ese presupuesto teórico, desarrollar un arco de lectura con la confesión en san Agustín. [...]
The present communication consists of highlighting certain features of the parrhesiastic dimension present in Socrates so that, from this theoretical presupposition, we can develop an arc of reading with the confession in Saint Augustine. [...]

2019
Mirabilia, Núm. 28 (jan-jun 2019) , p. 343-351 (Special issue)  
22.
36 p, 1.3 MB Imágenes del cuerpo en el ethos retórico de Cicerón (106-43 a. C.) y Descartes (1596-1650) / Burlando, Giannina (Pontificia Universidad Católica de Chile. Instituto de Filosofía)
La hipótesis central del estudio intenta establecer que hay imágenes de cuerpos, las cuales juegan el papel de figurar un cierto ethos retórico tanto en Cicerón como en Descartes. Ambos son autores críticos de la retórica heredada de sus antecesores, que a su vez construyen un nuevo ethos retórico. [...]
The main hypothesis of the study tries to establish that there are images of bodies, which play the role of figuring a certain rhetorical ethos in both Cicero and Descartes. Both are critical authors of the rhetoric inherited from their predecessors, who in turn build their new rhetorical ethos. [...]

2019
Mirabilia, Núm. 28 (jan-jun 2019) , p. 352-387 (Special issue)  
23.
18 p, 369.1 KB Los silenos de Alcibíades : notas de estética y filosofía en Pico (1463-1494), Erasmo (1467-1436) y Bruno (1542-1600) / Barenstein, Julián (Universidad de Buenos Aires)
De las múltiples influencias que ha tenido la filosofía de Platón en el pensamiento renacentista, en este trabajo nos interesa centrarnos en una cuestión puntual e incluso mínima, a saber, aquella referencia a los silenos que aparece en Banquete (215b-c). [...]
Of the multiple influences that Plato's philosophy has had on Renaissance thought, in this paper we are interested in focusing on a specific and even minimal question, namely, that reference to the silens that appears in Sympsium (215b-c). [...]

2019
Mirabilia, Núm. 28 (jan-jun 2019) , p. 388-405 (Special issue)  
24.
17 p, 294.6 KB El Arte de engañar : la Mandrágora como lección política de Maquiavelo / Reis, Nilo Henrique Neves dos (Universidade Estadual de Feira de Santana (Brasil))
La comedia La Mandrágora se inserta en el rol de los escritos políticos de Nicolás Maquiavelo al mismo tiempo que mantiene una relación con los conceptos del corpus maquiavellicus, aportando elementos importantes para la completud de la obra El Príncipe. [...]
The comedy The Mandrake is inserted in the role of the political writings of Niccolò Machiavelli in that it also maintains a relationship with the concepts of the corpus maquiavellicus, mainly approaching The Prince. [...]

2019
Mirabilia, Núm. 28 (jan-jun 2019) , p. 406-422 (Special issue)  
25.
11 p, 283.0 KB La analogía y sus formas en el De nominum analogia de Tomás de Vio (1469-1534) / Ariel Lázaro, Nicolás (Universidad Católica de Santa Fe (Argentina))
Nuestro trabajo profundiza en la estructura y las formas de la analogía, tal como la concibe Tomás de Vio en su célebre Tractatus de nominum analogia. Sabido es que el Cardenal desestimó la analogía de atribución intrínseca, (rescatada luego por Suárez), y prefirió la de proporcionalidad para los temas propios de la metafísica; como ejemplo, la noción de ente. [...]
This work studies the analogy's estructure and its forms as was conceibed by Thomas de Vio on his Tractatus de nominum analogia. As it is well known, the Cardinal preferred the analogy of proportionality to be used in the fields of metaphysics, i. [...]

2019
Mirabilia, Núm. 28 (jan-jun 2019) , p. 423-433 (Special issue)  
26.
10 p, 247.8 KB El tránsito de la verdad medieval al conocimiento moderno : crónica de una fase que se desorbita / Berbeglia, Carlos Enrique (Universidad de Buenos Aires)
La Edad Media, en sus extensos siglos de existencia, resume un tiempo polisémico. Se trata de una época que transita entre la precedente, a la cual conoce y de la que extrae conocimientos y experiencias que revaloriza y la posterior, que ignora como tiempo humano, pero sabe a nivel suprahumano, saber cifrado en un fin de los tiempos que consideran inminente, aunque esa inminencia demore siglos en aparecer. [...]
The Middle Ages, in their lengthy centuries of existence, sum up a polysemous era. It is an epoch that bridges the gap between a preceding time, which it knows and from which it extracts enhanced knowledge and experience, and a succeeding time, which it ignores as a human period but knows at a suprahuman level, a knowledge coded as the end of times, which they consider imminent, although that imminence may take centuries to come true. [...]

2019
Mirabilia, Núm. 28 (jan-jun 2019) , p. 434-443 (Special issue)  
27.
15 p, 366.8 KB Clement of Alexandria (c. 150-215) and the use of musical metaphors and musical myths in his texts / Artemi, Eirini (Hellenic Open University (Atenes, Grècia))
Clemente de Alejandría o Tito Flavio Clemens estaba familiarizado con la literatura y la filosofía griega clásica. Cuando se convirtió al cristianismo, trató de hacer algunas distinciones claras contra el paganismo. [...]
Clement of Alexandria or Titus Flavius Clemens was familiar with classical Greek philosophy and literature. When he converted to Christianity, he tried to draw some clear distinctions against the paganism. [...]

2019
Mirabilia, Núm. 28 (jan-jun 2019) , p. 444-458 (Articles)  
28.
19 p, 421.0 KB Una contribución al estudio de una traducción latina poco conocida : la Vida de Juan el Lismonero [BHL 4392] / Bohdziewicz, Olga Soledad (Universidad de Buenos Aires)
Copiado en el siglo XIV, el manuscrito Paris, BNF, Lat. 3820, contiene parte de un homiliario y legendario para uso de la catedral de San Trófimo de Arlés, donde la vida de Juan el Limosnero figura, como es usual en los martirologios bizantinos, en el mes de noviembre. [...]
Paris, BNF, Lat. 3820, copied during 14th century, is a liturgical manuscript, an homiliary-legendary, written for its use at the cathedral of St. Trophime in Arles. There the life of John the Almsgiver stands, as it is usual for byzantine martyrologies, in No-vember. [...]

2019
Mirabilia, Núm. 28 (jan-jun 2019) , p. 459-477 (Articles)  
29.
18 p, 377.4 KB Sobre a beleza e o amor na transição do paganismo ao Cristianismo / Coelho, Humberto Schubert (Universidade Federal de Juiz de Fora (Brasil))
Enquanto Platão é considerado o fundamento absoluto da estética, uma valiosa contribuição em favor do conceito de beleza foi oferecido pelo cristianismo. Conquanto a subestimação dessa contribuição como mero reflexo do platonismo seja improcedente, é inegável que parte substancial das ideias platônicas sobre o Belo e o papel do amor na ligação entre a consciência e a metafísica da máxima transcendência da origem do ser, então identificada com o Belo, influi poderosamente sobre a concepção cristã. [...]
While Plato is considered an absolute grounding for aesthetics, invaluable contributions to the concept of beauty were offered by the Christian thought. Although the underestimation of such contribution as a mere reflex of Platonism is not sustainable, it is undeniable that substantial part of platonic ideas on beauty and the role of love in the connection between consciousness and the supreme transcendent metaphysics of the source of being, which is identified with the beauty, exerts the most powerful influence on the Christian conception. [...]

2019
Mirabilia, Núm. 28 (jan-jun 2019) , p. 478-495 (Articles)  
30.
22 p, 386.4 KB Diálogo religioso y dialogicidad en la Edad Media : análisis de tres casos / Jakubecki, Natalia (Universidad de Buenos Aires)
En este artículo se analizará el alcance dialógico de tres diálogos religiosos escritos el seno de la cristiandad latina entre finales del siglo XI y principios del XII, cuya peculiaridad radica en que se originaron en circunstancias reales. [...]
This paper aims to analyse the dialogical reaches of three literary dialogues written in the heart of Latin Christianity between the end of the 11th century and the beginning of the 12th century, whose exceptionality lies in the fact that they were originated by real circumstances. [...]

2019
Mirabilia, Núm. 28 (jan-jun 2019) , p. 496-517 (Articles)  
31.
24 p, 355.7 KB Um escrito polêmico de Arnaldo de Vilanova (1242-1311) / Rossatto, Noeli Dutra (Universidade Federal de Santa Maria (Brasil))
I present to the reader the translation of the text De gladius iugulans thomatistas (The sword that slaughters the thomatists) of the Catalan philosopher, doctor and alchemist Arnold of Vilanova (1242-1311). [...]
Presento al lector la traducción del texto De gladius iugulans thomatistas (La espada que degüella a los tomatistas) del filósofo, médico y alquimista catalán Arnaldo de Vilanova (1242-1311). El texto enseña la tensión entre las ideas de los franciscanos espirituales de finales del medievo, normalmente filiados al pensamiento del abad calabrés Joaquín de Fiore (s. [...]

2019
Mirabilia, Núm. 28 (jan-jun 2019) , p. 518-541 (Articles)  
32.
23 p, 405.2 KB Dante (c. 1265-1321) e a Estética Musical da Divina Comédia / Franco, Gustavo Cambraia
O presente artigo tem por objetivo analisar a estética figurativa-musical elaborada pelo poeta Dante Alighieri na Divina Comédia, a partir dos conceitos musicais, contemporâneos ao autor, de monodia gregoriana e polifonia coral. [...]
The present article aims to analyze the figurative-musical aesthetics elaborated by the poet Dante Alighieri in the Divine Comedy, through the use of musical concepts, contemporary to the author, of monodia gregoriana and choral polyphony. [...]

2019
Mirabilia, Núm. 28 (jan-jun 2019) , p. 542-564 (Articles)  
33.
26 p, 1.3 MB Representações e símbolos de Oriente a Ocidente : o renascimento da Fênix / Cruz, Maria Leonor García da (Universidade de Lisboa. Faculdade de Letras)
Atravessando vastos tempos e espaços, a simbologia da Fénix revela-se em contos lendários da China, da Índia ou da Pérsia, variando em pormenores, construindo-se um mito que o Ocidente herdou do Egipto e que ajuda a consolidar na época clássica, medieval e moderna, com projecções ainda na contemporaneidade. [...]
Passing over vast times and spaces, the symbology of the Phoenix is found in legends from China, India and Persia, varying in details, constructing a myth that the West inherited from Egypt and which it helps to consolidate in classical, mediaeval and modern times with projections even in our modern times. [...]

2019
Mirabilia, Núm. 28 (jan-jun 2019) , p. 565-590 (Articles)  
34.
43 p, 1.6 MB A Sonata para Violino e Piano K304 em Mi Menor de Mozart (1756-1791) : relações temáticas e formais das Schemata / Pereira, Aline Mendonça ; Hartmann, Ernesto (Universidade Federal do Espírito Santo (Brasil))
O presente artigo analisa as relações entre forma e Schemata na Sonata K304 em Mi Menor para Violino e Piano (1778) de Wolfgang Amadeus Mozart. Por ser a única obra do gênero em modo menor do compositor e por a ela serem atribuídas características marcantemente expressivas em virtude da ocasião de sua composição; período em que sua mão faleceu durante sua turnê em Mannheim, Viena e Paris; seu processo composicional merece atenção. [...]
This paper analyses the relations between form and Schemata in Wolfgang Amadeus Mozart's E Minor Violin Sonata K304 (1778). Since this work is the composer's sole composition in this genre in minor mode and has been attributed with remarkable expressive features once it was conceived during his travel to Mannheim, Munich and Paris; travel that coincide with his mother death; it's compositional strategies and process are of particular interest. [...]

2019
Mirabilia, Núm. 28 (jan-jun 2019) , p. 591-633 (Articles)  
35.
23 p, 360.6 KB A História Medieval no Brasil e no Maranhão em perspectiva : ensino e pesquisa / Zierer, Adriana (Universidade Federal do Maranhão (Brasil)) ; Oliveira, Solange Pereira
Los estudios de Historia Medieval se vienen consolidando en Brasil, con la expansión de producciones dirigidas a la enseñanza e investigaciones académicas en este campo historiográfico, influenciadas por las conquistas de la Escuela de los Annales. [...]
The studies of Medieval History have been consolidating in Maranhão with the expansion of the productions directed to the teaching and academic research in this historiographic field. In this article we present a general approach on the substantial advances of works related to this historical period in the State, seeking to underline the relevance of possible ways for the teaching and research of the Middle Ages in the context of the belief and imaginary of local culture in Maranhão.

2019
Mirabilia, Núm. 28 (jan-jun 2019) , p. 634-656 (Articles)  
36.
7 p, 245.6 KB Raimundus Lullus. Opera selecta, 2 vols., Viola Tenge-Wolf, Fernando Domínguez Reboiras (eds.), "Corpus Christianorum. Continuatio Mediaeualis. Scholars Version", Brepols Publishers, Turnhout 2018. Vol. I : 594 pp., vol. II: 774. ISBN: 978-2-503-58045-6 / Butiña Jiménez, Julia (Universidad Nacional de Educación a Distancia (Espanya))
Obra ressenyada: Raimundus LULLUS; Viola TENGE-WOLF, Fernando DOMÍNGUEZ REBOIRAS (eds. ), Opera selecta, 2 vols. , "Corpus Christianorum. Continuatio Mediaeualis. Scholars Version". Turnhout : Brepols Publishers, 2018.
2019
Mirabilia, Núm. 28 (jan-jun 2019) , p. 657-663 (Reviews)  
37.
40 p, 2.4 MB DURANT, Will. A História da Civilização I. Nossa herança oriental. Rio de Janeiro : Editora Record, 1995, ISBN 85-01-28821-7 / Dantas, Bárbara
Obra ressenyada: Will DURANT, A História da Civilização I. Nossa herança oriental. Rio de Janeiro : Editora Record, 1995.
2019
Mirabilia, Núm. 28 (jan-jun 2019) , p. 664-703 (Reviews)  

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