Ontology studies

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1.
12 p, 95.0 KB The Education of Philosophy : training in Humanization / Kuçuradi, Ioanna (Maltepe University. UNESCO Chair of Philosophy of Human Rights)
People become more and more unable to do is to establish connections: to grasp the multidimensional connections between events or the connections in what is going on around them, to see the different kinds of their causes and thus to make right diagnoses and explanations of the situations in which they find themselves. [...]
La gente cada vez es menos capaz de establecer conexiones: de captar las conexiones multidimensionales entre acontecimientos, o las conexiones en lo que sucede a su alrededor, de ver los diferentes tipos de causas y con ello, de formular diagnósticos y explicaciones acertados acerca de las situaciones en las que se encuentran. [...]

2011
Ontology studies, Núm. 11 (2011) , p. 9-20  
2.
7 p, 125.5 KB Philosophy and Human Rights / Berti, Enrico (Università degli Studi di Padova. Dipartimento di Filosofia)
It is common knowledge that modern political societies, and to even greater extent contemporary ones, are characterized by pluralism. The term is used to describe situations which contain within the same society individuals and groups associated by various religions, various cultures, and various ethical systems. [...]
Es sabido que las sociedades políticas modernas, así como a las contemporáneas aún en mayor medida, se caracterizan por el pluralismo. El término se utiliza para describir situaciones que contienen dentro de los individuos de una misma sociedad y grupos asociados de diversas religiones, culturas diferentes y diversos sistemas éticos. [...]

2011
Ontology studies, Núm. 11 (2011) , p. 21-27  
3.
9 p, 902.4 KB The paradox of time in Stoic education / Zahan, Dana (Universitatea Babeș-Bolyai (Cluj-Napoca, Romania))
This paper aims to analyse the relation between education and time in the writings of Seneca. The Roman philosopher distinguishes real life (vita otiosa) and unreal life (vita desidiosa). In this way, he associates time with virtue or with vice. [...]
En este artículo me propongo analizar la relación entre educación y tiempo en la obra de Seneca. El filósofo romano distingue entre la vida real (vita otiosa) y la vida imaginaria (vita desidiosa). [...]

2011
Ontology studies, Núm. 11 (2011) , p. 29-37  
4.
15 p, 932.6 KB Bases filosóficas de la democracia participativa en ciencia y tecnología / Díaz García, Irene (Centro de Investigaciones Energéticas, Medioambientales y Tecnológicas (CIEMAT). Unidad de Investigación en Cultura Científica)
In contemporary reflection about science, specially in social studies of science (STS studies), one of the most important debates is related to the relevance and peculiarities of public participation in technoscientific matters (a frame where we must add the specific science and technology problems to the more general ones about participatory democracy). [...]
En la reflexión contemporánea sobre la ciencia, y especialmente dentro del campo de trabajo que constituyen los estudios sociales de la ciencia y la tecnología o estudios CTS, uno de los debates destacados está vinculado a la pertinencia y peculiaridades de la participación pública en el contexto de la tecnociencia (un marco en el que, a los problemas generales que se asocian con la democracia participativa, habría que añadir la problemática específica del entorno científico-tecnológico). [...]

2011
Ontology studies, Núm. 11 (2011) , p. 39-53  
5.
10 p, 1.1 MB Notas a Resp. 595a-602b / Míguez Barciela, Aida (Freie Universität Berlin)
Since knowledge takes place in the realm of correct use (Gebrauchwissen), some problems come out when knowledge makes no use but simply “knows”. !is question goes together with the fact that the sophist (the greek concept of wise man) can be seen in some contexts as an object of suspect. [...]
En la medida en que el reconocimiento de las cosas tiene lugar de manera primaria en el correcto habérselas con ellas (Gebrauchwissen), cierto problema emerge cuando se pretende un saber que no se las ha con nada determinado, sino que simplemente sabe. [...]

2011
Ontology studies, Núm. 11 (2011) , p. 55-64  
6.
21 p, 1.5 MB Educación, cultura y Estado-nación en Hannah Arendt y Theodor Adorno : Dos lecturas de los orígenes del totalitarismo / Sánchez Madrid, Nuria (Universidad Complutense de Madrid)
This paper aims to focus on the main common points of the lecture of the totalitarian phenomenon supported by Theodor Adorno and Hannah Arendt, despite the divergence of their analysis. The balance of this contrast conveys that both thinkers display an aesthetics of resistance facing the totalitarian ideology, which is based principally on two tenets. [...]
El texto propone identificar los principales puntos de acuerdo del diagnóstico que Theodor Adorno y Hannah Arendt realizan sobre el fenómeno totalitario, a pesar de que recurren a distintos análisis. [...]

2011
Ontology studies, Núm. 11 (2011) , p. 65-85  
7.
15 p, 1.5 MB What’s Philosophy After All? : The Intertwined Destinies of Greek Philosophy and Indian Upanisadic thinking / Loundo, Dilip (Universidade Federal de Juiz de Fora. Department of Science of Religion)
The article highlights the similarities between ancient Greek philosophy and Indian Upanisadic thinking as projects of self-transformation that resort basically to rational means. The strategyadopted combines two basic sets of tools. [...]
El artículo destaca las semejanzas entre la filosofía griega antigua y el pensamiento upanisádico indio como proyectos de autotrasnformación que recurren básicamente a medios racionales. La estrategia adoptada combina dos juegos de herramientas básicos. [...]

2011
Ontology studies, Núm. 11 (2011) , p. 87-101  
8.
18 p, 1.9 MB Conocimiento y liberación : la pregunta metafísica en la Kena Upanisad, sus proyecciones hacia la filosofía comparada / Cattedra, Olivia (Universidad FASTA. CONICET (Argentina))
La filosofía derivada de las Upanisads confirma la inquietud de la antigua civilización india por el conocimiento metafísico. La presente comunicación se enfocará en la Kena Up. , que merece destacarse debido a su específico planteo acerca de la indagación original y anima la pregunta metafísica esencial: ¿Quien es el ser?. [...]
The philosophy of the Upanishads confirms the concern of the ancient Indian civilization for metaphysical knowledge. This communication will focus on the Kena Up, which deserves to be highlighted because of its specific issue, regarding the fundamental metaphysical question. [...]

2011
Ontology studies, Núm. 11 (2011) , p. 103-120  
9.
16 p, 718.5 KB Systems’ crisis of the present and goals of spiritualization of strategy development of the modern world / Kosichenko A.G. (Ministry of Education and Science (Republic of Kazakhstan). Department of Culture philosophy and Religion Institute of Philosophy and Politology)
The aim of this article is to pay attention on the problems of dissociation of human community today, which leads to global opposition and, "nally, to civilization self-destruction, and also on possibilities of traditional cultures and religions and moral maxims, in processes of cardinal updating of strategy of world development. [...]
El objetivo de este artículo es prestar atención a los problemas de disociación de la comunidad humana hoy día, disociación que lleva a la oposición global y, en última instancia, a la autodestrucción de la civilización, y también estudiar las posibilidades de culturas tradicionales, religiones y máximas morales en procesos de actualización cardinal de la estrategia de desarrollo mundial. [...]

2011
Ontology studies, Núm. 11 (2011) , p. 121-136  

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