Quaderns de psicologia

Quaderns de psicologia 18 registres trobats  La cerca s'ha fet en 0.01 segons. 
1.
9 p, 151.5 KB Foreword by Hubert Hermans / Hermans, Hubert (Catholic University of Nijmegen)
When a society becomes more complex and heterogeneous, the identity of teachers "is also challenged to become more complex and heterogeneous. The school, as a reflection of society, needs flexible educators, capable of adapting to change. [...]
Cuando la sociedad se vuelve más compleja y heterogénea, la identidad de nuestros maestros es también desafiada para convertirse en más compleja y heterogénea. La escuela, reflejo de la sociedad, precisa de educadores flexibles, capaces de adaptarse a los cambios. [...]

2020 - 10.5565/rev/qpsicologia.1641
Quaderns de psicologia, Vol. 22 Núm. 2 (2020) , p. 1641 (Sección temática)  
2.
6 p, 133.1 KB Introduction : The change in educational identity / Monereo i Font, Carles 1957- (Universitat Autònoma de Barcelona)
In this special issue, we argue for an Educational Psychology inspired by Hubert Hermans' Dialogical Self Theory, which refutes restrictive and deterministic cognitive psychology interpretations, complements the socio-constructivist approach of classical "black box" and, explains how intra-psychological dynamics, the mental society, is created and interacts with external society. [...]
En este número especial, abogamos por una Psicología de la Educación inspirada en la Dialogical Self Theory de Hubert Hermans, que refuta las interpretaciones restrictivas y deterministas de la psicología cognitiva, complementa el enfoque socio-constructivista de la "caja negra" clásica y explica cómo la dinámica intrapsicológica, la sociedad mental, se crea e interactúa con la sociedad externa. [...]

2020 - 10.5565/rev/qpsicologia.1571
Quaderns de psicologia, Vol. 22 Núm. 2 (2020) , p. 1571 (Sección temática)  
3.
29 p, 610.1 KB A dialogical self-approach to understanding teacher identity in times of educational innovations / Monereo i Font, Carles 1957- (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Badia Garganté, Antoni (Universitat Oberta de Catalunya)
Scientific literature has repeatedly demonstrated the difficulty of implementing relevant and sustained educational innovations. In this article, we defend that a deep and permanent change can only be achieved if the professional identity of the teachers participating in the innovation is changed. [...]
La literatura científica ha demostrado repetidamente la dificultad de implementar innovaciones educativas relevantes y sostenidas. En este artículo, sostenemos que sólo se puede lograr un cambio profundo y permanente si se cambia la identidad profesional de los docentes que participan en la innovación. [...]

2020 - 10.5565/rev/qpsicologia.1572
Quaderns de psicologia, Vol. 22 Núm. 2 (2020) , p. 1572 (Sección temática)  
4.
26 p, 329.6 KB Student teachers' positioning with regard to their key learning experiences in the first practicum / Giralt Romeu, Mireia (Universitat Ramon Llull) ; Liesa Hernández, Eva (Universitat Ramon Llull) ; Mayoral Serrat, Paula (Universitat Ramon Llull) ; Becerril Balín, Lorena (Universitat Oberta de Catalunya)
This exploratory study consists of a description of which kind of key learning experiences student teachers' have to face during their first practicum in schools and how they positioned their selves in these situations. [...]
Este estudio exploratorio describe el tipo de experiencias clave de aprendizaje a las que se en-frentan los estudiantes docentes durante su primera práctica en las escuelas y cómo se posiciona-ron en estas situaciones. [...]

2020 - 10.5565/rev/qpsicologia.1570
Quaderns de psicologia, Vol. 22 Núm. 2 (2020) , p. 1570 (Sección temática)  
5.
24 p, 720.8 KB Five ways of being a schoolteacher / Badia Garganté, Antoni (Universitat Oberta de Catalunya) ; Liesa Hernández, Eva (Universitat Ramon Llull) ; Becerril Balín, Lorena (Universitat Oberta de Catalunya) ; Mayoral Serrat, Paula (Universitat Ramon Llull)
This exploratory study consists of a description of the five schoolteachers' identities that showed five different configurations of teacher's I-positions. Thirty-one participants were interviewed via a writ-ten survey, and data were analysed using qualitative and quantitative procedures. [...]
Este estudio exploratorio describe cinco identidades de maestros de escuela con cinco configura-ciones diferentes de I-posiciones. Treinta y un participantes fueron entrevistados a través de una entrevista escrita, y los datos se analizaron mediante procedimientos cualitativos y cuantitativos. [...]

2020 - 10.5565/rev/qpsicologia.1563
Quaderns de psicologia, Vol. 22 Núm. 2 (2020) , p. 1563 (Sección temática)  
6.
21 p, 961.6 KB Doctoral Support Networks : characteristics and associations with research conditions and identity development / Suñé, Núria (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Monereo i Font, Carles 1957- (Universitat Autònoma de Barcelona)
Doctoral candidates rely on diverse individuals to cope with the challenges of their doctoral trajectory. In this article we define Doctoral Support Networks (DSNs) as the group of individuals with whom the doctoral candidate intentionally collaborates in order to deal with the problems and difficulties of the doctorate. [...]
Los estudiantes de doctorado colaboran con múltiples personas para afrontar los retos de la trayectoria. En este artículo definimos las Redes de Apoyo Doctoral (RAD) como el grupo de individuos que colabora con el doctorando para superar los problemas y dificultades del doctorado. [...]

2020 - 10.5565/rev/qpsicologia.1576
Quaderns de psicologia, Vol. 22 Núm. 2 (2020) , p. 1576 (Sección temática)  
7.
26 p, 344.0 KB Becoming a researcher : dialogical-self based methods to the identity formation of postgraduate students / Weise, Crista (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Lamas Aicón, Macarena (Universidad Austral de Chile) ; Suñé, Nuria (Universitat Ramon Llull)
Based on the dialogical-self theory the study aims to determine how a course based on identity development might contribute to changes in the I-positions of the participants. The study explores what changes did occur and also determine which devices contributed the most to the I-position's development of the students as researchers. [...]
Siguiendo la teoría del self dialógico tenemos como objetivo determinar cómo un curso basado en el desarrollo de la identidad podría contribuir a generar cambios en las posiciones identitarias (I-positions) de los participantes. [...]

2020 - 10.5565/rev/qpsicologia.1577
Quaderns de psicologia, Vol. 22 Núm. 2 (2020) , p. 1577 (Sección temática)  
8.
26 p, 496.5 KB The Changes of the Entrepreneurial Identity : Case Study / Valencia, Alina (Universitat Autònoma de Barcelona)
This research assumes the study of the construction and the changes in the identity of entrepreneurs based on the analysis of their personal and professional way and the influence of critical incidents and its changes based on Dialogical Self Theory (Hubert Hermans, Harry Kempen, Rens van Loon) leading to increase the quality of life and effectiveness of their business. [...]
Esta investigación asume el estudio de la construcción y los cambios en la identidad de los em-prendedores con base en el análisis personal y profesional y la influencia de incidentes críticos y sus cambios basados en la Teoría del Self Dialogical (Hubert Hermans, Harry Kempen, Rens van Loon). [...]

2020 - 10.5565/rev/qpsicologia.1574
Quaderns de psicologia, Vol. 22 Núm. 2 (2020) , p. 1574 (Sección temática)  
9.
26 p, 418.2 KB Bumpy moments considered as critical incidents in dialogue : professional Identity of technical VET-teachers / Vloet, Kara (Fontys University of Applied Sciences) ; Klatter, Ellen (Hogeschool Rotterdam) ; Janssen, Sandra (Fontys University of Applied Sciences) ; Kessels, Giel (Car Academy (Eindhoven, Països Baixos))
Technology students need strong vocational education that supports both cognitive and career devel-opment in order to be adequately prepared for highly qualified jobs. The professional identity and underlying I-positions of teachers largely determine whether the quality of teaching meets these requirements. [...]
Los estudiantes de tecnología necesitan una sólida formación profesional que apoye tanto su desa-rrollo cognitivo como profesional, a fin de estar adecuadamente preparados para trabajos alta-mente cualificados. [...]

2020 - 10.5565/rev/qpsicologia.1573
Quaderns de psicologia, Vol. 22 Núm. 2 (2020) , p. 1573 (Sección temática)  
10.
21 p, 266.3 KB ¿Por qué se quedan en las calles? : Aprendizajes sobre la permanencia de jóvenes en calle / Losantos, Marcela (Universidad Católica Boliviana "San Pablo")
El objetivo de esta investigación fue conocer aquellos factores que influyen en la deserción de ni-ños, niñas y adolescentes con experiencia de vida en las calles, a los centros de acogida residencial; en contraposición con los factores que favorecen su permanencia en la calle. [...]
The aim of this research was to generate knowledge on the factors that influence the desertion of street children and adolescents to residential facilities, as opposed to the factors that favor their permanence in their street group. [...]

2020 - 10.5565/rev/qpsicologia.1489
Quaderns de psicologia, Vol. 22 Núm. 2 (2020) , p. 1489 (Artículos)  
11.
25 p, 321.9 KB Electroshock o Terapia Electroconvulsiva (TEC) en Chile : diagnóstico crítico, activismo social y enfoque de derechos / Cea Madrid, Juan Carlos (Centro de Estudios Locos) ; Castillo Parada, Tatiana (Centro de Estudios Locos)
El electroshock o Terapia Electroconvulsiva (TEC) es un procedimiento contro-versial desde una mi-rada ética y científica. Organizaciones en primera persona del ámbito de la salud mental han gene-rado un debate público respecto a su uso, señalado que es un procedimiento severamente invasivo con efectos dañinos en el cerebro. [...]
Electroshock or Electroconvulsive Therapy (ECT) is a controversial procedure from an ethical and scientific perspective. Organizations led by users and ex us-ers in the field of mental health have generated a public debate regarding its use, pointing out that it is a severely invasive procedure with harmful effects on the brain. [...]

2020 - 10.5565/rev/qpsicologia.1521
Quaderns de psicologia, Vol. 22 Núm. 2 (2020) , p. 1521 (Artículos)  
12.
21 p, 264.1 KB Imaginação e controle da subjetividade no campo do trabalho : imaginação criativa e realismo fatalista e conformista / Tezza Magnin, Luana Silvy De Lorenzi (Universidade Federal do Paraná Fundação Oswaldo Cruz) ; de Faria, José Henrique (Universidade Federal do Paraná) ; Rossler, João Henrique (Universidade Federal do Paraná)
A imaginação é frequentemente confundida com devaneios sem impacto na realidade, tendo sido historicamente preterida pela Psicologia face a outras faculdades mentais. No entanto, como função psíquica superior, desempenha papel fundamental na atividade consciente humana. [...]
Imagination is often confused with daydreams with no impact on reality, having historically been superseded by psychology over other mental faculties. However, as a higher psychic function, it plays a fundamental role in human conscious activity. [...]

2020 - 10.5565/rev/qpsicologia.1579
Quaderns de psicologia, Vol. 22 Núm. 2 (2020) , p. 1579 (Artículos)  
13.
25 p, 317.3 KB Trabalho emocional e engajamento no trabalho em policiais militares / Dantas Guedes, Hannah (Universidade Federal da Bahia) ; Guedes Gondim, Sônia Maria (Universidade Federal da Bahia)
O objetivo do estudo foi investigar como ocorrem as relações entre demandas e estratégias de tra-balho emocional e engajamento no trabalho em policiais militares. Participaram da pesquisa 302 policiais. [...]
This study aimed to analyse relations between emotional labor strategies and demands and work engagement in a sample of 302 military policemen. Instruments were the Emotional Labour Scale - ELS, Emotion Work Requirements Scale - EWRS and Utrecht Work Engagement Scale - UWES. [...]

2020 - 10.5565/rev/qpsicologia.1584
Quaderns de psicologia, Vol. 22 Núm. 2 (2020) , p. 1584 (Artículos)  
14.
17 p, 271.2 KB Dificultades de regulación emocional e intolerancia a la incertidumbre en estudiantes universitarios / del Valle, Macarena Verónica (Universidad Nacional de Mar del Plata) ; Zamora, Eliana Vanesa (Universidad Nacional de Mar del Plata) ; Andrés, María Laura (Universidad Nacional de Mar del Plata) ; Irurtia Muñiz, María Jesús (Universidad de Valladolid) ; Urquijo, Sebastián (Universidad Nacional de Mar del Plata)
Este estudio tuvo como objetivo determinar si las dificultades que las personas pueden experimentar para regular sus emociones negativas poseen un efecto sobre la intolerancia a la incertidumbre, en-tendiendo a esta última como la capacidad para tolerar el malestar asociado a estímulos inciertos. [...]
The aim of the study was to determine if the difficulties that people may experience to regulate their negative emotions have an effect on intolerance of uncertainty (the ability to tolerate the distress associated with uncertain stimuli). [...]

2020 - 10.5565/rev/qpsicologia.1594
Quaderns de psicologia, Vol. 22 Núm. 2 (2020) , p. 1594 (Artículos)  
15.
22 p, 237.3 KB Noopolítica y acción política en Maurizio Lazzarato : aportes para una psicología colectiva política en las sociedades de control / Roman Brugnoli, Jose Antonio (Universidad Tecnologica Metropolitana)
En esta revisión del concepto de noopolítica, ofrezco un seguimiento de la manera en que Maurizio Lazzarato plantea derivarlo de la noción de biopolítica en Michel Foucault. En este ejercicio expon-go los puentes que Lazzarato va estableciendo entre los planteamientos provenientes de una filoso-fía política, particularmente de la obra de Foucault y Gilles Deleuze, y la sociología de Gabriel Tarde, para abordar un fenómeno colectivo que caracterizaría para él a las actuales sociedades de control: la net. [...]
In this review of the concept of noopolitics, I offer a follow-up of the way Maurizio Lazzarato proposes deriving it from the notion of biopolitics in Michel Foucault. In this exercise I expose the bridges that Lazzarato is establishing between the approaches coming from a political philosophy, particularly the work of Foucault and Gilles Deleuze, and the sociology of Gabriel Tarde, to ad-dress a collective phenomenon that would characterize for him the current societies of control: the net. [...]

2020 - 10.5565/rev/qpsicologia.1541
Quaderns de psicologia, Vol. 22 Núm. 2 (2020) , p. 1541 (Revisiones)  
16.
8 p, 145.5 KB Recensión de Volkan (2019). Aspirante a asesino. Un estudio clínico / Barbeta Viñas, Marc (Universitat Autònoma de Barcelona)
Obra ressenyada: Vamik D. VOLKAN (2019). Aspirante a asesino. Un estudio clínico. Barcelona: Herder, 2019.
2020 - 10.5565/rev/qpsicologia.1600
Quaderns de psicologia, Vol. 22 Núm. 2 (2020) , p. 1600 (Recensiones)  
17.
5 p, 149.1 KB Recensión de Alves Goncalves (2019). Favelización de la psicología. Ensayos sobre la construcción de una perspectiva popular en Psicología / Dobles Oropeza, Ignacio (Universidad de Costa Rica)
Obra ressenyada: Mariana ALVES GONCALVES (2019). Favelización de la psicología. Ensayos sobre la construcción de una perspectiva popular en Psicología. Rio de Janeiro: Mórula Editores, 2019.
2020 - 10.5565/rev/qpsicologia.1661
Quaderns de psicologia, Vol. 22 Núm. 2 (2020) , p. 1661 (Recensiones)  
18.
4 p, 107.6 KB Recordant el professor Ramon Canals als cinc anys del seu traspàs / Estaún Ferrer, Santiago (Universitat Autònoma de Barcelona)
2020 - 10.5565/rev/qpsicologia.1663
Quaderns de psicologia, Vol. 22 Núm. 2 (2020) , p. 1663 (Crónicas)  

Us interessa rebre alertes sobre nous resultats d'aquesta cerca?
Definiu una alerta personal via correu electrònic o subscribiu-vos al canal RSS.