Papers

Papers 22 registres trobats  La cerca s'ha fet en 0.02 segons. 
1.
1 p, 230.9 KB Sumari
2011 - 10.5565/rev/papers/v96n4.429
Papers : revista de sociologia, Vol. 96, Núm. 4 (2011) , p. 1015-1018
3 documents
2.
1 p, 495.2 KB Nota de la redacció
2011 - 10.5565/rev/papers/v96n4.430
Papers : revista de sociologia, Vol. 96, Núm. 4 (2011) , p. 1019-1020  
3.
2 p, 579.5 KB Presentació
2011 - 10.5565/rev/papers/v96n4.250
Papers : revista de sociologia, Vol. 96, Núm. 4 (2011) , p. 1021-1022  
4.
22 p, 648.8 KB Approaches to skills mismatch in the labour market : a literature review / Sala, Guillem (Universitat Autònoma de Barcelona. Grup de Recerca Educació i Treball) ; University of Oxford. Centre on Skills, Knowledge and Organisational Performance (SKOPE)
Skills mismatch in the labour market describes the fact that levels or types of skills of individuals are inadequate in view of particular job requirements. There exists no accepted unified theory of skills mismatch. [...]
El desajuste de competencias en el mercado de trabajo describe el hecho de que el nivel y/o el tipo de formación de los individuos no se adecuan a aquellos que requieren sus puestos de trabajo. A pesar de que la literatura de la sobreeducación, inspirada en los marcos teóricos clásicos (básicamente la teoría del capital humano), intenta definir y medir la incidencia del desajuste, no existe una teoría unificada sobre dicho fenómeno. [...]

2011 - 10.5565/rev/papers/v96n4.171
Papers : revista de sociologia, Vol. 96, Núm. 4 (2011) , p. 1025-1045  
5.
28 p, 774.2 KB La relación entre educación y empleo en Europa / Planas, Jordi, 1950- (Universitat Autònoma de Barcelona. Grup de Recerca Educació i Treball)
Este artículo pretende sintetizar los principales ejes de la relación entre educación y empleo en Europa. Parte de analizar la relación entre la evolución histórica de los modelos de producción de competencias para el empleo y la evolución de las principales corrientes téorico-metodológicas que estudian los vínculos entre educación y empleo. [...]
This paper aims to synthesise the central dimensions of the relationship between education and employment in Europe. We begin by analysing the relationship between the historical evolution of skill production models and the evolution of the main theoretical and methodological approaches that examine the links between education and employment. [...]

2011 - 10.5565/rev/papers/v96n4.168
Papers : revista de sociologia, Vol. 96, Núm. 4 (2011) , p. 1047-1073  
6.
22 p, 1.9 MB Modelos de formación a lo largo de toda la vida y la «sociedad del conocimiento» en Europa / Green, Andy (University of London. Institute of Education)
La pregunta central que se aborda en este artículo es: «¿Qué tipo de formación a lo largo de toda la vida puede facilitar conseguir una "economía del conocimiento" competitiva y dinámica que también sea una "sociedad del conocimiento" con altos niveles de cohesión social?». [...]
The main question that informs this article is: which system of lifelong learning is able to facilitate a competitive and dynamic "knowledge economy", while simultaneously also promoting a "knowledge society" with high levels of social cohesion? This article attempts to examine these questions by means of an analysis of national and regional models of the "knowledge economy" and the "knowledge society" in Europe, and the contribution of lifelong learning programmes to each of these models. [...]

2011 - 10.5565/rev/papers/v96n4.175
Papers : revista de sociologia, Vol. 96, Núm. 4 (2011) , p. 1075-1096  
7.
28 p, 802.8 KB Matching Education and Training to Employment : practical Problems and Theoretical Solutions - Or the Other Way Round? / Lassnigg, Lorenz (Institute for Advanced Studies (IHS). Department of Sociology)
This article aims to contrast various theoretical approaches on the coordination between education-and-training and employment with a set of practical solutions and policies. Adopting a broad view, we hope to discover several paths that allow us to illuminate solutions to practical as well as theoretical problems, or at least to outline trajectories for further analysis. [...]
Este artículo contrasta los diferentes planteamientos teóricos sobre la coordinación entre el formación/educación y empleo con sus aplicaciones prácticas y políticas. Desde un enfoque amplio que espera encontrar algunos caminos que nos faciliten encontrar solución tanto a los problemas prácticos como teóricos, o, por lo menos, para esbozar algunos caminos que nos permitan avanzar en el razonamiento y análisis acerca de esta coordinación. [...]

2011 - 10.5565/rev/papers/v96n4.170
Papers : revista de sociologia, Vol. 96, Núm. 4 (2011) , p. 1097-1123  
8.
14 p, 551.7 KB Projet professionnel et Incertitude sur le marché du travail / Germé, Jean François (CNAM. LISE)
En raison de la flexibilité accrue des économies modernes, le marché du travail et l'évolution de l'emploi sont plus incertains. Le comportement des jeunes en matière d'orientation professionnelle et de choix de formation et d'emploi évolue pour s'adapter à cette incertitude. [...]
Due to the increasing flexibility of modern economies, both the labor market and the evolution of employment have become more uncertain. The behaviour of youngsters in terms of vocational orientation, choice of formation and choice of employment has evolved to adapt to this uncertainty. [...]
Debido a la creciente flexibilidad de las economías modernas, el mercado de trabajo y la evolución de los empleos son mas inciertos. Los comportamientos de los jóvenes en términos de orientación profesional, de decisiones para escoger educación y empleo evolucionan para adaptarse a esta incerteza. [...]

2011 - 10.5565/rev/papers/v96n4.173
Papers : revista de sociologia, Vol. 96, Núm. 4 (2011) , p. 1125-1138  
9.
24 p, 625.6 KB Pasado y futuro del estudio sobre la transición de los jóvenes / Casal, Joaquim (Casal Bataller) (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Sociologia) ; Merino Pareja, Rafael (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Sociologia) ; García Gracia, Maribel (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Sociologia)
El artículo muestra el estado de la cuestión acerca de los enfoques teóricos en sociología de la juventud. Los autores presentan la sociología de la juventud bajo tres paradigmas o enfoques (el ciclo vital, la generación y la biografía) y toman opción por el tercer enfoque. [...]
This paper presents the state of the art concerning theoretical approaches in the sociology of youth. In this paper, the authors outline three paradigms or approaches in the sociology of youth - the lifecycle approach, the generational approach, and the biographical approach - and argue in favour of the third approach. [...]

2011 - 10.5565/rev/papers/v96n4.167
Papers : revista de sociologia, Vol. 96, Núm. 4 (2011) , p. 1139-1162  
10.
24 p, 632.1 KB Itinerarios que relacionan educación con trabajo. Revisión de conceptos, investigación y debates políticos / Raffe, David (The University of Edinburgh. Centre for Educational Sociology (CES))
Este artículo examina de forma crítica la investigación y los debates políticos transnacionales sobre los itinerarios que relacionan educación con trabajo, y utiliza este examen para reflexionar sobre la utilidad del propio concepto de itinerarios. [...]
This paper reviews cross-national research and policy debates about pathways between education and work, and draws on this review to reflect on the utility of the pathways concept itself. It identifies three main uses of the concept: to analyse the relative size and role of gender education, school-based vocational education and apprenticeship, respectively, in an effective transition system; to examine the relationships and interconnections between pathways; and to consider how pathways can reflect the perspective and priorities of individual young people and enable them to manage and control their own itineraries. [...]

2011 - 10.5565/rev/papers/v96n4.433
Papers : revista de sociologia, Vol. 96, Núm. 4 ( 2011) , p. 1163-1185  
11.
17 p, 663.5 KB Transition entre la formation et le monde du travail. État de la recherche en Suisse / Pagnossin, Elisabetta (Institut de recherche et documentation pédagogique (IRDP)) ; Armi, Franca (Institut de recherche et documentation pédagogique (IRDP))
Cet article vise à analyser des thématiques de recherche développées en Suisse au sujet de la transition entre la formation et le monde du travail et de son contexte; essayant d'illustrer et permettre de mieux comprendre les options thématiques développées dans ces études. [...]
Este artículo analiza las temáticas de investigación sobre la transición entre la formación y el mundo del trabajo desarrolladas en Suiza, con el fin de ilustrar y comprender mejor las opciones temáticas realizadas en dichas investigaciones. [...]
This article analyses research themes regarding the transition from training into work in Switzerland. The purpose of this article is to outline and better understand the thematic options undertaken in this research. [...]

2011 - 10.5565/rev/papers/v96n4.169
Papers : revista de sociologia, Vol. 96, Núm. 4 (2011) , p. 1187-1203  
12.
29 p, 849.0 KB Trayectorias sociales juveniles. Cursos y discursos sobre la integración laboral / Dávila, Oscar (Centro de Estudios Sociales CIDPA) ; Ghiardo, Felipe (Centro de Estudios Sociales CIDPA)
Con la base en dos investigaciones sobre juventud en Chile: Análisis de las encuestas nacionales de juventud (1997, 2000, 2003 y 2006) (2007) e Inserción laboral y trayectorias sociales juveniles (2008), se intenta dar cuenta de las relaciones posibles de establecer en la configuración de proyectos y trayectorias en jóvenes, poniendo énfasis en los procesos de modernización experimentados en el campo de la educación y el empleo, así como sus impactos en los proyectos de vida juvenil.
In this paper, we purport to account for relations that may be established amongst youngsters within the configuration of projects and paths youngsters face. The paper emphasises processes of modernisation experienced in the fields of education and employment, and their impact on the life projects of young people. [...]

2011 - 10.5565/rev/papers/v96n4.177
Papers : revista de sociologia, Vol. 96, Núm. 4 (2011) , p. 1205-1233  
13.
21 p, 621.8 KB Estrategias de gestión y comunicación de los líderes intermedios en la aplicación de los ECTS / Troiano i Gomà, Helena (Universitat Autònoma de Barcelona. Grup de Recerca Educació i Treball) ; Masjuan, Josep Maria (Universitat Autònoma de Barcelona. Grup de Recerca Educació i Treball) ; Elias, Marina (Universitat Autònoma de Barcelona. Grup de Recerca Educació i Treball)
Los datos que se utilizan en este artículo proceden de una investigación sobre el Proceso de Bolonia llevada a cabo en diez titulaciones de una sola universidad; seis de ellas forman parte del proyecto piloto para incorporar los European Credit Transfer System (ECTS). [...]
This paper uses data obtained from a research project about the Bologna Process, carried out in ten degree programmes at one university; six of these degrees are part of a pilot project to implement the European Credit Transfer System (ECTS). [...]

2011 - 10.5565/rev/papers/v96n4.166
Papers : revista de sociologia, Vol. 96, Núm. 4 (2011) , p. 1235-1255  
14.
11 p, 628.8 KB Challenges and possibilities facing european higher education / Harris, Suzy (University of Roehampton. Department of Education)
This article considers the extent to which economic considerations are driving European and national higher education policy. This privileging of the economic imperative can be seen quite clearly in the internationalisation of higher education agenda. [...]
El artículo analiza hasta qué punto las consideraciones económicas orientan la política de educación superior europea y nacional. La priorización de criterios económicos se ve claramente en el caso de la internacionalización de la agenda de la educación superior. [...]

2011 - 10.5565/rev/papers/v96n4.180
Papers : revista de sociologia, Vol. 96, Núm. 4 (2011) , p. 1257-1267  
15.
17 p, 1.2 MB La opinión de los graduados europeos sobre la universidad cinco años después de haber finalizado sus estudios / Carot, José-Miguel (Universitat Politècnica de València. CEGES-LMPF) ; Conchado, Andrea (Universitat Politècnica de València. CEGES-LMPF) ; Mora, José-Ginés (University of London. Institute of Education) ; Vila, Luis E. (Universitat de València)
En el contexto actual, en el que la sociedad del conocimiento reclama nuevas capacidades de los graduados universitarios para adaptarse a las demandas del mercado laboral, ha surgido la figura del «profesional flexible». [...]
In today's knowledge society, in which university graduates are required to obtain new abilities to adjust to the demands of the labour market, the figure of the "flexible professional" has emerged. Universities are not immune to these changes and are proposing modifications to the curricula. [...]

2011 - 10.5565/rev/papers/v96n4.181
Papers : revista de sociologia, Vol. 96, Núm. 4 (2011) , p. 1269-1285  
16.
20 p, 783.8 KB Valoració dels estudiants universitaris sobre la incorporació de la Universitat Autònoma de Barcelona a l'Espai Europeu d'Educació Superior / Elias, Marina (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Sociologia)
Els canvis de metodologia docent que ha comportat el Procés de Bolonya impliquen variacions en l'avaluació continuada, augment dels treballs en grup, reducció de les classes magistrals i un nombre més elevat de pràctiques. [...]
Modifications in teaching methodology related to the Bologna Process are producing changes in continuous assessment, an increase of team work, a reduction of traditional lectures, and an increase of practical exercises. [...]

2011 - 10.5565/rev/papers/v96n4.252
Papers : revista de sociologia, Vol. 96, Núm. 4 (2011) , p. 1287-1306  
17.
25 p, 759.4 KB Equidad y movilidad intergeneracional de los titulados universitarios catalanes / Fachelli, Sandra (Universitat Autònoma de Barcelona. Grup de Recerca Educació i Treball) ; Planas, Jordi, 1950- (Universitat Autònoma de Barcelona. Grup de Recerca Educació i Treball)
Este artículo aborda la igualdad de oportunidades y la movilidad profesional de los universitarios catalanes en el acceso a su graduación y su inserción profesional en comparación con la de sus padres. [...]
This article addresses the equal opportunity and professional mobility of Catalan university students by comparing their graduation rates and employability to those of their parents. This analysis is based on a survey carried out by AQU of the Catalan Government in 2008, pertaining to the situation of graduates in 2004.

2011 - 10.5565/rev/papers/v96n4.353
Papers : revista de sociologia, Vol. 96, Núm. 4 (2011) , p. 1307-1331  
18.
28 p, 1.1 MB Movilidad ascendente de la inmigración en España : ¿asimilación o segmentación ocupacional? / Martin, Antonio (Martin Artiles) (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Sociologia) ; López-Roldán, Pedro (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Sociologia) ; Molina Romo, Óscar 1962- (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Sociologia) ; Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Sociologia
La posibilidad de movilidad ascendente de la población inmigrante es un factor importante a la hora de explicar su integración social. Asimismo, a nivel individual, la expectativa de movilidad puede contribuir a aumentar o disminuir la incertidumbre socioeconómica. [...]
Possibilities for occupational mobility are an important factor in the explanation of the integration of immigrant workers into receiving societies. Moreover, at the individual level, the prospects for upward occupational mobility determine the uncertainty facing immigrant workers. [...]

2011 - 10.5565/rev/papers/v96n4.225
Papers : revista de sociologia, Vol. 96, Núm. 4 (2011) , p. 1335-1362  
19.
23 p, 643.4 KB L'anàlisi transaccional de l'empresa / Brunet Icart, Ignasi (Universitat Rovira i Virgili. Departament de Gestió d'Empreses) ; Baltar, Fabiola (Universitat Rovira i Virgili. Departament de Gestió d'Empreses) ; Gregori Gomis, Aleix (Universitat Rovira i Virgili. Departament d'Economia)
El propòsit d'aquest article és definir la teoria de la firma que es desprèn de l'anàlisi transaccional que n'efectua la nova economia institucional. En aquesta, l'empresa deixa de ser un capítol de la teoria neoclàssica dels mercats per passar a ser definida com una estructura de contractes. [...]
The present article aims to outline the theory of the firm that derives from a transactional analysis grounded in the New Institutional Economics. In this framework, the firm no longer constitutes a mere chapter of the neoclassical theory of market, but instead represents a well-defined structure of contracts. [...]

2011 - 10.5565/rev/papers/v96n4.253
Papers : revista de sociologia, Vol. 96, Núm. 4 (2011) , p. 1363-1385  
20.
4 p, 526.6 KB In Memoriam. Daniel Bell (1919-2011) / Sordè i Martí, Teresa (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Sociologia)
2011 - 10.5565/rev/papers/v96n4.407
Papers : revista de sociologia, Vol. 96, Núm. 4 (2011) , p. 1389-1392  
21.
4 p, 533.2 KB Ressenyes / Beriain, Josetxo (Universidad Pública de Navarra)
Index de les obres ressenyades: Jeffrey C. ALEXANDER,, The Politics of Performance : Obama's Victory and the Democratic Struggle for Power. Londres: Oxford University Press, 2010.
2011 - 10.5565/rev/papers/v96n4.293
Papers : revista de sociologia, Vol. 96, Núm. 4 (2011) , p. 1393-1396  
22.
2 p, 685.5 KB Publicidad
2011 - 10.5565/rev/papers/v96n4.426
Papers : revista de sociologia, Vol. 96, Núm. 4 (2011) , p. 1397-1398  

Us interessa rebre alertes sobre nous resultats d'aquesta cerca?
Definiu una alerta personal via correu electrònic o subscribiu-vos al canal RSS.