Results overview: Found 13 records in 0.02 seconds.
Articles, 6 records found
Contributions to meetings and congresses, 4 records found
Research literature, 3 records found
Articles 6 records found  
1.
31 p, 809.5 KB Análisis de las actividades propuestas por un libro de texto : el caso de la medida / Mengual, Elena (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Gorgorió Solà, Núria (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Albarracín i Gordo, Lluís (Universitat Autònoma de Barcelona)
En este artículo estudiamos la propuesta de enseñanza de la medida presente en los libros de texto de matemáticas de la etapa de Educación Primaria (6-12 años) de una de las editoriales más utilizadas en España. [...]
In this paper we study activities proposed by a Elementary Education (6 to 12 years old) math textbook, this textbook belongs to one of the most used publishers in Spain. We conducted a qualitative analysis of measurement activities proposed by the textbook. [...]

2017 - 10.17583/redimat.2017.2415
REDIMAT : Revista de Investigación en Educación Matemática, Vol. 2 Núm. 6 (Junio 2017) , p. 136-163  
2.
7 p, 618.4 KB Aprendiendo a enseñar matemáticas a partir de la propia experiencia / Albarracín i Gordo, Lluís (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Didàctica de la Matemàtica i de les Ciències Experimentals) ; Chico, Judit (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Didàctica de la Matemàtica i de les Ciències Experimentals) ; Guinjoan, Marc (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Didàctica de la Matemàtica i de les Ciències Experimentals)
En este artículo se presenta una experiencia de innovación docente en la enseñanza y aprendizaje de las matemáticas con alumnos del Grado de Educación Primaria. Los resultados de la experimentación indican el potencial de emular una actividad de resolución de problemas de Fermi para alumnos de primaria como alternativa a la clase magistral. [...]
An experience of educational innovation in teaching and learning mathematics with primary student teachers is presented in this report. The obtained data point out the power of emulating Fermi problem solving activities as an alternative to lectures. [...]

2015 - 10.1016/j.sbspro.2015.07.020
Procedia: social and behavioral sciences, Vol. 196 (2015) , p. 113-119  
3.
8 p, 814.3 KB Variabilidad en la corrección de pruebas matemáticas / Mengual, Elena (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Gorgorió Solà, Núria (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Albarracín i Gordo, Lluís (Universitat Autònoma de Barcelona)
En esta comunicación presentamos un refinamiento de los criterios para la calificación de exámenes de matemáticas. Dichos criterios se redactaron a partir de la aportación teórica de Gairín, Muñoz y Oller (2012) a partir de considerar los fenómenos detectados por Mengual, Gorgorió y Albarracín (2013). [...]
2014
Acta Latinoamericana de Matemática Educativa, Vol. 28 (2015) , p. 353-360  
4.
8 p, 484.7 KB La definición del concepto estimación de medida de los maestros de primaria / Pizarro Contreras, Noemí (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Gorgorió Solà, Núria (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Albarracín i Gordo, Lluís (Universitat Autònoma de Barcelona)
En esta aportación presentamos un estudio sobre las definiciones del concepto de estimación de medida que poseen los maestros de primaria. Queremos saber cómo los maestros definen el concepto, que en la literatura de educación matemática no está claramente definido ni diferenciado del concepto general de estimación, en el que se incluyen otras tareas matemáticas. [...]
2014
Acta Latinoamericana de Matemática Educativa, Vol. 28 (2015) , p. 1202-1209  
5.
7 p, 579.5 KB Portal 2 / Albarracín i Gordo, Lluís (Universitat Autònoma de Barcelona. Facultat de Ciències de l'Educació. Departament de Didàctica de les Matemàtiques)
2013
Suma. Revista sobre el Aprendizaje y la Enseñanza de las Matemáticas, Vol. 74 (2013) , p. 77-82  
6.
2 p, 63.6 KB Problemes d’estimació de grans quantitats: context i modelització / Albarracín i Gordo, Lluís (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Didàctica de la Matemàtica i de les Ciències Experimentals)
Els problemes d’estimació de grans quantitats suposen una oportunitat per realitzar un treball ric des del punt de vista competencial a les aules d’Educació Secundària. En concret, aquests problemes es poden resoldre com a Problemes de Fermi ambientats en contextos reals i permeten als estudiants dissenyar les seves pròpies estratègies de resolució. [...]
2014
UAB divulga, Maig 2014  

Contributions to meetings and congresses 4 records found  
1.
10 p, 123.9 KB Què recorden del què han aprés de matemàtiques els estudiants que accedeixen als graus de mestre? / Villarreal, Aitor (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Didàctica de les Matemàtiques) ; Deulofeu Piquet, Jordi (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Didàctica de les Matemàtiques) ; Pañellas, Mercè (Universitat Ramon Llull) ; Prat, Montserrat (Prat Moratonas) (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Sellas, Isabel (Universitat de Vic) ; Albarracín i Gordo, Lluís (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Gorgorió Solà, Núria (Universitat Autònoma de Barcelona)
En aquesta comunicació, presentem l'examen de competència logicomatemàtica de la Prova d'Aptitud Personal per a l'accés als graus de mestre a partir del curs 2017-18, establim el significat de Coneixement Matemàtic Fonamental, i presentem el procés de validació d'una prova per a avaluar-lo. [...]
2016
Congrés Català d’Educació Matemàtica (C2EM). Barcelona, Catalunya, 1 : 2016  
2.
4 p, 165.2 KB Basic mathematical knowledge of students enrolling for Primary Education University degrees / Villarreal, Aitor (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Albarracín i Gordo, Lluís (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Gorgorió Solà, Núria (Universitat Autònoma de Barcelona)
Our main object of research is the mathematical knowledge of students who enrol at University to begin their degree in Primary School Teaching. By Basic Mathematical Knowledge (BMK) we understand the initial mathematical background we desire students to have at the start of their education to become Primary School teachers. [...]
2016
ICME. Hamburg, Alemanya, 13 : 2016  
3.
4 p, 453.4 KB A case study about an activity of measurement estimation of volume / Pizarro Contreras, Noemí (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Gorgorió Solà, Núria (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Albarracín i Gordo, Lluís (Universitat Autònoma de Barcelona)
In this contribution we present a study about how 27 in-service primary school teachers do a pedagogical value of an activity about measurement estimation of volume for kids (9 years old) proposed in Chileans governmental curricular orientations. [...]
2016
ICME. Hamburg, Alemanya, 13 : 2016  
4.
6 p, 296.5 KB Uso de secuencias de problemas de Fermi para introducir la modelización matemática en Educación Secundaria / Albarracín i Gordo, Lluís (Universitat Autònoma de Barcelona)
2017
Congreso Bienal de la RSME. Zaragoza, Espanya, : 2017  

Research literature 3 records found  
1.
242 p, 7.0 MB Caracterización del contenido matemático subyacente al libro de texto en medida / Mengual Bretón, Elena, autor. ; Gorgorió Solà, Núria, supervisor acadèmic. ; Albarracín i Gordo, Lluís, supervisor acadèmic. ; Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Didàctica de la Matemàtica i de les Ciències Experimentals.
En esta tesis doctoral presentamos un estudio de la propuesta de enseñanza de la medida presente en los libros de texto de matemáticas de la etapa de Educación Primaria (6-12 años) de una de las editoriales más utilizadas en España. [...]
In this doctoral thesis we present a study of the measurement teaching proposal presented in the Primary School mathematics textbooks (6-12 years) of one of the most widely used publishing houses in Spain. [...]

[Barcelona] : Universitat Autònoma de Barcelona, 2017.  
2.
225 p, 3.0 MB Estimación de medida: el conocimiento didáctico del contenido de los maestros de primaria / Pizarro Contreras, Ruth Noemí ; Albarracín i Gordo, Lluís, dir. (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Didàctica de la Matemàtica i de les Ciències Experimentals) ; Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Didàctica de la Matemàtica i de les Ciències Experimentals
El año 2012 el currículo de matemática para la educación primaria chilena tuvo cambios sustanciales, una de estas variaciones es el ingreso de un nuevo eje curricular a la formación escolar: la medida, que trae consigo objetivos de aprendizaje que involucran su estimación. [...]
In 2012 the mathematics curriculum for primary education in Chile changed substantially, one of these changes is the entry of a new curriculum axes, measurement, which brings learning objectives involving measurement estimation. [...]

[Barcelona] : Universitat Autònoma de Barcelona, 2015  
3.
221 p, 1.2 MB Sobre les estratègies de resolució de problemes d'estimació de magnituds no abastables / Albarracín i Gordo, Lluís ; Gorgorió Solà, Núria, dir. (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Didàctica de la Matemàtica i de les Ciències Experimentals) ; Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Didàctica de la Matemàtica i de les Ciències Experimentals
Pendents resums.
[Barcelona] : Universitat Autònoma de Barcelona, 2015  

Interested in being notified about new results for this query?
Set up a personal email alert or subscribe to the RSS feed.