Ontology studies

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1.
23 p, 1.5 MB De las manos al lenguaje. Una reflexión sobre el origen gestual del lenguaje / Álvarez Martino, Eva (Universidad de Oviedo. Departamento de Filosofía)
Existen diferentes teorías enfrentadas sobre las condiciones en que surgió la comunicación oral entre los primeros hombres. Nos situamos al lado de aquellas que consideran que la estructura del lenguaje surgiría de la complejidad asociativa de la relación entre símbolos y que también se preocupan por el sentido emanado de nuestro uso cotidiano del lenguaje. [...]
Regarding the conditions in which oral communication emerged into first humans there are confronting theories. We adopt the position of the ones which take into account that the structure of language would emerge from the associative complexity of the relationship between symbols and that are also aware of the emanated sense from our quotidian use of language. [...]

2012
Ontology studies, Núm. 12 (2012) , p. 9-31  
2.
17 p, 1.3 MB ¿Es la filosofía un universal humano? El concepto de ontología intuitiva / Galparsoro, José Ignacio (Universidad del País Vasco. Departamento de Filosofía)
El artículo invita a considerar la conveniencia de analizar la filosofía desde una perspectiva naturalista; es decir, como si se tratara de un objeto cultural más, susceptible de ser estudiado con las herramientas de las que hoy disponemos, y que son proporcionadas por disciplinas tales como la psicología evolucionista o como una antropología orientada por un enfoque marcadamente cognitivista. [...]
This paper is an invitation to reflect on the advisability of analysing philosophy from a naturalistic perspective. That is, from a perspective that considers philosophy as if it was one more cultural object, which can be studied using the tools that we have available to us today and that are provided by disciplines such as evolutionary psychology or anthropology oriented by a distinctly cognitivist approach. [...]

2012
Ontology studies, Núm. 12 (2012) , p. 33-49  
3.
22 p, 1.9 MB Hacia una propuesta semiótica y cultural del símbolo a partir de la Crítica del Juicio y las posibilidades de una ‘antropología del símbolo’ en el escenario de las Humanidades / Ballén Rodríguez, Juan Sebastián (Universidad Santo Tomás (Bogotá). Departamento de Humanidades)
A partir del horizonte filosófico de la tercera crítica kantiana, se propone hacer un acercamiento a la ‘teoría semiótica’ del símbolo que enlazaría dos ámbitos estructurales: el semiótico y el cultural o estético. [...]
One to depart from the philosophical horizon of the third Kantian critique, proposes him to make one an approximation ‘ theory semiótica ‘ of the symbol that would connect two structural areas: the semiotic and cultural or aesthetic. [...]

2012
Ontology studies, Núm. 12 (2012) , p. 51-72  
4.
16 p, 2.0 MB Günther Anders (Stern) : esbozo de una antropología filosófica negativa / Maomed, María C. (Universidad de Navarra. Departamento de Filosofía)
La “antropología filosófica negativa” que Anders construye a finales de los años veinte, presentada en la conferencia Die Weltfremdheit des Menschen (“La extrañeza del hombre respecto del mundo”) constituye uno de los primeros trabajos sistemáticos en que busca confrontar, sobre todo, a Heidegger y su ontología existencial del Dasein. [...]
"e “Negative Philosophical Anthropology” constructed by author Günter Anders in the late twenties, presented at the conference Die Weltfremdheit des Menschen (“"e Unworldliness of the Human Being”), is one of the first systematic works in which he seeks to confront, in particular, Heidegger and its existential analytic of Dasein. [...]

2012
Ontology studies, Núm. 12 (2012) , p. 73-88  
5.
22 p, 1.9 MB Desmantelamiento nietzscheano-heideggeriano de la estructura antropológica de la filo-sofía como metafísica : consideraciones en torno al concepto de origen / Díaz Marsá, Marco (Universidad Complutense de Madrid. Departamento de Filosofía I (Metafísica y Teoría del Conocimiento))
Partiendo de la contraposición de los dos modelos de interpretación del deseo de saber más recurrentes en la historia del pensamiento (el modelo aristotélico y el modelo nietzscheano), se tratará de presentar la crítica nietzscheano-heideggeriana a la concepción antropológica y metafísica de dicho deseo, al hilo de una problematización del concepto de origen que habrá de distinguir entre distintos modos de consideración del mismo. [...]
With the contrast of the two most frequent interpretations on the models of desire to know in the history of thought as starting point (both the aristotelian model and nietzschean model), the aim of this paper will be to present the nietzschean-heideggerian criticism of the anthropologic and metaphysic understanding of that desire, dealing with a problematization of the concept of origin that must distinguish between the different forms of considering it. [...]

2012
Ontology studies, Núm. 12 (2012) , p. 89-110  
6.
35 p, 5.6 MB El vínculo substancial leibniziano como universal antropológico : a través de Carnap, Anderson-Bernalp, y Miguel Sánchez Mazas / Ortiz de Landázuri, Carlos (Universidad de Navarra)
Se comprueba como el positivismo lógico de Carnap malinterpretó la noción de vínculo sustancial leibniziano, como si este tipo de correlaciones se pudieran justificar desde presupuestos lógicos de tipo infinitista. [...]
Carnap’s logical positivism misunderstood Leibniz’s notion of substantial bond, as if this type of correlations could be justified from infinitist logical assumption. However, after 1970, an anthropological Copernican twist of a finitist type in the formalization of Leibniz’s bones was produced, giving rise to more specialized, fragmented and casuistic, logical formalism, as in the proposals of Anderson-Bernalp and Sánchez-Mazas.

2012
Ontology studies, Núm. 12 (2012) , p. 111-145  
7.
17 p, 1.4 MB Atomismo : de la Poesía de Lucrecio a la Ciencia de Galileo / García de Gurtubai Escudero, Álbar (Fundación Galileo Galilei - INAF)
Me propongo exponer la influencia que el atomismo clásico ejerció en la ciencia desarrollada por Galileo. A primera vista, parecería que unir la antigua doctrina de los atomistas con los innovadores descubrimientos de Galileo es salirse de lo consensuado por parte de la historia. [...]
This article intend to expose the influence exerted by classical atomism in science developed by Galileo. At first glance, seem to unite the ancient doctrine of atoms with innovative discoveries of Galileo is out of consensus on the part of the story. [...]

2012
Ontology studies, Núm. 12 (2012) , p. 149-165  
8.
15 p, 1.8 MB Relación y mutua influencia entre la Filosofía y la Medicina Hipocrática / Roqué Sánchez, Mª Victoria (Universitat Internacional de Catalunya. Área de Filosofía y Ciencias de la Vida)
A mediados del siglo VI se produce un cambio importante en la historia del pensamiento humano. Las explicaciones sobre la concepción del mundo, del hombre, de sus orígenes, propuestas por los pensadores míticos son sustituidas gradualmente por las explicaciones de los llamados primeros filósofos. [...]
Towards the middle part of the VI Centyry an important change takes place in the history of mankind thinking. Explanations about worlviews, mankind and its origins proposed by mytical thinkers are increasingly substituted by the so-called first philosophers’ explanations. [...]

2012
Ontology studies, Núm. 12 (2012) , p. 167-181  
9.
20 p, 2.2 MB Asombro y conocimiento : una mirada al pathos platónico / Bacarlett Pérez, María Luisa (Universidad Autónoma del Estado de México. Facultad de Humanidades) ; Pérez Bernal, Angeles Ma. del Rosario (Universidad Autónoma del Estado de México. Facultad de Humanidades)
Se analiza el papel del pathos como condición de emergencia tanto del logos como de la episteme, lo cual nos lleva reconocer que a la par de una concepción “intelectualista” de la teoría platónica del conocimiento, en la que es necesaria la supresión de todos los elementos irracionales que nublan el juicio, existe otra perspectiva, sobre todo sustentada en el Fedro, en la cual el pathos, expresado como manía amorosa, no es solamente una etapa a superar para acceder a la intuición de las Formas, sino que ella misma se convierte en una experiencia cognitiva que devuelve al conocimiento su carácter humano.
We analyze the role of pathos as emergency condition for both, logos and episteme, which leads us to recognize that along with an intellectual conception of the Platonic theory of knowledge, that demands to abolish all irrational elements that cloud the judgment, there is another perspective, especially supported by the Phaedrus, in which pathos, understood as love like madness, is not just a stage to overcome in order to arrive at the intuition of Forms, but it becomes itself a cognitive experience that gives back to knowledge its human nature.

2012
Ontology studies, Núm. 12 (2012) , p. 183-202  
10.
20 p, 2.7 MB Universales atributivos de la filosofía helénica antigua : Eíde, Tópoi y Lektá / Pérez Herranz, Fernando Miguel (Universidad de Alicante)
In this paper we defend that Hellenistic philosophy has created two fundamentals: scientific truths and the physical-rational being. Now, to avoid dogmatisms, they have to be understood as accumulative universals. [...]
En este trabajo se defiende que la filosofía de cuño helénico ha fundamentado dos universales: las verdades científicas y el sujeto racional corpóreo. Ahora bien, para evitar el dogmatismo, estos universales han de entenderse como universales atributivos. [...]

2012
Ontology studies, Núm. 12 (2012) , p. 203-222  
11.
15 p, 1.4 MB La prueba y efectos de una causa eternamente actual : Aristóteles Metaphysica Lambda, 6. / Vega González, Camilo (Universidad de Antioquia. Instituto de Filosofía)
Mediante un análisis del capítulo sexto del libro Lambda intentaremos reconstruir el argumento principal del mismo donde, en un primer momento, se llega a la enunciación de la substancia eterna inmóvil y del circular como único movimiento continuo, en tanto entre los principales atributos que constituyen su definición están la precedencia y la eternidad. [...]
Through an analysis of the sixth chapter of Lambda we will try to reconstruct the main argument of it. In a first time it gets to the statement of the unmoved eternal substance and of the circular as the only continuous motion, once among the main attributes that constitute their definition are the precedence and eternity. [...]

2012
Ontology studies, Núm. 12 (2012) , p. 223-237  
12.
14 p, 994.3 KB Relative Ontology and Science / Kolychev, Peter M. (St.Petersburg National Research University of Information Technologies)
Ontology is a knowledge about world as a whole. Union of ontology and science put somelimitations on ontology, that are caused by need to co-ordinate language of science with language of ontology. Main characteristic features of science are logic and mathematics. [...]
La ontología es un conocimiento acerca del mundo como un todo. La unión de la ontología y de la ciencia pone algunas limitaciones a la ontología, que son causadas por la necesidad de coordinar el lenguaje de la ciencia con el lenguaje de la ontología. [...]

2012
Ontology studies, Núm. 12 (2012) , p. 239-252  
13.
7 p, 947.0 KB Racionalidad científica y racionalidad filosófica en Aristóteles / Arisó Cruz, Albert (Universidad de Barcelona)
Se propone un examen de la teoría de la ciencia aristotélica alejado de enfoques parciales, ya sean formales o materiales, para tomar en cuenta el conjunto del Corpus. Sólo de este modo se clarifica el modo de racionalidad que supone el saber filosófico en Aristóteles.
We propose an exam of aristotelic science theory far from partial points of view, either formal or material, in order to take into account the whole Corpus. Only in this way we will be able to make clear the type of rationality that the philosophical knowledge means in Aristotle.

2012
Ontology studies, Núm. 12 (2012) , p. 253-259  
14.
9 p, 969.5 KB Vida y des-vivificación : la génesis existencial de la ciencia en el joven Heidegger / Johnson, Felipe (Universidad Andrés Bello)
Este artículo pretende describir el movimiento existencial propio de la vida fáctica, que Heidegger en sus lecciones tempranas denomina proceso de des-vivificación (Entlebungsprozeß) con el fin de entender en concreto cómo sería posible que la filosofía pueda pre-determinar el horizonte temático para la consideración científica. [...]
This paper aims to describe the existential movement of factual life, which Heidegger in his early lessons calls process of de-vivification (Entlebungsprozeß), to clarify how would be possible that philosophy determines the thematic horizon for scienti!c considerations. [...]

2012
Ontology studies, Núm. 12 (2012) , p. 261-269  
15.
17 p, 1.8 MB Cogito, ergo sum : from an enthymeme to bioethics / Pavlenko, Andrey N. (Institute of Philosophy Russian Academy of Science. Department Philosophy of Science)
The work analyzes the Cartesian expression “cogito ergosum” from the points of view of the traditional and the modern logics. The expression is shown to be an enthymeme with the major premise omitted. [...]
El trabajo analiza la expresión cartesiana “cogito ergo sum” desde el punto de vista las lógicas tradicional y moderna. La expresión se muestra como un entimema con la premisa mayor omitida. Dos formas de interpretar la premisa mayor son claras: 1) como una afirmación convencional (la visión más aceptada entre los filósofos), 2) como una proposición que contiene una equivalencia. [...]

2012
Ontology studies, Núm. 12 (2012) , p. 271-287  
16.
13 p, 1.5 MB Tiempo lógico y tiempo real / García, Indalecio (Universidad Nacional de Colombia)
El tiempo es descrito por Aristóteles como continuo (cf. Phys. IV 11, 219a 10-15). Aquí se sostiene, primero, que sería un continuo que, si bien depende de la magnitud, se distingue de la continuidad de ésta: una magnitud puede ser realmente dividida, esto es, puede dejar de ser continua, pero no así el tiempo: el tiempo no puede ser dividido realmente, pues una división en el tiempo como continuo equivaldría a la negación del transcurrir temporal (cf. [...]
Aristotle describes time as continuous (cf. Phys. 219a 10-15). We argue here, first, that the time’s continuity and magnitude’s continuity differ, even though time’s continuity depends on magnitude: actually a magnitude can be divided, that is, can fail to be continuous, but not time: time can be never actually divided, because an actual division in time would imply something like a real point in which time is denied, and that is impossible according to Aristotle (cf. [...]

2012
Ontology studies, Núm. 12 (2012) , p. 289-301  
17.
26 p, 2.6 MB The Notion of Quantum Time / Aityan, Sergey K. (Lincoln University)
This paper introduces the concept of time as a count of a count of changes or events that set up a local “clock” in each system. Time does not exist without changes in the system and every system runs its own local time. [...]
2012
Ontology studies, Núm. 12 (2012) , p. 303-328  
18.
14 p, 1.5 MB Parsimonia ontológica : el caso de los objetos cuánticos / Hernández, Nalliely (Universidad Complutense de Madrid)
En el presente trabajo haré uso del cambio conceptual gestado en la primera parte del siglo XX con el nacimiento de la teoría cuántica y su interpretación basada en el principio de complementariedad e indeterminación, elaborados por Niels Bohr y Werner Heisenberg respectivamente, para argumentar a favor de la demarcación de la ciencia que defiende Richard Rorty. [...]
In this paper I will use the conceptual change between Quantum and Classical Mechanics to support the science demarcation proposed by Richard Rorty. I will rescue some characteristics of the historical development on Quantum Mechanics until the Prnciple of Complementarity´s formulation to dissolve the di"erence between the search of the truth and practical deliberation. [...]

2012
Ontology studies, Núm. 12 (2012) , p. 329-342  
19.
20 p, 2.0 MB The Source of Magic in the Quantum World / Ferrero, M. (Universidad de Oviedo. Departamento de Física) ; Salgado, D. (Instituto Nacional de Estadística. D. G. Metodología y Tecnologías de la Información y las Comunicaciones) ; Sánchez-Gómez, J. L. (Universidad Autónoma de Madrid. Departamento de Física Teórica)
It has been frequently said that “Quantum Mechanics is Magic”. !e real fact is just the opposite: quantum mechanics is not magic, it is rather one of the best scienti"c theories in terms of the amplitude and exactness of its predictions. [...]
Se ha dicho con frecuencia que “la mecánica cuántica es mágica”. El hecho real es todo lo contrario: la mecánica cuántica no es magia, es más bien una de las mejores teorías cientí"cas en términos de la amplitud y la precisión de sus predicciones. [...]

2012
Ontology studies, Núm. 12 (2012) , p. 343-362  
20.
10 p, 989.4 KB Sobre las implicaciones epistemológicas del convencionalismo geométrico / Romero Ruiz, Jaume (Universitat de Girona)
En 1902 Henri Poincaré publicó entre otros, bajo el título Ciencia e Hipótesis, un artículo sobre la naturaleza de la geometría donde pretendía establecer, con ayuda de un ejemplo hoy histórico, la equivalencia empírica de las diferentes geometrías que se habían desarrollado a lo largo del siglo XIX. [...]
In 1902 Henri Poincaré published an article about the nature of the geometry in his book “Science and Hypothesis”. He pretended to show the equivalence of the di"erent geometrical theories developed during the 19th century by empirical facts using a historical mental experiment. [...]

2012
Ontology studies, Núm. 12 (2012) , p. 363-372  
21.
16 p, 1.5 MB Pluralidad de la filosofía : pluriversidad versus universidad / Echeverria, Javier (Universidad del País Vasco. Departamento de Sociología 2)
La condición distribuida en el espacio y en el tiempo del deseo de saber no implica universalidad, sino más bien pluralidad, e incluso pluriversalidad. La universalidad implica tender a “lo Uno”, que desde Platón ha sido concebido como una entidad trascendente. [...]
The condition distributed in space and in time of the philosophy (desire of wisdom) does not imply universality, but rather plurality, and even pluriversality. Universality implies a tendency to “the One”, which since Plato has been conceived as a transcendent entity. [...]

2012
Ontology studies, Núm. 12 (2012) , p. 373-388  
22.
18 p, 1.8 MB Truth and Fictional Meaning / Bourke, Michael (British Columbia Institute of Technology. Department of Liberal Studies)
Fictional and non-fictional texts rely on the same language to express their meaning; yet many philosophers in the analytic tradition would say, with reason, that fictional texts literally make no truth claims, or more modestly that the rhetorical and literary devices (e. [...]
Textos de ficción y no ficción se basan en el mismo lenguaje para expresar su significado, sin embargo, muchos filósofos de la tradición analítica dirían, con razón, que los textos de ficción, literalmente, no tienen ninguna pretensión de verdad, o más modestamente, que los recursos retóricos y literarios (por ejemplo la metáfora) a los que los escritores de ficción y de no ficción recurren por igual, son ajenos a la verdad o no tienen un contenido proposicional. [...]

2012
Ontology studies, Núm. 12 (2012) , p. 389-406  
23.
12 p, 828.5 KB Virtuality in Aquinas and Deleuze : current Tropes in Ancient Cloaks / Gray, Christopher B.
This study suggests the benefits of including virtuality as part of the analysis of our experience. Recovery by Deleuze from Aquinas’ use of virtuality is shown "rst by displaying Aquinas’ texts on cognitive and normative virtuality, divine, angelic and human virtuality, followed by Deleuze’ uptake of virtuality into his metaphysical analysis. [...]
Este estudio sugiere los beneficios de incluir el concepto de virtualidad como parte del análisis de nuestra experiencia. En primer lugar se muestra la recuperación por Deleuze del uso de virtualidad de Aquino en textos sobre virtualidad cognitiva y normativa, virtualidad divina, angélica y humana, seguido por la absorción de Deleuze de la virtualidad en su análisis metafísico. [...]

2012
Ontology studies, Núm. 12 (2012) , p. 407-418  

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