Revista de psicología del deporte

Revista de psicología del deporte 1,008 records found  previous11 - 20nextend  jump to record: Search took 0.01 seconds. 
11.
12 p, 326.7 KB Psychological and environmental factors for older adults to exercise : a systematic review / Martín-Moya, Ricardo (Universidad de Granada. Facultad de Ciencias de la Educación) ; Ruíz-Montero, Pedro Jesús (Universidad de Granada) ; Rivera-García, Enrique (Universidad de Granada) ; Leeson, George (University of Oxford. Oxford Institute of Ageing)
Research investigation concerning potential motivators and psychological influences on health and physical exercise participation have increased worldwide in the last two decades. In contrast, few investigations have analysed this phenomenon in older people living in different contexts. [...]
Las investigaciones sobre los posibles factores motivadores e influencias psicológicas sobre la salud y la participación en el ejercicio físico han aumentado en todo el mundo en las últimas dos décadas. [...]
Pesquisas sobre possíveis fatores motivadores e influências psicológicas na saúde e participação em exercícios físicos au-mentaram em todo o mundo nas últimas duas décadas. Por outro lado, poucas investigações analisaram esse fenômeno em idosos que vivem em vários contextos. [...]

2020
Revista de psicología del deporte, Vol. 29 Núm. 2 (2020) , p. 93-104 (Artículos)  
12.
9 p, 169.2 KB Fitness training as a body-centered hobby : the serious leisure perspective for explaining exercise practice / Codina, Nuria (Universitat de Barcelona. Departament de Psicologia Social) ; Pestana, José Vicente (Universitat de Barcelona. Departament de Psicologia Social i Psicologia Quantitativa) ; Stebbins, Robert A. (University of Calgary)
Physical exercise is an activity whose health-related benefits have been promoted by health professionals and social institutions. However, given that the levels of practice are not ideal, the subjective variables - that give meaning, provide continuity and may increase exercise adherence - need to be studied in depth. [...]
El ejercicio físico es una actividad cuyos beneficios para la salud han sido promovidos por los correspondientes profesionales de la salud e instituciones sociales. Sin embargo, dado que los niveles de práctica no son los ideales, las variables subjetivas -que dan sentido, proporcionan continuidad y pueden incrementar la adherencia al ejercicio- necesitan ser estudiadas en profundidad. [...]
O exercício físico é uma atividade cujos benefícios à saúde foram promovidos pelos correspondentes profissionais de saúde e instituições sociais. No entanto, como os níveis de prática não são ideais, variáveis subjetivas -que fazem senti-do, fornecem continuidade e podem aumentar a adesão ao exercício- precisam ser estudadas em profundidade. [...]

2020
Revista de psicología del deporte, Vol. 29 Núm. 2 (2020) , p. 73-81 (Artículos)  
13.
10 p, 217.2 KB Motivaciones, barreras y condición física en adolescentes según el estadio de cambio en ejercicio físico / Planas, Antoni (Instituto Nacional de Educación Física Lleida) ; Reig, Francesc (Instituto Nacional de Educación Física Lleida) ; Palmí i Guerrero, Joan Emili (Instituto Nacional de Educación Física Lleida) ; Del Arco Bravo, Isabel (Universitat de Lleida. Departament de Psicologia i Pedagogia) ; Prat Subirana, Joan Antoni (Instituto Nacional de Educación Física Lleida)
Mediante un estudio descriptivo y transversal se realiza una clasificación sobre el momento de cambio en ejercicio físico en adolescentes y se analiza la relación con las motivaciones, barreras y condición física en una muestra de 379 jóvenes españoles de 12 a 16 años. [...]
Through a descriptive and cross-sectional study, a classification is made on the moment of change in physical exercise in adolescents and the relationship with motivations, barriers and physical condition is analyzed in a sample of 379 Spanish young people between 12 and 16 years of age. [...]
Por meio de um estudo descritivo e transversal, é feita uma classificação sobre o momento de mudança no exercício físico em adolescentes e a relação com motivações, barreiras e condição física é analisada em uma amostra de 379 jovens espa-nhóis de 12 a 16 anos. [...]

2020
Revista de psicología del deporte, Vol. 29 Núm. 2 (2020) , p. 125-134 (Artículos)  
14.
8 p, 252.1 KB Prosocialidad y dificultades de socialización en la adolescencia : influencias según sexo y práctica deportiva / González Hernández, Juan (Universidad de Granada. Departamento de Personalidad, Evaluación y Tratamiento Psicológico) ; Martínez-Martínez, Francisco D. (Región de Murcia. Consejería de Educación)
El objetivo del estudio fue describir y comparar los niveles de prosocialidad y dificultades de socialización en función del género, el nivel y el tipo de práctica deportiva. En el trabajo participaron un total de 409 adolescentes de 12 a 19 años (M = 14. [...]
The aim of this study was to describe and compare the levels of prosociality and socialization difficulties depending on gender, level and type of sports practice. A total of 409 adolescents aged 12 to 19 participated in the work (M = 14. [...]
O objectivo do estudo foi descrever e comparar níveis de prosocialidade e dificuldades de socialização de acordo com o género, nível e tipo de prática desportiva. Um total de 409 adolescentes entre 12 e 19 anos de idade (M = 14,81; SD = 1,79) que estudavam na ESO e Bachillerato participaram no estudo. [...]

2020
Revista de psicología del deporte, Vol. 29 Núm. 2 (2020) , p. 117-124 (Artículos)  
15.
4 p, 96.6 KB New paradigm in modern sports psychology / Malkin, Valerii (Ural Federal University) ; Serpa, Sidónio (Universidade de Lisboa. Faculdade de Motricidade Humana) ; Garcia Mas, Alexandre (Universitat de les Illes Balears) ; Shurmanov, Evgenii (Ural Federal University)
The article is a critical review of the main stages of the development of sports psychology in Russia and the rationale for new ways, new approaches for the psychological support of athletes. Also in this article a new paradigm of sports psychology is proposed. [...]
El artículo es una revisión crítica de las principales etapas del desarrollo de la psicología del deporte en Rusia y la justificación de nuevas formas, nuevos enfoques para el apoyo psicológico de los atletas. [...]
Статья представляет собой критический обзор основных этапов развития спортивной психологии в России и обоснование новых путей, новых подходов к психологической поддержке спортсменов. [...]

2020
Revista de psicología del deporte, Vol. 29 Núm. 2 (2020) , p. 149-152 (Artículos)  
16.
10 p, 164.0 KB The development of Russian sports psychology in the international context : From the XIX to the XX Century / Rodionov, Vadim (Moscow State Pedagogical University) ; Serpa, Sidonio (Universidade de Lisboa) ; Rodionova, Inessa (Moscow State Technical University of Civil Aviation (MSTUCA))
The article examines the major milestones of the development of sports psychology in Europe, as well as the establishment of international communities in the field of sports psychology in the period going from the XIX Century to the end of the XX Century. [...]
El artículo examina los principales hitos del desarrollo de la psicología del deporte en Europa, así como el establecimiento de comunidades internacionales en el campo de la psicología del deporte en el período comprendido entre el siglo XIX y el final del siglo XX. [...]
В статье рассматриваются основные вехи развития спортивной психологии в Европе, а также создание междуна-родных сообществ в области спортивной психологии в период между 19-м и концом 20-го века. [...]

2020
Revista de psicología del deporte, Vol. 29 Núm. 2 (2020) , p. 139-148 (Artículos)  
17.
6 p, 130.0 KB Technology of the psychological and pedagogical support of families with preschool children with cerebral palsy / Dubrovina, Nina (Ural Federal University) ; Serova, Nina (Ural Federal University)
The purpose of the research was to determine effectiveness of habilitation of preschool children with cerebral palsy in the process of pedagogical support of their families. The authors present the study of psychology-pedagogical problems of families with preschool children with cerebral palsy and the universal program of pedagogical support of families. [...]
El propósito de la investigación fue determinar la efectividad de la habilitación de niños en edad preescolar con parálisis cerebral en el proceso de apoyo pedagógico de sus familias. Los autores presentan el estudio de los problemas psicológicos-pedagógicos de las familias con niños en edad preescolar con parálisis cerebral y el programa universal de apoyo pedagógico de las familias. [...]
Целью исследования было определить эффективность абилитации дошкольников с церебральным параличом в процессе педагогической поддержки их семей. [...]

2020
Revista de psicología del deporte, Vol. 29 Núm. 2 (2020) , p. 207-212 (Artículos)  
18.
9 p, 206.1 KB Сравнительное исследование жизнестойкости у российских студентов-спортсменов и студентов, не занимающихся спортом / Permiakova, Margarita (Ural Federal University) ; Vindeker, Olga (Ural Federal University) ; Ershova, Irina (Ural Federal University) ; Pavlova, Svetlana (Ural Federal University) ; Khon, Natalya (Turan University, Almaty, Kazakhstan) ; Dmitrieva, Irina (Ural Federal University) ; Semkina, Valeriya (Ural Federal University)
Статья посвящена исследованию, целью которого было изучение особенности уровня и структуры студентов-спортсменов в сравнении со студентами, не занимающимися спортом (Россия). [...]
The article is devoted to analysis of hardiness and its components (commitment, control, challenge) among student-athletes and students who do not go in for sports (Russia). The purpose of this study is to explore the peculiarities of the level and structure of the hardiness of student-athletes in comparison with students who are not involved in sports. [...]
El artículo está dedicado al análisis de la resistencia y sus componentes (compromiso, control, desafío) entre estudiantes atletas y estudiantes que no practican deportes (Rusia). El propósito de este estudio es explorar las peculiaridades del nivel y la estructura de la resistencia de los estudiantes atletas en comparación con los estudiantes que no participan en deportes. [...]

2020
Revista de psicología del deporte, Vol. 29 Núm. 2 (2020) , p. 221-229 (Artículos)  
19.
8 p, 144.6 KB Scientific and methodological support of psychological care of sports activities / Ulyaeva, Lira (Federal Medical Biological Agency, Moscow. Federal Research and Clinical Center of Sports Medicine and Rehabilitation) ; Rodionova, Inessa (Moscow City Teacher Training University) ; Sivitskiy, Vladimir (Belarusian State University of Physical Culture) ; Melnik, Elizaveta (Belarusian State University of Physical Culture) ; Voskresenskaya, Elena (Belarusian State University of Physical Culture) ; Radnaguruev, Bulat (Russian State University of Physical Education, Sport, Youth and Tourism) ; Ulyaeva, Gulnaz (Sterlitamak College of Physical Education, Management and Service)
The article examines the scientific and methodical basis of psychological preparation of athletes: models, model characteristics, monitoring of preparedness of athletes, innovative psychodiagnostic, psychocorrective and psychotherapeutic measures of psychological care of sports activities. [...]
El artículo examina las bases científicas y metódicas de la preparación psicológica de los atletas: modelos, características del modelo, monitoreo de la preparación de los atletas, innovadoras medidas psicodiagnósticas, psicocorrectivas y psicoterapéuticas de la atención psicológica de las actividades deportivas. [...]
В статье рассматриваются научно-методические основы психологической подготовки спортсменов: модели, модельные характеристики, мониторинг готовности спортсменов, инновационные психодиагностические, психокоррекционные и психотерапевтические меры психологической помощи в спорте. [...]

2020
Revista de psicología del deporte, Vol. 29 Núm. 2 (2020) , p. 177-184 (Artículos)  
20.
7 p, 140.6 KB Investigation of student engagement in physical training classes at school / Osokina, Evgeniya (Peoples' Friendship University of Russia) ; Le-van, Tatiana (Moscow City University) ; Zudin, Alexander (Peoples' Friendship University of Russia) ; Gotskaya, Anna (Peoples' Friendship University of Russia)
The paper presents the concept of student engagement in Physical Training classes, which is defined as a set of behavioral and psychological characteristics of students, accompanying their participation in the classes. [...]
В статье представлена концепция вовлеченности школьников в занятиях физической культурой, которая определяется как набор поведенческих и психологических характеристик учащихся, сопровождающих их участие в занятиях. [...]
El documento presenta el concepto de participación de los estudiantes en las clases de Entrenamiento físico, que se defi-ne como un conjunto de características conductuales y psicológicas de los estudiantes, que acompañan su participación en las clases. [...]

2020
Revista de psicología del deporte, Vol. 29 Núm. 2 (2020) , p. 193-199 (Artículos)  

Revista de psicología del deporte : 1,008 records found   previous11 - 20nextend  jump to record:
Interested in being notified about new results for this query?
Set up a personal email alert or subscribe to the RSS feed.