Quaderns d'italià

Quaderns d'italià 25 registres trobats  La cerca s'ha fet en 0.01 segons. 
1.
4 p, 53.3 KB Presentació
2017
Quaderns d'Italià, Núm. 22 (2017) , p. 7-10 (Premessa)  
2.
20 p, 171.4 KB Le canzoni politico-dottrinali di Dante e le tre fiere di Inferno I / Varela-Portas de Orduña, Juan (Universidad Complutense de Madrid)
In questo articolo si propone l'idea che nella rappresentazione visuale delle tre fiere, attraverso le caratteristiche di esse che il testo mette in evidenza, ci sia un'allusione alle tre canzoni politico-dottrinali "Poscia ch'Amor del tutto m'ha lasciato", "Tre donne intorno al cor mi son venute" e "Doglia mi reca nello core ardire", o, per essere precisi, agli opponenti di Dante che queste canzoni descrivono o suggeriscono.
En aquest article es proposa la idea que en la representació visual de les tres feres, mitjançant les característiques d'aquestes que el text posa en evidència, hi ha una al·lusió a les tres cançons políticodoctrinals Poscia ch'Amor del tutto m'ha lasciato, Tre donne intorno al cor mi son venute i Doglia mi reca nello core ardire, o, per ser precisos, als oponents de Dante que aquestes cançons descriuen o suggereixen.
This article argues that in the visual representation of the three beasts, through their features highlighted by the text, there is an allusion either to the three political and doctrinal canzoni Poscia ch'Amor del tutto m'ha lasciato, Tre donne intorno al cor mi son venute and Doglia mi reca nello core ardire, or, more specifically, to Dante's opponents that these canzoni describe or hint at.
En este artículo se propone la idea de que en la representación visual de las tre fieras, através de las características de éstas que el texto pone en evidencia, hay una alusión a las tres canciones político-doctrinales Poscia ch'Amor del tutto m'ha lasciato, Tre donne intorno al cor mi son venute e Doglia mi reca nello core ardire, o, por ser precisos, a los oponentes de Dante que estas canciones describen o sugieren.

2017
Quaderns d'Italià, Núm. 22 (2017) , p. 13-32 (Dossier 1)  
3.
10 p, 112.6 KB Visibile narrare / Vilella, Eduard (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Filologia Francesa i Romànica)
L'Ekphrasis dantesca costituisce un capitolo fondamentale nella storia del fenomeno e in generale dei rapporti (in senso pratico e teorico) fra immagini e testo, d'altronde particolarmente importanti nel sistema culturale medievale. [...]
L'Ekphrasis dantesca constitueix un capítol fonamental en la història del fenomen i en general de les relacions (en sentit pràctic i teòric) entre imatges i text, d'altra banda especialment importants en el sistema cultural medieval. [...]
Dante's is a prominent chapter both in the Ekphrasis story as such and more generally in the story of the (practical and theoretical) relationships between image and text (which were also particularly important in Medieval culture). [...]
El Ekphrasis dantesca constituye un capítulo fundamental en la historia del fenómeno y en general de las relaciones (en sentido práctico y teórico) entre imágenes y texto, por otra parte especialmente importantes en el sistema cultural medieval. [...]

2017
Quaderns d'Italià, Núm. 22 (2017) , p. 33-42 (Dossier 1)  
4.
14 p, 171.4 KB Le terme in Europa tra letteratura e medicina / Danzi, Massimo (Université de Genève)
A partire dal tardo Medioevo, la frequentazione dei bagni termali, caduti in abbandono alla fine dell'impero romano, riprende e dà origine a una letteratura scientifica sulle acque. Nel suo duplice aspetto, di una pratica sociale dei bagni e di una letteratura medica delle acque, la rinascita non manca di riflettersi in un immaginario letterario più ampio e a carattere sovranazionale, che interessa dapprima l'Italia, poi il resto d'Europa (soprattutto di lingua tedesca) e, infine, l'Inghilterra. [...]
A partir de la Baixa Edat Mitjana, el costum dels banys termals, caiguts en abandó a finals de l'imperi romà, revifa i dona origen a una literatura científica sobre les aigues. Aquest ressurgiment, en el doble aspecte de práctica social dels banys i de literatura mèdica de les aigues, es reflecteix en un imaginari literari més ampli i de caràcter internacional, que interessa d'entrada Italia, després la resta d'Europa (sobretot la de parla alemanya) i, finalment, Inglaterra. [...]
From the late Middle Ages onwards, thermal baths, which had fallen out of favour at the end of the Roman Empire, became fashionable again and gave rise to scientific studies on the health-benefits of water-cures. [...]
A partir de la Baja Edad Media, la costumbre de los baños termales, caídos en el abandono a finales del imperio romano, se retoma dando origen a una literatura científica sobre las aguas. Este resurgimiento, en su doble aspecto de práctica social de los baños y de literatura médica de las aguas, se refleja en un imaginario literario más amplio y de carácter internacional, que de entrada afecta a Italia, luego al resto de Europa (sobre todo la de habla alemana) y, finalmente, a Inglaterra. [...]

2017
Quaderns d'Italià, Núm. 22 (2017) , p. 43-56 (Dossier 1)  
5.
18 p, 162.3 KB Una modernità (im)possibile : l'umanesimo italiano come fenomeno storico / Cappelli, Guido (Università di Napoli L'Orientale)
Il saggio avvia una riflessione critica sul concetto di umanesimo storico, cercando di delinearne gli sviluppi e i caratteri originari. In questa prospettiva, emerge la carica "rivoluzionaria" di un movimento che - alle soglie della modernità e soprattutto nella sua prima fase - contribuì in modo decisivo a rendere autonoma la cultura umana (studia humanitatis), contrapponendola a quella teologica della Scolastica e rivendicando il ruolo dell'intellettuale laico. [...]
L'article planteja una reflexió crítica sobre el concepte d'humanisme històric i procura de traçar-ne el desenvolupament i el caràcter originari. En aquesta perspectiva, emergeix la càrrega "revolucionària" d'un moviment que - al llindar de la modernitat i sobretot en la seva primera fase - va contribuir de manera decisiva a fer autònoma la cultura umana (studia humanitatis), tot contraposant-la a la teològica de l'Escolàstica i reivindicant el paper de l'intel·lectual laic. [...]
This essay offers a critical reflection on the concept of Humanism, with the aim of outlining its original developments and characters. In this context, the "revolutionary" potential of Humanism is revealed: a movement that -at the threshold of modernity in its initial steps especially- contributed decisively to making human culture (studia humanitatis) autonomous, as opposed to the theological one of Scolastic, and claiming the role of the lay intellectual. [...]
El artículo plantea una reflexión crítica sobre el concepto de humanismo histórico, tratando de delinear sus desarrollos y sus caracteres originarios. En esta perspectiva, emerge la carga "revolucionaria" de un movimiento que - en el umbral de la modernidad y sobre todo en su primera fase - contribuyó de forma decisiva a convertir la cultura humana en autónoma (studia humanitatis), contraponiéndola a la cultura teológica de la Escolástica y reivindicando el papel del intelectual laico. [...]

2017
Quaderns d'Italià, Núm. 22 (2017) , p. 57-74 (Dossier 1)  
6.
8 p, 93.2 KB "Solo e senza altrui rispetto" ("Orlando Furioso" XXIII, 122, 2) : nota sulla follia di Orlando / Bartoli, Lorenzo (Universidad Autónoma de Madrid)
Il saggio riesamina la questione dei dantismi nell'Orlando Furioso, studiati da Segre e Blasucci, per evidenziare il rapporto linguistico ed ermeneutico che lega l'episodio della follia di Orlando, in OF XXIII, e il sottotesto dell'episodio di Paolo e Francesca in Inferno V, mettendo in primo piano la dimensione metalinguistica che sottende a entrambi gli episodi e che prelude alla ripresa cervantina del modello di follia cavalleresca, già dell'Ariosto.
L'article reprèn la qüestió dels dantismes a l'Orlando Furioso, ja estudiats per Segre i per Blasucci, per tal d'evidenciar la relació lingüística i hermenèutica que uneix l'episodi de la follia d'Orlando, a OF XXIII, amb el subtext de l'episodi de Paolo i Francesca a Inferno V. [...]
The essay examines the linguistic borrowings in the Orlando Furioso from Dante's Divine Comedy, studied by Segre and Blasucci, to emphasize the relationship which links, linguistically and hermeneutically, the episode of Orlando's madness in OF XXIII and the subtext of Paolo and Francesca's episode in Inferno V, insisting on the metalinguistic aspect which lies beneath both episodes and which preludes to Cervantes' reuse of the chivalric theme of madness, through Ariosto's model.
El artículo retoma la cuestión de los dantismos en el Orlando Furioso, ya estudiados por Segre y por Blasucci, para evidenciar la relación lingüística y hermenéutica que une el episodio de la follia de Orlando, en OF XXIII, al subtexto del episodio de Paolo y Francesca en Inferno V. [...]

2017
Quaderns d'Italià, Núm. 22 (2017) , p. 75-82 (Dossier 1)  
7.
14 p, 127.6 KB Omero, Virgilio, il villanello della "Ginestra" leopardiana / Lonardi, Gilberto (Università di Verona)
Il villanello della Ginestra leopardiana, che fugge con la famiglia lasciando le sue povere cose mentre la lava del Vesuvio avanza e distrugge, ha grandi padri: Omero, Virgilio, Dante. Il più importante, però, il più vicino a Leopardi, è il poeta dell'Eneide.
El villanello de la Ginestra leopardiana, que escapa amb la família i deixa les seves pobres coses mentre la lava del Vesuvi avança i destrueix, té grans pares: Homer, Virgili, Dante. El més important, però, el més proper a Leopardi, és el poeta de l'Eneida.
The villanello character in Leopardi's Ginestra -the peasant who escapes with his family the eruption of Mount Vesuvius- has important literary precedents in Homer's, Virgil's and Dante's poetry, the closest to Leopardi among them being the poet of the Aeneid.
El villanello del a Ginestra leopardiana, que escapa con la familia dejando sus pobras cosas mientras la lava del Vesubio avanza y destruye, tiene grandes padres: Homero, Virgilio, Dante. Sin embargo, el más importante, el más cercano a Leopardi, es el poeta de la Eneida.

2017
Quaderns d'Italià, Núm. 22 (2017) , p. 83-96 (Dossier 1)  
8.
14 p, 135.8 KB Leopardi sulle tracce di Montaigne / D'Intino, Franco (Università La Sapienza di Roma)
Il saggio esplora le tracce della presenza di Montaigne in Leopardi, il quale cita l'autore francese soltanto sei volte in tutta la sua opera. Si identificano innanzitutto le letture che possono aver fatto conoscere Montaigne al giovane Leopardi. [...]
L'article explora els rastres de la presència de Montaigne en Leopardi, el qual cita l'autor francès només sis vegades en tota la seva obra. S'identifiquen en primer lloc les lectures que poden haver fet conèixer Montaigne al jove Leopardi. [...]
This essay explores the traces of Montaigne's presence in Leopardi, who mentions the French author only six times. First of all, the essay identifies some of the texts through which the young Leopardi may have heard of Montaigne. [...]
El artículo explora los rastros de la presencia de Montaigne en Leopardi, quien cita al autor francés solo seis veces en toda su obra. Se identifican en primer lugar las lecturas por las que el joven Leopardi pudo haber conocido a Montaigne. [...]

2017
Quaderns d'Italià, Núm. 22 (2017) , p. 97-110 (Dossier 1)  
9.
12 p, 108.6 KB Dialogo di Leopardi e la Solitudine / Arqués, Rossend 1953- (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Filologia Francesa i Romànica)
Questo articolo si propone di approfondire il tema della solitudine essenzialmente nello Zibaldone di Leopardi, ma anche nei Canti e in altre opere: un argomento che fa parte di quel piccolo nucleo di concetti che consentono all'autore di stabilire una serie di distinguo fra antichità e modernità, uomo saggio e uomo della strada, persona che ha sofferto e quella che non sa che cos'è il dolore, tra solitudine originaria, essenzialmente umana ma anche animale e quindi naturale, e solitudine moderna, quella dell'esclusione, che viene sperimentata proprio dalle masse, e quindi urbana.
Aquest article es proposa aprofundir el tema de la solitud essencialment al Zibaldone de Leopardi, però també als Canti i a altres obres: un argument que forma part d'aquell petit nucli de conceptes que permeten a l'autor d'establir una sèrie de distincions entre antiguitat i modernitat, home savi i home del carrer, persona que ha patit i la que no sap què és el dolor, entre solitud originària, essencialment humana però també animal i per tant natural, i solitud moderna, la de l'exclusió, que és experimentada precisament per les masses, i per tant urbana.
This article aims at deepening the theme of solitude essentially in the Zibaldone of Leopardi, but also in Canti and other works: a subject that is part of that nucleus of concepts reduced that allow the author to establish a series of distinctions between antiquity and modernity, wise and man of the street, the person who has suffered and the one who does not know what pain is, between original solitude, essentially human but also animal and therefore natural, and modern solitude, that of exclusion, which is experienced by themasses, and therefore urban.
Este artículo se propone profundizar en el tema de la soledad esencialmente en el Zibaldone de Leopardi, pero también en los Canti y otras obras: un argumento que forma parte de aquel pequeño nucleo de conceptos que le permiten al autor establecer una serie de distinciones entre antigüedad y modernidad, hombre sabio y hombre de la calle, persona que ha sufrido y la que no sabe qué es el dolor, entre soledad originaria, esencialmente humana pero también animal y por lo tanto natural, y soledad moderna, la de la exclusión, que es experimentada precisamente por las masas, y por lo tanto urbana.

2017
Quaderns d'Italià, Núm. 22 (2017) , p. 111-122 (Dossier 1)  
10.
10 p, 109.2 KB Da Suzanne a Gertrude : da Diderot a Manzoni / Ferroni, Giulio (Università La Sapienza di Roma)
Si ripercorre il ben noto rapporto tra l'episodio manzoniano della monaca di Monza e La Religieuse e si mette in luce il diverso orizzonte narrativo e stilistico che la presentazione della "signora" assume nel Fermo e Lucia e nei Promessi Sposi. [...]
Aquest article, dedicat a la més que coneguda relació entre l'episodi de la monja de Monza de Manzoni i La Religieuse, posa en evidència el diferent horitzó narratiu i estilístic que la presentació de la "senyora" assumeix al Fermo e Lucia i als Promessi Sposi. [...]
In this paper, dedicated to well-known relationship between the Manzonian episode of the monk of Monza and La Religieuse, is highlighted the different narrative and stylistic horizons the presentation of the "signora" takes in Fermo e Lucia and in I Promessi Sposi. [...]
Este artículo, dedicado a la más que conocida relación entre el episodio de la monja de Monza de Manzoni y La Religieuse, pone en evidencia el diferente horizonte narrativo y estilístico que la presentación de la "señora" asume en el Fermo e Lucia y en los Promessi Sposi. [...]

2017
Quaderns d'Italià, Núm. 22 (2017) , p. 123-132 (Dossier 1)  
11.
10 p, 100.8 KB "Piccolo mondo antico" en la parábola intelectual de Fogazzaro / Molina Castillo, Fernando (Universidad de Sevilla)
Se analiza la presencia de las tres líneas principales de la ideología de Antonio Fogazzaro (espiritualismo, evolucionismo y modernismo religioso) en su principal novela, Piccolo mondo antico (1895), habida cuenta del largo proceso de su elaboración y del estudio que en esos mismos años dedicó a tales líneas, que expuso en ensayos, conferencias y en el epistolario.
Si analizza la presenza delle tre linee più rilevanti dell'ideologia di Antonio Fogazzaro (spiritualismo, evoluzionismo e modernismo) nel suo romanzo principale, Piccolo mondo antico (1895), tenendo conto del lungo processo di elaborazione del testo e dello studio che in quegli stessi anni l'autore dedicò a tali linee di pensiero e che espose in saggi, conferenze e nei carteggi.
S'analitza la presència de les tres línies principals de la ideologia d'Antonio Fogazzaro (espiritualisme, evolucionisme i modernisme religiós) en la seva novela cabdal, Piccolo mondo antico (1895), tenint en compte el llarg procés d'elaboració del text i de l'estudi que en aquells mateixos anys l'autor va dedicar a aquestes línies de pensament i que va exposar en assaigs, conferències i en l'epistolari.
It's analyzed the presence of the main three lines of Antonio Fogazzaro's ideology (spiritualism, evolutionary theory and religious modernism) in his masterpiece, Piccolo mondo antico (1895), considering the long process of composition of this novel in addition to the interest that the author dedicated at the same period to those lines, expressed in essays, lectures and letters.

2017
Quaderns d'Italià, Núm. 22 (2017) , p. 133-142 (Dossier 1)  
12.
10 p, 98.5 KB Lo sperimentalismo di Paolo Volponi nel suo suo contesto : alcuni spunti / Dal Bon, Piero (Auroville Language Laboratory) ; Dal Bon, Piero
Il saggio indaga le relazioni che i primi tre romanzi di Paolo Volponi intrattengono con alcune scritture a loro contemporanee. In particolar modo si mette in luce, sulla linea degli studi di Emanuele Zinato, il rapporto costante privilegiato e considerevole che le opere dell'autore di Urbino hanno con quelle di Pier Paolo Pasolini, e le occasionali affinità che le legano ad alcuni testi di Parise, Bianciardi, Ottieri. [...]
L'article investiga les relacions que les primeres tres novel·les de Paolo Volponi mantenen amb algunes escriptures que els són contemporànies. Concretament, es posa en evidència, en la mateixa línia dels estudis d'Emanuele Zinato, la relació constant, privilegiada i remarcable, que les obres de l'autor d'Urbino tenen amb les de Pier Paolo Pasolini, i les afinitats ocasionals que les vinculen amb alguns textos de Parise, Bianciardi, Ottieri. [...]
This essay investigates in detail the relations between Paolo Volponi's first three novels -Memoriale, La Macchina Mondiale, and Corporale- with contemporary prose writers Parise, Bianciardi, and Ottieri. [...]
El artículo investiga las relacions que las primeras tres novelas de Paolo Volponi mantienen con algunas escrituras a ellas contemporáneas. Concretamente se pone en evidencia, en la misma linea de los estudios de Emanuele Zinato, la relación constante, privilegiada y remarcable que las obras del autor de Urbino tienen amb las de Pier Paolo Pasolini, y las ocasionales afinidades que las vinculano a algunos textos de Parise, Bianciardi, Ottieri. [...]

2017
Quaderns d'Italià, Núm. 22 (2017) , p. 143-152 (Dossier 1)  
13.
12 p, 133.2 KB Presentimento e coscienza dell'incesto nei rifacimenti dell'Edipo re sofocleo / Aronica, Daniela 1962- (Universitat de Barcelona)
Numerosi autori hanno adattato l'Edipo re sofocleo al proprio contesto storico-culturale. Un elemento, non presente in Sofocle, li accomuna: si tratta del presentimento dell'incesto, vissuto o meno come colpa, da parte di Edipo e Giocasta. [...]
Nombrosos autors han adaptat l'Edip rei de Sòfocles al seu propi context historicocultural. Un element, absent en Sòfocles, els uneix: es tracta del pressentiment de l'incest, viscut o no com a culpa, per part d'Edip i de Jocasta. [...]
Numerous authors have adapted Sophocles' Oedipus the King to their historical-cultural context. An element, not present in Sophocles, unites them: the premonition of incest, whether or not assumed as a failing, in Oedipus and Giocasta. [...]
Numerosos autores han adaptado el Edipo rey sofocleo a su propio contexto histórico-cultural. Un elemento, no presente en Sófocles, los une: se trata del presentimiento del incesto, vivido o no como culpa, por parte de Edipo e Yocasta. [...]

2017
Quaderns d'Italià, Núm. 22 (2017) , p. 153-164 (Dossier 1)  
14.
16 p, 537.6 KB Giorgio Caproni, una lettera a Tentori e il "cielo dell'anima" / Dolfi, Anna (Università degli Studi di Firenze)
La poesia di Caproni, dopo un secondo tempo (rappresentato dai due libri 'familiari' Il seme del piangere e Congedo del viaggiatore cerimonioso), avvia nel 1975, con Il muro della terra, una terza maniera contrassegnata dall'afasia, da paesaggi vuoti, da interrogativi esistenziali. [...]
La poesia de Caproni, després d'un segon moment (representat pels dos llibres 'familiars' Il seme del piangere i Congedo del viaggiatore cerimonioso), comença en 1975, amb Il muro della terra, una tercera manera marcada per l'afàsia, per paisatges buits, per interrogants existencials. [...]
La poesía de Caproni, tras un segundo momento (representado por los dos libros 'familiares' Il seme del piangere y Congedo del viaggiatore cerimonioso), empieza en 1975, con Il muro della terra, una tercera manera marcada por la afasia, por paisajes vacíos, por interrogantes existenciales. [...]

2017
Quaderns d'Italià, Núm. 22 (2017) , p. 165-180 (Dossier 1)  
15.
12 p, 125.1 KB Violenza, famiglia e genere : il romanzo di ambiente poliziesco di Melania G. Mazzucco / Ardolino, Francesco (Universitat de Barcelona)
Il romanzo Un giorno perfetto (2005), che tre anni più tardi verrà adattato al grande schermo da Ferzan Özpetek, è l'unico testo di Melania G. Mazzucco che sembra affacciarsi alle porte del giallo. [...]
La novel·la Un giorno perfetto (A Perfect Day, 2005), que tres anys més tard Ferzan Özpetek portarà a la gran pantalla, és l'únic text de Melania G. Mazzucco que sembla apropar-se als llindars del gènere policíac. [...]
The novel Un giorno perfetto (A Perfect Day, 2005), which was adapted for the cinema by Ferzan Özpetek in 2008, is Melania G. Mazzucco's only novel to date to foray into the terrain of crime fiction. [...]
La novela Un giorno perfetto (A Perfect Day, 2005), que tres años más tarde Ferzan Özpetek llevará a la gran pantalla, es el único texto de Melania G. Mazzucco que parece acercarse a los lindares del género policiaco. [...]

2017
Quaderns d'Italià, Núm. 22 (2017) , p. 181-192 (Dossier 1)  
16.
20 p, 210.5 KB Hacia el posible antígrafo de la versión castellana antigua del Decameron : la edición de la "Introduzione alla Giornata I" / Hernández Esteban, María (Universidad Complutense de Madrid) ; Gómez Martínez, Roberto (Universidad Complutense de Madrid)
Para localizar el antígrafo desde el que pudo trabajar el traductor de la versión castellana antigua del Decameron se enfoca un grupo de códices italianos que formarían una rama individualizada de la tradición manuscrita. [...]
Allo scopo di identificare l'antigrafo su cui è possibile che si basasse il traduttore della versione castigliana antica del Decameron si prende in esame un gruppo de codici italiani che costituirebbero un ramo separato della tradizione manoscritta. [...]
Per poder localitzar l'antígraf des del qual va poder treballar el traductor de la versió castellana antiga del Decameron s'enfoca un grup de còdexs italians que formarien una rama individualitzada de la tradició manuscrita. [...]
In order to locate the antigraph used by the translator of the old Spanish version of The Decameron, a group of Italian codices that would form an individualized branch of the manuscript tradition needs to be considered. [...]

2017
Quaderns d'Italià, Núm. 22 (2017) , p. 195-214 (Dossier 2)  
17.
10 p, 119.8 KB Pedro Mexía y las varias lecciones de Plutarco / Allés Torrent, Susanna (University of Miami)
Este artículo recoge y analiza el uso de las Vidas paralelas en la Silva de varia lección (1540) de Pedro Mexía, contextualizándolo en el creciente interés por la figura de Plutarco a lo largo de la primera mitad del siglo XVI. [...]
Questo articolo raccoglie e analizza l'uso delle Vite parallele nella Silva de varia lección (1540) di Pedro Mexia, contestualizzandolo nel crescente interesse per la figura di Plutarco nella prima metà del Cinquecento. [...]
Aquest article recull i analitza l'ús de les Vidas paralelas en la Silva de varia lección (1540) de Pedro Mexía, contextualitzant-lo en el creixent interès per la figura de Plutarc al llarg de la primera meitat del segle XVI. [...]
This paper gathers and analyzes the use of the Parallel Lives in Pedro Mexía's Silva de varia lección (1540), while contextualizing it within the growing interest in Plutarch during the first half of the XVI century Spain. [...]

2017
Quaderns d'Italià, Núm. 22 (2017) , p. 215-224 (Dossier 2)  
18.
16 p, 164.1 KB Palabras antiguas para un mundo nuevo : Pier Candido Decembrio, vocabulista, en castellano / Valero Moreno, Juan Miguel (Universidad de Salamanca)
El manuscrito Add. 21245 de la British Library contiene el único testimonio de la Ilíada de Homero en castellano, según la versión parcial procedente de los textos latinos de Pier Candido Decembrio y Leonardo Bruni. [...]
Il manoscritto Add. 21245 della British Library contiene l'unico testimone dell'Ilíade di Omero in castigliano, secondo la versione parziale basata sui testi latini di Pier Candido Decembrio e Leonardo Bruni. [...]
El manuscrit Add. 21245 de la British Library conté l'únic testimoni de la Ilíada d'Homer en castellà, segons la versió parcial procedent dels textos llatins de Pier Candido Decembrio i Leonardo Bruni. [...]
The British Library manuscript Add. 21245 contains the only witness of Homer's Iliad in Castilian, according to the partial version coming from the Latin texts of Pier Candido Decembrio and Leonardo Bruni. [...]

2017
Quaderns d'Italià, Núm. 22 (2017) , p. 225-240 (Dossier 2)  
19.
22 p, 232.2 KB "La buona figliuola" de Carlo Goldoni y sus traducciones españolas / Calvo Rigual, Cesáreo (Universitat de València)
Se analizan tres traducciones al español de uno de los drammi giocosi per musica de Goldoni: La buona figliuola, estrenada en 1756. En primer lugar, se estudia el contexto teatral y musical en el que se produjeron sus representaciones en España, sobre todo en Valencia. [...]
Vengono analizzate tre traduzioni in spagnolo di uno dei drammi giocosi per musica di Goldoni: La buona figliuola, che si presentò per la prima volta nel 1756. In primo luogo si studia il contesto teatrale e musicale nel quale si svolsero le rappresentazioni in Spagna, soprattutto a Valencia. [...]
S'analitzen tres traduccions a l'espanyol d'un dels drammi giocosi per musica de Goldoni: La buona figliuola, estrenada en 1756. En primer lloc s'estudia el context teatral i musical en el qual es van produir les seues representacions a Espanya, en especial a València. [...]
Three translations into Spanish of one of the drammi giocosi per musica of Goldoni are analysed: La buona figliuola, released in 1756. First, we analyse the theatrical and musical contexts in which his representations were produced in Spain, especially in Valencia. [...]

2017
Quaderns d'Italià, Núm. 22 (2017) , p. 241-262 (Dossier 2)  
20.
10 p, 103.3 KB Il valore ermeneutico di refusi ed errori di traduzione : su alcune versioni spagnole dell'Ultimo canto di Saffo di Leopardi / Edo i Julià, Miquel (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Traducció i d'Interpretació)
Lo studio dei refusi tipografici e degli errori di lettura commessi nelle traduzioni allo spagnolo dell'Ultimo canto di Saffo aiuta a delucidare la particolare intersezione proposta dal componimento originale tra la negazione nichilistica, definitoria del pensiero leopardiano, e la negazione eufemistica, ereditata dalla tradizione leggendaria sulla morte della poetessa. [...]
L'estudi de les errates tipogràfiques i dels errors de lectura fets en les traduccions al castellà de l'Ultimo canto di Saffo ajuda a aclarir l'especial intersecció proposada pel poema original entre la negació nihilista, que defineix el pensament leopardià, i la negació eufemística, heredada per la tradició llegendària sobre la mort de la poeta. [...]
The analysis of errata and mis-readings in Spanish translations of Ultimo canto di Saffo helps to understand the particular intersection in the original poem between nihilistic negation -typical of Leopardian thinking- and euphemistic negation -inherited from the legendary tradition relating to the death of the poetess. [...]
El estudio de las erratas tipográficas y de los errores de lectura hechos en les traducciones al castellano del Ultimo canto di Saffo ayuda a aclarir la especial intersección propuesta por el poema original entre la negación nihilista, que define el pensamiento leopardiano, y la negación eufemística, heredada por la tradición legendaria sobre la muerte de la poeta. [...]

2017
Quaderns d'Italià, Núm. 22 (2017) , p. 263-272 (Dossier 2)  
21.
12 p, 124.3 KB Un capitoletto della ricezione catalana di Montale : a proposito di alcune traduzioni disperse / Gavagnin, Gabriella (Universitat de Barcelona)
L'articolo prende in esame alcune traduzioni catalane di Montale che furono date alle stampe poco tempo dopo il viaggio del poeta a Barcellona nel 1954 e che sono state finora trascurate nella letteratura critica sulla fortuna di Montale in Spagna. [...]
L'article se centra en algunes traduccions catalanes de Montale que es van publicar poc després del viatge del poeta a Barcelona el 1954 i que fins ara han passat desapercebudes a la literatura critica sobre la recepció de Montale a Espanya. [...]
The paper considers some Catalan translations of Montale that were printed shortly after the poet's journey to Barcelona in 1954 and which have so far been neglected in the critical literature on Montale's fortune in Spain. [...]
El artículo se centra en algunas traducciones catalanas de Montale que fueron publicadas poco después del viaje del poeta a Barcelona en 1954 y que hasta ahora han pasado desapercibidas a la literatura crítica sobre la recepción de Montale en España. [...]

2017
Quaderns d'Italià, Núm. 22 (2017) , p. 273-284 (Dossier 2)  
22.
14 p, 96.7 KB Tradurre Aleixandre : un percorso in fieri di Giorgio Caproni (quattro versioni inedite/rare) / Dolfi, Laura (Università di Parma)
Questo articolo analizza nel suo farsi la versione italiana di alcune poesie di Vicente Aleixandre (Poema de amor, Sin luz, Criaturas en la aurora, Ciudad del Paraíso) che Giorgio Caproni aveva preparato per un volume antologico rimasto inedito. [...]
En aquest article s'analitza en el seu desenvolupament la versió italiana d'alguns poemes de Vicente Aleixandre (Poema de amor, Sin luz, Criaturas en la aurora, Ciudad del Paraíso) que Giorgio Caproni havia preparat per a una antologia que va romandre inèdita. [...]
This article analyzes the Italian version of some poems by Vicente Aleixandre (Poema de amor, Sin luz, Criaturas en la aurora, Ciudad del Paraíso) during the process of their making. Giorgio Caproni had prepared them for an unpublished anthology. [...]
En este artículo se analiza en su formación la versión italiana de algunos poemas de Vicente Aleixandre (Poema de amor, Sin luz, Criaturas en la aurora, Ciudad del Paraíso) que Giorgio Caproni había preparado para una antología que quedó inédita. [...]

2017
Quaderns d'Italià, Núm. 22 (2017) , p. 285-298 (Dossier 2)  
23.
12 p, 81.3 KB Nou poemes de Franco Fortini / Fortini, Franco ; Comadira, Narcís, trad.
2017
Quaderns d'Italià, Núm. 22 (2017) , p. 299-310 (Dossier 2)  
24.
12 p, 108.2 KB Los verbos apreciativos en italiano y en español / Carrera Díaz, Manuel (Universidad de Sevilla)
Los sistemas verbales son extremadamente variados y complejos y presentan inesperadas divergencias incluso entre lenguas afines. En este ámbito de las asimetrías verbales del italiano y el español hasta ahora han sido poco estudiados los verbos apreciativos, es decir, los deverbales originados, sin cambio categorial, de la adición de ciertos sufijos a determinadas bases verbales, como es el caso de canturrear / canticchiare, lloriquear / piagnucolare, etc. [...]
I sistemi verbali sono estremamente vari e complessi e presentano inaspettate divergenze, perfino tra lingue affini. In questo ambito delle asimmetrie verbali dell'italiano e dello spagnolo sono stati finora poco approfonditi i verbi valutativi, ovvero quei deverbali originati, senza alcun cambiamento di categoria, dall'aggiunta di certi suffissi a determinate basi verbali, come nel caso di canturrear/canticchiare, lloriquear/piagnucolare, etc. [...]
Els sistemes verbals són extremadament variats i complexos i presenten inesperades divergències fins i tot entre llengües afins. En aquest àmbit de les asimetries verbals de l'italià i de l'espanyol fins ara han estat poc estudiats els verbs apreciatius, és a dir, els deverbals originats, sense canvi categorial, de l'addició de certs sufixos a determinades bases verbals, com és el cas de canturrear / canticchiare, lloriquear / piagnucolare, etc. [...]
Verbal systems are extremely varied and complex, with unexpected divergences even among related languages. Until now, the field of Italian-Spanish verbal asymmetries has almost ignored evaluative verbs, that is, those deverbals originated, without change of category, from the addition of certain suffixes to certain verbal bases such as canturrear / canticchiare, lloriquear / piagnucolare, etc. [...]

2017
Quaderns d'Italià, Núm. 22 (2017) , p. 313-324 (Dossier 3)  
25.
2 p, 17.8 KB Tabula Gratulatoria
2017
Quaderns d'Italià, Núm. 22 (2017) , p. 325 (Tabula Gratulatoria)  

Us interessa rebre alertes sobre nous resultats d'aquesta cerca?
Definiu una alerta personal via correu electrònic o subscribiu-vos al canal RSS.