Papers

Papers 13 registres trobats  La cerca s'ha fet en 0.01 segons. 
1.
6 p, 223.7 KB Índex
2005
Papers : revista de sociologia, N. 76 (2005) p. 1-6  
2.
3 p, 40.5 KB Presentació / Masjuan, Josep M. (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Sociologia)
2005 - 10.5565/rev/papers/v76n0.968
Papers : revista de sociologia, N. 76 (2005) p. 7-9  
3.
20 p, 118.4 KB A Sociology of Teaching, Learning and Enhancement : improving practices in higher education / Trowler, Paul R.
This paper examines the relative lack of attention given to learning and teaching issues at the departmental level in universities. Using a social practice theory approach, the paper shows how the construction and enactment of teaching and learning regimes at the departmental level can have significant effects on the reception and implementation of intiatives designed to enhance practices and outcomes associated with teaching and learning in university contexts.
Aquest article examina la falta relativa d’atenció sobre les qüestions d’ensenyament i aprenentatge en el nivell departamental de les universitats. Utilitzant la teoria de la pràctica social com a aproximació al tema, l’article mostra com la construcció i la posada en funcionament dels règims d’ensenyament i aprenentatge a nivell departamental pot tenir efectes significatius sobre la recepció i la implementació d’iniciatives dissenyades per millorar les pràctiques i els resultats de l’aprenentatge i l’ensenyament en contextos universitaris.

2005 - 10.5565/rev/papers/v76n0.969
Papers : revista de sociologia, N. 76 (2005) p. 13-32  
4.
13 p, 93.7 KB Recent developments in student learning in Britain and their relationship to de Bologna Declaration / Elton, Lewis
The article gives an account of recent developments in student-centred learning which are likely to impinge on the appropriateness of the Bologna Declaration and in particular on the relevance of the Declaration to student learning. [...]
L’article descriu els desenvolupaments recents en l’aprenentatge centrat en els estudiants que és probable que afectin l’adequació de la Declaració de Bolonya i, en particular, la rellevància d’aquesta declaració de cara als aprenentatges dels estudiants. [...]

2005 - 10.5565/rev/papers/v76n0.970
Papers : revista de sociologia, N. 76 (2005) p. 33-45  
5.
19 p, 121.7 KB Nuevas tendencias en políticas de garantía de calidad en la educación superior / Perellon, Juan Francisco
La Europa de la educación superior atraviesa transformaciones de una magnitud desconocida hasta ahora. Por todas partes, se trabaja intensamente en la construcción de lo que constituye el objetivo principal de las reformas actuales: el espacio europeo de la educación superior (EEES). [...]
Higher education in Europe is undergoing a period of major transformations. Everywhere, emphasis is being placed on achieving the most crucial objectives of all : the construction of a common European Higher Education Area (EHEA). [...]

2005 - 10.5565/rev/papers/v76n0.971
Papers : revista de sociologia, N. 76 (2005) p. 47-65  
6.
30 p, 168.9 KB Quand les étudiants jugent leurs études : quelques enseignements d’une recherche internationale / Lima, Laurent ; Hadji, Charles
Du double point de vue institutionnel et moral, l’évaluation des enseignements est considérée aujourd’hui comme une obligation. Cependant, les conditions dans lesquelles une telle évaluation peut s’effectuer font l’objet d’un vif débat : « qui ? quoi ? comment ? selon quels référents ? quels indicateurs ? quelle participation des évalués ? quelle publicité des résultats ? » (Demailly, 2001). [...]
To evaluate teaching is currently considered as compelling, both from an institutional and a moral viewpoint. However the conditions of such an evaluation have triggered strong debates: «Who? What? How? Drawing from which references? Which clues? Should the people assessed take part in the process? To what extent should the results be publicized?» (Demailly, 2001). [...]

2005 - 10.5565/rev/papers/v76n0.972
Papers : revista de sociologia, N. 76 (2005) p. 67-96  
7.
37 p, 186.8 KB Progresos en los aprendizajes, características de los estudios y motivaciones de los estudiantes / Masjuan, Josep M. (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Sociologia)
El presente artículo se plantea hasta qué punto la percepción del éxito en los estudios universitarios por parte de los estudiantes depende de las condiciones en que realizan los estudios y de su propia motivación. [...]
This article analyses to what extent the perception of success in university studies by the students depends on the conditions in which they carry out their studies and on their own motivation. At the same time, it attempts to find out to what extent the students’ motivations are influenced by socio-professional category and sex. [...]

2005 - 10.5565/rev/papers/v76n0.973
Papers : revista de sociologia, N. 76 (2005) p. 97-133  
8.
31 p, 173.7 KB Les perceptions par les étudiants du marché du travail et de leur insertion, et leurs effets sur les stratégies de travail universitaire / Fernex, Alain ; Lima, Laurent
Au cours des décennies écoulées, le nombre d’étudiants engagés dans les études supérieures a beaucoup augmenté. Cette évolution, qui s’opère dans un contexte de faible croissance économique, de progression du chômage et de dégradation des conditions de l’insertion a favorisé le développement de plusieurs modèles explicatifs. [...]
The last decades has seen a dramatic increase of the number of students in higher education. This evolution, which has taken place in the context of a weak economic growth, a progression of unemployment and a decline of the integration of young people into the world of work, has also generated diverse explanatory models. [...]

2005 - 10.5565/rev/papers/v76n0.974
Papers : revista de sociologia, n. 76 (2005) p. 135-165  
9.
31 p, 166.9 KB Consistencia y orientación del perfil profesional, percepción del mercado laboral y reacciones previstas ante posibles dificultades de inserción / Troiano i Gomà, Helena (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Sociologia)
Este artículo pretende abordar algunos aspectos relacionados con la construcción del rol de estudiante universitario en función de las expectativas, las actitudes, los valores y la orientación hacia la profesión futura. [...]
This paper attempts to examine some aspects related to the construction of the student’s role according to his/her expectations, attitudes, values and orientations towards a future profession. To do that, some data gathered in a survey on university students halfway through their studies in three European regions (Baden-Württemberg, Rhône-Alpes and Catalonia) are used. [...]

2005 - 10.5565/rev/papers/v76n0.975
Papers : revista de sociologia, n. 76 (2005) p. 167-197  
10.
17 p, 114.5 KB Female Students at University in Bade-Württemberg, Rhône-Alpes and Catalonia. A Secondary Analysis of Gender, Interest in Science and Research, and the Intention to do a Doctorate / Grimmer, Bettina ; Röhl, Tobias
The article exhibits several differences between female and male students in Baden- Württemberg (Germany), Catalonia (Spain) and Rhônes-Alpes (France). Women often give intrinsic motivations in choosing their subjects, men on the other hand tend to be driven by extrinsic motivations. [...]
L’article exposa unes quantes diferències entre els estudiants femenins i masculins a Baden- Württemberg (Alemanya), Catalunya (Espanya) i Rhône-Alpes (França). Sovint, les dones tendeixen a conduir-se per motivacions intrínseques en el moment d’escollir el tipus d’estudis, mentre que els homes ho fan més aviat per motivacions extrínseques. [...]

2005 - 10.5565/rev/papers/v76n0.1009
Papers : revista de sociologia, N. 76 (2005) p. 199-215  
11.
12 p, 95.4 KB Social Inequality and the University / Georg, Werner
Since Pierre Bourdieu's early work on «Reproduction», social inequality in the educational system and especially at university level was in the focus of sociological interest. On the background of Bourdieu's capital theory this contribution poses the question of how students from different social strata accumulate economic, social and cultural capital at the university. [...]
Des del primerenc treball de Pierre Bourdieu a «Reproduction», la desigualtat social al sistema educatiu i especialment a nivell universitari ha estat un focus d'interès sociològic. A la base de la principal teoria de Bourdieu, s'hi planteja la qüestió de com estudiants de diferents estrats socials acumulen capital econòmic, social i cultural a la universitat. [...]

2005 - 10.5565/rev/papers/v76n0.1010
Papers : revista de sociologia, N. 76 (2005) p. 217-228  
12.
20 p, 118.4 KB L’elecció d’estudis i les expectatives de futur dels estudiants universitaris / Llosada Gistau, Joan ; Morcillo Hernàndez, Vanessa ; Troiano i Gomà, Helena (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Sociologia)
En aquest article, s’exposa la vessant qualitativa complementària d’un estudi sobre els estudiants universitaris a la meitat de la seva carrera. Es fa a partir d’entrevistes i grups de discussió amb estudiants de quatre titulacions diferents de la Universitat Autònoma de Barcelona. [...]
The qualitative side of a survey on university students halfway through their studies is presented here. The data have been gathered from some interviews and focus groups with students from four different degrees at the Autonomous University of Barcelona. [...]

2005 - 10.5565/rev/papers/v76n0.1011
Papers : revista de sociologia, n. 76 (2005) p. 229-248  
13.
1 p, 33.5 KB Llibres i revistes rebuts
2005
Papers : revista de sociologia, n. 76 (2005) p. 249-249  

Us interessa rebre alertes sobre nous resultats d'aquesta cerca?
Definiu una alerta personal via correu electrònic o subscribiu-vos al canal RSS.