Quaderns d'italià

Quaderns d'italià Encontrados 16 registros  La búsqueda tardó 0.01 segundos. 
1.
4 p, 483.0 KB Sumari
2015
Quaderns d'Italià, Núm. 20 (2015) , p. 3-4 (Presentació)  
2.
2 p, 45.7 KB Presentación
2015 - 10.5565/rev/qdi.380
Quaderns d'Italià, Núm. 20 (2015) , p. 5-6 (Presentació)  
3.
2 p, 43.0 KB Premessa
2015
Quaderns d'Italià, Núm. 20 (2015) , p. 7-8 (Presentació)  
4.
25 p, 177.3 KB Petrarca y el Humanismo en la península Ibérica : marco / Valero Moreno, Juan Miguel (Universidad de Salamanca)
El objetivo de este artículo es identificar los orígenes del estudio del tema Petrarca y el Humanismo en la península Ibérica y analizar las claves historiográficas de su estudio.
The aim of this article is to identify the origin of the topic Petrarch and Humanism in the Iberian Peninsula and to analyze the historiographical keys to his study.

2015 - 10.5565/rev/qdi.381
Quaderns d'Italià, Núm. 20 (2015) , p. 11-35 (Dossier)  
5.
21 p, 156.2 KB Petrarca e la Spagna / Vecchi Galli, Paola (Università di Bologna)
L'immagine della Spagna in Petrarca è quella di uno spazio geografico che si confonde con il mito e la storia, soprattutto la storia romana. Da un lato la cronaca contemporanea, legata alla gloria militare di Aragona e Castiglia, si stempera nel ricordo grandioso di Roma; dall'altro un passato leggendario accomuna la Spagna alle colonne d'Ercole, con la memoria 'involontaria' del folle volo dell'Ulisse dantesco. [...]
Spain in Petrarch is a geographical space confused with the myth and the history, above all the Roman history. From one hand the contemporary chronicle, with the military glory of Aragon and Castile, is dissolved in the memory of Rome; on the other hand a legendary past unites Spain to the Pillars of Hercules, with the 'unintentional' memory of the insane flight of Ulysses in the Divine Comedy. [...]

2015 - 10.5565/rev/qdi.382
Quaderns d'Italià, Núm. 20 (2015) , p. 37-57 (Dossier)  
6.
29 p, 4.1 MB Diego de Moxena, el Liber sine nomine de Petrarca y el concilio de Constanza / Ruiz Arzalluz, Íñigo (Universidad del País Vasco)
Diego de Moxena, franciscano probablemente castellano activo en el concilio de Constanza, escribe el 9 de julio de 1415 a Fernando I de Aragón una carta en la que le insta a sumarse al concilio y reconsiderar su apoyo a Benedicto XIII. [...]
On the 9th of July in 1415, Diego de Moxena, very likely a Castilian Franciscan active in the Council of Constance, wrote a letter to Ferdinand I of Aragon in which he urged him to attend the Council and to reconsider his support to Benedict XIII. [...]

2015 - 10.5565/rev/qdi.383
Quaderns d'Italià, Núm. 20 (2015) , p. 59-87 (Dossier)  
7.
21 p, 152.1 KB Petrarca en la lírica catalana medieval / Espadaler, Anton M. (Universitat de Barcelona)
El artículo analiza la presencia de Petrarca en la lírica catalana medieval, que se detecta en fecha notablemente temprana. Los poetas catalanes parecen interesados en aquellos textos que se ajustan con mayor facilidad a la tradición autóctona. [...]
The paper analyses the presence of Petrarch in medieval catalan lyric poetry, which can be found in remarkably early dates. Catalan poets seem to be interested in texts that closely fit the autochthonous tradition. [...]

2015 - 10.5565/rev/qdi.384
Quaderns d'Italià, Núm. 20 (2015) , p. 89-109 (Dossier)  
8.
23 p, 202.3 KB Las traducciones francesas de los Triumphi de Petrarca (ca. 1500). Apuntes para una comparación con su recepción en la España del s. XVI / Béhar, Roland (École Normale Supérieure (París, França))
Hasta la fecha apenas ha sido estudiada en su conjunto la recepción francesa de los Triumphi de Petrarca a comienzos del siglo XVI, en tiempos de Luis XII y Francisco I. Consta de no menos de cinco traducciones. [...]
At the beginning of the 16th century, under the rule of Louis XII and Francis I, Petrarch's Triumphi were translated into French no less than five times. Even if this fact and the translations themselves have been studied separatedly, they have scarcely been attended as a whole. [...]

2015 - 10.5565/rev/qdi.385
Quaderns d'Italià, Núm. 20 (2015) , p. 111-133 (Dossier)  
9.
19 p, 147.0 KB A vueltas con Petrarca y La Celestina : el mundo como campo de batalla entre «conscripta remedia» y «laberinto de errores» / Gargano, Antonio (Università di Napoli Federico II)
Desde Deyermond («The name of Petrarca is almost the first thing to catch the eye when one opens La Celestina») hasta Ruiz Arzalluz («la lectura que más frecuentemente asoma en el texto de La Celestina […] es la obra latina de Petrarca»), el tema de las relaciones entre la tragicomedia española y la obra latina del aretino ocupa un lugar central en los estudios sobre la obra maestra de Rojas. [...]
From Deyermond ("The name of Petrarch is almost the first thing that catches the eye when one opens La Celestina) to Ruiz Arzalluz ("The work that most often surfaces when reading La Celestina […] is the Latin work of Petrarch"), the subject matter of the relationship between the Spanish tragicomedy and the Latin work of the Aretino occupies a central place in the studies on Rojas' masterpiece. [...]

2015 - 10.5565/rev/qdi.386
Quaderns d'Italià, Núm. 20 (2015) , p. 135-153 (Dossier)  
10.
19 p, 149.8 KB A canção à Virgem na literatura portuguesa do século XVI / Marnoto, Rita (Universidade de Coimbra. Faculdade de Letras e Colégio das Artes)
This article studies the imitation of Petrarca's song to the Virgin in sixteenth-century Portuguese literature and aims to show how it led to a rich vein in itself. The first to cultivate it was Francisco de Sá de Miranda, author of a song that uses the metric scheme of Vergine bella, che di sol vestita (366) and another dedicated À festa da Anunciação de Nossa Senhora, which uses the metric scheme of Chiare, fresche et dolci acque (126). [...]
Este artigo estuda a imitação da canção à Virgem de Petrarca na literatura portuguesa do século XVI, mostrando como deu lugar a um filão próprio. O seu primeiro cultor foi Francisco de Sá de Miranda, autor de uma canção que usa o esquema métrico de Vergine bella, che di sol vestita (366) e de outra, dedicada À festa da Anunciação de Nossa Senhora, que usa o de Chiare, fresche et dolci acque (126), o que será considerado em função de vários factores histórico-literários. [...]

2015 - 10.5565/rev/qdi.396
Quaderns d'Italià, Núm. 20 (2015) , p. 155-173 (Dossier)  
11.
15 p, 129.6 KB El Triumphus Mortis traducido por Juan Coloma / Burguillo, Javier (Universidad de Salamanca. Seminario de Estudios Medievales y Renacentistas)
Este artículo pretende situar la traducción del Triunfo de la Muerte que realizó Juan Coloma dentro del corpus de la lírica profana de este poeta, mostrar las características más relevantes de esta composición en el contexto de las primeras traducciones al castellano de los Triunfos, y proponer varias hipótesis de trabajo que expliquen por qué fue elegido este poema para encabezar el Cancionero general de obras nuevas (Zaragoza: Esteban de Nájera, 1554).
The aim of this article is to frame the translation of the Triumph of Death made by Juan Coloma within the lyric corpus of this poet. The relevant features of this translation are analysed in the context of other Castilian translations of the Triumphs in the 16th century; furthermore several hypotheses are suggested to explain why the Coloma's translation was selected to be placed at the very beginning of the Cancionero general de obras nuevas (Zaragoza: Esteban Nájera, 1554).

2015 - 10.5565/rev/qdi.387
Quaderns d'Italià, Núm. 20 (2015) , p. 175-189 (Dossier)  
12.
23 p, 172.1 KB Guía rápida para el estudio de Petrarca en la península Ibérica : versiones y menciones / Valero Moreno, Juan Miguel (Universidad de Salamanca)
El propósito de esta guía es ofrecer un instrumento ágil y útil, como catálogo y bibliografía, para el estudio del petrarquismo en la península Ibérica durante la Edad Media tardía y el siglo XVI.
The purpose of this guide is to provide a flexible and useful tool, as a catalogue and bibliography, to the study of petrarchism in the Iberian Peninsula during the Late Middle Ages and Renaissance.

2015 - 10.5565/rev/qdi.388
Quaderns d'Italià, Núm. 20 (2015) , p. 191-213 (Dossier)  
13.
20 p, 137.7 KB Modificazioni del linguaggio politico italiano degli ultimi venti anni / D'Agostino, Emilio (Università di Salerno)
In questo contributo, mi occupo dei cambiamenti avutisi nel linguaggio dei politici in Italia nell'ultimo ventennio. Tali modificazioni sono dovute, naturalmente, a più fattori ma, è fuori dubbio, il ruolo giocato da Silvio Berlusconi e dai mass-media. [...]
This contribution focuses on the changes and developments of political language in Italy in the last twenty years. These changes can obviously be attributed to many different factors, but there is no doubt of the role Silvio Berlusconi and the mass media have played in it. [...]

2015 - 10.5565/rev/qdi.389
Quaderns d'Italià, Núm. 20 (2015) , p. 217-236 (Articles)  
14.
8 p, 93.5 KB Dante in Galizia : la nuova versione della Divina Comedia di Darío Xohán Cabana / Buono, Benedict (Universidade de Santiago de Compostela)
2015 - 10.5565/rev/qdi.390
Quaderns d'Italià, Núm. 20 (2015) , p. 239-246 (Notes)  
15.
4 p, 57.3 KB Ressenyes / Azzaro, Lorenzo
Obra ressenyada: Guido GOZZANO, Los coloquios. Madrid: Visor Libros, 2014.
2015 - 10.5565/rev/qdi.391
Quaderns d'Italià, Núm. 20 (2015) , p. 247-250 (Ressenyes)  
16.
2 p, 48.9 KB Ressenyes / Casas Nadal, Montserrat
Obra ressenyada: Marco SANTORO, I Giunta a Madrid. Vicende e documenti. Pisa; Roma: Fabrizio Serra Editore, 2013.
2015 - 10.5565/rev/qdi.392
Quaderns d'Italià, Núm. 20 (2015) , p. 251-252 (Ressenyes)  

¿Le interesa recibir alertas sobre nuevos resultados de esta búsqueda?
Defina una alerta personal vía correo electrónico o subscríbase al canal RSS.